• 999
    Äldre 4 Jun 18:21
    539058 visningar
    2466 svar
    2466
    539058

    Avsaknad av spermier

    igår fick min man och jag besked på hans spermaprov, på vårt första utredningssamtal. Visade sig att det hittats 0 spermier i hans sädesvätska! Känns som att vi har hamnat i en mardröm som vi inte lyckas vakna upp ur... 
    Nu vill jag höra om det finns fler som fått det beskedet och vad som hände sen? Hur gick det? 

    Min man fick lämna blodprov igår för att se om orsaken är pga. kromosomfel eller hormoner samt så kände läkaren på hans pung och konstaterade att den är något mindre än "normalt". 

    Kan ni som varit eller är med om detta dela med er? Jag behöver känna att vi inte är ensamma i hela världen om detta! Även om jag såklart inte önskar någon denna mardröm! 

  • Svar på tråden Avsaknad av spermier
  • Äldre 17 Apr 15:42
    Kallamakka skrev 2018-04-17 15:18:16 följande:

    Hej allihopa!

    Idag kom dagen D. Idag gjorde vi Pesa/tesa efter alla testerna som visat på Noll spermier. Idag har varit den mest pressade, ångestladdade, nervösaste dagen hittills i den här processen. Idag skulle utvisa hur svåra beslut vi måste ta framöver. Tankarna inombords har nog aldrig snurrat så mycket som idag.

    För oss blev det glada nyheter. Där inne hittade dom spermier! Många! Jag kunde knappt tro dem, vet inte om jag gör det än eller även pm vi fick se dem på tvn,. Efter alla dessa tråkiga besked så fick vi medvind. Och jag kunde inte varit mer tacksam!

    Ville berätta hur det kan svänga om, för de som kanske är tidigare i processen och är inne här och läser. Dom där jäklar simmarna fanns där, men kom inte ut helt enkelt.


    Vilken dröm. Önskar man fick detta besked istället för de tråkiga vi fick. Grattis till er!
  • Äldre 17 Apr 15:45
    Nervernautanpå skrev 2018-04-17 08:32:09 följande:

    Den här gången fick jag ÄLspruta och lutinus pga att jag hade missat denna månad annars pga påsken. Dom har kollat så att jag ägglossar genom ultraljud. Får se om planen blir annan den här gången. Har inte hört nåt från läkaren än.

    Lycks till, vad skönt att ni får börja nu!


    Som sköterskan på SU sa: bara för man har ÄL så funkar det inte ändå, heteropar försöker flera ggr per cykel ibland och blir inte gravida ändå... Hur vill du gå vidare?

    Är så orolig över denna resa och att inte när och hur skapar sådan stress inombords. Hur går det för andra i tråden? Sara90? 999?
  • Äldre 17 Apr 20:01
    Nervernautanpå skrev 2018-04-16 18:13:13 följande:

    Alltså, på nåt sätt rätt skönt att du också tyckte de gjorde så ont... för då är jag väl inte helt överkänslig i alla fall ???? Tror i alla fall inte du behöver oroa dig över samtalet. Det är mest något man måste få gjort för att gå vidare.

    Ja det blev ingen graviditet den här gången heller. Blir så frustrerad för jag kan ju inte göra något åt det. Men varför går det inte?! Det finns inga "fel" på mig. Har världens bästa sambo som lugnar och stöttar mig i alla fall. Nästan så jag får dåligt samvete, för han går ju igenom detta också.


    Haha ja jag förstår vad du menar! Alltid skönt att höra att någon annan har upplevt samma sak. Vissa verkar inte känna det ens? Förstår inte hur det kan skilja sig åt så från människa till människa?! Har också tänkt att jag måste vara så himla smärtkänslig.. Nä det är ju bara åka dit och prata. Hoppas på att man blir ?godkänd? iaf!

    Förstår din frustration över att det inte tar sig! Det känns ju ändå som om ni gjort ett antal försök nu.. Hoppas läkarna gör något annorlunda till nästa försök. Skönt att höra att din sambo står vid din sida och stöttar. Man behöver verkligen varandra i det här! Det är en riktigt tuff situation..
  • Äldre 17 Apr 20:02
    Kallamakka skrev 2018-04-17 15:18:16 följande:

    Hej allihopa!

    Idag kom dagen D. Idag gjorde vi Pesa/tesa efter alla testerna som visat på Noll spermier. Idag har varit den mest pressade, ångestladdade, nervösaste dagen hittills i den här processen. Idag skulle utvisa hur svåra beslut vi måste ta framöver. Tankarna inombords har nog aldrig snurrat så mycket som idag.

    För oss blev det glada nyheter. Där inne hittade dom spermier! Många! Jag kunde knappt tro dem, vet inte om jag gör det än eller även pm vi fick se dem på tvn,. Efter alla dessa tråkiga besked så fick vi medvind. Och jag kunde inte varit mer tacksam!

