• 999

    Avsaknad av spermier

    igår fick min man och jag besked på hans spermaprov, på vårt första utredningssamtal. Visade sig att det hittats 0 spermier i hans sädesvätska! Känns som att vi har hamnat i en mardröm som vi inte lyckas vakna upp ur... 
    Nu vill jag höra om det finns fler som fått det beskedet och vad som hände sen? Hur gick det? 

    Min man fick lämna blodprov igår för att se om orsaken är pga. kromosomfel eller hormoner samt så kände läkaren på hans pung och konstaterade att den är något mindre än "normalt". 

    Kan ni som varit eller är med om detta dela med er? Jag behöver känna att vi inte är ensamma i hela världen om detta! Även om jag såklart inte önskar någon denna mardröm! 

  • Svar på tråden Avsaknad av spermier
  • Ontopic

    Så himla spännande!! Nu jädra ska det bli plus i tråden! Jag började med letrozolen i dag så inom några veckor är det förhoppningvis min tur att göra sista inseminationen. Heja alla!

  • askyfullofstars

    ...Och jag är inne på andra sprutdagen! Mina äggstockar måste fått sig en chock för jag har ont i magen redan nu. Vägen mot ett barn har äntligen börjat. <3

  • Kallamakka
    Nervernautanpå skrev 2018-08-15 11:32:55 följande:

    Jag fördriver tiden med jobb. Försöker jobba mycket mest för att hålla mig sysselsatt. Men samma hemma, vi pratar inte så himla mycket om det här under "väntetiden". Jag blir ju påmind varje dag ändå då jag tar lutinus varje morgon och kväll.

    Hur gör du för att fördriva tid?


    Här hemma blir det att vi drömmer oss bort till den verklighet som kanske kommer "snart", så vi pratar endel. Sambon tyckte det var en mysig tid när jag ruvade sist, har jag fått höra nu.. Så han lär väl mysa sig igenom denna gång också antar jag. :)

    Jag själv har svårt att koppla bort tankarna, så jag fördriver tid genom att röra på mig eller börja följa någon på Youtube som jag kan se många avsnitt av.
  • Ontopic
    Kallamakka skrev 2018-08-16 07:31:56 följande:

    Vad roligt att vi är så många som är på gång!!


    Verkligen kul att så många är i gång! Spännande att följas åt
  • askyfullofstars
    Ontopic skrev 2018-08-16 20:27:35 följande:

    Verkligen kul att så många är i gång! Spännande att följas åt


    Hoppas hoppas på några plus här snart!!
  • Ontopic
    askyfullofstars skrev 2018-08-16 21:23:07 följande:

    Hoppas hoppas på några plus här snart!!


    Ja det är dags nu faktiskt ;)
  • mooonwalker

    Vad roligt att ni är så många som är igång samtidigt, det är ju alltid skönt att ha någon att prata med som är i samma sits. Jag hopas verkligen att ni plussar, det ger en själv mer hopp!

    Vi ska på möte med läkare i mitten av september inför vårt sista försök, så här är det ännu mer väntan.

    Igår sa jag för första gången till en av mina vänner som frågade mig om det inte var dags att skaffa barn att det faktiskt inte är en så passande fråga. Jag sa att tänk om jag precis hade fått missfall, tänk om jag inte kunde få barn, tänk om jag min man inte kunde få barn, tänk om jag var gravid men inte var redo att berätta det. Om jag var gravid så skulle hon få reda på det tillslut ändå. Jag drog massa exempel från mitt jobb där jag träffat kvinnor som tex försök få barn i elva år, blivit gravida och nu håller på att förlora barnet i v. 23 pga livmodertappen börjat öppna sig i förtid, eller en kvinna som förlorade sitt första barn i v. 23 och nu efter flera år var gravid igen men barnet hade dött i magen i v. 26. Men min kompis var helt oförstående och sa att om man är nära vänner ser hon inget fel i att fråga och att hon har pratat om det med massor av vänner och bekanta. Jag som inte ens räknar henne som en av mina nära vänner... Tänk att folk kan vara så oförstående och ignoranta!

  • Kallamakka
    mooonwalker skrev 2018-08-17 10:43:27 följande:

    Vad roligt att ni är så många som är igång samtidigt, det är ju alltid skönt att ha någon att prata med som är i samma sits. Jag hopas verkligen att ni plussar, det ger en själv mer hopp!

    Vi ska på möte med läkare i mitten av september inför vårt sista försök, så här är det ännu mer väntan.

    Igår sa jag för första gången till en av mina vänner som frågade mig om det inte var dags att skaffa barn att det faktiskt inte är en så passande fråga. Jag sa att tänk om jag precis hade fått missfall, tänk om jag inte kunde få barn, tänk om jag min man inte kunde få barn, tänk om jag var gravid men inte var redo att berätta det. Om jag var gravid så skulle hon få reda på det tillslut ändå. Jag drog massa exempel från mitt jobb där jag träffat kvinnor som tex försök få barn i elva år, blivit gravida och nu håller på att förlora barnet i v. 23 pga livmodertappen börjat öppna sig i förtid, eller en kvinna som förlorade sitt första barn i v. 23 och nu efter flera år var gravid igen men barnet hade dött i magen i v. 26. Men min kompis var helt oförstående och sa att om man är nära vänner ser hon inget fel i att fråga och att hon har pratat om det med massor av vänner och bekanta. Jag som inte ens räknar henne som en av mina nära vänner... Tänk att folk kan vara så oförstående och ignoranta!


    September är bara runt hörnet, snart så! Undrar om de gör någon ändring inför sista IVF:en, ska ni trycka på nåt särskilt?

    Vad less man blir! En del tänker inte längre än näsan räcker, som man brukar säga..

    Jag har också fått en hel del sånna där kommentarer från bekanta, till och med vänner. Nu vet de flesta om vår situation i vår familj och nära vänner, då vi tillslut inte orkade med alla frågor och funderingar.

    Har en vän som vet om vår sits, som ändå kläckte ur sig "ska inte Petra å Pelle ha barn snart, det har ju fått så lång tid nu..!" var på jag svarade "sånna funderingar har jag slutat att ha.".. Då förstod hon piken, att man kanske inte behöver tänka högt om sånna saker. Eftersom de tydligen inte är en lätt fixad sak för alla.

    Men denna gång har vi valt att vara tysta, och alla har respekterat det och inte frågat om vårt "nästa försök", så nu är det bara skönt.
  • Lee***

    Hej,

    Går in o läser här då jag o min sambo nästan var i samma situation . Men vi hade turen att de kunde hitta spermier.

    Angående att folk frågade när vi skulle ha barn ect.

    Jag blir så arg, att inte folk tänker sig för. Vi fick den frågan o jag ville bara skrika ut. Efter ett ivf som inte tog sig o andra ggr missfall o att min sambo har 0 spermier i utlössningen. Eller som när vi äntligen fick får son ( sätte in 2 embryo, missfall på den andra). O jag berättade om vår resa o hur förtvivlad vi var o dåligt vi mår , så säger hon. " när kommer syskon" att 2 barn är bra att ha. Heregud har du hört alls vad jag berättade.... blir så trött på folk.

Svar på tråden Avsaknad av spermier