• 999
    Äldre 4 Jun 18:21
    540158 visningar
    2466 svar
    2466
    540158

    Avsaknad av spermier

    igår fick min man och jag besked på hans spermaprov, på vårt första utredningssamtal. Visade sig att det hittats 0 spermier i hans sädesvätska! Känns som att vi har hamnat i en mardröm som vi inte lyckas vakna upp ur... 
    Nu vill jag höra om det finns fler som fått det beskedet och vad som hände sen? Hur gick det? 

    Min man fick lämna blodprov igår för att se om orsaken är pga. kromosomfel eller hormoner samt så kände läkaren på hans pung och konstaterade att den är något mindre än "normalt". 

    Kan ni som varit eller är med om detta dela med er? Jag behöver känna att vi inte är ensamma i hela världen om detta! Även om jag såklart inte önskar någon denna mardröm! 

  • Svar på tråden Avsaknad av spermier
  • Äldre 11 Jun 14:55
    mooonwalker skrev 2018-06-11 09:18:25 följande:

    Vad kul att du fick göra inseminationen, jag håller tummarna att det lyckas! Har du testdag i slutet av nästa vecka?Stor kram till dig! Jag hoppas att det går bättre nästa gång. Jag förstår precis dina känslor att bli ledsen när någon lyckas samtidigt som man inte önskar någon att befinna sig i den här situationen. Jag känner precis likadant!

    Jag har precis varit hos läkaren och gjort ultraljud på mina äggstockar för att räkna antal ägg. Jag har tagit sprutor i en vecka. Jag passade dels på att fråga om återföring av två embryon istället för ett (vilket de sa att de eventuellt kan göra beroende på hur många embryon vi får och kvalitén), dels om kvaliteten på mina mans nedfrysta spermier. Angående kvaliteten fick jag istället prata med en barnmorska som svarade att de från labb har skrivit i journalen efter micro-tesen att det är osäkert om spermierna klarar nedfrysning och upptining! Det innebär alltså att jag kanske kommer göra ett äggplock helt i onödan eftersom spermierna kanske redan är döda... Jag har varit helt inställd på att vi ska få tillbaka minst ett embryo så det här kändes verkligen som ett slag i ansiktet. Det är aldrig någon som har nämt att spermierna kanske inte klarar sig. Läkaren satt ju tom och pratade om vilken dag återföringen skulle bli, men den kanske inte blir av överhuvudtaget...


    Så tacksam för att vi fick göra ett försök nu innan sommaren, oavsett resultat. Men ja visst blir det självaste midsommarafton som blir min testdag..

    Men vad galet att de inte har berättat det för dig. Det känns ju som väldigt viktig info liksom?!
  • Äldre 11 Jun 15:18
    Ontopic skrev 2018-06-11 14:55:00 följande:

    Så tacksam för att vi fick göra ett försök nu innan sommaren, oavsett resultat. Men ja visst blir det självaste midsommarafton som blir min testdag..

    Men vad galet att de inte har berättat det för dig. Det känns ju som väldigt viktig info liksom?!


    Hoppas midsommarafton blir er lyckodag!

    Ja visst är det! Barnmorskan sa att hon såg att jag blev chockad och undrade om jag ville stanna en stund, men varför skulle jag stanna? Det finns ju ingenting de kan göra nu, jag önskar bara att de hade sagt något tidigare så att jag mentalt kunde förbereda mig på det.
  • Anonym (IVF)
    Äldre 11 Jun 19:05
    mooonwalker skrev 2018-06-11 15:18:43 följande:

    Hoppas midsommarafton blir er lyckodag!

    Ja visst är det! Barnmorskan sa att hon såg att jag blev chockad och undrade om jag ville stanna en stund, men varför skulle jag stanna? Det finns ju ingenting de kan göra nu, jag önskar bara att de hade sagt något tidigare så att jag mentalt kunde förbereda mig på det.


