• 999

    Avsaknad av spermier

    igår fick min man och jag besked på hans spermaprov, på vårt första utredningssamtal. Visade sig att det hittats 0 spermier i hans sädesvätska! Känns som att vi har hamnat i en mardröm som vi inte lyckas vakna upp ur... 
    Nu vill jag höra om det finns fler som fått det beskedet och vad som hände sen? Hur gick det? 

    Min man fick lämna blodprov igår för att se om orsaken är pga. kromosomfel eller hormoner samt så kände läkaren på hans pung och konstaterade att den är något mindre än "normalt". 

    Kan ni som varit eller är med om detta dela med er? Jag behöver känna att vi inte är ensamma i hela världen om detta! Även om jag såklart inte önskar någon denna mardröm! 

  • Svar på tråden Avsaknad av spermier
  • Ontopic

    Jag har faktiskt börjat svara ärligt på den frågan. Utelämnande, ja. MEN så obekväma alla som har frågat har blivit när jag sagt rakt ut att vi inte kan få biologiska barn och att vi inte vet om det kommer komma något ens.. Jag har blivit så trött på det!

  • mooonwalker
    Kallamakka skrev 2018-08-17 11:51:21 följande:
    September är bara runt hörnet, snart så! Undrar om de gör någon ändring inför sista IVF:en, ska ni trycka på nåt särskilt?

    Vad less man blir! En del tänker inte längre än näsan räcker, som man brukar säga..

    Jag har också fått en hel del sånna där kommentarer från bekanta, till och med vänner. Nu vet de flesta om vår situation i vår familj och nära vänner, då vi tillslut inte orkade med alla frågor och funderingar.

    Har en vän som vet om vår sits, som ändå kläckte ur sig "ska inte Petra å Pelle ha barn snart, det har ju fått så lång tid nu..!" var på jag svarade "sånna funderingar har jag slutat att ha.".. Då förstod hon piken, att man kanske inte behöver tänka högt om sånna saker. Eftersom de tydligen inte är en lätt fixad sak för alla.

    Men denna gång har vi valt att vara tysta, och alla har respekterat det och inte frågat om vårt "nästa försök", så nu är det bara skönt.
    Ja, vi ska trycka på att jag vill ha Gonal F istället för Menopur. Sen vill ju min man göra om Micro-Tesen, men vi får se hur de blir med det. Jag har inte så stora förhoppningar på att de kommer säga ja till det.

    När har du testdag? Känner du dig precis som vanligt?
  • Kallamakka
    mooonwalker skrev 2018-08-20 13:00:06 följande:

    Ja, vi ska trycka på att jag vill ha Gonal F istället för Menopur. Sen vill ju min man göra om Micro-Tesen, men vi får se hur de blir med det. Jag har inte så stora förhoppningar på att de kommer säga ja till det.

    När har du testdag? Känner du dig precis som vanligt?


    Hoppas ni får göra microtese igen, men tror tyvärr som du.. De är väl rätt angelägna om att använda allt som finns att tillgå, innan man ser efter om de kan hitta mer.. :/ o själv vill man ju minimera kostnader! Man blir så maktlös när man inte får ta besluten, men de ska ju veta vad de gör. :/

    Testdag fick jag ingen, jag är tydligen "rutinerad" nu(inget man strävar efter i sånna här sammanhang kanske) blev ganska snabbt klar dä inne , så de skrev inget test datum. Däremot står det i broschyren att det är 18 dagar som verkar gälla, tycker de borde va lite färre med 5 dagars? Så.. Jag vet inte, testar nog efter mensen om den uteblir. (väntas komma 27 augusti)

    Just nu känns det som vanligt, men om jag verkligen vill så kan jag känna lite "Stick" och spänningar. Det är i alla fall skönt att veta att inga hormoner spökar denna gång. (sen om det jag känner är "stick", eller gaser... Får vi se) :)
  • mooonwalker
    Kallamakka skrev 2018-08-20 22:02:36 följande:
    Hoppas ni får göra microtese igen, men tror tyvärr som du.. De är väl rätt angelägna om att använda allt som finns att tillgå, innan man ser efter om de kan hitta mer.. :/ o själv vill man ju minimera kostnader! Man blir så maktlös när man inte får ta besluten, men de ska ju veta vad de gör. :/

    Testdag fick jag ingen, jag är tydligen "rutinerad" nu(inget man strävar efter i sånna här sammanhang kanske) blev ganska snabbt klar dä inne , så de skrev inget test datum. Däremot står det i broschyren att det är 18 dagar som verkar gälla, tycker de borde va lite färre med 5 dagars? Så.. Jag vet inte, testar nog efter mensen om den uteblir. (väntas komma 27 augusti)

    Just nu känns det som vanligt, men om jag verkligen vill så kan jag känna lite "Stick" och spänningar. Det är i alla fall skönt att veta att inga hormoner spökar denna gång. (sen om det jag känner är "stick", eller gaser... Får vi se) :)
    Konstigt att de inte säger testdag. Varje gång vi har varit där får vi en lapp med oss hem där det står vilken testdag vi har och att vi ska kontakta dem.

