• 999
    Äldre 4 Jun 18:21
    540238 visningar
    2466 svar
    2466
    540238

    Avsaknad av spermier

    igår fick min man och jag besked på hans spermaprov, på vårt första utredningssamtal. Visade sig att det hittats 0 spermier i hans sädesvätska! Känns som att vi har hamnat i en mardröm som vi inte lyckas vakna upp ur... 
    Nu vill jag höra om det finns fler som fått det beskedet och vad som hände sen? Hur gick det? 

    Min man fick lämna blodprov igår för att se om orsaken är pga. kromosomfel eller hormoner samt så kände läkaren på hans pung och konstaterade att den är något mindre än "normalt". 

    Kan ni som varit eller är med om detta dela med er? Jag behöver känna att vi inte är ensamma i hela världen om detta! Även om jag såklart inte önskar någon denna mardröm! 

  • Svar på tråden Avsaknad av spermier
  • Äldre 17 Sep 12:06
    Ontopic skrev 2018-09-14 05:46:58 följande:
    Men det låter ju så märkligt att den andra läkaren har noterat i journalen och gett info om att spermier har frysts. Och att de nu inte finns några i frysen? Har de tappat bort dom eller vart har de tagit vägen?

    Det borde inte få jobba läkare med ett kallt hjärta på en avdelning som behandlar den här problematiken. Man behöver möta personer med goda hjärtan.. Skönt att höra att ni tänker framåt och ser möjligheter! Kämpa :)
    Läkaren ringde tillbaka några dagar efter besöket. De har letat överallt och inga spermier finns. Hon kan inte svara på om de är borttappade eller om de aldrig fanns.

    Jag har nu dels pratat med Carlanderska. De berättade att hos de män de gjort en MicroTese och hittat spermier brukar de för det mesta hitta spermier om man gör en ny operation, men innan de gör något vill de ha våra journalkopior. Så jag har beställt hem journalerna. Även Storkkliniken ville ha en del provsvar, så jag hoppas att de kommer fort. Tyvärr vet jag inte om en del provsvar är för gamla, det kan vara så att ja behöver ta nya prover. Är det någon som vet var jag kan göra det? Och i så fall om det kostar mycket pengar? En annan tråkig nyhet var att Carlanderska har lång väntetid, det kanske finns någon tid i december, men annars är det i januari... 
  • Äldre 17 Sep 12:33
    MariaC skrev 2018-09-06 14:33:47 följande:
    Men suck alltså att det ska vara så långa väntetider..... Men som jag förstått det så får de inte prioritera sina egna utan alla ska ha samma rätt till vård. Orkar ni så kan ni ju kolla upp det lite närmare och påtala det. Vet att även Malmö hade 6 mån väntetid förra året.

    Nej, flera år vill man ju inte vänta, speciellt inte när man väl bestämt sig för att använda donator.

    Tack! Vi fortsätter försöka. Tog 3,5 år att få till graviditeten med Vide och nu är jag 35 år så vi har inte tid att vänta. Finns ju åldersgräns både för IVF och adoption.

    Vi fick en blasto till frysen på Vides IVF så den har vi satt in. Hade testdag i tisdags men vet inte om jag är gravid för enl Clearblue är jag det, klinikens test visade väldigt svagt streck och Rfsu.s visade att jag inte va gravid. Ska testa imon igen. Har inte fått nån blödning i alla fall....
    Hur har det gått för dig MariaC? 
  • Äldre 17 Sep 13:22
    mooonwalker skrev 2018-09-17 12:06:22 följande:

    Läkaren ringde tillbaka några dagar efter besöket. De har letat överallt och inga spermier finns. Hon kan inte svara på om de är borttappade eller om de aldrig fanns.

    Jag har nu dels pratat med Carlanderska. De berättade att hos de män de gjort en MicroTese och hittat spermier brukar de för det mesta hitta spermier om man gör en ny operation, men innan de gör något vill de ha våra journalkopior. Så jag har beställt hem journalerna. Även Storkkliniken ville ha en del provsvar, så jag hoppas att de kommer fort. Tyvärr vet jag inte om en del provsvar är för gamla, det kan vara så att ja behöver ta nya prover. Är det någon som vet var jag kan göra det? Och i så fall om det kostar mycket pengar? En annan tråkig nyhet var att Carlanderska har lång väntetid, det kanske finns någon tid i december, men annars är det i januari... 


    När vi efterskickade journalkopior så tog det några veckor/en månad. Så räkna med att det tar tid, men jag funderade.. Går det att godkänna via nätet att ens journal delas mellan två sjukhus? Har för mig nu att min barnmorska har frågat om att dela min journal från innan, och det verkar kunna gå. (isåfall slipper man den väntetiden).

    Angående nya prover, vet inte om man bara kan ringa och säga vilka som ska tas, eller om en läkare måste skriva ner och skicka efter det. :( så där är jag nog inte till nån hjälp..
  • Äldre 17 Sep 21:03
    mooonwalker skrev 2018-09-17 12:06:22 följande:

    Läkaren ringde tillbaka några dagar efter besöket. De har letat överallt och inga spermier finns. Hon kan inte svara på om de är borttappade eller om de aldrig fanns.

