• 999
    Äldre 4 Jun 18:21
    539125 visningar
    2466 svar
    2466
    539125

    Avsaknad av spermier

    igår fick min man och jag besked på hans spermaprov, på vårt första utredningssamtal. Visade sig att det hittats 0 spermier i hans sädesvätska! Känns som att vi har hamnat i en mardröm som vi inte lyckas vakna upp ur... 
    Nu vill jag höra om det finns fler som fått det beskedet och vad som hände sen? Hur gick det? 

    Min man fick lämna blodprov igår för att se om orsaken är pga. kromosomfel eller hormoner samt så kände läkaren på hans pung och konstaterade att den är något mindre än "normalt". 

    Kan ni som varit eller är med om detta dela med er? Jag behöver känna att vi inte är ensamma i hela världen om detta! Även om jag såklart inte önskar någon denna mardröm! 

  • Svar på tråden Avsaknad av spermier
  • Äldre 12 Apr 07:21
    Nervernautanpå skrev 2018-04-11 10:50:51 följande:

    Tror det var ca 75 mil att åka enkel väg. Så direkt ägglossningsstickan visade glad gubbe var det bara att hoppa in i bilen och börja åka. En gång sov vi i malmö och åkte över till köpenhamn morgonen efter.

    Jag ska göra gravtest på måndag nu efter senaste försöket, men känner mig rätt övertygad om att jag kommer få mens innan. Blir lika krossad varje gång.


    Det är ju helt galet! Vilken stress i sig att veta att det är bråttom (eller vad jag ska säga) så fort ägglossningsstickorna visar glad gubbe. Tänk vad mycket krångel!

    Men var det insemination denna gången också eller var det nu ni gjorde er första ivf? Jag håller mina tummar för dig! Det är hemskt när man vill så gärna.. usch
  • Äldre 12 Apr 11:07

    Min kille har bara 0.1 milj spermier/ml, det är verkligen jättelite, det kom som en chock för oss båda och vi är jätte ledsna.

    Jag har en dotter som fyller 7 år i år men han har inga barn. Jag har väl som insett att det är rätt kört för oss att lyckas få barn på egen hand men vet inte om han har det, han fick remiss direkt efter första provet till urolog pga det lilla antalet han hade och han vill ju såklart se vad eller om det finns nåt fel, det känns bara så hopplöst nu, finns det någon i samma situation?

    Jag är dessutom 38 år och han 36 år så vi har inte så mkt tid på oss heller...

  • 999
    Äldre 12 Apr 11:59
    Greatexpectations skrev 2018-04-12 11:07:43 följande:

    Min kille har bara 0.1 milj spermier/ml, det är verkligen jättelite, det kom som en chock för oss båda och vi är jätte ledsna.

    Jag har en dotter som fyller 7 år i år men han har inga barn. Jag har väl som insett att det är rätt kört för oss att lyckas få barn på egen hand men vet inte om han har det, han fick remiss direkt efter första provet till urolog pga det lilla antalet han hade och han vill ju såklart se vad eller om det finns nåt fel, det känns bara så hopplöst nu, finns det någon i samma situation?

    Jag är dessutom 38 år och han 36 år så vi har inte så mkt tid på oss heller...


    Hej, vi som skriver i denna tråd har män som har total avsaknad av spermier, dvs inte en enda spermie! Jag tror att du har kommit lite fel om du är på jakt att hitta någon i er situation. Många här skulle bli överlyckliga om att få ett besked om en enda spermie, för att inte tala om det antalet som din sambo har. Önskar er lycka till, ni kan alltid göra IVF med goda framgångar. Det krävs faktiskt bara en enda spermie.
  • Äldre 12 Apr 13:01
    Ontopic skrev 2018-04-12 07:21:28 följande:

    Det är ju helt galet! Vilken stress i sig att veta att det är bråttom (eller vad jag ska säga) så fort ägglossningsstickorna visar glad gubbe. Tänk vad mycket krångel!

    Men var det insemination denna gången också eller var det nu ni gjorde er första ivf? Jag håller mina tummar för dig! Det är hemskt när man vill så gärna.. usch


    Ja vi kör på insemination fortfarande. Vi fick det rekomenderat av vår läkare och är väl det alternativet jag känner mig mest bekväm med. Sen om det inte funkar så får vi gå vidare med ivf. Men jag är så himla rädd för det efter att ha läst vad man ska gå igenom.
  • Äldre 13 Apr 17:10
    Nervernautanpå skrev 2018-04-12 13:01:56 följande:

    Ja vi kör på insemination fortfarande. Vi fick det rekomenderat av vår läkare och är väl det alternativet jag känner mig mest bekväm med. Sen om det inte funkar så får vi gå vidare med ivf. Men jag är så himla rädd för det efter att ha läst vad man ska gå igenom.


