• 999

    Avsaknad av spermier

    igår fick min man och jag besked på hans spermaprov, på vårt första utredningssamtal. Visade sig att det hittats 0 spermier i hans sädesvätska! Känns som att vi har hamnat i en mardröm som vi inte lyckas vakna upp ur... 
    Nu vill jag höra om det finns fler som fått det beskedet och vad som hände sen? Hur gick det? 

    Min man fick lämna blodprov igår för att se om orsaken är pga. kromosomfel eller hormoner samt så kände läkaren på hans pung och konstaterade att den är något mindre än "normalt". 

    Kan ni som varit eller är med om detta dela med er? Jag behöver känna att vi inte är ensamma i hela världen om detta! Även om jag såklart inte önskar någon denna mardröm! 

  • Svar på tråden Avsaknad av spermier
  • Ontopic
    Kallamakka skrev 2018-06-20 17:39:15 följande:

    Vad tråkigt att läsa, man satsar ju så mycket känslor och energi och tankar på detta, bland annat! Fasen.. :(

    Hoppas ni kommer igång igen när ni är redo, för ge inte upp, det Ska komma!

    En stor kram på er!Härligt att det blev en återföring även om de inte blev till frysen, vilket man ju såklart önskar som backup!

    Men.. Heja heja ägget!(för är det rätt så behövs bara det) Nu får den lov å stanna där inne, gärna i nio månader!


    Ja man gör ju det! Samtidigt är man ju ändå inställd på att det inte kommer bli något. Eller jag är det nu förtiden iaf. Så många gånger som man blivit helt förstörd för att man har fått mens. Får se vad RMC säger i morgon om fortsättning.. Gjorde du din återföring i dag?
  • Ontopic
    mooonwalker skrev 2018-06-20 15:38:41 följande:

    Nu har vi gjort återföringen. Det gick bra, jag försöker vara glad för det, men tyvärr dåliga nyheter om resterande embryon. Av 20 ägg var endast 10 mogna. Spermierna klarade upptiningen och varje moget ägg injicerades med en spermie (ICSI). Tyvärr var det endast tre som började dela sig och idag var det bara ett enda som såg bra ut. Det lilla embryot fick jag tillbaka. De andra två försöker de odla vidare till blastocyster, men det ser mörkt ut eftersom de redan har avvikande delning. Så inget till frysen... Allt hopp är nu på de lilla embryot i min mage!

    Men en bra sak till! De hade ju sagt att när spermierna var tinade gick de inte att frysa ner igen, men nu sa embryologen att de kunde frysa ner de överblivna spermierna!

    Så just nu är det mycket blandade känslor. Jag är glad att vi har spermier kvar (vilket dock betyder att om detta inte fungerar måste jag gå igenom ännu ett nytt äggplock) och glad för att vi ändå fick ett bra embryo, men jag kan ändå inte låta bli att känna mig väldigt ledsen och besviken att det inte blev något till frysen. 20 ägg och bara ett enda embryo...


    Vad tråkigt att höra att det inte blev fler! Det var ju ändå många ägg som plockades.. Men som du säger så behövs det ju bara ett för att det ska lyckas! Håller alls tummar som går! Så du slipper fler äggplock!
  • Kallamakka
    Ontopic skrev 2018-06-20 18:50:37 följande:

    Ja man gör ju det! Samtidigt är man ju ändå inställd på att det inte kommer bli något. Eller jag är det nu förtiden iaf. Så många gånger som man blivit helt förstörd för att man har fått mens. Får se vad RMC säger i morgon om fortsättning.. Gjorde du din återföring i dag?


    Ja det är nästan säkrast att tänka att allt skiter sig. På nåt sätt är det en försvarsmekanism som jag tycker fungerar, detta ämne är ju så varmt om hjärtat.. Minsta lilla medvind känns enormt bra, och smällarna kanske mindre då...

    Hoppas ni hinner med mer försök i sommar!

    Jag har återföring imorgon. Hoppas det blir av! :)
  • Ontopic
    Kallamakka skrev 2018-06-20 20:54:32 följande:

    Ja det är nästan säkrast att tänka att allt skiter sig. På nåt sätt är det en försvarsmekanism som jag tycker fungerar, detta ämne är ju så varmt om hjärtat.. Minsta lilla medvind känns enormt bra, och smällarna kanske mindre då...

    Hoppas ni hinner med mer försök i sommar!

    Jag har återföring imorgon. Hoppas det blir av! :)


    Man hittar sätt att tänka för att överleva och det är lättast att tänka så för min del. Fallet blir inte lika långt, så visst är det en försvarsmekanism.. Tänk vad glad man skulle bli om det lyckades någon gång :) Jag hoppas också vi hinner!

    Lycka till med återföringen i dag! Nu får det ta sig! Kram
  • Nervernautanpå

    Ägglossningen behagade inte komma innan midsommarafton (=sommarstängt) , kommer förmodligen imorgon. Så här blir det uppehåll i babyverkstan till augusti. Vet inte om det känns bara tråkigt eller "lika bra". Det har varit en intensiv vår och nu har jag precis gått på fyra veckors semester från jobbet. Jag känner mig helt slut mentalt. Kanske får vila mig i form nu och ta nya tag till hösten. Önskar er alla stort lycka till!

