• 999
    Äldre 4 Jun 18:21
    539986 visningar
    2466 svar
    2466
    539986

    Avsaknad av spermier

    igår fick min man och jag besked på hans spermaprov, på vårt första utredningssamtal. Visade sig att det hittats 0 spermier i hans sädesvätska! Känns som att vi har hamnat i en mardröm som vi inte lyckas vakna upp ur... 
    Nu vill jag höra om det finns fler som fått det beskedet och vad som hände sen? Hur gick det? 

    Min man fick lämna blodprov igår för att se om orsaken är pga. kromosomfel eller hormoner samt så kände läkaren på hans pung och konstaterade att den är något mindre än "normalt". 

    Kan ni som varit eller är med om detta dela med er? Jag behöver känna att vi inte är ensamma i hela världen om detta! Även om jag såklart inte önskar någon denna mardröm! 

  • Svar på tråden Avsaknad av spermier
  • Äldre 4 Sep 17:37
    Ontopic skrev 2018-09-04 17:04:57 följande:

    Jag håller med dig om att det är knas att man själv inte får välja donator i Sverige.. Samtidigt kan jag känna just nu när jag själv inseminerats att det också är liiiiite skönt att inte veta något alls om donatorn. Samtidigt kan jag också tänka mig att det ÄR skönt att veta också. För och nackdelar :)


    Exakt!! När har du testdag?
  • Äldre 4 Sep 18:08
    askyfullofstars skrev 2018-09-04 17:37:36 följande:

    Exakt!! När har du testdag?


    Jag är fortfarande kluven i vilket sätt jag själv föredrar faktiskt.. Jag har testdag 12/9! Har flera konstiga symtom, men antar att det är efter ovitrellesprutan... När har du?
  • Äldre 4 Sep 19:52
    Ontopic skrev 2018-09-04 18:08:32 följande:

    Jag är fortfarande kluven i vilket sätt jag själv föredrar faktiskt.. Jag har testdag 12/9! Har flera konstiga symtom, men antar att det är efter ovitrellesprutan... När har du?


    När tog du sprutan och vad har du för symtom? Tyvärr gav den många falska symtom för mig. Nu var det 11 dagar sedan jag tog den så nu börjar jag lita på mina symtom men försöker inte överanalysera dem då de lika gärna kan vara mens på g. Testdag på lördag. :)
  • Äldre 4 Sep 20:59
    askyfullofstars skrev 2018-09-04 19:52:46 följande:

    När tog du sprutan och vad har du för symtom? Tyvärr gav den många falska symtom för mig. Nu var det 11 dagar sedan jag tog den så nu börjar jag lita på mina symtom men försöker inte överanalysera dem då de lika gärna kan vara mens på g. Testdag på lördag. :)


    Det är 1 vecka sen.. Ja det är ju vad man har hört att den kan göra. Man får ta allt med ro, eller iaf försöka :) Det jag känner är stickningar och att det molar och drar. Vad har du för symtom? Det är nära för dig nu! Hoppas!
  • Äldre 4 Sep 22:43
    Ontopic skrev 2018-09-04 20:59:05 följande:

    Det är 1 vecka sen.. Ja det är ju vad man har hört att den kan göra. Man får ta allt med ro, eller iaf försöka :) Det jag känner är stickningar och att det molar och drar. Vad har du för symtom? Det är nära för dig nu! Hoppas!


    Kände samma med ovitriellen... var nästan tomt när den ?gick ur?. Testade dag 10 med ett gravtest för att se att den var ur kroppen och det var den.

    Mina symtom nu är: svullna och ömma bröst, metallsmak i munnen (inte metall men det är väldigt beskt och vet inte hur jag ska beskriva det) samt åksjuka. Men detta kan lika gärna vara menssymtom... Jag är typ redan inställd på försök nr 2. Är det andra försöket för dig?
  • Äldre 5 Sep 06:12
    askyfullofstars skrev 2018-09-04 22:43:51 följande:

    Kände samma med ovitriellen... var nästan tomt när den ?gick ur?. Testade dag 10 med ett gravtest för att se att den var ur kroppen och det var den.

    Mina symtom nu är: svullna och ömma bröst, metallsmak i munnen (inte metall men det är väldigt beskt och vet inte hur jag ska beskriva det) samt åksjuka. Men detta kan lika gärna vara menssymtom... Jag är typ redan inställd på försök nr 2. Är det andra försöket för dig?


