• 999

    Avsaknad av spermier

    igår fick min man och jag besked på hans spermaprov, på vårt första utredningssamtal. Visade sig att det hittats 0 spermier i hans sädesvätska! Känns som att vi har hamnat i en mardröm som vi inte lyckas vakna upp ur... 
    Nu vill jag höra om det finns fler som fått det beskedet och vad som hände sen? Hur gick det? 

    Min man fick lämna blodprov igår för att se om orsaken är pga. kromosomfel eller hormoner samt så kände läkaren på hans pung och konstaterade att den är något mindre än "normalt". 

    Kan ni som varit eller är med om detta dela med er? Jag behöver känna att vi inte är ensamma i hela världen om detta! Även om jag såklart inte önskar någon denna mardröm! 

  • Svar på tråden Avsaknad av spermier
  • askyfullofstars
    Ontopic skrev 2018-09-05 06:12:19 följande:

    Ja man är inte för hoppfull med tanke på den där sprutan.. Alla verkar må lite knasigt på den. Det är många symtom du har ju, hoppas det inte är mensen som spökar utan att det är symtom pga graviditet. Precis det här var vårt 2:a försök. Men eftersom jag inte fick glad gubbe på stickan och att ägget hade släppt vid insemination så tror jag det var lite för sent försatt lyckas. Men vi för se! Gick ditt försök bra annars?


    Hade det släppt nyligen? Mitt höll på att släppa vid insemination men att de har släppt eller ska släppa är tydligen lika bra det! :)
  • Ontopic
    askyfullofstars skrev 2018-09-05 20:52:27 följande:

    Hade det släppt nyligen? Mitt höll på att släppa vid insemination men att de har släppt eller ska släppa är tydligen lika bra det! :)


    Jag tror hon sa att det nyligen hade släppt. Hon pratade något om att någon vätska fanns kvar? Och att det var bra tid att inseminera. Jag tyckte själv att det kändes som om ägglossningen skedde på söndagen, men vi inseminerades på onsdagen. Din tajming måste ju varit perfekt!!
  • Ontopic
    Aldrigensamalltidensam skrev 2018-09-05 13:13:00 följande:

    Hej på er, nu har jag läst igenom hela tråden och jag hoppades enda tills igår att jag inte skulle ha någon anledning att skriva här. Tyvärr har jag det ändå.

    Igår gjorde vi nämligen pesa/tesa på min man och fick senare veta att de inte hittade några spermier. Precis som många andra i den här tråden hade han en aning högt fsh-värde och lite mindre testiklar, annars var det inget annat tydde på detta. Trots att det till viss del var väntat så känner vi både en sån enorm besvikelse. Varför drabbades just vi? Varför kunde vi åtminstone inte haft lite tur och hittat något? Vi är helt inställda på donation nu och ska försöka flytta till Örebro från Sahlgrenska. Men även fast vi känner att det är den vägen vi vill gå och att det förmodligen kommer bli bra så är det en enorm sorg. Känns så ohyggligt orättvist och jag önskar bara att allt är en stor mardröm.


    Usch jag vet hur du känner.. Jag beklagar att ni hamnat i samma jävla mardrömssits. Hade inte önskat min värsta fiende det här. Alla tankar man får och hur orättvist livet känns. Hur känns donations alternativet?
  • Aldrigensamalltidensam
    askyfullofstars skrev 2018-09-05 15:24:43 följande:

    Beklagar beskedet. Välkommen in i gruppen. Konstigt nog accepterar man sin mardröm till slut... Står ni i kö i Sverige?


    Ontopic skrev 2018-09-06 06:57:07 följande:

    Usch jag vet hur du känner.. Jag beklagar att ni hamnat i samma jävla mardrömssits. Hade inte önskat min värsta fiende det här. Alla tankar man får och hur orättvist livet känns. Hur känns donations alternativet?


    Tack! Ja livet känns inte rättvist alltså, vi har flera kompisar som har lyckats på första försöket liksom, på vanligt sätt. Men livet behöver ju inte vara perfekt för det. Ja vi står i kö i Sverige, blev satta i kön på första mötet på Sahlgrenska för att läkaren tyckte det kunde vara smart eftersom kön var så lång, schysst tyckte vi. Men kön är ju fortfarande för lång.. Vi tänker att vi ska kolla med Örebro hur lång kön är där först. Om den är för lång kanske vi kollar privat. Har jag förstått det rätt att de privata klinikernas spermabank är från Danmark? Eller kan det vara olika?

    Donation känns bättre än adoption eftersom vi båda vill ha barnet så litet som möjligt och att inte få barn alls är inte ett alternativ för oss. Även fast det känns tungt så är generna inte allt ju. Man formas ju av sin förälder och min man kommer älska barnet mer än nån annan. Hur tänker och känner ni med donationen? Hur har tankarna gått?
  • askyfullofstars
    Ontopic skrev 2018-09-06 06:54:29 följande:

    Jag tror hon sa att det nyligen hade släppt. Hon pratade något om att någon vätska fanns kvar? Och att det var bra tid att inseminera. Jag tyckte själv att det kändes som om ägglossningen skedde på söndagen, men vi inseminerades på onsdagen. Din tajming måste ju varit perfekt!!


