• 999
    Äldre 4 Jun 18:21
    539050 visningar
    2466 svar
    2466
    539050

    Avsaknad av spermier

    igår fick min man och jag besked på hans spermaprov, på vårt första utredningssamtal. Visade sig att det hittats 0 spermier i hans sädesvätska! Känns som att vi har hamnat i en mardröm som vi inte lyckas vakna upp ur... 
    Nu vill jag höra om det finns fler som fått det beskedet och vad som hände sen? Hur gick det? 

    Min man fick lämna blodprov igår för att se om orsaken är pga. kromosomfel eller hormoner samt så kände läkaren på hans pung och konstaterade att den är något mindre än "normalt". 

    Kan ni som varit eller är med om detta dela med er? Jag behöver känna att vi inte är ensamma i hela världen om detta! Även om jag såklart inte önskar någon denna mardröm! 

  • Svar på tråden Avsaknad av spermier
  • Äldre 2 May 20:21
    Ontopic skrev 2018-05-02 19:42:15 följande:

    Vi väntar på att få komma till Linköping 9/5 för att träffa läkare och kurator. Sen vet jag inte hur,ä eller när något händer därefter.. Vi har kontakt med klinik o Danmark också men valt att vänta in.


    Ok! Håller tummarna för en snabb process för er. All väntan är ju jättejobbig.
  • Äldre 2 May 20:27
    mooonwalker skrev 2018-05-02 19:07:13 följande:

    Jag hade mens-liknande smärta för någon dag sedan, men nu känner jag ingenting. Avskyr verkligen att gå och vänta på att testa! Det här är värre än att vänta på själva ingreppet!

    Jag tror att vi började försöka aktivt i början av 2015, men dess för innan hade vi haft oskyddat samlag i säkert ett år. Försökte ni själva först eller sökte ni hjälp direkt med tanke på att din sambo redan hade blivit kollad?

    Sprutar de in spermierna genom livmodertappen upp i livmodern? För i så fall går det ju till på samma sätt som vid ET eller FET. Den här insättningen gick väldigt fort, men förra gången var jobbigare. Fast då hade jag ju gjort äggutplocket kort innan och tagit massa hormoner... 


    Ja jag har vetat hela tiden att det blir donation för vår del. Man har väl haft ett litet hopp ändå men det finns ingenting är det konstaterat. Så då får man gå vidare även om det är lite sorgligt.

    Vi tar ett försök i taget nu, jag hoppas slippa ivf men om det blir enda alternativet då blir det så. Men då måste vi byta klinik då våran inte får göra ivf med donerade spermier, däremot får dom göra om man har egna spermier (lite knasigt tycker jag).

    Önskar så att det senaste försöket lyckats. Men det har ju inte gjort det förr så lite skeptiskt är jag nog även om jag inte vill vara det.
  • Äldre 3 May 07:57
    askyfullofstars skrev 2018-05-02 19:25:39 följande:
    Åh positiva nyheter!! :) hur många ägg befruktsdes? 30 ägg är ju jättemånga, gick du på det långa protokollet?
    Jag fick göra det långa protokollet eftersom mina ägg skulle tas ut samma dag som min man gjorde micro-tesen. Så läkarna försökte stimulera mig så att äggen skulle vara perfekta det datumet, men det lyckades inte riktigt eftersom jag blev överstimuerad. Totalt 34 ägg fick de ut, 26 var bra (resten var omogna), 13 stycken utvecklades till embryon, men sen var det bara fem stycken som fortsatte utveckla sig på dag två då jag fick tillbaka ett av dem. Tyvärr sen var det bara ett som fortsatte utveckla sig till en blastocyst och kunde frysas ner. Så det lilla embryot har de precis satt tillbaka nu!

