• 999

    Avsaknad av spermier

    igår fick min man och jag besked på hans spermaprov, på vårt första utredningssamtal. Visade sig att det hittats 0 spermier i hans sädesvätska! Känns som att vi har hamnat i en mardröm som vi inte lyckas vakna upp ur... 
    Nu vill jag höra om det finns fler som fått det beskedet och vad som hände sen? Hur gick det? 

    Min man fick lämna blodprov igår för att se om orsaken är pga. kromosomfel eller hormoner samt så kände läkaren på hans pung och konstaterade att den är något mindre än "normalt". 

    Kan ni som varit eller är med om detta dela med er? Jag behöver känna att vi inte är ensamma i hela världen om detta! Även om jag såklart inte önskar någon denna mardröm! 

  • Svar på tråden Avsaknad av spermier
  • askyfullofstars
    Trullis82 skrev 2018-05-19 07:40:48 följande:

    Åh, grattis. Så glad för er skull.

    Vi har två underbara barn som kommit till naturligt utan problem o kämpa för en tredje som inte blev lika lätt. Någon ivf tänker vi inte men får hjälp på annat vis så hoppas snart det fungerar.

    Det gör så gott när man läser såna inlägg som du just skrivit. Då vill man bara kämpa ännu mer.. tack snälla du. Lycka till med den lilla nu


    Ursäkta men blir provocerad när folk som dig kliver in i tråden. Du har två barn och sitter och deppar. Läs trådstarten, du är inte i vår sits. Här har vi noll spermier och kämpar med andra saker än stackars du gör. Så hitta mer lämplig tråd tack.
  • askyfullofstars
    Anonym (IVF) skrev 2018-05-18 20:15:47 följande:

    Hej. Kan dela med mig av min resa också. Inga spermier, ett misslyckat IVF försök med mikro-tese. Jag var livrädd inför IVF men hade inga biverkningar under hormonstimuleringen (långa protokollet) och trots att jag är spruträdd så var det inte farligt att ta sprutorna, min sambo hjälpte mig så jag slapp sticka mig själv. Jag hade läst många skräckhistorier om äggplocket och bävade väldigt mycket inför det, men jag kände absolut ingen smärta eller obehag alls. När jag berättade för läkaren att jag var väldigt rädd för äggplocket så försäkrade han mig om att det inte ska kännas, man får smärtstillande och morfin under ingreppet. Om det gör ont måste man säga till så får man mer smärtstillande i form av morfin i armen om man vill. Hur som helst, ett misslyckat IVF och två inseminationer senare så är jag gravid och väntar vårt första barn. Jag ville bara dela med mig av en solskenshistoria, jag vet att det är lätt att hitta alla hemska historier på nätet, svårare att hitta fall där det gått bra!


    Grattis och tack för du valde att berätta! Hur gammal är du och var gjorde ni inseminationerna? :)
  • Trullis82
    askyfullofstars skrev 2018-05-19 14:16:54 följande:

    Ursäkta men blir provocerad när folk som dig kliver in i tråden. Du har två barn och sitter och deppar. Läs trådstarten, du är inte i vår sits. Här har vi noll spermier och kämpar med andra saker än stackars du gör. Så hitta mer lämplig tråd tack.


    Och hur fan vet du det??? Ursäkta men du måste vara trög på riktigt. Stackars barn som får dig till förälder.

    Jag har två barn med annan pappa så yttra dig inte när du inget vet
  • askyfullofstars
    Trullis82 skrev 2018-05-19 14:46:42 följande:

    Och hur fan vet du det??? Ursäkta men du måste vara trög på riktigt. Stackars barn som får dig till förälder.

    Jag har två barn med annan pappa så yttra dig inte när du inget vet


    Fast har ni fått besked att han saknar spermier? Är det därför du skriver här? Jag är inte trög men blir så irriterad när folk tror de sitter i samma sits som en. Folk som klagar på stt han ?bara? har 10 miljoner spermier. Du har två barn redan dessutom som du fick genom oskyddat sex. Så, du kan omöjligt ens veta vad vi går genom. Därför förstår jag inte varför du skriver här.
  • Trullis82
    askyfullofstars skrev 2018-05-19 15:01:57 följande:

    Fast har ni fått besked att han saknar spermier? Är det därför du skriver här? Jag är inte trög men blir så irriterad när folk tror de sitter i samma sits som en. Folk som klagar på stt han ?bara? har 10 miljoner spermier. Du har två barn redan dessutom som du fick genom oskyddat sex. Så, du kan omöjligt ens veta vad vi går genom. Därför förstår jag inte varför du skriver här.


    Och du vet såklart vilken sits jag sitter i idag med min nuvarande make??