    När ägget släpper/har släppt kan man se vätska av ägglossningen som ett tecken på att det har skett. Så det bör vara det hon sa. :) Tajmingen var nog bra men det värsta är väl att det inte är en garanti för något :(
  • askyfullofstars
    Aldrigensamalltidensam skrev 2018-09-06 07:28:29 följande:

    Tack! Ja livet känns inte rättvist alltså, vi har flera kompisar som har lyckats på första försöket liksom, på vanligt sätt. Men livet behöver ju inte vara perfekt för det. Ja vi står i kö i Sverige, blev satta i kön på första mötet på Sahlgrenska för att läkaren tyckte det kunde vara smart eftersom kön var så lång, schysst tyckte vi. Men kön är ju fortfarande för lång.. Vi tänker att vi ska kolla med Örebro hur lång kön är där först. Om den är för lång kanske vi kollar privat. Har jag förstått det rätt att de privata klinikernas spermabank är från Danmark? Eller kan det vara olika?

    Donation känns bättre än adoption eftersom vi båda vill ha barnet så litet som möjligt och att inte få barn alls är inte ett alternativ för oss. Även fast det känns tungt så är generna inte allt ju. Man formas ju av sin förälder och min man kommer älska barnet mer än nån annan. Hur tänker och känner ni med donationen? Hur har tankarna gått?


    Kön på SU är 3-4 år sist jag kollade (för 1 år sedan). Vi skippade det och drog till Danmark. Gjorde första inseminationsförsöket för snart två veckor sedan. Testdag på lördag. Och ja, de använder samma bank. Skillnaden i Danmark är dock att du inte behöver det förnedrande lämplighetssamtalet och har möjlighet att påverka val av donator. Samt att det är öppet året om och det är bara att köra när du vill :)
  • Aldrigensamalltidensam
    askyfullofstars skrev 2018-09-06 09:05:47 följande:
    Kön på SU är 3-4 år sist jag kollade (för 1 år sedan). Vi skippade det och drog till Danmark. Gjorde första inseminationsförsöket för snart två veckor sedan. Testdag på lördag. Och ja, de använder samma bank. Skillnaden i Danmark är dock att du inte behöver det förnedrande lämplighetssamtalet och har möjlighet att påverka val av donator. Samt att det är öppet året om och det är bara att köra när du vill :)

    Ja till oss sa de 3 år i maj, men de sa 3 år även nu 4 månader senare :)) 
    Okej, så ni valde Danmark för att slippa samtalet och för att få påverka valet av donator eller? Är det några fler fördelar att gå den vägen? Kötid, kostnad osv? Vår läkare på Sahlgrenska sa att man kunde få bidrag att göra utomlands om man följde Sveriges regler ang donation. Öppen donation osv (säkert samtalet med?). Men det är inget ni har använt eller? 

    Kul att ni äntligen är igång med inseminationen! Håller tummarna att det går vägen för er! 

  • Aldrigensamalltidensam

    En annan grej som jag och min man har funderat mycket på är vad allt det här kan bero på? Jag menar, är det inte sjukt att så många har samma symtom men att det inte finns någon förklaring? Jag läste en artikel om att spermiekvaliten har gått ner i västvärlden med över 50% sen 70-talet!! Det enda teori min man har är att det kanske har med tandlagningar att göra som förr innehöll massa gifter. Både hans mamma och han själv har haft det. Men som sagt, bara teorier och finns inga belägg bakom det. Tycker det är konstigt att det står så lite kring detta? 

  • Ontopic
    askyfullofstars skrev 2018-09-06 09:03:06 följande:

    När ägget släpper/har släppt kan man se vätska av ägglossningen som ett tecken på att det har skett. Så det bör vara det hon sa. :) Tajmingen var nog bra men det värsta är väl att det inte är en garanti för något :(


    Var säkert det hon menade då med vätskan :) nä det är ju det där med garantier, visst hade det väl varit underbart om man hade kunnat få det? Men tiden får utvisa om det lyckades eller inte.. Lycka till på lördag för din del, det är ju snart :)
  • Ontopic
    Aldrigensamalltidensam skrev 2018-09-06 07:28:29 följande:

    Tack! Ja livet känns inte rättvist alltså, vi har flera kompisar som har lyckats på första försöket liksom, på vanligt sätt. Men livet behöver ju inte vara perfekt för det. Ja vi står i kö i Sverige, blev satta i kön på första mötet på Sahlgrenska för att läkaren tyckte det kunde vara smart eftersom kön var så lång, schysst tyckte vi. Men kön är ju fortfarande för lång.. Vi tänker att vi ska kolla med Örebro hur lång kön är där först. Om den är för lång kanske vi kollar privat. Har jag förstått det rätt att de privata klinikernas spermabank är från Danmark? Eller kan det vara olika?

    Donation känns bättre än adoption eftersom vi båda vill ha barnet så litet som möjligt och att inte få barn alls är inte ett alternativ för oss. Även fast det känns tungt så är generna inte allt ju. Man formas ju av sin förälder och min man kommer älska barnet mer än nån annan. Hur tänker och känner ni med donationen? Hur har tankarna gått?


    Orättvisan är bland det svåraste att hantera tycker jag. När man kämpat i flera år själv och så bestämmer sig kompisar för att börja försöka och sen lyckas de på första försöket.. Klart det svider! Så försöker man samtidigt vara glad för deras skull, såklart. Tycker det låter galet att kön är så lång!

    När allt hade sjunkit in efter besked för oss så tyckte vi att donation är det alternativet vi vill försöka med först, men det känns fortfarande som en stor sorg att vi inte kommer kunna få biologiska barn.. Samt att allt sker på det sättet det gör nu med hormonstimulans och sjukhus. Det var inte så här man hade tänkt sig den här resan mot att få barn.. Men vad gör man inte, eller hur?
Svar på tråden Avsaknad av spermier