• 999

    Avsaknad av spermier

    igår fick min man och jag besked på hans spermaprov, på vårt första utredningssamtal. Visade sig att det hittats 0 spermier i hans sädesvätska! Känns som att vi har hamnat i en mardröm som vi inte lyckas vakna upp ur... 
    Nu vill jag höra om det finns fler som fått det beskedet och vad som hände sen? Hur gick det? 

    Min man fick lämna blodprov igår för att se om orsaken är pga. kromosomfel eller hormoner samt så kände läkaren på hans pung och konstaterade att den är något mindre än "normalt". 

    Kan ni som varit eller är med om detta dela med er? Jag behöver känna att vi inte är ensamma i hela världen om detta! Även om jag såklart inte önskar någon denna mardröm! 

  • Svar på tråden Avsaknad av spermier
  • Ontopic
    MariaC skrev 2018-06-14 14:17:28 följande:

    2 juni kl. 02.37 föddes vår lilla Vide. Tyvärr var han redan i himlen. V. 32 och han dog i min mage, hjärtat stannade. Vi går sönder av sorg. 3,5 års kämpande för att få Vide och nu har vi förlorat honom.

    Nu är vi tillbaka på ruta 0 igen fast hundra gånger värre. Och med ovissheten om vi ens kommer få någon mer chans.


    Nej nej! Beklagar verkligen.. Finns inga ord..
  • askyfullofstars
    MariaC skrev 2018-06-14 14:17:28 följande:

    2 juni kl. 02.37 föddes vår lilla Vide. Tyvärr var han redan i himlen. V. 32 och han dog i min mage, hjärtat stannade. Vi går sönder av sorg. 3,5 års kämpande för att få Vide och nu har vi förlorat honom.

    Nu är vi tillbaka på ruta 0 igen fast hundra gånger värre. Och med ovissheten om vi ens kommer få någon mer chans.


    Men herregud vännen. Jag blev så berörd av ditt inlägg. Finns inga ord. Jag beklagar med hela mitt hjärta!! <3
  • mooonwalker

    Igår var jag på ultraljud igen. Jag träffade en annan läkare och hon mätte bara de tre största äggblåsorna och räknade snabbt på ett ungefär hur många de var. Den förra läkaren mätte varenda äggblåsa. Ägguttaget blir på måndag. Nu är det 20-25 ägg på g, så viss risk för överstimulering. Men om de hade plockat äggen igår så var det risk för att flera skulle vara omogna och tydligen går det inte att göra ICSI på omogna ägg. Om det blir flera embryon så kanske vi får tillbaka två!

  • Kallamakka
    mooonwalker skrev 2018-06-16 10:45:53 följande:

    Igår var jag på ultraljud igen. Jag träffade en annan läkare och hon mätte bara de tre största äggblåsorna och räknade snabbt på ett ungefär hur många de var. Den förra läkaren mätte varenda äggblåsa. Ägguttaget blir på måndag. Nu är det 20-25 ägg på g, så viss risk för överstimulering. Men om de hade plockat äggen igår så var det risk för att flera skulle vara omogna och tydligen går det inte att göra ICSI på omogna ägg. Om det blir flera embryon så kanske vi får tillbaka två!


    Ja så mätte min läkare också, ända st dom stora över 10mm! :) vad spännande, då har vi äggplock samtidigt. Hoppas det går bra för oss båda! Å tänk vad spännande med två insatta! :)
  • mooonwalker
    Kallamakka skrev 2018-06-16 10:58:51 följande:
    Ja så mätte min läkare också, ända st dom stora över 10mm! :) vad spännande, då har vi äggplock samtidigt. Hoppas det går bra för oss båda! Å tänk vad spännande med två insatta! :)
    Ja, jag hoppas bara att simmarna klarar upptiningen! Men barnmorskan jag träffade i fredags var väldigt gullig och positiv, så jag hoppas att hon har rätt. Du får skriva en rad här efter ditt äggplock så jag får höra hur det har gått =)
  • mooonwalker
    Ontopic skrev 2018-06-17 17:35:42 följande:

