• 999
    Äldre 4 Jun 18:21
    539028 visningar
    2466 svar
    2466
    539028

    Avsaknad av spermier

    igår fick min man och jag besked på hans spermaprov, på vårt första utredningssamtal. Visade sig att det hittats 0 spermier i hans sädesvätska! Känns som att vi har hamnat i en mardröm som vi inte lyckas vakna upp ur... 
    Nu vill jag höra om det finns fler som fått det beskedet och vad som hände sen? Hur gick det? 

    Min man fick lämna blodprov igår för att se om orsaken är pga. kromosomfel eller hormoner samt så kände läkaren på hans pung och konstaterade att den är något mindre än "normalt". 

    Kan ni som varit eller är med om detta dela med er? Jag behöver känna att vi inte är ensamma i hela världen om detta! Även om jag såklart inte önskar någon denna mardröm! 

  • Svar på tråden Avsaknad av spermier
  • Äldre 28 May 16:44
    Nervernautanpå skrev 2018-05-28 14:03:55 följande:

    Det är progestron. Det ska väl hjälpa till att bli gravid och att behålla graviditeten om jag förstått saken rätt. Har fått det båda gångerna i samband med ovitrelle.


    Hmm undra varför jag inte fått det också.. Man får lita på att läkarna vet bäst vad som behövs för varje person. Men vi får iaf köra på denna cykel, trots att mensen kom tidigt! Nu kör vi tjejer! Alla ska vi lyckas :)
  • Äldre 28 May 16:44
    Nervernautanpå skrev 2018-05-28 14:03:55 följande:

    Det är progestron. Det ska väl hjälpa till att bli gravid och att behålla graviditeten om jag förstått saken rätt. Har fått det båda gångerna i samband med ovitrelle.


    Hmm undra varför jag inte fått det också.. Man får lita på att läkarna vet bäst vad som behövs för varje person. Men vi får iaf köra på denna cykel, trots att mensen kom tidigt! Nu kör vi tjejer! Alla ska vi lyckas :)
  • Äldre 28 May 19:23
    Ontopic skrev 2018-05-28 16:44:53 följande:

    Hmm undra varför jag inte fått det också.. Man får lita på att läkarna vet bäst vad som behövs för varje person. Men vi får iaf köra på denna cykel, trots att mensen kom tidigt! Nu kör vi tjejer! Alla ska vi lyckas :)


    Jag tror absolut läkarna vet vad dom pysslar med. Jag har inte fått det varje gång. Vad roligt för er att ni får börja! Hur det än är så är det bättre att försöka än att bara vänta. Hejar på dig!
  • Äldre 28 May 21:03
    Nervernautanpå skrev 2018-05-28 19:23:30 följande:

    Jag tror absolut läkarna vet vad dom pysslar med. Jag har inte fått det varje gång. Vad roligt för er att ni får börja! Hur det än är så är det bättre att försöka än att bara vänta. Hejar på dig!


    Ja det tror jag också haha! Och jag håller med dig. På något sätt känns det bara så skönt att man äntligen får göra något som gör att man iaf har en chans att nå målet. Att bara få vänta är helt hemskt.. Jag hejar på dig också :)
  • Äldre 28 May 22:35

    Låter som ett väldigt spännande och intressant möte! Hur menar hon att man kan få pengar tillbaka via FK?


    askyfullofstars skrev 2018-05-25 20:21:41 följande:

    Hej tjejer!

    Vill dela med mig information. Varit och träffat världens bästa gyn idag. Sokolovas gyn, privatklinik men har aldrig mött en mer proffsig kvinna. Alla mina testar var normala, vi gjorde upp en plan för behandling. Hon tyckte jag skulle ha Gonal utöver letrozol och ovitrelle (slemhinnan kan bli för tunn). Hon sa även att jag skulle göra max och då MAX 3 försök med insemination och hänvisade mig annars till IVF i Riga. Där äger man sina embryos vilket man inte gör i tex danska kliniker. Hon sa att klinikerna inte ens odlar till blastocyst vilket de gör i Riga och då är chanserna 70% till graviditet. Insemination 15% och IVF 30-70%. Hon har arbetat med detta i 25 år och googlar ni på henne finns det inget negativt omdöme, hon är verkligen bäst.