  • Kallamakka
    Nervernautanpå skrev 2018-06-21 14:01:03 följande:

    Ägglossningen behagade inte komma innan midsommarafton (=sommarstängt) , kommer förmodligen imorgon. Så här blir det uppehåll i babyverkstan till augusti. Vet inte om det känns bara tråkigt eller "lika bra". Det har varit en intensiv vår och nu har jag precis gått på fyra veckors semester från jobbet. Jag känner mig helt slut mentalt. Kanske får vila mig i form nu och ta nya tag till hösten. Önskar er alla stort lycka till!


    Typiskt! Men du tänker sunt tror jag, antingen blir det eller så får man en "normal" sommar, och tid för återhämtning! Tror det behövs "bara vara" i allt det här också. Kram på dig!
  • Kallamakka

    Idag sattes det in ett embryo, eventuellt kommer fyra att gå till frysen.

    Nu ska man leva normalt och hoppas på det bästa när testdagen kommer!

    Passar på att önska er en glad midsommar :)

  • Ontopic
    Nervernautanpå skrev 2018-06-21 14:01:03 följande:

    Ägglossningen behagade inte komma innan midsommarafton (=sommarstängt) , kommer förmodligen imorgon. Så här blir det uppehåll i babyverkstan till augusti. Vet inte om det känns bara tråkigt eller "lika bra". Det har varit en intensiv vår och nu har jag precis gått på fyra veckors semester från jobbet. Jag känner mig helt slut mentalt. Kanske får vila mig i form nu och ta nya tag till hösten. Önskar er alla stort lycka till!


    Vilken osis! Men som du säger kan det vara skönt att få bara vara också. Återhämtning och vila är så viktigt. Vi kommer också få vänta till augusti nu innan nästa försök görs. Och jag tänker som du!
  • mooonwalker
    Nervernautanpå skrev 2018-06-21 14:01:03 följande:

    Ägglossningen behagade inte komma innan midsommarafton (=sommarstängt) , kommer förmodligen imorgon. Så här blir det uppehåll i babyverkstan till augusti. Vet inte om det känns bara tråkigt eller "lika bra". Det har varit en intensiv vår och nu har jag precis gått på fyra veckors semester från jobbet. Jag känner mig helt slut mentalt. Kanske får vila mig i form nu och ta nya tag till hösten. Önskar er alla stort lycka till!


    Nej vad tråkigt, men hoppas du kan njuta av din semester! Hur länge har de sommarstängt?
    Kallamakka skrev 2018-06-21 14:50:38 följande:

    Idag sattes det in ett embryo, eventuellt kommer fyra att gå till frysen.

    Nu ska man leva normalt och hoppas på det bästa när testdagen kommer!

    Passar på att önska er en glad midsommar :)


    Det låter ju bra! Hur mår du? Har du ont?
    Jag har faktiskt haft väldigt ont i magen efter återföringen. Jag hade inte det förra gången eller vid FET... Alvedon hjälper inte alls, men värmedyna känns skönt. 
    Jag undrar om det kan vara Menopuren som gjorde att jag inte fick så många mogna ägg. Första gången fick jag gonal-F och fick 26 mogna ägg. Visst fick du gonal-f? Det kanske inte stämmer, men om jag måste göra om allt så ska jag fråga läkaren om skillnaden mellan medicinerna! Hur blev det med era spermier, har ni förbrukat en ampull eller gick det att spara några från den ampullen?

  • Kallamakka
    mooonwalker skrev 2018-06-21 22:55:56 följande:

    Det låter ju bra! Hur mår du? Har du ont?

    Jag har faktiskt haft väldigt ont i magen efter återföringen. Jag hade inte det förra gången eller vid FET... Alvedon hjälper inte alls, men värmedyna känns skönt. 

    Jag undrar om det kan vara Menopuren som gjorde att jag inte fick så många mogna ägg. Första gången fick jag gonal-F och fick 26 mogna ägg. Visst fick du gonal-f? Det kanske inte stämmer, men om jag måste göra om allt så ska jag fråga läkaren om skillnaden mellan medicinerna! Hur blev det med era spermier, har ni förbrukat en ampull eller gick det att spara några från den ampullen?


    Jag mår bra! Har samma smärta som efter äggplocket fast mycket mildare. Ibland sticker det till lite mer.

    Det är inte överstimulerings risk då, tänker på din smärta? Jag hade gått ner i vikt igen, så jag kunde pusta ut.. Gick upp 1.5 kilo efter äggplocket. Har du kollat vikten?

    De låter iallafall inte alls kul å ha så ont :( :(

    Ja jag hade gonal. Det jag läst är att menopor ger fler ägg men mindre mogna, å gonal ger färre fast mer mogna. Men jag kan inte säga att det är så. Det tycker jag att du ska fråga om om det blir ett till försök.

    Jag vet inte om de förbrukade allt i ampullen. Men jag vet att vi haft fyra ampullen från början, så eventuellt är det tre kvar?? Ingen aning faktiskt..
Svar på tråden Avsaknad av spermier