    Jag har nu dels pratat med Carlanderska. De berättade att hos de män de gjort en MicroTese och hittat spermier brukar de för det mesta hitta spermier om man gör en ny operation, men innan de gör något vill de ha våra journalkopior. Så jag har beställt hem journalerna. Även Storkkliniken ville ha en del provsvar, så jag hoppas att de kommer fort. Tyvärr vet jag inte om en del provsvar är för gamla, det kan vara så att ja behöver ta nya prover. Är det någon som vet var jag kan göra det? Och i så fall om det kostar mycket pengar? En annan tråkig nyhet var att Carlanderska har lång väntetid, det kanske finns någon tid i december, men annars är det i januari... 


    Det låter ju så himla knäppt! Alltså verkligen! Hur kan det ens bli så som sagt... Tråkigt när läget blir som det blir med, att man helt plötsligt får en väntetid och operation som man inte ens förväntade sig.

    Jag vet att vi var tvungna att ta några blodprover igen inför vår behandling för att det hade gått mer än 6 månader sen vi tog dom. Vet dock inte vilka.. Kan man inte be sin VC ta de prover som behövs? Eller sin gyn?
  • Äldre 18 Sep 12:35
    mooonwalker skrev 2018-09-17 12:33:37 följande:

    Hur har det gått för dig MariaC? 


    Blev ett tidigt missfall så nu blir det tyvärr till att dra igång ny IVF. Känns som ett berg att bestiga men vi har inget val. Ska ha mens om ca 2 veckor och då börjar vi med hormoner. Väntar på att läkaren ska höra av sig med behandlingsplan eftersom jag blev överstimulerad och inlagd med Vide. Får se vad de hittar på eftersom jag har lågt AMH och är svårstimulerad också.
  • Äldre 18 Sep 15:08
    MariaC skrev 2018-09-18 12:35:43 följande:

    Blev ett tidigt missfall så nu blir det tyvärr till att dra igång ny IVF. Känns som ett berg att bestiga men vi har inget val. Ska ha mens om ca 2 veckor och då börjar vi med hormoner. Väntar på att läkaren ska höra av sig med behandlingsplan eftersom jag blev överstimulerad och inlagd med Vide. Får se vad de hittar på eftersom jag har lågt AMH och är svårstimulerad också.


    Men neeej, vet inte vad jag ska skriva förutom att det är väldigt väldigt tråkigt:( det är så orättvist med dessa motgångar!!... Skickar styrkekramar åt er och hoppas ni snart är igång igen!
  • Äldre 19 Sep 17:28
    MariaC skrev 2018-09-18 12:35:43 följande:
    Blev ett tidigt missfall så nu blir det tyvärr till att dra igång ny IVF. Känns som ett berg att bestiga men vi har inget val. Ska ha mens om ca 2 veckor och då börjar vi med hormoner. Väntar på att läkaren ska höra av sig med behandlingsplan eftersom jag blev överstimulerad och inlagd med Vide. Får se vad de hittar på eftersom jag har lågt AMH och är svårstimulerad också.
    Åh nej vad tråkigt! Men skönt att ni kommer igång fort igen. Måste ni börja betala själva nu?
  • Äldre 19 Sep 17:32
    Kallamakka skrev 2018-09-17 13:22:37 följande:
    När vi efterskickade journalkopior så tog det några veckor/en månad. Så räkna med att det tar tid, men jag funderade.. Går det att godkänna via nätet att ens journal delas mellan två sjukhus? Har för mig nu att min barnmorska har frågat om att dela min journal från innan, och det verkar kunna gå. (isåfall slipper man den väntetiden).

    Angående nya prover, vet inte om man bara kan ringa och säga vilka som ska tas, eller om en läkare måste skriva ner och skicka efter det. :( så där är jag nog inte till nån hjälp..
    Tyvärr har de olika journalföringssystem, så de kunde inte se mina journaler. Men jag tror att det kommer att gå ganska fort, för jag fick bekräftelser från både ställena jag har varit på dagen efter jag beställde dem =)

    Jag behöver en remiss för att blodproven ska tas och den läkaren som skriver remissen kommer stå som betalningsmottagare, så frågan är om vårdcentralen går med på det eller om jag måste gå till ett privat ställe och betala själv...
  • Äldre 19 Sep 20:30
    Kallamakka skrev 2018-09-18 15:08:01 följande:

    Men neeej, vet inte vad jag ska skriva förutom att det är väldigt väldigt tråkigt:( det är så orättvist med dessa motgångar!!... Skickar styrkekramar åt er och hoppas ni snart är igång igen!


    Ja, livet känns orättvist!

    Tack!

    Kram
  • Äldre 19 Sep 20:32
    mooonwalker skrev 2018-09-19 17:28:52 följande:

    Åh nej vad tråkigt! Men skönt att ni kommer igång fort igen. Måste ni börja betala själva nu?


    Nej, vi har gjort tre IVF.er men de två första gjorde vi Mikro-Tese som vi fick bekosta själva. Vide kom till på första gratisförsöket. Så vi har två gratisförsök kvar.
Svar på tråden Avsaknad av spermier