    Men vid micro-tesen lyckades de hitta fler spermier, så vi har några i frysen också. Så om inte den här FET som vi har gjort nu lyckas måste jag göra ett nytt äggutplock. Tyvärr har de fryst ner alla spermier tillsammans så när de tinas upp går det inte att frysas ner igen.

    Visst hette du något annat tidigare här på familjeliv? Jag trodde ni hade bestämt er för att köra IVF direkt, men ni kör på insemination först eller?
  • Äldre 3 May 20:00
    mooonwalker skrev 2018-05-03 07:57:39 följande:

    Jag fick göra det långa protokollet eftersom mina ägg skulle tas ut samma dag som min man gjorde micro-tesen. Så läkarna försökte stimulera mig så att äggen skulle vara perfekta det datumet, men det lyckades inte riktigt eftersom jag blev överstimuerad. Totalt 34 ägg fick de ut, 26 var bra (resten var omogna), 13 stycken utvecklades till embryon, men sen var det bara fem stycken som fortsatte utveckla sig på dag två då jag fick tillbaka ett av dem. Tyvärr sen var det bara ett som fortsatte utveckla sig till en blastocyst och kunde frysas ner. Så det lilla embryot har de precis satt tillbaka nu!

    Men vid micro-tesen lyckades de hitta fler spermier, så vi har några i frysen också. Så om inte den här FET som vi har gjort nu lyckas måste jag göra ett nytt äggutplock. Tyvärr har de fryst ner alla spermier tillsammans så när de tinas upp går det inte att frysas ner igen.

    Visst hette du något annat tidigare här på familjeliv? Jag trodde ni hade bestämt er för att köra IVF direkt, men ni kör på insemination först eller?


    Det stämmer att jag bytt namn, kom aldrig ihåg mitt lösenord eller användarnamn så bytte. Vi sade att vi skulle göra IVF först och har varit fram och tillbaka med det. Men i och med att vi gifter oss om några månader så har vi bestämt att testa insemination under tiden, men med max 3 försök på det och inte mer. Anledningen är att jag har högt AMH och riskerar bli överstimulerad och sjuk, vill inte ta den risken innan bröllopet. Vet att många blir inlagda osv.

    Jag hopps verkligen du lyckas få ert biologiska barn. Har du några symtom? :)
  • Äldre 4 May 18:37
    askyfullofstars skrev 2018-05-03 20:00:33 följande:
    Det stämmer att jag bytt namn, kom aldrig ihåg mitt lösenord eller användarnamn så bytte. Vi sade att vi skulle göra IVF först och har varit fram och tillbaka med det. Men i och med att vi gifter oss om några månader så har vi bestämt att testa insemination under tiden, men med max 3 försök på det och inte mer. Anledningen är att jag har högt AMH och riskerar bli överstimulerad och sjuk, vill inte ta den risken innan bröllopet. Vet att många blir inlagda osv.

    Jag hopps verkligen du lyckas få ert biologiska barn. Har du några symtom? :)
    Grattis till kommande giftermål! Vad roligt, blir det ett stort bröllop?

    Inga symtom alls. Ibland känns det helt kört och ibland så kommer hoppet tillbaka. Förra gången började jag tjuvtesta tidigare, men jag vet inte hur jag ska göra nu... Min man tycker absolut inte att jag ska tjuvtesta, men att jag kissar på en sticka kommer ju inte påverka om jag blir gravid eller inte så jag har inte bestämt mig. Jag läser varenda tråd jag hittar om FET, vissa testar positivt ruvardag 6 medan andra inte får positivt förrän ruvardag 14.

    Är det i juni ni ska göra första inseminationen? Hur går det med val av donator? Är det i Danmark ni gör allt?
  • Äldre 4 May 20:38
    mooonwalker skrev 2018-05-04 18:37:48 följande:

    Grattis till kommande giftermål! Vad roligt, blir det ett stort bröllop?