    Ja man är inte för hoppfull med tanke på den där sprutan.. Alla verkar må lite knasigt på den. Det är många symtom du har ju, hoppas det inte är mensen som spökar utan att det är symtom pga graviditet. Precis det här var vårt 2:a försök. Men eftersom jag inte fick glad gubbe på stickan och att ägget hade släppt vid insemination så tror jag det var lite för sent försatt lyckas. Men vi för se! Gick ditt försök bra annars?
  • Äldre 5 Sep 12:17

    Hade testdag i lördags men struntade i testet eftersom jag fått mens. Men det är så konstigt. Jag började blöda lite i torsdags. Extremt lite både tors och fredag. Det räckte liksom med trosskydd. Sen under lördagen så kom det jättejättemycket blod. Alltså jag blödde konstant hela dagen. Och sen ingenting alls på söndagen. Nu idag (ons) men även igår kväll har jag haft som en molande värk i magen. Kissar normalt men när jag torkar mig sen så har jag som lite brunt blod på papperet.

    Antar att jag skulle kunna ha fått nån typ av infektion efter inseminationen men det förklarar ju inte varför mensen blev som den blev.

    Nån som upplevt detta tidigare?

  • Äldre 5 Sep 13:03
    Nervernautanpå skrev 2018-09-05 12:17:15 följande:

    Hade testdag i lördags men struntade i testet eftersom jag fått mens. Men det är så konstigt. Jag började blöda lite i torsdags. Extremt lite både tors och fredag. Det räckte liksom med trosskydd. Sen under lördagen så kom det jättejättemycket blod. Alltså jag blödde konstant hela dagen. Och sen ingenting alls på söndagen. Nu idag (ons) men även igår kväll har jag haft som en molande värk i magen. Kissar normalt men när jag torkar mig sen så har jag som lite brunt blod på papperet.

    Antar att jag skulle kunna ha fått nån typ av infektion efter inseminationen men det förklarar ju inte varför mensen blev som den blev.

    Nån som upplevt detta tidigare?


    När jag inseminerades sist så hade jag liknande som du.. Började blöda för tidigt, men inte mycket.. Sen eskalerade mängden efter 2 dagar, och fortsatte men bara fram till dag 5 ungefär. Kliniken rådde mig att testa iaf men det var negativt. Vet inte varför det blev så heller..
  • Äldre 5 Sep 13:13

    Hej på er, nu har jag läst igenom hela tråden och jag hoppades enda tills igår att jag inte skulle ha någon anledning att skriva här. Tyvärr har jag det ändå.

    Igår gjorde vi nämligen pesa/tesa på min man och fick senare veta att de inte hittade några spermier. Precis som många andra i den här tråden hade han en aning högt fsh-värde och lite mindre testiklar, annars var det inget annat tydde på detta. Trots att det till viss del var väntat så känner vi både en sån enorm besvikelse. Varför drabbades just vi? Varför kunde vi åtminstone inte haft lite tur och hittat något? Vi är helt inställda på donation nu och ska försöka flytta till Örebro från Sahlgrenska. Men även fast vi känner att det är den vägen vi vill gå och att det förmodligen kommer bli bra så är det en enorm sorg. Känns så ohyggligt orättvist och jag önskar bara att allt är en stor mardröm.

  • Äldre 5 Sep 15:24
    Aldrigensamalltidensam skrev 2018-09-05 13:13:00 följande:

    Hej på er, nu har jag läst igenom hela tråden och jag hoppades enda tills igår att jag inte skulle ha någon anledning att skriva här. Tyvärr har jag det ändå.

    Igår gjorde vi nämligen pesa/tesa på min man och fick senare veta att de inte hittade några spermier. Precis som många andra i den här tråden hade han en aning högt fsh-värde och lite mindre testiklar, annars var det inget annat tydde på detta. Trots att det till viss del var väntat så känner vi både en sån enorm besvikelse. Varför drabbades just vi? Varför kunde vi åtminstone inte haft lite tur och hittat något? Vi är helt inställda på donation nu och ska försöka flytta till Örebro från Sahlgrenska. Men även fast vi känner att det är den vägen vi vill gå och att det förmodligen kommer bli bra så är det en enorm sorg. Känns så ohyggligt orättvist och jag önskar bara att allt är en stor mardröm.


    Beklagar beskedet. Välkommen in i gruppen. Konstigt nog accepterar man sin mardröm till slut... Står ni i kö i Sverige?
Svar på tråden Avsaknad av spermier