    Beräknas din mens den 27/8? Jag trodde du satte tillbaka ett fem dagars-embryo den 10/8? Satte de tillbaka embryot på dag fem efter ägglossning? Efter ägglossning är ju alltid cykeln 14 dagar (+- någon dag), till skillnad från den period som är innan ägglossning som kan variera från kvinna till kvinna... Jag tycker 18 dagar också låter långt, speciellt i en vanlig cykel. Men det spelar ju egentligen ingen roll vilken testdag man har, antingen så kommer mensen eller inte! Håller tummarna för att det blir plus på stickan =)
  • Kallamakka
    mooonwalker skrev 2018-08-20 22:23:26 följande:

    Konstigt att de inte säger testdag. Varje gång vi har varit där får vi en lapp med oss hem där det står vilken testdag vi har och att vi ska kontakta dem.

    Beräknas din mens den 27/8? Jag trodde du satte tillbaka ett fem dagars-embryo den 10/8? Satte de tillbaka embryot på dag fem efter ägglossning? Efter ägglossning är ju alltid cykeln 14 dagar (+- någon dag), till skillnad från den period som är innan ägglossning som kan variera från kvinna till kvinna... Jag tycker 18 dagar också låter långt, speciellt i en vanlig cykel. Men det spelar ju egentligen ingen roll vilken testdag man har, antingen så kommer mensen eller inte! Håller tummarna för att det blir plus på stickan =)


    Ja precis, fick hem samma broschyr som sist, men de glömde nog skriva datumet helt enkelt :)

    Jag hade insättning 17/8. Fick glad gubbe 12/8 så det sattes in efter 5 dagar.

    Sist var det 18 dagar efter insättning som jag fick som datum i alla fall. :)
  • mooonwalker
    Kallamakka skrev 2018-08-21 16:07:37 följande:
    Ja precis, fick hem samma broschyr som sist, men de glömde nog skriva datumet helt enkelt :)

    Jag hade insättning 17/8. Fick glad gubbe 12/8 så det sattes in efter 5 dagar.

    Sist var det 18 dagar efter insättning som jag fick som datum i alla fall. :)
    Jaha, jag tog visst fel på en vecka! Då låter det mycket mer rimligt. Men då är det bara fem dagar tills mensen kanske kommer. Fast kliniken vill inte att du testar förrän veckan där på om jag har förstått det rätt?

    Om du testar när/om mensen uteblir så är det ju ingen ägglossningsspruta som gör att testet kan bli falskt positivt, så om det är positivt så är det verkligen positivt =) Jag håller tummarna!
  • 999
    Hola666 skrev 2018-08-22 12:15:04 följande:

    Tur min man har världens häng pung då ???????


    Din man har sådan tur, han har inte bara en hängpung, han har också en otroligt humorberikad fru. Grattis till er båda!
  • Ontopic
    askyfullofstars skrev 2018-08-22 20:01:00 följande:

    Då har mitt ägg mognat till 17.5 mm. Insemination kommer ske troligtvis fre eller lör. Väldigt speciell känsla! Hur går det för er?


    Spännande! Hoppas det går vägen nu :) Själv var jag på ultraljud i dag (dag 11 i cykeln) och hade en blåsa på 16 mm men läkaren trodde inte på insemination förrens efter helgen. Får se vad stickorna säger! Vi verkar ligga rätt lika i tid
  • askyfullofstars
    Ontopic skrev 2018-08-23 13:26:02 följande:

    Spännande! Hoppas det går vägen nu :) Själv var jag på ultraljud i dag (dag 11 i cykeln) och hade en blåsa på 16 mm men läkaren trodde inte på insemination förrens efter helgen. Får se vad stickorna säger! Vi verkar ligga rätt lika i tid


    Jag hade 17.5 på cd 11, ska ta ovitrelle och insemineras på lördag. :) Ja vi ligger lika till. Var gör du behandlingen?
Svar på tråden Avsaknad av spermier