    Jag tycker inte ni ska oroa er i onödan, det går ju aldrig att garantera att några spermier kommer att överleva en frysning och upptining, framförallt inte om det är sämre kvalité på spermierna, eller att det är väldigt få. Det vet man ju egentligen inte förrän det är skarpt läge. Vet du hur mycket spermier ni har i frysen ca? Kommer alla spermier tinas upp och om inte alla kommer till användning, kan de frysas ner igen? Jag hoppas att ni slipper göra allt i onödan och att det resulterar i minst ett återförande av embryo.
  • Anonym (IVF)
    Äldre 11 Jun 19:09

    Kan tillägga också att när vi gjorde microtese så planerade läkaren även då för återföringsdag och så vidare, jag fick med mig mediciner hem som jag skulle ta inför återföringen (eller om det var efter) trots att det inte ens var säkert att några spermier skulle hittas överhuvudtaget. I vårt fall hittades inga spermier så vi kunde ju inte fullfölja planeringen, men jag tänker att de alltid planerar utifrån bästa fall, men eftersom det kommit som en chock för er att spermierna kanske inte överlever frysning och upptining så kanske de borde ha varit tydligare med det kan man tycka!

  • Äldre 11 Jun 19:09
    mooonwalker skrev 2018-06-11 15:18:43 följande:

    Hoppas midsommarafton blir er lyckodag!

    Ja visst är det! Barnmorskan sa att hon såg att jag blev chockad och undrade om jag ville stanna en stund, men varför skulle jag stanna? Det finns ju ingenting de kan göra nu, jag önskar bara att de hade sagt något tidigare så att jag mentalt kunde förbereda mig på det.


    Vi får se.. Jag vet inte alls men jag känner mig inte hoppfull.. Jag kanske är negativ. Det är lättare så känns det som..

    Men alltså varför har dom inte sagt det innan? Förstår dig verkligen! Det hade ju gett dig tid att förbereda dig. Att få den infon kastad i ansiktet är ju fruktansvärd. Det är ju stor skillnad på det du trodde och det dom säger nu..
  • Äldre 11 Jun 20:47
    mooonwalker skrev 2018-06-11 14:33:53 följande:

    Min man fick aldrig göra en pesa eller tesa, utan han fick först göra en öppen testikelbiopsi (där hittade de några få orörliga spermier). Sedan fick vi i höstas göra en micro-tese samtidigt som jag gjorde ett äggplock. Eftersom de fick ut fler spermier än ägg frystes överblivna spermier ner. Så det är dessa spermier vi ska använda nu. Det var väldigt mycket planering inför micro-tesen eftersom det i Stockholm bara finns en enda läkare som utför den operationen. Men barnmorskan sa att om inte spermierna överlever kommer mina ägg frysas ned. Jag har tidigare frågat om vi får göra flera micro-tese om detta inte lyckas, men de har läkarna inte kunnat svara på.

    Hur har det gått för er? Ni hittade väl massa spermier vid pesa, har ni gjort IVF?

    Kram!


    Okej då förstår jag, då är det bara till att hålla tummarna för överlevande! (mycket hålla tummar och hoppas i de här processerna).. Håller i alla fall mina!

    Ja du har rätt, dom hittade spermier hos min sambo. De har fryst ner fyra ampuller och vi är nu igång med vår första IVF. Är inne på sprutdag sex nu, korta protokollet.

    Upplever alla möjliga känslor i den här processen, när sprutan ska tas är jag bitter. För jag gillar inte sprutorna.

    I ena stunden är jag tacksam för att vi har en möjlighet till att få barn, samtidigt som jag är hoppfull så är jag logisk och tänker att "nä, de här kommer ta tid! Och inte fungera på första IVF försöket!".. Ja, en jäkla cirkus..
  • Äldre 11 Jun 21:55
    Anonym (IVF) skrev 2018-06-11 19:05:19 följande:

    Jag tycker inte ni ska oroa er i onödan, det går ju aldrig att garantera att några spermier kommer att överleva en frysning och upptining, framförallt inte om det är sämre kvalité på spermierna, eller att det är väldigt få. Det vet man ju egentligen inte förrän det är skarpt läge. Vet du hur mycket spermier ni har i frysen ca? Kommer alla spermier tinas upp och om inte alla kommer till användning, kan de frysas ner igen? Jag hoppas att ni slipper göra allt i onödan och att det resulterar i minst ett återförande av embryo.