    Inga symtom alls. Ibland känns det helt kört och ibland så kommer hoppet tillbaka. Förra gången började jag tjuvtesta tidigare, men jag vet inte hur jag ska göra nu... Min man tycker absolut inte att jag ska tjuvtesta, men att jag kissar på en sticka kommer ju inte påverka om jag blir gravid eller inte så jag har inte bestämt mig. Jag läser varenda tråd jag hittar om FET, vissa testar positivt ruvardag 6 medan andra inte får positivt förrän ruvardag 14.

    Är det i juni ni ska göra första inseminationen? Hur går det med val av donator? Är det i Danmark ni gör allt?


    Det blir ca 130-140 gäster! Tack så mycket! :)

    Jag håller tummarna - håll oss uppdaterade. Är spermierna de hittade av god kvalitet?

    Japp, i juni. Går inte såååå bra med val av donator, känner sån ångest över just den biten. Hur vet man att man väljer rätt osv. Känns tufft att välja någon än min man. Vet inte vad vi ska titta på, min man vill inte låta kliniken välja heller. Vi ska göra allt i Danmark ja.
  • Äldre 5 May 09:48
    askyfullofstars skrev 2018-05-04 20:38:37 följande:
    Det blir ca 130-140 gäster! Tack så mycket! :)

    Jag håller tummarna - håll oss uppdaterade. Är spermierna de hittade av god kvalitet?

    Japp, i juni. Går inte såååå bra med val av donator, känner sån ångest över just den biten. Hur vet man att man väljer rätt osv. Känns tufft att välja någon än min man. Vet inte vad vi ska titta på, min man vill inte låta kliniken välja heller. Vi ska göra allt i Danmark ja.
    Det är ju ett ganska stort bröllop! Hoppas verkligen att det blir underbart, min dag var verkligen en av de bästa i hela mitt liv! 

    Jag tror att det är bra att ni väljer att göra allt i Danmark. Jag träffade en tjej som arbetar på en fertilitetsklinik i Stockholm för ett tag sedan. Vi känner inte varandra och hon har ingen aning om mina och min mans problem, men när hon började prata om sitt jobb sa hon att i Stockholm finns det bara ca 30 spermadonatorer. Varje spermadonator får max vara "pappa" till sex olika familjer (tror jag, eller är det sex barn?). Så här är det iaf jättebrist på donatorer! 

    Jag tror att jag skulle känna som din man, jag skulle nog inte heller vilja att kliniken väljer helt själva. Min man är 50% svensk och både han och jag skulle vara rädda att de bara går efter hans utländska påbrå. Min man har tom sagt att om det inte kommer funka för honom att få biologiska barn och vi måste använda donator så vill han hellre att spermierna ska komma från "en mörkhårig svensk". Det låter kanske dumt och jag hoppas ingen tar illa upp för att jag skriver det här.
  • Äldre 5 May 10:50
    mooonwalker skrev 2018-05-05 09:48:09 följande:

    Det är ju ett ganska stort bröllop! Hoppas verkligen att det blir underbart, min dag var verkligen en av de bästa i hela mitt liv! 

    Jag tror att det är bra att ni väljer att göra allt i Danmark. Jag träffade en tjej som arbetar på en fertilitetsklinik i Stockholm för ett tag sedan. Vi känner inte varandra och hon har ingen aning om mina och min mans problem, men när hon började prata om sitt jobb sa hon att i Stockholm finns det bara ca 30 spermadonatorer. Varje spermadonator får max vara "pappa" till sex olika familjer (tror jag, eller är det sex barn?). Så här är det iaf jättebrist på donatorer! 

    Jag tror att jag skulle känna som din man, jag skulle nog inte heller vilja att kliniken väljer helt själva. Min man är 50% svensk och både han och jag skulle vara rädda att de bara går efter hans utländska påbrå. Min man har tom sagt att om det inte kommer funka för honom att få biologiska barn och vi måste använda donator så vill han hellre att spermierna ska komma från "en mörkhårig svensk". Det låter kanske dumt och jag hoppas ingen tar illa upp för att jag skriver det här.


