• 999

    Avsaknad av spermier

    igår fick min man och jag besked på hans spermaprov, på vårt första utredningssamtal. Visade sig att det hittats 0 spermier i hans sädesvätska! Känns som att vi har hamnat i en mardröm som vi inte lyckas vakna upp ur... 
    Nu vill jag höra om det finns fler som fått det beskedet och vad som hände sen? Hur gick det? 

    Min man fick lämna blodprov igår för att se om orsaken är pga. kromosomfel eller hormoner samt så kände läkaren på hans pung och konstaterade att den är något mindre än "normalt". 

    Kan ni som varit eller är med om detta dela med er? Jag behöver känna att vi inte är ensamma i hela världen om detta! Även om jag såklart inte önskar någon denna mardröm! 

  • Svar på tråden Avsaknad av spermier
  • askyfullofstars
    Ontopic skrev 2018-10-03 18:06:14 följande:

    Hur går det för er? Vår behandling blev uppskjuten och de ville att vi skulle komma på besök för att gå igenom behandlingen. Har inte fått kallelse än.. surt!


    Usch! Anledningen till varför vi går privat, hade aldrig orkat med dessa väntetider. Vi kör igång imorgon igen, sprutstart med gonal-f. Försök #2.
  • Nervernautanpå
    Ontopic skrev 2018-10-05 21:27:32 följande:

    Vi fick en tid för telefonsamtal med läkare som skulle vara vår startpunkt, sen sa läkaren i telefonen att hon ville att vi skulle komma upp iaf. Så hon ändrade sig.. Ringde i dag och frågade om kallelse var på väg, fick till svars att vi står i väntelistan och får komma någon gång under hösten! Så riktigt tråkigt!!

    Hoppas inseminationen går bra! Lycka till :)


    Vad trist. Ja, när väl det där är gjort så går det väl fort sen om nu det är en tröst.

    Vi fick remiss till uppsala om vi ville men har valt att avstå. Vi fortsätter där vi är nu. Vid årsskiftet när lagen ändras så att dom får ansöka om att göra ivf även med donerade spermier så står vi först i kön på ivf. Så i väntan på det valde vi att köra två inseminationer i höst fast med skillnaden att vi lagt till letrozole i behandlingen, och bytt donator igen.
  • Kallamakka
    askyfullofstars skrev 2018-10-06 10:56:19 följande:

    Usch! Anledningen till varför vi går privat, hade aldrig orkat med dessa väntetider. Vi kör igång imorgon igen, sprutstart med gonal-f. Försök #2.


    Stort lycka till! :)
  • Kallamakka
    askyfullofstars skrev 2018-10-06 13:57:44 följande:

    Tack så mycket. Vilken vecka är du i nu? :)


    Håller tummarna för er allihop.

    Går in i vecka 11 imorgon :)
  • Ontopic
    askyfullofstars skrev 2018-10-06 10:56:19 följande:

    Usch! Anledningen till varför vi går privat, hade aldrig orkat med dessa väntetider. Vi kör igång imorgon igen, sprutstart med gonal-f. Försök #2.


    Jag förstår verkligen det valet. Väntan gör en totalt galen haha! Men på något sätt så förväntar man sig hela tiden motgångar, så jag blir inte förvånad över mycket längre.. Vad härligt att ni är i gång med försök nr 2, längtar tills vi får köra i gång också :) lycka till!!
  • Ontopic
    Nervernautanpå skrev 2018-10-06 12:20:45 följande:

    Vad trist. Ja, när väl det där är gjort så går det väl fort sen om nu det är en tröst.

    Vi fick remiss till uppsala om vi ville men har valt att avstå. Vi fortsätter där vi är nu. Vid årsskiftet när lagen ändras så att dom får ansöka om att göra ivf även med donerade spermier så står vi först i kön på ivf. Så i väntan på det valde vi att köra två inseminationer i höst fast med skillnaden att vi lagt till letrozole i behandlingen, och bytt donator igen.


    Ja jag försöker tänka att det är väl bara att hålla ut.. På ett sätt känns det lite skönt att mellanlanda lite mellan behandlingarna också, låta kroppen vila och må bra. Men samtidigt vill man ju bara komma i gång..

    Låter ju klokt att köra så som ni har valt att göra! Får hoppas att inseminationen tar sig så ni slipper ivf :) Det är ju lite mindre påfrestning att inseminera. Hur har du mått på letrozolen och så?
  • askyfullofstars
    Ontopic skrev 2018-10-06 21:06:52 följande:

    Jag förstår verkligen det valet. Väntan gör en totalt galen haha! Men på något sätt så förväntar man sig hela tiden motgångar, så jag blir inte förvånad över mycket längre.. Vad härligt att ni är i gång med försök nr 2, längtar tills vi får köra i gång också :) lycka till!!


    Jag förstår det. Hur ser det ut med protokoll inför er nästa behandling?

    Vi ska testa gonal 62,5 denna omgång + ovitrelle då :)
  • Nervernautanpå
    Ontopic skrev 2018-10-06 21:09:21 följande:

    Ja jag försöker tänka att det är väl bara att hålla ut.. På ett sätt känns det lite skönt att mellanlanda lite mellan behandlingarna också, låta kroppen vila och må bra. Men samtidigt vill man ju bara komma i gång..

    Låter ju klokt att köra så som ni har valt att göra! Får hoppas att inseminationen tar sig så ni slipper ivf :) Det är ju lite mindre påfrestning att inseminera. Hur har du mått på letrozolen och så?


    Känner samma där, emellanåt är det faktiskt skönt att vila lite mellan behandlingarna. Förstår att du vill komma igång ändå. All väntan gör en smått galen.

    Tror jag mått rätt ok. Tycker det är svårt att skilja på vad som kan vara biverkningar och vad som bara är normalt mående. Har haft ont i magen sen ovitrellen och inseminationen. Själva inseminationen tog en stund då livmoderhalsen tydligen ligger i en knasig vinkel och då hade hon svårt att komma åt. Så fick bedövning där nere och tillslut fick hon till det. Lutinus gör ju inte saken bättre direkt då det blöder efter allt "meck".

    Men nu är det den där extremt långa väntan.... igen.
  • Ontopic
    askyfullofstars skrev 2018-10-06 22:28:31 följande:

    Jag förstår det. Hur ser det ut med protokoll inför er nästa behandling?

    Vi ska testa gonal 62,5 denna omgång + ovitrelle då :)


    Det enda läkaren sa under telefontiden var att hon tyckte vi skulle köra kort protokoll. Resten ville hon gå igenom vid mötet, så får se :) Har ni testat något annat innan än det ni får nu?
Svar på tråden Avsaknad av spermier