    Nej, jag vet, jag borde inte oroa mig. Det var ju samma sak när de tinade upp vårt embryo. Men jag vill ändå vara mentalt förberedd nu när oddsen inte är lika bra.

    De har samlat alla spermier i en ampull och när de tinas upp går de inte att frysa igen har de sagt. Barnmorskan sa att labbet inte har skrivit hur många det är, men hon sa att vi pratar nog om några stycken och inte flera tusen.
    Kallamakka skrev 2018-06-11 20:47:57 följande:

    Okej då förstår jag, då är det bara till att hålla tummarna för överlevande! (mycket hålla tummar och hoppas i de här processerna).. Håller i alla fall mina!

    Ja du har rätt, dom hittade spermier hos min sambo. De har fryst ner fyra ampuller och vi är nu igång med vår första IVF. Är inne på sprutdag sex nu, korta protokollet.

    Upplever alla möjliga känslor i den här processen, när sprutan ska tas är jag bitter. För jag gillar inte sprutorna.

    I ena stunden är jag tacksam för att vi har en möjlighet till att få barn, samtidigt som jag är hoppfull så är jag logisk och tänker att "nä, de här kommer ta tid! Och inte fungera på första IVF försöket!".. Ja, en jäkla cirkus..


    Jag är på dag 8 på korta protokollet. Har du äggplock på måndag nästa vecka? Jag kommer med största sannolikhet göra äggplocket på fredag. Hur känns din kropp? Jag börjar bli om i magen nu, men jag mår tusen gånger bättre nu än förra gången när jag gjorde långa metoden. Jag frågade läkaren idag hur många ägg hon trodde de kunde få ut och hon sa att idag fanns det ca 14 äggblåsor som var lagom stora. När ska du göra ultraljud?
    Ontopic skrev 2018-06-11 19:09:50 följande:

    Vi får se.. Jag vet inte alls men jag känner mig inte hoppfull.. Jag kanske är negativ. Det är lättare så känns det som..

    Men alltså varför har dom inte sagt det innan? Förstår dig verkligen! Det hade ju gett dig tid att förbereda dig. Att få den infon kastad i ansiktet är ju fruktansvärd. Det är ju stor skillnad på det du trodde och det dom säger nu..


    Jag är precis likadan, jag vågar inte hoppas på för mycket. Men sen blir jag orolig för att min kropp ska känna att jag är negativ eller stressad och så kommer allt misslyckas bara för det. Det kanske låter dumt, men det är ju så svårt att sluta tänka på allt!
  • Äldre 11 Jun 22:36
    mooonwalker skrev 2018-06-11 21:55:12 följande:

    Jag är på dag 8 på korta protokollet. Har du äggplock på måndag nästa vecka? Jag kommer med största sannolikhet göra äggplocket på fredag. Hur känns din kropp? Jag börjar bli om i magen nu, men jag mår tusen gånger bättre nu än förra gången när jag gjorde långa metoden. Jag frågade läkaren idag hur många ägg hon trodde de kunde få ut och hon sa att idag fanns det ca 14 äggblåsor som var lagom stora. När ska du göra ultraljud?Jag är precis likadan, jag vågar inte hoppas på för mycket. Men sen blir jag orolig för att min kropp ska känna att jag är negativ eller stressad och så kommer allt misslyckas bara för det. Det kanske låter dumt, men det är ju så svårt att sluta tänka på allt!


