• 999
    Äldre 4 Jun 18:21
    539032 visningar
    2466 svar
    2466
    539032

    Avsaknad av spermier

    igår fick min man och jag besked på hans spermaprov, på vårt första utredningssamtal. Visade sig att det hittats 0 spermier i hans sädesvätska! Känns som att vi har hamnat i en mardröm som vi inte lyckas vakna upp ur... 
    Nu vill jag höra om det finns fler som fått det beskedet och vad som hände sen? Hur gick det? 

    Min man fick lämna blodprov igår för att se om orsaken är pga. kromosomfel eller hormoner samt så kände läkaren på hans pung och konstaterade att den är något mindre än "normalt". 

    Kan ni som varit eller är med om detta dela med er? Jag behöver känna att vi inte är ensamma i hela världen om detta! Även om jag såklart inte önskar någon denna mardröm! 

  • Svar på tråden Avsaknad av spermier
  • Äldre 7 Aug 11:15
    Ontopic skrev 2018-08-07 05:29:20 följande:

    Om ni skulle byta sjukhus i processen, hur lång tid hade ni fått vänta då? Att vänta ca ett halvår för att kliniken inte får göra det känns väl tråkigt va?


    Jag vet inte hur lång väntetid det är. Vi har inte kommit så långt än i och med att vi fortfarande gör inseminering. Jag vill såklart inte vänta till nästa år, men vill helst inte byta klinik igen heller.
  • Äldre 8 Aug 06:12
    askyfullofstars skrev 2018-08-07 10:24:57 följande:

    Hur många försök har du gjort? Tycker det känns väldigt ledsamt det du skriver. Varför skulle ni inte kunna leva upp till er dröm ihop menar du? Jag förstår att det känns långt borta men flera homosexuella par t ex skaffar 1-3 barn. Visst att det är två kvinnor ibland som bär varsitt barn men du har ju precis som dem inte heller några fertilitetsproblem? :)


    Än så länge har vi gjort 1 inseminationsförsök, andra nu i augusti. Försökte skaffa barn med mitt ex i 1 år och lyckades aldrig sen separerade vi och när jag träffade min nuvarande så var jah redan då orolig för vad som var fel.. Så när jag och sambon försökt i 1 år tog vi hjälp. 2 år senare sitter jag här utan barn. Med en pco diagnos och en sambo utan spermier... Drömmen om fler barn har liksom ersatts med att jag hoppas jag får något.. Resan har redan varit så lång..
  • Äldre 8 Aug 06:14
    Nervernautanpå skrev 2018-08-07 11:15:04 följande:

    Jag vet inte hur lång väntetid det är. Vi har inte kommit så långt än i och med att vi fortfarande gör inseminering. Jag vill såklart inte vänta till nästa år, men vill helst inte byta klinik igen heller.


    Vilken jobbig situation... Den här insemineringen får vara den som ger er ett plus helt enkelt :)
  • Äldre 13 Aug 22:36

    Hallå gänget!

    Nu har verkligheten kommit igång igen, efter välbehövd ledighet :)

    Här blev vi inkastade i att testa efter ägglossning nästan direkt efter ledigheten(läs efter sjukhusets sommarstängning), fick glad gubbe och ska få ett embryo insatt på fredag, i naturlig cykel. Så nu är det återigen dax att hålla i de där tummarna och hoppas hoppas - på tur ägg!

  • Äldre 14 Aug 10:11
    Kallamakka skrev 2018-08-13 22:36:25 följande:

    Hallå gänget!

    Nu har verkligheten kommit igång igen, efter välbehövd ledighet :)

    Här blev vi inkastade i att testa efter ägglossning nästan direkt efter ledigheten(läs efter sjukhusets sommarstängning), fick glad gubbe och ska få ett embryo insatt på fredag, i naturlig cykel. Så nu är det återigen dax att hålla i de där tummarna och hoppas hoppas - på tur ägg!


    Lycka till! Håller tummarna för dig!

    Jag ska åka in idag för att göra en sista insemination. Glad gubbe här med (börjar mer och mer se den där gubben med ett hånflin, haha, bitterf***a)

    Hoppas verkligen att alla här lyckas snart!
  • Äldre 14 Aug 16:29
    Nervernautanpå skrev 2018-08-14 10:11:29 följande:

    Lycka till! Håller tummarna för dig!

