• 999
    Äldre 4 Jun 18:21
    539072 visningar
    2466 svar
    2466
    539072

    Avsaknad av spermier

    igår fick min man och jag besked på hans spermaprov, på vårt första utredningssamtal. Visade sig att det hittats 0 spermier i hans sädesvätska! Känns som att vi har hamnat i en mardröm som vi inte lyckas vakna upp ur... 
    Nu vill jag höra om det finns fler som fått det beskedet och vad som hände sen? Hur gick det? 

    Min man fick lämna blodprov igår för att se om orsaken är pga. kromosomfel eller hormoner samt så kände läkaren på hans pung och konstaterade att den är något mindre än "normalt". 

    Kan ni som varit eller är med om detta dela med er? Jag behöver känna att vi inte är ensamma i hela världen om detta! Även om jag såklart inte önskar någon denna mardröm! 

  • Svar på tråden Avsaknad av spermier
  • 999
    Äldre 31 Mar 15:55
    Anonym (Dubbelt trubbel) skrev 2018-03-31 15:28:35 följande:

    Hej och Glad påsk!

    hur är det med alla här inne?

    Vi gick in i vecka 21 igår, kan inte förstå att halva graviditeten är klar. Har en stor kalaskula nu så det har inte fungerat att dölja graviditeten så som vi hade förhoppningar om, haha.

    Idag berättade vi för släkten under påsklunchen, blandade känslor när vi inte varit öppna med den långa processen och att det är ett donatorbarn.

    Kram till alla kämpar här inne!


    Är det ni eller släkten som känner blandade känslor, och kring vadå? Har ni berättat att det är ett donatorbarn?

    Har ni varit på RUL än?
  • Anonym (Dubbe­lt trubbe­l)
    Äldre 31 Mar 17:15
    999 skrev 2018-03-31 15:55:56 följande:

    Är det ni eller släkten som känner blandade känslor, och kring vadå? Har ni berättat att det är ett donatorbarn?

    Har ni varit på RUL än?


    Är vi som känner så, släkten vet inget. Alla glada tillbud till framförallt min man blev konstigt för honom, han reagerade med att dra sig lite undan, och när vi samtala kring det tyckte han att det blev konstigt, han ser det ju absolut som vårt barn, vet inte riktigt varför det blev så starkt för oss.

    Det har vi Plus fem extra ul pga blödningar tidigt, så knodden har vi sett mycket av
  • 999
    Äldre 31 Mar 21:02
    Anonym (Dubbelt trubbel) skrev 2018-03-31 17:15:22 följande:

    Är vi som känner så, släkten vet inget. Alla glada tillbud till framförallt min man blev konstigt för honom, han reagerade med att dra sig lite undan, och när vi samtala kring det tyckte han att det blev konstigt, han ser det ju absolut som vårt barn, vet inte riktigt varför det blev så starkt för oss.

    Det har vi Plus fem extra ul pga blödningar tidigt, så knodden har vi sett mycket av


    Ok, jag hoppas att den känslan lägger sig för er. Är det någon förutom er två som vet om att det är ett donatorbarn? Kommer ni berätta för barnet?
  • Äldre 1 Apr 10:12
    Anonym (Dubbelt trubbel) skrev 2018-03-31 15:28:35 följande:

    Hej och Glad påsk!

    hur är det med alla här inne?

    Vi gick in i vecka 21 igår, kan inte förstå att halva graviditeten är klar. Har en stor kalaskula nu så det har inte fungerat att dölja graviditeten så som vi hade förhoppningar om, haha.

    Idag berättade vi för släkten under påsklunchen, blandade känslor när vi inte varit öppna med den långa processen och att det är ett donatorbarn.

    Kram till alla kämpar här inne!


    Men det vad härligt att ni kommit så långt. Har ni tänkta att berätta för släkten? Är det några som vet om?

    Vi själva är inne på inseminationsförsök nr 3 med donerade spermier. Gjorde ni insemination eller ivf? Hur många försök?
  • Äldre 1 Apr 15:49
    Snövit1 skrev 2018-04-01 10:12:49 följande:

    Men det vad härligt att ni kommit så långt. Har ni tänkta att berätta för släkten? Är det några som vet om?

    Vi själva är inne på inseminationsförsök nr 3 med donerade spermier. Gjorde ni insemination eller ivf? Hur många försök?


    Vilken klinik valde ni till slut? Kör du hormonstimulerande?
  • Äldre 1 Apr 18:27
    askyfullofstars skrev 2018-04-01 15:49:39 följande:

    Vilken klinik valde ni till slut? Kör du hormonstimulerande?


    Vi har valt Livio i Göteborg Carlanderska). Tycker det är skönt att vara i Sverige och slippa åka längre än nödvändigt.
  • Äldre 1 Apr 18:28
    askyfullofstars skrev 2018-04-01 15:49:39 följande:

    Vilken klinik valde ni till slut? Kör du hormonstimulerande?


    Glömde fråga 2. Nej vi kör vanlig cykel då jag har normal ägglossning.
  • Äldre 1 Apr 18:29
    Nervernautanpå skrev 2018-03-30 09:38:52 följande:

    Vi gjorde tre försök i danmark på storkkliniken. Nu provar vi i sverige. För mig har den här resan varit fruktansvärt jobbig. Hela processen med undersökningar osv tar på psyket, främst då jag överlag har fobi för sjukhus och allt som hör till.

    Jag upplever att dom har varit mer noggranna i sverige än dom var i danmark. Men det handlar väl mest om var man är och vad man vill ha. Dom var supertrevliga i danmark och förstående, mer kliniska i sverige. Men i slutändan vill jag ju bara att det ska funka, behöver inte nån som klappar mig på huvudet för det är lika jobbigt ändå.

    Man får inte tappa hoppet, för vissa går det första gången och för andra tar det längre tid.


    Tre försök är ändå många, tycker jag iaf. Har ni under tiden kommit fram i ?kön? i Sverige då? Jag förstår dig helt och håller. Tycker det är svårt att smälta hela grejen och allt man ska gå igenom för att få ett barn. Lätt att bli bitter. Men där får man jobba med sig själv hela tiden..

    Verkar vara många som valt storkkliniken. Det är ett svårt val det här med klinik. Man har ju egentligen ingen aning om vilka som är bra/mindre bra.. Körde ni med hormonstimulering vid inseminationsförsöken?

    Hoppas ni lyckas nästa gång nu ????
  • Äldre 1 Apr 18:52
    Snövit1 skrev 2018-04-01 18:27:52 följande:

    Vi har valt Livio i Göteborg Carlanderska). Tycker det är skönt att vara i Sverige och slippa åka längre än nödvändigt.


    Förstår dig. Vad betalar ni per försök? Finns det möjlighet gå vidare med IVF om det inte skulle funka?
  • Äldre 1 Apr 19:17
    askyfullofstars skrev 2018-04-01 18:52:53 följande:

    Förstår dig. Vad betalar ni per försök? Finns det möjlighet gå vidare med IVF om det inte skulle funka?


    Vi betalar 14 000 kr per försök. Ja dom har sagt att man brukar köra 3-4 ggr innan man provar ngt annat eller justerar på något sätt. Men nu fick vi en ny donator till 3e försöket pga att dom inte hann få hem den vi haft tidigare i tid. Så det känns skönt att de ändrat ngt iaf från förra gången :)
Svar på tråden Avsaknad av spermier