    Hoppas era plock går bra! Håller mina tummar för er :)


    Tack! För mig gick det bra, men ont gjorde det. Läkaren tog ut 20 ägg, men vi vet inte hur många som är mogna. Han lämnade dock några mindre äggblåsor, vilket jag tyckte var synd. Det är klart att det är större risk att de mindre innehåller omogna ägg, men de kommer ju ändå degenerera så lika bra att ta ut dem tycker jag. De planerar återinsättning på onsdag, men kommer ringa imorgon om spermierna inte klarar upptining. Så nu håller jag alla tummar och tår för att vi får några fina embryon!
  • Kallamakka
    mooonwalker skrev 2018-06-18 11:27:13 följande:

    Tack! För mig gick det bra, men ont gjorde det. Läkaren tog ut 20 ägg, men vi vet inte hur många som är mogna. Han lämnade dock några mindre äggblåsor, vilket jag tyckte var synd. Det är klart att det är större risk att de mindre innehåller omogna ägg, men de kommer ju ändå degenerera så lika bra att ta ut dem tycker jag. De planerar återinsättning på onsdag, men kommer ringa imorgon om spermierna inte klarar upptining. Så nu håller jag alla tummar och tår för att vi får några fina embryon!


    Åh härligt! Hoppas, hoppas, hoppas att allt går vägen nu!

    Det gick bra för mig med, inget ont alls faktiskt. Jätte skönt då jag har en tendens att ta ut det värsta i förskott (mitt minne av spolningen var hemskt, kanske därför)..

    Nio ägg hade dem fått ut i alla fall. Blir nog till att ringa dit imorgon och fråga hur det har gått. Vi fick insättning på torsdag :) och på onsdag börjar det med härliga lutinus tabletterna som man hört så bra om(inte) :D

    Så nu håller vi tummar å tår här hemma också! :)
  • Ontopic

    Så skönt att ha det färdigt nu för er båda! Kan förstå om det inte är världens skönaste grej att göra. Men som sagts i den här gruppen innan, man gör det man måste för att komma till målet. Nu ska det bli bra så ni får göra återinförningar som sen lyckas! Heja heja! Själv känner jag inte så mycket alls förutom lite svullna bröst och en tyngd över livmoderområdet. Lite som jag brukar känna innan mens.. kram till er!

  • mooonwalker
    Kallamakka skrev 2018-06-18 11:41:40 följande:
    Åh härligt! Hoppas, hoppas, hoppas att allt går vägen nu!

    Det gick bra för mig med, inget ont alls faktiskt. Jätte skönt då jag har en tendens att ta ut det värsta i förskott (mitt minne av spolningen var hemskt, kanske därför)..

    Nio ägg hade dem fått ut i alla fall. Blir nog till att ringa dit imorgon och fråga hur det har gått. Vi fick insättning på torsdag :) och på onsdag börjar det med härliga lutinus tabletterna som man hört så bra om(inte) :D

    Så nu håller vi tummar å tår här hemma också! :)
    Va, kände du ingenting? Usch jag tyckte det var jättejobbigt. I början gick det okej, men sen efter en stund började det kännas mer och mer, så de fick ge mig mer smärtstillande. Så du börjar med lutinus innan insättningen, jag ska börja precis efter (om det blir något). Alla kliniker verkar göra lite olika! 

    Ska du gå till jobbet imorgon? Jag har bestämt mig för att vara hemma imorgon och om det blir insättning på onsdag är jag hemma då också.
    Ontopic skrev 2018-06-18 12:16:16 följande:

    Så skönt att ha det färdigt nu för er båda! Kan förstå om det inte är världens skönaste grej att göra. Men som sagts i den här gruppen innan, man gör det man måste för att komma till målet. Nu ska det bli bra så ni får göra återinförningar som sen lyckas! Heja heja! Själv känner jag inte så mycket alls förutom lite svullna bröst och en tyngd över livmoderområdet. Lite som jag brukar känna innan mens.. kram till er!


    Håller tummarna för dig också =) Vilken dag ska du testa? Kram!
Svar på tråden Avsaknad av spermier