    Ville berätta hur det kan svänga om, för de som kanske är tidigare i processen och är inne här och läser. Dom där jäklar simmarna fanns där, men kom inte ut helt enkelt.


    Verkligen grattis till er! Underbart! Inte alls avis ????
  • Äldre 17 Apr 20:36
    askyfullofstars skrev 2018-04-17 15:45:33 följande:

    Som sköterskan på SU sa: bara för man har ÄL så funkar det inte ändå, heteropar försöker flera ggr per cykel ibland och blir inte gravida ändå... Hur vill du gå vidare?

    Är så orolig över denna resa och att inte när och hur skapar sådan stress inombords. Hur går det för andra i tråden? Sara90? 999?


    Ja så är det ju. Alltså jag vet inte hur jag vill gå vidare. Vi kommer nog prova insemination nån eller ett par gånger till. Men jag vet inte. Ivf känns så svårt med alla sprutor och "ingrepp". Vet inte hur jag skulle fixa det. Om vi skulle göra det måste vi dessutom byta klinik då vår inte får göra det med donerade spermier utan bara om man har "egna". Konstiga lagar. Nästa år får dom tydligen men inte nu.

    Den här psykiska resan man gör är så fruktansvärd. Önskar ingen att behöva gå igenom detta.
  • Äldre 17 Apr 20:38
    Ontopic skrev 2018-04-17 20:01:51 följande:

    Haha ja jag förstår vad du menar! Alltid skönt att höra att någon annan har upplevt samma sak. Vissa verkar inte känna det ens? Förstår inte hur det kan skilja sig åt så från människa till människa?! Har också tänkt att jag måste vara så himla smärtkänslig.. Nä det är ju bara åka dit och prata. Hoppas på att man blir ?godkänd? iaf!

    Förstår din frustration över att det inte tar sig! Det känns ju ändå som om ni gjort ett antal försök nu.. Hoppas läkarna gör något annorlunda till nästa försök. Skönt att höra att din sambo står vid din sida och stöttar. Man behöver verkligen varandra i det här! Det är en riktigt tuff situation..


    Man får ta en dag i taget. Men all väntan är helt klart det jobbigaste. Och att gå mellan hopp och förtvivlan heeela tiden.
  • Äldre 17 Apr 22:13
    Nervernautanpå skrev 2018-04-17 20:36:49 följande:

    Ja så är det ju. Alltså jag vet inte hur jag vill gå vidare. Vi kommer nog prova insemination nån eller ett par gånger till. Men jag vet inte. Ivf känns så svårt med alla sprutor och "ingrepp". Vet inte hur jag skulle fixa det. Om vi skulle göra det måste vi dessutom byta klinik då vår inte får göra det med donerade spermier utan bara om man har "egna". Konstiga lagar. Nästa år får dom tydligen men inte nu.

    Den här psykiska resan man gör är så fruktansvärd. Önskar ingen att behöva gå igenom detta.


    Förstår dig till 100%. Det är förjävligt! Hur många försök har ni gjort hittills och hur har försöken sett ut? (Naturliga etc)
  • Äldre 18 Apr 16:39
    Nervernautanpå skrev 2018-04-17 20:38:59 följande:

    Man får ta en dag i taget. Men all väntan är helt klart det jobbigaste. Och att gå mellan hopp och förtvivlan heeela tiden.


    Det är helt hemskt hela resan... Och jag förstår verkligen att det tär på dig. Man lever som i ett vakum nästan. Håll i och håll ut!
  • Äldre 18 Apr 18:10
    askyfullofstars skrev 2018-04-17 22:13:35 följande:

    Förstår dig till 100%. Det är förjävligt! Hur många försök har ni gjort hittills och hur har försöken sett ut? (Naturliga etc)


    2014 gjorde vi tre försök i danmark och nu har vi gjort ett försök i sverige. Har inte fått nån behandling inför inseminering nån gång då dom ansett att förutsättningarna varit tillräckligt bra. Det försöket vi gjorde nu i mars så fick jag en ägglossningsspruta pga att min ägglossning skulle komma mitt i påsken annars, och därmed fick jag ta lutinus två gånger om dagen fram till gravtest. Ringde i måndags och berättade att testet var negativt men sen har jag inte hört nåt. Sköterskan sa bara att jag skulle ringa nästa gång det är ägglossning så gör vi ett nytt försök. Hade ju gärna pratat med läkaren innan för att veta om vi ska göra nåt annorlunda den här gången. Jag vet inte ens vad aöternativen är. Är mest tom just nu faktiskt...
  • Äldre 18 Apr 18:11
    Ontopic skrev 2018-04-18 16:39:25 följande:

    Det är helt hemskt hela resan... Och jag förstår verkligen att det tär på dig. Man lever som i ett vakum nästan. Håll i och håll ut!


    Tack! Det är skönt att prata med människor som går igenom samma sak. Det är värt jättemycket!
Svar på tråden Avsaknad av spermier