    Jag ska åka in idag för att göra en sista insemination. Glad gubbe här med (börjar mer och mer se den där gubben med ett hånflin, haha, bitterf***a)

    Hoppas verkligen att alla här lyckas snart!


    Åh så spännande! Stort lycka till, till dig med!!! :)

    (förstår absolut vad du menar med den där smileyn).. Var bergsäker på att den kom på fel dag, här är hur mina tankar gått: "jaha å vad f*n är du så nöjd över?!" "älskling, ska vi mysa till det och låtsas göra barn?!" eller "åh, så har man väl ägglossning på den sidan där de e stopp, så det är väl skit samma, ägget sitter ju ändå fast.. "

    Positiviteten är väl inte alltid på topp, haha!
  • Äldre 14 Aug 17:48
    Kallamakka skrev 2018-08-14 16:29:12 följande:

    Åh så spännande! Stort lycka till, till dig med!!! :)

    (förstår absolut vad du menar med den där smileyn).. Var bergsäker på att den kom på fel dag, här är hur mina tankar gått: "jaha å vad f*n är du så nöjd över?!" "älskling, ska vi mysa till det och låtsas göra barn?!" eller "åh, så har man väl ägglossning på den sidan där de e stopp, så det är väl skit samma, ägget sitter ju ändå fast.. "

    Positiviteten är väl inte alltid på topp, haha!


    Haha, jag känner igen det där. Har nog sagt ungefär samma sak också. Jag har svårt att vara positiv, men jag orkar inte riktigt vara negativ heller. Vet inte riktigt hur jag är faktiskt längre. Imorse blev jag nästa less på glada gubben, för jag hade räknat med ägglossning först om några dar. Det ställde ju till det lite med jobb. Men man löser det ju. Jag vägrar hoppa över nu när vi är igång. Och idag höll läkaren på att fumla runt hur mycket som helst kändes det som. Äggledaren låg i 90graders vinkel och om jag förstod saken rätt så krånglade det till det med att få katetern på rätt plats. Men nu är det bara att hålla tummarna igen.
  • Äldre 14 Aug 21:29
    Nervernautanpå skrev 2018-08-14 17:48:34 följande:

    Haha, jag känner igen det där. Har nog sagt ungefär samma sak också. Jag har svårt att vara positiv, men jag orkar inte riktigt vara negativ heller. Vet inte riktigt hur jag är faktiskt längre. Imorse blev jag nästa less på glada gubben, för jag hade räknat med ägglossning först om några dar. Det ställde ju till det lite med jobb. Men man löser det ju. Jag vägrar hoppa över nu när vi är igång. Och idag höll läkaren på att fumla runt hur mycket som helst kändes det som. Äggledaren låg i 90graders vinkel och om jag förstod saken rätt så krånglade det till det med att få katetern på rätt plats. Men nu är det bara att hålla tummarna igen.


    Och när det bråkar så hinner man ligga där i stolen och bli orolig såklart.. Vad jobbigt!

    Men nu är det gjort, nu kan man inte påverka så mycket(skit jobbigt det också). Det ska bara bli + nu! Heja heja!

    Nu skulle man trolla sig fram i tiden, det är så svårt med väntan! Hur fördriver du tiden innan testdag?
  • Äldre 15 Aug 11:32
    Kallamakka skrev 2018-08-14 21:29:47 följande:

    Och när det bråkar så hinner man ligga där i stolen och bli orolig såklart.. Vad jobbigt!

    Men nu är det gjort, nu kan man inte påverka så mycket(skit jobbigt det också). Det ska bara bli + nu! Heja heja!

    Nu skulle man trolla sig fram i tiden, det är så svårt med väntan! Hur fördriver du tiden innan testdag?


    Jag fördriver tiden med jobb. Försöker jobba mycket mest för att hålla mig sysselsatt. Men samma hemma, vi pratar inte så himla mycket om det här under "väntetiden". Jag blir ju påmind varje dag ändå då jag tar lutinus varje morgon och kväll.

    Hur gör du för att fördriva tid?
  • Äldre 15 Aug 20:29

    Så himla spännande!! Nu jädra ska det bli plus i tråden! Jag började med letrozolen i dag så inom några veckor är det förhoppningvis min tur att göra sista inseminationen. Heja alla!

Svar på tråden Avsaknad av spermier