• 999
    Äldre 4 Jun 18:21
    540285 visningar
    2466 svar
    2466
    540285

    Avsaknad av spermier

    igår fick min man och jag besked på hans spermaprov, på vårt första utredningssamtal. Visade sig att det hittats 0 spermier i hans sädesvätska! Känns som att vi har hamnat i en mardröm som vi inte lyckas vakna upp ur... 
    Nu vill jag höra om det finns fler som fått det beskedet och vad som hände sen? Hur gick det? 

    Min man fick lämna blodprov igår för att se om orsaken är pga. kromosomfel eller hormoner samt så kände läkaren på hans pung och konstaterade att den är något mindre än "normalt". 

    Kan ni som varit eller är med om detta dela med er? Jag behöver känna att vi inte är ensamma i hela världen om detta! Även om jag såklart inte önskar någon denna mardröm! 

  • Svar på tråden Avsaknad av spermier
  • Äldre 18 Jun 14:35
    mooonwalker skrev 2018-06-18 13:32:19 följande:

    Va, kände du ingenting? Usch jag tyckte det var jättejobbigt. I början gick det okej, men sen efter en stund började det kännas mer och mer, så de fick ge mig mer smärtstillande. Så du börjar med lutinus innan insättningen, jag ska börja precis efter (om det blir något). Alla kliniker verkar göra lite olika! 

    Ska du gå till jobbet imorgon?


    Jag hade tänkt jobba imorgon, men nu efter min tupplur och medicinen gått ur.. Nja.. Kommer knappt upp ur sängen för det gör så ont, så jag väntar och ser :)
    Ontopic skrev 2018-06-18 12:16:16 följande:

    Så skönt att ha det färdigt nu för er båda! Kan förstå om det inte är världens skönaste grej att göra. Men som sagts i den här gruppen innan, man gör det man måste för att komma till målet. Nu ska det bli bra så ni får göra återinförningar som sen lyckas! Heja heja! Själv känner jag inte så mycket alls förutom lite svullna bröst och en tyngd över livmoderområdet. Lite som jag brukar känna innan mens.. kram till er!


    Spännande tid för dig också, och tack för peppen!
  • Äldre 18 Jun 15:25
    mooonwalker skrev 2018-06-18 13:32:19 följande:

    Va, kände du ingenting? Usch jag tyckte det var jättejobbigt. I början gick det okej, men sen efter en stund började det kännas mer och mer, så de fick ge mig mer smärtstillande. Så du börjar med lutinus innan insättningen, jag ska börja precis efter (om det blir något). Alla kliniker verkar göra lite olika! 

    Ska du gå till jobbet imorgon? Jag har bestämt mig för att vara hemma imorgon och om det blir insättning på onsdag är jag hemma då också.Håller tummarna för dig också =) Vilken dag ska du testa? Kram!


    Jag kan verkligen inte ens tänka mig hur det känns att göra äggplock.. Har du ont nu efteråt? Vi håller tummarna för varann :) Jag har testdag på fredag. Men vet inte om jag ska vänta tills helgen iaf om inte mensen dyker upp vill säga..
  • Äldre 18 Jun 15:26
    Kallamakka skrev 2018-06-18 14:35:41 följande:

    Jag hade tänkt jobba imorgon, men nu efter min tupplur och medicinen gått ur.. Nja.. Kommer knappt upp ur sängen för det gör så ont, så jag väntar och ser :)Spännande tid för dig också, och tack för peppen!


    Ja det är det! Vi får se ;) Är det smärta som mensvärk efteråt? usch lider med er.. Får ni ta värktabletter?
  • Äldre 18 Jun 15:31
    Ontopic skrev 2018-06-18 15:26:53 följande:

    Ja det är det! Vi får se ;) Är det smärta som mensvärk efteråt? usch lider med er.. Får ni ta värktabletter?


    Visst hade du testdag på midsommarafton? :)

    Ja de känns som mensvärk/träningsvärk och som om man spänt rumpan haha!

    Verktabletter glömde jag fråga om, men jag har tagit Alvedon. :)
  • Äldre 18 Jun 17:35
    Kallamakka skrev 2018-06-18 15:31:10 följande:

    Visst hade du testdag på midsommarafton? :)

    Ja de känns som mensvärk/träningsvärk och som om man spänt rumpan haha!

    Verktabletter glömde jag fråga om, men jag har tagit Alvedon. :)


    Ja jag har ju det! Men som sagt får se om jag väntar till helgen om den inte dyker upp på fredag vill säga..

    Hahaha märklig kombo! Är det nervositeten som suttit i runpmusklerna kanske? :D

    Tänkte på eftersom de avråder Ipren och sånt och helst bara vill att man använder alvedon när man försöker baka bebis.
  • Äldre 18 Jun 19:47
    Ontopic skrev 2018-06-18 17:35:36 följande:

    Ja jag har ju det! Men som sagt får se om jag väntar till helgen om den inte dyker upp på fredag vill säga..

