• 999
    Äldre 4 Jun 18:21
    540098 visningar
    2466 svar
    2466
    540098

    Avsaknad av spermier

    igår fick min man och jag besked på hans spermaprov, på vårt första utredningssamtal. Visade sig att det hittats 0 spermier i hans sädesvätska! Känns som att vi har hamnat i en mardröm som vi inte lyckas vakna upp ur... 
    Nu vill jag höra om det finns fler som fått det beskedet och vad som hände sen? Hur gick det? 

    Min man fick lämna blodprov igår för att se om orsaken är pga. kromosomfel eller hormoner samt så kände läkaren på hans pung och konstaterade att den är något mindre än "normalt". 

    Kan ni som varit eller är med om detta dela med er? Jag behöver känna att vi inte är ensamma i hela världen om detta! Även om jag såklart inte önskar någon denna mardröm! 

  • Svar på tråden Avsaknad av spermier
  • Äldre 22 Jun 16:21
    Kallamakka skrev 2018-06-22 08:27:25 följande:
    Jag mår bra! Har samma smärta som efter äggplocket fast mycket mildare. Ibland sticker det till lite mer.

    Det är inte överstimulerings risk då, tänker på din smärta? Jag hade gått ner i vikt igen, så jag kunde pusta ut.. Gick upp 1.5 kilo efter äggplocket. Har du kollat vikten?

    De låter iallafall inte alls kul å ha så ont :( :(

    Ja jag hade gonal. Det jag läst är att menopor ger fler ägg men mindre mogna, å gonal ger färre fast mer mogna. Men jag kan inte säga att det är så. Det tycker jag att du ska fråga om om det blir ett till försök.

    Jag vet inte om de förbrukade allt i ampullen. Men jag vet att vi haft fyra ampullen från början, så eventuellt är det tre kvar?? Ingen aning faktiskt..
    Ja ni har ju gott om spermier så om det mot förmodan inte skulle lyckas den här gången så kan ni försöka många gånger! =)

    Du verkar mer påläst om medicinerna än vad jag är! Men det du skrev verkade stämma in på mig, iaf med mognaden. Jag fick visserligen fler ägg med Gonal F, men då var de ju tvungna att styra mitt äggplock efter min mans Microtese, så då var det nog svårare. Men jag fick ju massa mogna ägg då!

    Jag har inte kollat vikten, men det känns lite, lite bättre idag. Kanske borde kolla iaf. Om jag skulle bli gravid så är det ju större risk för överstimulering. Jag har fortfarande ont, men inte alls som igår och i förrgår.
  • Äldre 22 Jun 16:31
    mooonwalker skrev 2018-06-22 16:21:05 följande:

    Ja ni har ju gott om spermier så om det mot förmodan inte skulle lyckas den här gången så kan ni försöka många gånger! =)

    Du verkar mer påläst om medicinerna än vad jag är! Men det du skrev verkade stämma in på mig, iaf med mognaden. Jag fick visserligen fler ägg med Gonal F, men då var de ju tvungna att styra mitt äggplock efter min mans Microtese, så då var det nog svårare. Men jag fick ju massa mogna ägg då!

    Jag har inte kollat vikten, men det känns lite, lite bättre idag. Kanske borde kolla iaf. Om jag skulle bli gravid så är det ju större risk för överstimulering. Jag har fortfarande ont, men inte alls som igår och i förrgår.


    Har nog kikat runt på alla möjliga forum och bloggar .. Jag har nog haft hjärnan på högvarv kring hela IVF processen, säkert hunnit läsa allt samtidigt som jag bearbetat. Jag gillar att ha koll på alla olika tillvägagångssätt, känns som om man får mer "kontroll" över situationen då.

    Det jobbiga nu är att stänga av det, för inom mig tänker jag hela tiden på det känns det som.

    Hoppas i alla fall smärtan lägger sig för dig, idag har jag känt mig helt normal igen och det är skönt.

