• 999

    Avsaknad av spermier

    igår fick min man och jag besked på hans spermaprov, på vårt första utredningssamtal. Visade sig att det hittats 0 spermier i hans sädesvätska! Känns som att vi har hamnat i en mardröm som vi inte lyckas vakna upp ur... 
    Nu vill jag höra om det finns fler som fått det beskedet och vad som hände sen? Hur gick det? 

    Min man fick lämna blodprov igår för att se om orsaken är pga. kromosomfel eller hormoner samt så kände läkaren på hans pung och konstaterade att den är något mindre än "normalt". 

    Kan ni som varit eller är med om detta dela med er? Jag behöver känna att vi inte är ensamma i hela världen om detta! Även om jag såklart inte önskar någon denna mardröm! 

  • Svar på tråden Avsaknad av spermier
  • mooonwalker
    Kallamakka skrev 2018-06-19 13:56:04 följande:
    Ja precis, åtta av nio var mogna.

    Kvalitén har de inte sagt någonting om, men när vi hittade dem under pesa, så fick vi se dem på en tv skärm och där såg alla levande ut och simmade runt.. så jag antar att dem anses som "normala". Men ingen, aning! Nu gjorde dom icsi, så jag vet inte hur mycket rörligheten spelar in då? :)

    Det är så spännande nu! Första tanken var att ringa varje dag och kolla läget, men som ni resonerar. Inget ljud från dem = bra! :) sen är de ju onsdag redan imorgon, tjoho!! Och om ni inte hört något än så borde det gått bra med upptiningen!

    Ömheten hos mig kommer å går lite, men känns hanterbar utan alvedon idag. Skönt! :) (vad bra att du sa det om värktabletterna)!
    Nu är klockan snart sex och sjukhuset har fortfarande inte ringt, vågar jag hoppas på att något av mina ägg har lyckats bli befruktat och kan återföras imorgon...? Även om vi har återföring olika dagar kommer vi ju få samma bf om allt lyckas eftersom embryon befruktades samma dag och de är färska vid återföringen =)

    Gud vad kul att ni fick se spermierna! Om ni kunde se att de simmade runt så tror jag att de är bra kvalitet! 
  • Kallamakka
    mooonwalker skrev 2018-06-19 17:56:51 följande:

    Nu är klockan snart sex och sjukhuset har fortfarande inte ringt, vågar jag hoppas på att något av mina ägg har lyckats bli befruktat och kan återföras imorgon...? Även om vi har återföring olika dagar kommer vi ju få samma bf om allt lyckas eftersom embryon befruktades samma dag och de är färska vid återföringen =)


    Ja det var häftigt å se dem, just att man minutrarna innan bestämt sig för att det finns inget. Å i nästa stund fanns dom där. Det var ett magiskt ögonblick. Minns en som hade nåt ryck, den va jätteglad över å få komma ut å simmade runt som en tok. Haha! Åså blev stackarna nedfrysta direkt.. :')

    Jag tror också ni kan sova gott i natt(så gott man kan) nu kan de ju inte ringa tycker man :) vad roligt, då önskar jag lycka till till er imorgon!
  • mooonwalker
    Ontopic skrev 2018-06-20 07:21:35 följande:

    Här kom mensen för tidigt så det tog sig inte.. Hoppas på nästa gång helt enkelt ...


    Åh nej vad tråkigt! Stor kram till dig!
    Tror du att du kommer får köra ett nytt försök om ca två veckor eller måste du vänta?
  • Ontopic
    mooonwalker skrev 2018-06-20 08:33:32 följande:

    Åh nej vad tråkigt! Stor kram till dig!

    Tror du att du kommer får köra ett nytt försök om ca två veckor eller måste du vänta?


    Ja det var synd! Jag skulle ringa i morgon efter att ha tagit ett gravtest för säkerhetsskull. Men jag tror att de stänger under sommaren.. Får se vad de säger..
  • mooonwalker

    Nu har vi gjort återföringen. Det gick bra, jag försöker vara glad för det, men tyvärr dåliga nyheter om resterande embryon. Av 20 ägg var endast 10 mogna. Spermierna klarade upptiningen och varje moget ägg injicerades med en spermie (ICSI). Tyvärr var det endast tre som började dela sig och idag var det bara ett enda som såg bra ut. Det lilla embryot fick jag tillbaka. De andra två försöker de odla vidare till blastocyster, men det ser mörkt ut eftersom de redan har avvikande delning. Så inget till frysen... Allt hopp är nu på de lilla embryot i min mage!

