• 999
    Äldre 4 Jun 18:21
    539116 visningar
    2466 svar
    2466
    539116

    Avsaknad av spermier

    igår fick min man och jag besked på hans spermaprov, på vårt första utredningssamtal. Visade sig att det hittats 0 spermier i hans sädesvätska! Känns som att vi har hamnat i en mardröm som vi inte lyckas vakna upp ur... 
    Nu vill jag höra om det finns fler som fått det beskedet och vad som hände sen? Hur gick det? 

    Min man fick lämna blodprov igår för att se om orsaken är pga. kromosomfel eller hormoner samt så kände läkaren på hans pung och konstaterade att den är något mindre än "normalt". 

    Kan ni som varit eller är med om detta dela med er? Jag behöver känna att vi inte är ensamma i hela världen om detta! Även om jag såklart inte önskar någon denna mardröm! 

  • Svar på tråden Avsaknad av spermier
  • Äldre 17 Mar 00:43
    askyfullofstars skrev 2018-03-16 14:36:30 följande:
    Spännande!! Får jag fråga var ni beställde donatorn? Cryos eller Euroepan? Vi ska sätta oss med den delen i helgen tänkt vi! Beställde ni direkt till kliniken?

    Börjar ni med insemination?

    Ja väldigt spännande! Är taggad. Vi beställde från European Sperm Bank direkt till Storkklinik (som är den klinik som använder oss av). Vi beställde tre strån, vilket var det kliniken rekommenderade och det levererades väldigt snabbt, det tog bara ett par dagar. De håller sedan stråna åt oss tills vi väljer att använda dem. 


     


    Vi var där för ett försök för några månader sedan, men då dem såg en polyp hos mig sa dem att vi kunde testa inseminationen om vi ville men kliniken rekommenderade att vi skulle vänta och ta bort den först. Så vi fick snopet åka tillbaka igen. Men på ett sätt är det skönt att ha varit där en gång, nu har man en bild av hur det kommer att gå till. 


     


    Vi har varit kluvna i vilket typ av behandling vi skulle välja. Men då mina värden ser så pass bra ut rekommenderade dem oss att börja med insemination. En del av mig ville köra på IVF direkt för att maximera chanserna (resan har varit lång som den är) men en annan del av mig hoppas på att inseminationen ska funka så jag slipper IVF. Vi kommer att försöka två-tre gånger med insemination och tar det inte går vi vidare med IVF.

  • Äldre 17 Mar 00:47
    Trullis82 skrev 2018-03-16 17:13:21 följande:

    Hej där!

    Jag har en kompis som oxå hade problem med att bli gravid.

    Efter kontroller så var det mannen som problemen fanns hos o just hans spermier.

    Man plockade ut ägg från henne o sen sög ut levande spermier från honom o befruktade hennes ägg på utsidan för att sedan stoppa in det befruktade ägget igen. Det lyckades o nu har dom sin lilla bebis.

    Så vänta tills ni vet mer/ lycka till


    Vi också. Min man har gjort en micro-tese vilket innebär att de öppnar upp testiklarna och letar med mikroskop. Så vi vet redan att det inte finns några spermier. 
  • Äldre 17 Mar 00:50
    askyfullofstars skrev 2018-03-15 21:38:40 följande:

    Hur går det för alla inne i tråden? Vi inväntar IVF-konsultation 6/4.


    Har ni beslutat er för IVF? 
  • Äldre 18 Mar 10:22

    Halloj allihop!

    Nu har de tre månadernas väntan snart tagit slut. Vi ska inom kort vidare efter att de konstaterade inga spermier på två prover och avslutade utredningen för att remittera oss vidare.

    Men hur ser gången ut nu, när vi är remiterade vidare? Vad gör dem först??

    Hare!

  • ChansT­illLiv
    Äldre 18 Mar 11:29
    Kallamakka skrev 2018-03-18 10:22:17 följande:

    Nu har de tre månadernas väntan snart tagit slut. Vi ska inom kort vidare efter att de konstaterade inga spermier på två prover och avslutade utredningen för att remittera oss vidare.


    Så proverna visade att er enda chans att bli gravida är genom spermiedonation då, om jag förstår dig rätt?
  • Äldre 18 Mar 15:54
    ChansTillLiv skrev 2018-03-18 11:29:24 följande:

    Så proverna visade att er enda chans att bli gravida är genom spermiedonation då, om jag förstår dig rätt?


    Som det ser ut innan tesa, ja.
  • Äldre 19 Mar 16:23
    Toritori skrev 2018-03-17 00:43:42 följande:

    Ja väldigt spännande! Är taggad. Vi beställde från European Sperm Bank direkt till Storkklinik (som är den klinik som använder oss av). Vi beställde tre strån, vilket var det kliniken rekommenderade och det levererades väldigt snabbt, det tog bara ett par dagar. De håller sedan stråna åt oss tills vi väljer att använda dem. 


     


    Vi var där för ett försök för några månader sedan, men då dem såg en polyp hos mig sa dem att vi kunde testa inseminationen om vi ville men kliniken rekommenderade att vi skulle vänta och ta bort den först. Så vi fick snopet åka tillbaka igen. Men på ett sätt är det skönt att ha varit där en gång, nu har man en bild av hur det kommer att gå till. 