    Hahaha märklig kombo! Är det nervositeten som suttit i runpmusklerna kanske? :D

    Tänkte på eftersom de avråder Ipren och sånt och helst bara vill att man använder alvedon när man försöker baka bebis.


    Hahaha ja jag vette fan varför jag har ont där, ska bli intressant att bajsa.. Haha!

    Å denna väntan :) jag börjar låta som en repig skiva, men jag håller tummarna för positivt resultat såklart!
  • Äldre 18 Jun 21:27
    Kallamakka skrev 2018-06-18 19:47:33 följande:

    Hahaha ja jag vette fan varför jag har ont där, ska bli intressant att bajsa.. Haha!

    Å denna väntan :) jag börjar låta som en repig skiva, men jag håller tummarna för positivt resultat såklart!


    Hahaha så jävla kul!! Keep me updated ;D

    Men eller hur?! Fasen det enda man har gjort sen man bestämde sig för att försöka baka. Vänta, vänta och sen vänta lite till! Och det tåls väl inte att sägas för ofta att vi hejar på varandra! Någon gång ska det väl ändå gå :) Spännande att höra fortsättningen efter äggplocken i dag!
  • Äldre 19 Jun 10:59

    En update!

    Av nio ägg, gick åtta att befrukta. Just nu är sju befruktade, känns jätte bra såklart! :) nu ska de bara fortsätta dela sig.

    Tänk att det va första gången spermier å ägg möttes?! Dom tyckte om varann.. Tänk att de där cellerna är början på liv?? Så mycket häftiga tankar! Allt känns plötsligt så stort.

    Off topic: Kunde helt plötsligt bajsa också, var halvskönt men smärtan är borta nu.

  • Äldre 19 Jun 13:37
    Kallamakka skrev 2018-06-19 10:59:35 följande:

    En update!

    Av nio ägg, gick åtta att befrukta. Just nu är sju befruktade, känns jätte bra såklart! :) nu ska de bara fortsätta dela sig.

    Tänk att det va första gången spermier å ägg möttes?! Dom tyckte om varann.. Tänk att de där cellerna är början på liv?? Så mycket häftiga tankar! Allt känns plötsligt så stort.

    Off topic: Kunde helt plötsligt bajsa också, var halvskönt men smärtan är borta nu.


    Åh vad bra! Menar du alltså att åtta av nio var mogna och sen befruktades sju? Vet du förresten hur kvaliteten på din man spermier var, såg de och rörde de sig helt normalt?

    Jag har inte hört något från sjukhuset än. De ska ringa mig eller min man idag om upptiningen inte lyckas eftersom då måste de avboka min tid för återföring imorgon. De sa att om vi var jättenyfikna på hur hur många ägg som var mogna och/eller om upptiningen gick bra kunde vi ringa idag efter kl 11, men annars så får vi reda på det imorgon. Vi har bestämt oss för att inte ringa utan vänta tills imorgon, så nu hoppas jag att telefonen är tyst hela dagen! 

    Jag är fortfarande ganska öm i magen, smärtan kommer och går lite. Hur känns det för dig? Förresten så sa min barnmorska att om jag hade ont så var det alvedon som gällde, inte Ipren, voltaren eller något annat antiinflammatoriskt. 
  • Äldre 19 Jun 13:56
    mooonwalker skrev 2018-06-19 13:37:51 följande:

    Åh vad bra! Menar du alltså att åtta av nio var mogna och sen befruktades sju? Vet du förresten hur kvaliteten på din man spermier var, såg de och rörde de sig helt normalt?

    Jag har inte hört något från sjukhuset än. De ska ringa mig eller min man idag om upptiningen inte lyckas eftersom då måste de avboka min tid för återföring imorgon. De sa att om vi var jättenyfikna på hur hur många ägg som var mogna och/eller om upptiningen gick bra kunde vi ringa idag efter kl 11, men annars så får vi reda på det imorgon. Vi har bestämt oss för att inte ringa utan vänta tills imorgon, så nu hoppas jag att telefonen är tyst hela dagen! 

    Jag är fortfarande ganska öm i magen, smärtan kommer och går lite. Hur känns det för dig? Förresten så sa min barnmorska att om jag hade ont så var det alvedon som gällde, inte Ipren, voltaren eller något annat antiinflammatoriskt. 


    Ja precis, åtta av nio var mogna.

    Kvalitén har de inte sagt någonting om, men när vi hittade dem under pesa, så fick vi se dem på en tv skärm och där såg alla levande ut och simmade runt.. så jag antar att dem anses som "normala". Men ingen, aning! Nu gjorde dom icsi, så jag vet inte hur mycket rörligheten spelar in då? :)

    Det är så spännande nu! Första tanken var att ringa varje dag och kolla läget, men som ni resonerar. Inget ljud från dem = bra! :) sen är de ju onsdag redan imorgon, tjoho!! Och om ni inte hört något än så borde det gått bra med upptiningen!

    Ömheten hos mig kommer å går lite, men känns hanterbar utan alvedon idag. Skönt! :) (vad bra att du sa det om värktabletterna)!
Svar på tråden Avsaknad av spermier