    Våran svenska klinik har plockat donator från en dansk spermiebank pga att det finns för få svenska donatorer.
  • Äldre 6 May 15:05
    mooonwalker skrev 2018-05-05 09:48:09 följande:

    Det är ju ett ganska stort bröllop! Hoppas verkligen att det blir underbart, min dag var verkligen en av de bästa i hela mitt liv! 

    Jag tror att det är bra att ni väljer att göra allt i Danmark. Jag träffade en tjej som arbetar på en fertilitetsklinik i Stockholm för ett tag sedan. Vi känner inte varandra och hon har ingen aning om mina och min mans problem, men när hon började prata om sitt jobb sa hon att i Stockholm finns det bara ca 30 spermadonatorer. Varje spermadonator får max vara "pappa" till sex olika familjer (tror jag, eller är det sex barn?). Så här är det iaf jättebrist på donatorer! 

    Jag tror att jag skulle känna som din man, jag skulle nog inte heller vilja att kliniken väljer helt själva. Min man är 50% svensk och både han och jag skulle vara rädda att de bara går efter hans utländska påbrå. Min man har tom sagt att om det inte kommer funka för honom att få biologiska barn och vi måste använda donator så vill han hellre att spermierna ska komma från "en mörkhårig svensk". Det låter kanske dumt och jag hoppas ingen tar illa upp för att jag skriver det här.


    Det är det. Har svårt att njuta av tanken just nu pga barn är det enda jag vill ha. Har funderat på om jag gör fel som sätter igång med bebisverkstaden i sommar för vill ju ändå njuta av bröllopsdagen och vara mitt ?snyggaste jag?. Om det skulle lyckas vet man aldrig hur man kommer må men samtidigt vill man inte vänta ytterligare månader på att få börja. Några råd?

    Förstår dig helt. Vi väljer inte utifrån vårt ursprung (ingen av oss har svenskt ursprung) utan tar andra länder (europeiska). Jag vet inte vilka kriterier man ska kolla efter när man redan har man. Ska jag välja egenskaper som är lika honom?
  • Äldre 6 May 16:41
    askyfullofstars skrev 2018-05-06 15:05:44 följande:
    Det är det. Har svårt att njuta av tanken just nu pga barn är det enda jag vill ha. Har funderat på om jag gör fel som sätter igång med bebisverkstaden i sommar för vill ju ändå njuta av bröllopsdagen och vara mitt ?snyggaste jag?. Om det skulle lyckas vet man aldrig hur man kommer må men samtidigt vill man inte vänta ytterligare månader på att få börja. Några råd?

    Förstår dig helt. Vi väljer inte utifrån vårt ursprung (ingen av oss har svenskt ursprung) utan tar andra länder (europeiska). Jag vet inte vilka kriterier man ska kolla efter när man redan har man. Ska jag välja egenskaper som är lika honom?
    Min mens kom idag, så vårt FET lyckades inte... Är så himla ledsen, hur länge ska jag behöva må så här dåligt? Troligtvis kommer jag väl må ännu sämre eftersom jag behöver göra ett nytt äggutplock... Men jag vet inte om vi kommer kunna göra det innan sommaren eller om vi måste vänta flera månader igen... 

    Jag tycker inte alls att du gör fel i att starta innan sommaren/bröllopet, som du skriver, du vet aldrig hur lång tid det kommer att ta. Sen om det lyckas på första försöket så kommer ni ändå troligtvis vara så glada att du äntligen har blivit gravid! Jag hoppaa att du kommer må bra och bröllopet blir lyckat! Det kommer säkert vara andra känslor också, men om du har längtat efter barn så länge så tycker jag absolut att du gör rätt val! 

    Har du någonsin varit gravid tidigare (med en annan man)? 
Svar på tråden Avsaknad av spermier