     


    Vi har varit kluvna i vilket typ av behandling vi skulle välja. Men då mina värden ser så pass bra ut rekommenderade dem oss att börja med insemination. En del av mig ville köra på IVF direkt för att maximera chanserna (resan har varit lång som den är) men en annan del av mig hoppas på att inseminationen ska funka så jag slipper IVF. Vi kommer att försöka två-tre gånger med insemination och tar det inte går vi vidare med IVF.


    Vi hade en konsultation för insemination men jag insåg sedan att jag ville försäkra mig om att befruktning skett. Har varit ångestladdat hela processen och ville ha något som "påskynda" målet lite... Även om det kan ta tid med IVF med så känns det som man får bättre "underlag" om man säger så. Hur känner du inför hela resan? Hur ser dina värden ut med AMH osv?

    Informerade ni kliniken om att ni hade strån som var på väg till dem eller hur gjorde ni? Svårt/lätt att välja donator? Vi har det steget kvar också, val av donator...

  • Äldre 28 Mar 11:53
    askyfullofstars skrev 2018-03-19 16:23:29 följande:
    Vi hade en konsultation för insemination men jag insåg sedan att jag ville försäkra mig om att befruktning skett. Har varit ångestladdat hela processen och ville ha något som "påskynda" målet lite... Även om det kan ta tid med IVF med så känns det som man får bättre "underlag" om man säger så. Hur känner du inför hela resan? Hur ser dina värden ut med AMH osv?

    Informerade ni kliniken om att ni hade strån som var på väg till dem eller hur gjorde ni? Svårt/lätt att välja donator? Vi har det steget kvar också, val av donator...
    Förlåt för sent svar, det har varit full rulle. Ja, vi har också pendlat fram och tillbaka i insemination vs IVF-frågan. Mina värden är bra, inte fantastiska men inte dåliga,  och jag bestämde mig tillslut att gå på klinikens rekommendation vilket är insemination får vår del. Men jag förstår verkligen hur du känner. För oss har det redan gått två år av att försöka bli gravida, så då känns varje cykel väldigt värdefull. Det är därför vi sätter en gräns också, att vi testar ett par inseminationen och går det inte ska vi inte fastna där utan gå vidare till nästa steg. Har ni möjligheten och det känns rätt med IVF så kör! Angående val och donator var det svårt såklart, det är lätt att det blir en så stor grej eftersom att effekten av de val man gör är stor, men samtidigt kan man aldrig veta, och min sambo är bättre på att bara hoppa än vad jag är :) Jag behöver mer kontroll. Till slut gick vi på matchning till min sambo - längd, hårfärg, ögonfärg och känsla. Försöker att inte göra en för stor sak av det. Man kan ju också lägga valet i händerna hos kliniken, vilket många tycker är skönt. Vi mailade kliniken när stråna var beställda och förberedde dem på att dem var på väg. Det tog ca 4 dagar så var allt på plats. Det har varit väldigt mycket upp och ner, men just nu är vi taggade. Min sambo är väldigt positiv och har blivit vän med att det viktigaste är att vi faktiskt KAN bilda en familj, så det är skönt och hjälper mycket. Dessutom har jag en vän som har varit i samma situation och dem har just nu världens gulligaste lilla familj via donator, och när man ser dem förstår man hur lite det spelar roll. Så det är fint. Har ni hunnit välja donator? Och hur känns det med allt? Kram
  • Äldre 28 Mar 12:23
    Kallamakka skrev 2018-03-18 10:22:17 följande:

    Halloj allihop!

    Nu har de tre månadernas väntan snart tagit slut. Vi ska inom kort vidare efter att de konstaterade inga spermier på två prover och avslutade utredningen för att remittera oss vidare.

    Men hur ser gången ut nu, när vi är remiterade vidare? Vad gör dem först??

    Hare!


    Hej! För mig och min sambo så gjorde min sambo först ett test hos min gynekolog som visade 0 och då blev vi remitterade till Anova för ett andra test som också visade 0. Så jag antar att det är där ni är nu. Sedan blev vi remitterade därifrån till Karolinska för Micro tese. Vi fick vänta i sju månader innan den operationen, men jag antar att det beror på vilket landsting ni är i samt vilken behandling som dem har remitterat er till att göra. Har ni fått några fler svar på vad som är nästa steg? 
  • Äldre 29 Mar 06:36
    Toritori skrev 2018-03-28 12:23:10 följande:

    Hej! För mig och min sambo så gjorde min sambo först ett test hos min gynekolog som visade 0 och då blev vi remitterade till Anova för ett andra test som också visade 0. Så jag antar att det är där ni är nu. Sedan blev vi remitterade därifrån till Karolinska för Micro tese. Vi fick vänta i sju månader innan den operationen, men jag antar att det beror på vilket landsting ni är i samt vilken behandling som dem har remitterat er till att göra. Har ni fått några fler svar på vad som är nästa steg? 


    Okej! Ja ert verkar se olika ut överallt!

    Vi var på första besöket, undersökning för hans del. Ultraljud och allt annat såg ok ut. Läkaren vågade påstå att hon såg positivt på att hitta nåt, hur hon nu kan våga säga så?? Lite hopp fick man i alla fall.

    Inom några veckor ska han göra tesa/pesa. Börjar redan bli nervös dock, dagen känns verkligen som en Domedag!
Svar på tråden Avsaknad av spermier