    Att anklaga personer utan att veta är sjukt. Du är inte ensam att vara i denna situation. Att jag har två barn innan säger inget om min mans spermier. Om du hade tänkt lite innan du skrev hade du nog fattat varför jag skrev här inne...

    Men det finns idioter till allt..... du tycks dessutom tro att du e ensam om detta problem.

    Sorgligt.....

    Men jag har anmält ditt så kallade påhopp o går ur gruppen så slipper jag dina idiot kommentarer
  • Anonym (IVF)
    askyfullofstars skrev 2018-05-19 14:17:47 följande:

    Grattis och tack för du valde att berätta! Hur gammal är du och var gjorde ni inseminationerna? :)


    Jag är 30 år, vi gjorde inseminationerna i Sverige. Jag vet att många åker till Danmark men det kändes för omständigt för oss och på något sätt tryggare att göra det hemma i Sverige. Har ni gjort några inseminationsförsök? Med eller utan hormonstimulering? Vi gjorde båda försöken utan hormonstimulering. Jag var väldigt orolig innan att det inte skulle ta sig och jag hade inga som helst symptom när jag plussade. Jag vet själv att jag läste massor på nätet när jag var i er sits. Och det är på gott och ont. Men jag kände för att dela med mig av min historia för att sprida lite hopp.
  • askyfullofstars
    Anonym (IVF) skrev 2018-05-19 18:17:29 följande:

    Jag är 30 år, vi gjorde inseminationerna i Sverige. Jag vet att många åker till Danmark men det kändes för omständigt för oss och på något sätt tryggare att göra det hemma i Sverige. Har ni gjort några inseminationsförsök? Med eller utan hormonstimulering? Vi gjorde båda försöken utan hormonstimulering. Jag var väldigt orolig innan att det inte skulle ta sig och jag hade inga som helst symptom när jag plussade. Jag vet själv att jag läste massor på nätet när jag var i er sits. Och det är på gott och ont. Men jag kände för att dela med mig av min historia för att sprida lite hopp.


    Vi har inte börjat. Haft regelbunden mens hela mitt liv men sedan en månad tillbaka så har något hänt, den var försenad och nu är jag på BIM +4 och ingen mens i sikte... är det pga stress tro? Vi tänkte börja denna månad, men svårt utan mens då vi ska köra stimulerat.

    Älskar att få läsa positiva historier. Jag sade till min barnmorska att man läser bara negativa saker på nätet, hon sa att förmodligen är det för att de vill ventilera på nätet, de som lyckas har ju inte det behovet :)
  • mooonwalker
    Trullis82 skrev 2018-05-19 17:57:58 följande:
    Och du vet såklart vilken sits jag sitter i idag med min nuvarande make??

    Att anklaga personer utan att veta är sjukt. Du är inte ensam att vara i denna situation. Att jag har två barn innan säger inget om min mans spermier. Om du hade tänkt lite innan du skrev hade du nog fattat varför jag skrev här inne...

    Men det finns idioter till allt..... du tycks dessutom tro att du e ensam om detta problem.

    Sorgligt.....

    Men jag har anmält ditt så kallade påhopp o går ur gruppen så slipper jag dina idiot kommentarer
    Jag vill absolut inte vara elak, men jag håller faktiskt med askfullofstars. Även om din nuvarande man inte har några spermier (eller jag vet inte vilken situation ni befinner er i) så har du ändå två barn sedan tidigare, jag tror inte att du till fullo kan förstå vad vi känner. 

    Men jag beklagar vad som har hänt dig, för jag önskar ingen att vara i den här hemska situationen och jag önskar dig all lycka i framtiden!
  • askyfullofstars

    Nu är mensen här... Det innebär att vi måste bestämma idag om vi ska påbörja vår resa imorgon (börja mef hormonstimulerande). Vi gifter oss om exakt 4 mån, rädslan finns att klänningen inte kommer passa mig OM vi skulle ha turen att bli gravida direkt. Får nästan kalla fötter nu. Vågar man köra? Eller ska man vänta? Som sagt, kalla fötter...

  • Nervernautanpå
    askyfullofstars skrev 2018-05-20 15:54:52 följande:

    Nu är mensen här... Det innebär att vi måste bestämma idag om vi ska påbörja vår resa imorgon (börja mef hormonstimulerande). Vi gifter oss om exakt 4 mån, rädslan finns att klänningen inte kommer passa mig OM vi skulle ha turen att bli gravida direkt. Får nästan kalla fötter nu. Vågar man köra? Eller ska man vänta? Som sagt, kalla fötter...


    Det är ju ett beslut du måste fatta själv. Men jag förstår dilemmat! Jag hade personligen kört på och bytt klänning om jag inte kommit i den. Men det finns inga rätt och fel! Vad fantastiskt med bröllop ändå, och ett litet kärleksbarn sen :)
Svar på tråden Avsaknad av spermier