    Men kring vikten, jag fick på papper ifrån läkaren- en lista att fylla i, just för att ha koll på vikten.

    Hur känns lutinus so far?

    För mig är det bättre än jag först trodde, men jag hinner ju ändra mig. Men trodde på mer kladd och svårigheter i humör osv.
  • Äldre 23 Jun 11:27
    Kallamakka skrev 2018-06-22 16:31:20 följande:
    Har nog kikat runt på alla möjliga forum och bloggar .. Jag har nog haft hjärnan på högvarv kring hela IVF processen, säkert hunnit läsa allt samtidigt som jag bearbetat. Jag gillar att ha koll på alla olika tillvägagångssätt, känns som om man får mer "kontroll" över situationen då.

    Det jobbiga nu är att stänga av det, för inom mig tänker jag hela tiden på det känns det som.

    Hoppas i alla fall smärtan lägger sig för dig, idag har jag känt mig helt normal igen och det är skönt.

    Men kring vikten, jag fick på papper ifrån läkaren- en lista att fylla i, just för att ha koll på vikten.

    Hur känns lutinus so far?

    För mig är det bättre än jag först trodde, men jag hinner ju ändra mig. Men trodde på mer kladd och svårigheter i humör osv.
    Jag vet, det är jättesvårt att stänga av och inte tänka på det! Speciellt när man måste ta lutinuset tre gånger om dagen... Men jag håller med dig, jag tycker inte att det är så jobbigt. Jag använder tunna trosskydd från apoteket som jag byter då och då, men det är inte så farligt kladdigt. Jag upplever inte heller några humörsvängningar.

    Jag vägde mig igår kväll efter att ha läst ditt inlägg, men man väger ju alltid mer på kvällen än på morgonen och sist jag vägde mig var precis innan äggplocket dvs på morgonen. Imorse vägde jag ungefär lika mycket som vid äggplocket, men jag har fortfarande ont. Jag minns inte alls att jag hade så här ont förra gången och när jag försöker tänka tillbaka så minns jag inte att själva äggplocket gjorde lika ont förra gången heller. Min man ska ringa till kliniken på måndag och höra hur det gick för våra andra två embryon (men jag är tyvärr helt säker på att de inte har klarat sig), jag kan be honom fråga kliniken vad de tror om min smärta.
  • Äldre 23 Jun 13:48
    mooonwalker skrev 2018-06-23 11:27:34 följande:

    Jag vet, det är jättesvårt att stänga av och inte tänka på det! Speciellt när man måste ta lutinuset tre gånger om dagen... Men jag håller med dig, jag tycker inte att det är så jobbigt. Jag använder tunna trosskydd från apoteket som jag byter då och då, men det är inte så farligt kladdigt. Jag upplever inte heller några humörsvängningar.

    Jag vägde mig igår kväll efter att ha läst ditt inlägg, men man väger ju alltid mer på kvällen än på morgonen och sist jag vägde mig var precis innan äggplocket dvs på morgonen. Imorse vägde jag ungefär lika mycket som vid äggplocket, men jag har fortfarande ont. Jag minns inte alls att jag hade så här ont förra gången och när jag försöker tänka tillbaka så minns jag inte att själva äggplocket gjorde lika ont förra gången heller. Min man ska ringa till kliniken på måndag och höra hur det gick för våra andra två embryon (men jag är tyvärr helt säker på att de inte har klarat sig), jag kan be honom fråga kliniken vad de tror om min smärta.


    Då kan du kanske utesluta överstimulering. Hoppas!

    Smärtan efter äggplock kan variera mycket vid olika IVF omgångar, trots samma person, så det behöver inte vara något. Hörde läkaren säga till en annan patient att mycket blod skulle vara ett oros moment, isåfall att "såret" efter äggplock inte skulle läka tillräckligt snabbt. Och det verkar du ju inte ha problem med, de e bra :) alltid bra å fråga en extra gång, det dem säger på sjukhuset känns ju alltid mest rätt!

