• 999
    Äldre 4 Jun 18:21
    539149 visningar
    2466 svar
    2466
    539149

    Avsaknad av spermier

    igår fick min man och jag besked på hans spermaprov, på vårt första utredningssamtal. Visade sig att det hittats 0 spermier i hans sädesvätska! Känns som att vi har hamnat i en mardröm som vi inte lyckas vakna upp ur... 
    Nu vill jag höra om det finns fler som fått det beskedet och vad som hände sen? Hur gick det? 

    Min man fick lämna blodprov igår för att se om orsaken är pga. kromosomfel eller hormoner samt så kände läkaren på hans pung och konstaterade att den är något mindre än "normalt". 

    Kan ni som varit eller är med om detta dela med er? Jag behöver känna att vi inte är ensamma i hela världen om detta! Även om jag såklart inte önskar någon denna mardröm! 

  • Svar på tråden Avsaknad av spermier
  • Äldre 23 May 12:46
    askyfullofstars skrev 2018-05-23 11:17:17 följande:

    Åh kan du berätta mer om tanken att ta sprutan efteråt? Antar ni kollat med VUL osv? Berätta gärna mer!


    Ja vi gjorde vul dagen innan och precis innan inseminationen. Alltså egentligen vet jag inte så mycket varför vi tog den efter annat än att dom säger att det är för att försäkra sig om att äggen verkligen släpper, att liksom ge processen en extra skjuts. Hon kunde se på vul att allt såg bra ut och lite vätska som tyder på ägglossning plus att jag såklart kollat med ägglossningstest också.

    Jag är dålig på alla benämningar på allt plus att jag har lite svårt att ta in allt pga att processen är så jobbig för mig. Bröt ihop totalt när sköterskan ville att jag skulle ta sprutan själv och hon sa att "det är jobbigt för alla men det ä? lätt och du fixar det själv". Läkaren såg iaf till att jag fick hjälp och var väldigt förstående tack och lov.
  • Äldre 23 May 15:23
    Nervernautanpå skrev 2018-05-23 12:46:46 följande:

    Ja vi gjorde vul dagen innan och precis innan inseminationen. Alltså egentligen vet jag inte så mycket varför vi tog den efter annat än att dom säger att det är för att försäkra sig om att äggen verkligen släpper, att liksom ge processen en extra skjuts. Hon kunde se på vul att allt såg bra ut och lite vätska som tyder på ägglossning plus att jag såklart kollat med ägglossningstest också.

    Jag är dålig på alla benämningar på allt plus att jag har lite svårt att ta in allt pga att processen är så jobbig för mig. Bröt ihop totalt när sköterskan ville att jag skulle ta sprutan själv och hon sa att "det är jobbigt för alla men det ä? lätt och du fixar det själv". Läkaren såg iaf till att jag fick hjälp och var väldigt förstående tack och lov.


    Alla förutsättningar på rätt plats med andra ord. Det låter ju logiskt med sprutan efter..Tråkigt att höra att det känts så jobbigt. Hoppas på att det tar sig nu så du slipper göra fler gånger. Är det 2 veckor du får vänta nu?
  • Äldre 23 May 16:09
    Ontopic skrev 2018-05-23 15:23:11 följande:

    Alla förutsättningar på rätt plats med andra ord. Det låter ju logiskt med sprutan efter..Tråkigt att höra att det känts så jobbigt. Hoppas på att det tar sig nu så du slipper göra fler gånger. Är det 2 veckor du får vänta nu?


    Ja precis. Två veckor ca. Det känns bra att göra nåt annorlunda än dom tidigare försöken i allafall.
  • Äldre 23 May 21:35
    Nervernautanpå skrev 2018-05-23 16:09:44 följande:

    Ja precis. Två veckor ca. Det känns bra att göra nåt annorlunda än dom tidigare försöken i allafall.


    Åhh psykisk terror att vänta! Herregud! Man vill ju bara att tiden ska gå och då känns det säkert som om den aldrig gått saktare.. Fasen låt det vara er tur nu som sagt!! Hade ju varit skönt att inte behöva göra ivf ju..

    Vi fick hem brev om att vi redan nu nästa cykel kan få göra inseminationsförsök! Vi blev helt paffa här hemma med tanke på att de sa att det skulle ta tid..testar med letrozol och ovitrelle med tanke på min oregelbundna mens. Känns galet!
  • Äldre 24 May 00:09
    Ontopic skrev 2018-05-23 21:35:31 följande:

    Åhh psykisk terror att vänta! Herregud! Man vill ju bara att tiden ska gå och då känns det säkert som om den aldrig gått saktare.. Fasen låt det vara er tur nu som sagt!! Hade ju varit skönt att inte behöva göra ivf ju..

    Vi fick hem brev om att vi redan nu nästa cykel kan få göra inseminationsförsök! Vi blev helt paffa här hemma med tanke på att de sa att det skulle ta tid..testar med letrozol och ovitrelle med tanke på min oregelbundna mens. Känns galet!


    Vad häftigt att ni får köra igång nu! Nu händer det!

    Ja psykisk terror är rätta ordet..... men det glömmer man nog så fort man lyckas. Hoppas jag.
  • Äldre 24 May 11:55
    Ontopic skrev 2018-05-23 21:35:31 följande:

    Åhh psykisk terror att vänta! Herregud! Man vill ju bara att tiden ska gå och då känns det säkert som om den aldrig gått saktare.. Fasen låt det vara er tur nu som sagt!! Hade ju varit skönt att inte behöva göra ivf ju..

    Vi fick hem brev om att vi redan nu nästa cykel kan få göra inseminationsförsök! Vi blev helt paffa här hemma med tanke på att de sa att det skulle ta tid..testar med letrozol och ovitrelle med tanke på min oregelbundna mens. Känns galet!


    Guuud vad underbart!!! Håller tummarna!

    Får svar på mina prover imorgon, så nervös. :)
  • Äldre 24 May 13:09
    Nervernautanpå skrev 2018-05-24 00:09:39 följande:

    Vad häftigt att ni får köra igång nu! Nu händer det!

    Ja psykisk terror är rätta ordet..... men det glömmer man nog så fort man lyckas. Hoppas jag.


    Tack för omtanken, känns så spännande och läskigt som sagt.. Man vet ju vad som väntar.. Den psykiska terrorn som sagt med all väntan. Vi får peppa varandra framåt i allt det här. Jag tror också att allt släpper när man lyckas!
  • Äldre 24 May 13:10
    askyfullofstars skrev 2018-05-24 11:55:05 följande:

    Guuud vad underbart!!! Håller tummarna!

    Får svar på mina prover imorgon, så nervös. :)


    Tack tack tack! Åhh hoppas på bra svar!! Nu kör vi! Lycka till!
  • Äldre 24 May 20:29
    Ontopic skrev 2018-05-24 13:10:22 följande:

    Tack tack tack! Åhh hoppas på bra svar!! Nu kör vi! Lycka till!


    Kör ni utan hormoner?:) är detta ert första försök?
  • Äldre 24 May 21:44
    askyfullofstars skrev 2018-05-24 20:29:13 följande:

    Kör ni utan hormoner?:) är detta ert första försök?


    Vi kör med letrozol och ovitrelle, då jag antagligen har pco. Läkarna är lite oense angående om jag har det eller inte, haha! Men ja det är vårt första försök! Är 1 år och 3 månader sen vi påbörjade utredningen så känns som om man väntat nu!
Svar på tråden Avsaknad av spermier