    Hoppas det tar sig den här gången! Vet inte alls hur mycket större chans det är med ivf, men förstår att du känner att det hade varit skönt att slippa.. Hur många försök med insemination tänker man att man gör innan ivf? Vad är det du känner rädsla inför? Äggplocket? Hormonerna? Det är så obehagligt när man inte vet hur man hade mått eller hur äggplock känns tycker jag!
  • Äldre 13 Apr 18:09
    Ontopic skrev 2018-04-13 17:10:56 följande:

    Hoppas det tar sig den här gången! Vet inte alls hur mycket större chans det är med ivf, men förstår att du känner att det hade varit skönt att slippa.. Hur många försök med insemination tänker man att man gör innan ivf? Vad är det du känner rädsla inför? Äggplocket? Hormonerna? Det är så obehagligt när man inte vet hur man hade mått eller hur äggplock känns tycker jag!


    Alltså, jag är rätt "mesig" och tycker allt ifrån blodprov är jobbigt. Så ja, jag är rädd för sprutor (kommer aldrig fixa att ta dom själv) äggplock osv. Men vi får se hur det går. Jag tar en dag i taget och jag får lov att göra det som krävs. Vanligtvis tror jag man gör ca 4 inseminationsförsök och två ivf? Men är lite osäker. Vi har pratat om två insemineringar nu iaf, sen kanske det blir ivf. Får se.

    Tror det är väldigt individuellt hur allt känns och upplevs.
  • Äldre 13 Apr 22:13
    Nervernautanpå skrev 2018-04-13 18:09:03 följande:

    Alltså, jag är rätt "mesig" och tycker allt ifrån blodprov är jobbigt. Så ja, jag är rädd för sprutor (kommer aldrig fixa att ta dom själv) äggplock osv. Men vi får se hur det går. Jag tar en dag i taget och jag får lov att göra det som krävs. Vanligtvis tror jag man gör ca 4 inseminationsförsök och två ivf? Men är lite osäker. Vi har pratat om två insemineringar nu iaf, sen kanske det blir ivf. Får se.

    Tror det är väldigt individuellt hur allt känns och upplevs.


    Det känns som vi är i ungefär samma situation för tillfället. Vi har gjort 3 misslyckade inseminationer med donerade spermier och ska köra igång med 4 i nästa vecka.

    Hur länge har ni försökt? Går ni via landstinget eller privat?
  • Äldre 14 Apr 09:16
    Snövit1 skrev 2018-04-13 22:13:40 följande:

    Det känns som vi är i ungefär samma situation för tillfället. Vi har gjort 3 misslyckade inseminationer med donerade spermier och ska köra igång med 4 i nästa vecka.

    Hur länge har ni försökt? Går ni via landstinget eller privat?


    Vi har gått via landstinget och blivit remmiterade till privat klinik därifrån. Men dom tre första gångerna bekostade vi själva i danmark. Vi började redan 2014 med danmark. Sen hade vi ett långt uppehåll. Och började nu igen. Första besöket var i höstas med utredning och nu i mars gjorde vi vårt första försök i sverige.
  • Äldre 14 Apr 10:21
    Ontopic skrev 2018-04-13 17:10:56 följande:

    Hoppas det tar sig den här gången! Vet inte alls hur mycket större chans det är med ivf, men förstår att du känner att det hade varit skönt att slippa.. Hur många försök med insemination tänker man att man gör innan ivf? Vad är det du känner rädsla inför? Äggplocket? Hormonerna? Det är så obehagligt när man inte vet hur man hade mått eller hur äggplock känns tycker jag!


    Det är STÖRRE chans med IVF. Enligt min gynekolog (fd IVF-läkare på SU) är chansen med insemination 14-20% och IVF 30-35%. Sen är kvinnans ålder väldigt avgörande osv såklart. På Vitanova i Danmark uppskattade hon 25% på insemination för mig men tycker det låter högt. Har ni fått veta någon procentsats?
  • Äldre 14 Apr 18:51
    Nervernautanpå skrev 2018-04-14 09:16:33 följande:

    Vi har gått via landstinget och blivit remmiterade till privat klinik därifrån. Men dom tre första gångerna bekostade vi själva i danmark. Vi började redan 2014 med danmark. Sen hade vi ett långt uppehåll. Och började nu igen. Första besöket var i höstas med utredning och nu i mars gjorde vi vårt första försök i sverige.


    Okej, håller tummarna att det ska gå bra för er den här gången. Hur har ni lyckats bli remitterade till privatklinik via landstinget? ????
Svar på tråden Avsaknad av spermier