    Skönt att du också upplever lutinus som okej! Jag köpte trosskydd med doft, känns så fräscht! :)

    Hoppas något klara sig till frysen för er!

    Vi kommer få veta via brev om hur de andra embryona klarat sig.
  • Äldre 25 Jun 16:43
    Kallamakka skrev 2018-06-23 13:48:15 följande:
    Då kan du kanske utesluta överstimulering. Hoppas!

    Smärtan efter äggplock kan variera mycket vid olika IVF omgångar, trots samma person, så det behöver inte vara något. Hörde läkaren säga till en annan patient att mycket blod skulle vara ett oros moment, isåfall att "såret" efter äggplock inte skulle läka tillräckligt snabbt. Och det verkar du ju inte ha problem med, de e bra :) alltid bra å fråga en extra gång, det dem säger på sjukhuset känns ju alltid mest rätt!

    Skönt att du också upplever lutinus som okej! Jag köpte trosskydd med doft, känns så fräscht! :)

    Hoppas något klara sig till frysen för er!

    Vi kommer få veta via brev om hur de andra embryona klarat sig.
    Idag känns det äntligen bättre i magen, så himla skönt!

    Tyvärr blev det inga embryon till frysen (vi hade fått brev så småning om också, men min man ville veta på en gång). Det betyder att om detta inte fungerar blir det nytt äggplock för mig och det blir då vårt tredje och sista landstingsbetalda försök. Jag vill ju inte ta ut något i förskott, men när jag ser tillbaka på vår resa hittills så känns det ju som om man tappar hoppet. Om vi vill fortsätta försöka blir det privat och då blir det väl Carlanderska i Göteborg... Jag som tyckte det var omständigt att åka tvärs över stan, då behöver jag åka tvärs över hela landet! Men jag ska försöka att inte ta ut något i förskott, jag har ju förhoppningsvis ett fint embryo i magen och om det inte klarar sig har vi ett äggplock kvar.
  • Anonym (Ivf Falun)
    Äldre 25 Jun 16:56
    mooonwalker skrev 2018-06-21 22:55:56 följande:

    Nej vad tråkigt, men hoppas du kan njuta av din semester! Hur länge har de sommarstängt?Det låter ju bra! Hur mår du? Har du ont?

    Jag har faktiskt haft väldigt ont i magen efter återföringen. Jag hade inte det förra gången eller vid FET... Alvedon hjälper inte alls, men värmedyna känns skönt. 

    Jag undrar om det kan vara Menopuren som gjorde att jag inte fick så många mogna ägg. Första gången fick jag gonal-F och fick 26 mogna ägg. Visst fick du gonal-f? Det kanske inte stämmer, men om jag måste göra om allt så ska jag fråga läkaren om skillnaden mellan medicinerna! Hur blev det med era spermier, har ni förbrukat en ampull eller gick det att spara några från den ampullen?


    Menopur ger oftast färre ägg pga att det bara innehåller 70% fsh (follikelstimulerandehormon). Gonal innheåller 100% fsh.
  • Äldre 25 Jun 17:29
    mooonwalker skrev 2018-06-25 16:43:18 följande:

    Idag känns det äntligen bättre i magen, så himla skönt!

    Tyvärr blev det inga embryon till frysen (vi hade fått brev så småning om också, men min man ville veta på en gång). Det betyder att om detta inte fungerar blir det nytt äggplock för mig och det blir då vårt tredje och sista landstingsbetalda försök. Jag vill ju inte ta ut något i förskott, men när jag ser tillbaka på vår resa hittills så känns det ju som om man tappar hoppet. Om vi vill fortsätta försöka blir det privat och då blir det väl Carlanderska i Göteborg... Jag som tyckte det var omständigt att åka tvärs över stan, då behöver jag åka tvärs över hela landet! Men jag ska försöka att inte ta ut något i förskott, jag har ju förhoppningsvis ett fint embryo i magen och om det inte klarar sig har vi ett äggplock kvar.