    Men en bra sak till! De hade ju sagt att när spermierna var tinade gick de inte att frysa ner igen, men nu sa embryologen att de kunde frysa ner de överblivna spermierna!

    Så just nu är det mycket blandade känslor. Jag är glad att vi har spermier kvar (vilket dock betyder att om detta inte fungerar måste jag gå igenom ännu ett nytt äggplock) och glad för att vi ändå fick ett bra embryo, men jag kan ändå inte låta bli att känna mig väldigt ledsen och besviken att det inte blev något till frysen. 20 ägg och bara ett enda embryo...

  • askyfullofstars
    mooonwalker skrev 2018-06-20 15:38:41 följande:

    Nu har vi gjort återföringen. Det gick bra, jag försöker vara glad för det, men tyvärr dåliga nyheter om resterande embryon. Av 20 ägg var endast 10 mogna. Spermierna klarade upptiningen och varje moget ägg injicerades med en spermie (ICSI). Tyvärr var det endast tre som började dela sig och idag var det bara ett enda som såg bra ut. Det lilla embryot fick jag tillbaka. De andra två försöker de odla vidare till blastocyster, men det ser mörkt ut eftersom de redan har avvikande delning. Så inget till frysen... Allt hopp är nu på de lilla embryot i min mage!

    Men en bra sak till! De hade ju sagt att när spermierna var tinade gick de inte att frysa ner igen, men nu sa embryologen att de kunde frysa ner de överblivna spermierna!

    Så just nu är det mycket blandade känslor. Jag är glad att vi har spermier kvar (vilket dock betyder att om detta inte fungerar måste jag gå igenom ännu ett nytt äggplock) och glad för att vi ändå fick ett bra embryo, men jag kan ändå inte låta bli att känna mig väldigt ledsen och besviken att det inte blev något till frysen. 20 ägg och bara ett enda embryo...


    Har du fått någon förklaring till varför det inte blev mer än ett embryo? Håller tummarna för det lilla embryot i din mage!!
  • mooonwalker
    askyfullofstars skrev 2018-06-20 17:00:19 följande:
    Har du fått någon förklaring till varför det inte blev mer än ett embryo? Håller tummarna för det lilla embryot i din mage!!
    Nej, ingen förklaring. Jag tyckte att om nu det var så dålig kvalité på de två andra så varför inte sätta tillbaka två (alltså det bra + ett "dåligt")? Jag tänker att det förhoppningsvis skulle tycka bättre om att vara i min livmoder än ute i labbet, men läkaren tyckte att det inte skulle öka min chans till att bli gravid så det var lika bra att strunta i det. Min man sa att han fortfarande hoppas på att de kommer att klara sig, men det lät på läkaren som att de redan var utdömda... Men jag ska försöka tänka positivt, vi fick ändå ett färskt embryo tillbaka, det är bättre än noll! 

    Hur mår du askyfullofstars? Hur är det med magen?
  • Kallamakka
    Ontopic skrev 2018-06-20 07:21:35 följande:

    Här kom mensen för tidigt så det tog sig inte.. Hoppas på nästa gång helt enkelt ...


    Vad tråkigt att läsa, man satsar ju så mycket känslor och energi och tankar på detta, bland annat! Fasen.. :(

    Hoppas ni kommer igång igen när ni är redo, för ge inte upp, det Ska komma!

    En stor kram på er!
    mooonwalker skrev 2018-06-20 17:18:50 följande:

    Nej, ingen förklaring. Jag tyckte att om nu det var så dålig kvalité på de två andra så varför inte sätta tillbaka två (alltså det bra + ett "dåligt")? Jag tänker att det förhoppningsvis skulle tycka bättre om att vara i min livmoder än ute i labbet, men läkaren tyckte att det inte skulle öka min chans till att bli gravid så det var lika bra att strunta i det. Min man sa att han fortfarande hoppas på att de kommer att klara sig, men det lät på läkaren som att de redan var utdömda... Men jag ska försöka tänka positivt, vi fick ändå ett färskt embryo tillbaka, det är bättre än noll! 


    Härligt att det blev en återföring även om de inte blev till frysen, vilket man ju såklart önskar som backup!

    Men.. Heja heja ägget!(för är det rätt så behövs bara det) Nu får den lov å stanna där inne, gärna i nio månader!
Svar på tråden Avsaknad av spermier