    Bor ni i gbg kan hon hjälpa till med psykolog så ni kan få pengarna tillbaka från FK dessutom. Är så nöjd över vår plan. Måste bara stämma av den med min magläkare! :)


  • Äldre 29 May 10:55

    Känner mig så deprimerad. Jag har precis pratat med sjukhuset eftersom jag fortfarande inte har hört något och det har snart gått tre veckor. Barnmorskan jag pratade med sa att läkarna har inte ordinerat någon ny behandling för mig (jag måste göra ett nytt äggplock) och att vi inte kan räkna med att få göra något nytt försök innan de sommarstänger. Hon sa att vi kan tidigast hoppas på att ett nytt försök kan göras i augusti... 

  • Äldre 29 May 12:34
    mooonwalker skrev 2018-05-29 10:55:20 följande:

    Känner mig så deprimerad. Jag har precis pratat med sjukhuset eftersom jag fortfarande inte har hört något och det har snart gått tre veckor. Barnmorskan jag pratade med sa att läkarna har inte ordinerat någon ny behandling för mig (jag måste göra ett nytt äggplock) och att vi inte kan räkna med att få göra något nytt försök innan de sommarstänger. Hon sa att vi kan tidigast hoppas på att ett nytt försök kan göras i augusti... 


    Åhh nej! Vilket tråkigt besked...! Förstår att det måste kännas tungt.. Tänk vad de styr ens liv. Man blir så less! Vart är det ni gör er behandling? Kram till dig!
  • Äldre 29 May 22:15
    Ontopic skrev 2018-05-29 12:34:09 följande:
    Åhh nej! Vilket tråkigt besked...! Förstår att det måste kännas tungt.. Tänk vad de styr ens liv. Man blir så less! Vart är det ni gör er behandling? Kram till dig!
    Tack! Ja, det känns på något konstigt sätt som om hela mitt liv går ut på att bli gravid och att jag aldrig kommer att bli lycklig om jag inte lyckas bli det...

    Vi gör vår behandling i Stockholm, på Karolinska.
  • Äldre 30 May 06:12
    mooonwalker skrev 2018-05-29 22:15:11 följande:

    Tack! Ja, det känns på något konstigt sätt som om hela mitt liv går ut på att bli gravid och att jag aldrig kommer att bli lycklig om jag inte lyckas bli det...

    Vi gör vår behandling i Stockholm, på Karolinska.


    Allt man vill är ju att skaffa familj.. och som du säger så känns det som om man inte hade blivit lycklig om man inte hade lyckats. Jag har alltid drömt om en stor familj och ville ha barn innan jag var 25. Snacka om att den drömmen fick justeras i måttligt mängd!

    Så jäkla tråkigt rent ut sagt att ni inte får göra något innan sommaren. Livet sätts på paus. All denna väntan... Är ni nöjda med kliniken annars?
  • Äldre 30 May 08:17
    mooonwalker skrev 2018-05-29 22:15:11 följande:

    Tack! Ja, det känns på något konstigt sätt som om hela mitt liv går ut på att bli gravid och att jag aldrig kommer att bli lycklig om jag inte lyckas bli det...

    Vi gör vår behandling i Stockholm, på Karolinska.


    Va tråkigt vännen. Jag förstår dig verkligen. Jag får inte börja med ngt förrän min magmottagning ger mig ett godkännande och de ville vänta tills augusti för undersöka om de såg bra ut. Jag har ringt och klagat, får lämna test imorgon och hoppas av hela mitt hjärta det det bra ut (gjorde inte det sist).
Svar på tråden Avsaknad av spermier