    Åh vad tråkigt.. :( förstår dina tankar, tycker tre försök är för snålt! Ibland känns det som om det är ett berg att bestiga innan man når slutmålet,och att det dessutom blir en dyr historia i plånboken är inte heller kul. :(

    Nä, nu får vi verkligen hoppas att den du fick tillbaka tänker stanna! :) medvind i seglen!!
  • Äldre 4 Jul 17:20
    Kallamakka skrev 2018-06-25 17:29:19 följande:

    Åh vad tråkigt.. :( förstår dina tankar, tycker tre försök är för snålt! Ibland känns det som om det är ett berg att bestiga innan man når slutmålet,och att det dessutom blir en dyr historia i plånboken är inte heller kul. :(

    Nä, nu får vi verkligen hoppas att den du fick tillbaka tänker stanna! :) medvind i seglen!!


    Hur mår du Kallamakka? När har du testdag?

    Jag mår okej nu. Känns som om jag har mensvärk som kommer och går. Blir orolig varje gång jag går på toaletten för att se blod, men jag vet inte om Lutinuset gör så att jag inte blöder. Förra gången jag tog lutinus blödde jag i alla fall (dock inte så mycket), men inget blod än. Känner mig dock inte så positiv. Jag tog ett test förra veckan som var negativt, men det var ju ruvardag 10, så det kan ju ändras. Jag har testdag på fredag, ruvardag 16.

    Kram!
  • Äldre 5 Jul 09:29
    mooonwalker skrev 2018-07-04 17:20:46 följande:

    Hur mår du Kallamakka? När har du testdag?

    Jag mår okej nu. Känns som om jag har mensvärk som kommer och går. Blir orolig varje gång jag går på toaletten för att se blod, men jag vet inte om Lutinuset gör så att jag inte blöder. Förra gången jag tog lutinus blödde jag i alla fall (dock inte så mycket), men inget blod än. Känner mig dock inte så positiv. Jag tog ett test förra veckan som var negativt, men det var ju ruvardag 10, så det kan ju ändras. Jag har testdag på fredag, ruvardag 16.

    Kram!


    Hej!

    Har tänkt på dig och hur det går dessa dagar, det låter lovande för dig, vad härligt!!

    Hoppas mensen fortsätter hålla sig borta och att du får ett plus, vi behöver det i den här tråden :) :)

    För min del är det nog inget positivt, tyvärr.

    Hade ont i brösten och mensvärk så länge ägglossnings sprutan var verksam, det kändes toppen! (man fick ju lite känsla för hur det känns att vara gravid) Men sen försvann allt..

    Började få färgade flytningar dag 9 och har haft mens i några dagar(dag 10-12), igår kom mensvärken och negativt test på dag 12.

    Nu blöder jag inte längre och har testdag på söndag.

    Lutinus verkade inte fördröja mensen för mig, har kort cykel och mensen blev inte särskilt försenad ändå, kanske en aning mindre i mängd.

    Är inställd på nya tag redan, ringde och kollade upp hur de fyra embryona mådde, tre klarade sig till frysen. Kanske kan någon av dem blir en bebis. Det känns i alla fall positivt! :)

    Nu försöker jag tänka om, jag kan inte påverka det här, försöka glädjas åt att semestra utomlands och ha det gott och dricka gott. Hoppas på ny laddade batterier och mera medvind framöver och även detta år tänka "Det Här kanske är sista sommaren, bara vi två!"
  • Äldre 5 Jul 12:21

    Vi har också fått det hemska beskedet???? Känner mig aå uppgiven och jävligt bitter om jag ska vara ärlig.. ?varför just vi? tänker jag ofta

Svar på tråden Avsaknad av spermier