    Ja man tänker heeela tiden på det. Skönt att jobba tycker jag, för då kommer man på andra tankar ett tag och får en paus från alla "tänk om".. Men ibland är jag bland bebiskläder och färgval på barnets sängkläder ändå och får påminna mig om verkligheten.

    Av sprutorna känner mig lite uppblåst och trött på morgonen, annars som vanligt. :)

    Jag är på sprutdag 6. Ska på första ultraljudet på onsdag, mer än så vet jag inte än. Men visst händer inget på helgen? Isåfall kanske det blir ultraljud igen på fredag och äggplock måndag? (spekulerar för fullt!). Kul att vi är ungefär lika i processen! :)

    14 ägg låter fantastiskt! :D
  • Äldre 12 Jun 08:00
    Kallamakka skrev 2018-06-11 22:36:19 följande:

    Ja man tänker heeela tiden på det. Skönt att jobba tycker jag, för då kommer man på andra tankar ett tag och får en paus från alla "tänk om".. Men ibland är jag bland bebiskläder och färgval på barnets sängkläder ändå och får påminna mig om verkligheten.

    Av sprutorna känner mig lite uppblåst och trött på morgonen, annars som vanligt. :)

    Jag är på sprutdag 6. Ska på första ultraljudet på onsdag, mer än så vet jag inte än. Men visst händer inget på helgen? Isåfall kanske det blir ultraljud igen på fredag och äggplock måndag? (spekulerar för fullt!). Kul att vi är ungefär lika i processen! :)

    14 ägg låter fantastiskt! :D


    Ja, tänk om båda skulle lyckas och vi får bf några dagar ifrån varandra! Nej, så vågar jag inte tänka...

    Vilka mediciner tar du? Jag började ta Menopur och sen har jag fått lägga till Fyremadel som bromsar så att jag inte ägglossar för tidigt. Min klinik har inte öppet på helger så jag har äggplock på fredag eller måndag, men eftersom mina äggblåsor ser lagom stora ut blir det troligtvis på fredag. Om de hade varit mindre hade de nog velat stimulera någon dag till. Jag tror att du borde ha äggplock på måndag, men det bestämmer säkert dina läkare när du gör ultraljudet.

    Min läkare sa att hon räknade bara de stora, men att det kanske blir fler, så jag hoppas på ännu mer. Jag fick ju över 30 sist, men då blev jag ju överstimulerad och jag tror att det finns risk för att flera av äggen då inte är lika bra kvalité. Jag tror 14 är ganska lagom så jag är glad :)
  • Äldre 12 Jun 16:57
    mooonwalker skrev 2018-06-12 08:00:17 följande:

    Ja, tänk om båda skulle lyckas och vi får bf några dagar ifrån varandra! Nej, så vågar jag inte tänka...

    Vilka mediciner tar du? Jag började ta Menopur och sen har jag fått lägga till Fyremadel som bromsar så att jag inte ägglossar för tidigt. Min klinik har inte öppet på helger så jag har äggplock på fredag eller måndag, men eftersom mina äggblåsor ser lagom stora ut blir det troligtvis på fredag. Om de hade varit mindre hade de nog velat stimulera någon dag till. Jag tror att du borde ha äggplock på måndag, men det bestämmer säkert dina läkare när du gör ultraljudet.

    Min läkare sa att hon räknade bara de stora, men att det kanske blir fler, så jag hoppas på ännu mer. Jag fick ju över 30 sist, men då blev jag ju överstimulerad och jag tror att det finns risk för att flera av äggen då inte är lika bra kvalité. Jag tror 14 är ganska lagom så jag är glad :)


    Ja hur kul hade det inte varit att få följas åt! :)

    Jag har tagit gonal, och nu också fyremadel(som jag inte gillar) får utslag av den men men! Så är det!

    Ja precis, 14 ägg låter lagom om man går efter vad man luskat kring på diverse trådar, då tycker man av överstimulans ska undvikas! :) jag får återkomma imorgon med mer info efter ultraljudet kring mig själv! :)
Svar på tråden Avsaknad av spermier