• 999
    Äldre 4 Jun 18:21
    539153 visningar
    2466 svar
    2466
    539153

    Avsaknad av spermier

    igår fick min man och jag besked på hans spermaprov, på vårt första utredningssamtal. Visade sig att det hittats 0 spermier i hans sädesvätska! Känns som att vi har hamnat i en mardröm som vi inte lyckas vakna upp ur... 
    Nu vill jag höra om det finns fler som fått det beskedet och vad som hände sen? Hur gick det? 

    Min man fick lämna blodprov igår för att se om orsaken är pga. kromosomfel eller hormoner samt så kände läkaren på hans pung och konstaterade att den är något mindre än "normalt". 

    Kan ni som varit eller är med om detta dela med er? Jag behöver känna att vi inte är ensamma i hela världen om detta! Även om jag såklart inte önskar någon denna mardröm! 

  • Svar på tråden Avsaknad av spermier
  • Äldre 7 Oct 07:58
    Nervernautanpå skrev 2018-10-06 23:55:38 följande:

    Känner samma där, emellanåt är det faktiskt skönt att vila lite mellan behandlingarna. Förstår att du vill komma igång ändå. All väntan gör en smått galen.

    Tror jag mått rätt ok. Tycker det är svårt att skilja på vad som kan vara biverkningar och vad som bara är normalt mående. Har haft ont i magen sen ovitrellen och inseminationen. Själva inseminationen tog en stund då livmoderhalsen tydligen ligger i en knasig vinkel och då hade hon svårt att komma åt. Så fick bedövning där nere och tillslut fick hon till det. Lutinus gör ju inte saken bättre direkt då det blöder efter allt "meck".

    Men nu är det den där extremt långa väntan.... igen.


    Ja det är ju det! Det tär ju på en att göra behandlingarna.. Man behöver nog vila trots att man egentligen bara vill köra på.

    Just det där med smärtan i magen.. det är som du säger svårt att veta vad som är vad. Första inseminationen vi gjorde så hade jag jätteont i magen efter ovitrellen och det höll i sig. Hoppas du slipper ha ont! Jobbigt när det krångla vid inseminationen men skönt för dig att det är förbi nu. Nu är det bara den härliga väntan som sagt... usch det är ju värsta i allt det här
  • Äldre 7 Oct 11:32
    Ontopic skrev 2018-10-07 07:53:48 följande:

    Det enda läkaren sa under telefontiden var att hon tyckte vi skulle köra kort protokoll. Resten ville hon gå igenom vid mötet, så får se :) Har ni testat något annat innan än det ni får nu?


    Jag körde gonal 50 förra gången. Vill försöka få till mer än en äggblåsa denna gång.

    Läser att ni också hade ont i magen av ovitrelle. Usch min magont höll i sig säkert 1 vecka efteråt om inte mer.
  • Äldre 7 Oct 16:53
    askyfullofstars skrev 2018-10-07 11:32:29 följande:

    Jag körde gonal 50 förra gången. Vill försöka få till mer än en äggblåsa denna gång.

    Läser att ni också hade ont i magen av ovitrelle. Usch min magont höll i sig säkert 1 vecka efteråt om inte mer.


    Hoppas det blir mer denna gången med annan dos! :)

    Ja fy det var inte kul att gå med smärta så som aldrig släppte, framförallt eftersom det inte ledde till graviditet..
  • Äldre 7 Oct 16:53
    askyfullofstars skrev 2018-10-07 11:32:29 följande:

    Jag körde gonal 50 förra gången. Vill försöka få till mer än en äggblåsa denna gång.

    Läser att ni också hade ont i magen av ovitrelle. Usch min magont höll i sig säkert 1 vecka efteråt om inte mer.


    Hoppas det blir mer denna gången med annan dos! :)

    Ja fy det var inte kul att gå med smärta så som aldrig släppte, framförallt eftersom det inte ledde till graviditet..
  • Äldre 7 Oct 18:17

    Hej!
    Hos oss har det hänt en del också. Som ni kanske minns var vi på ett hemskt möte där läkaren sa att våra frysta spermier inte existerade (vi vet fortfarande inte om de tappats bort eller om de aldrig frystes ner igen efter förra IVFen) och att vi inte skulle få göra en ny micro-tese. Hon skrev ju en remiss till en kurator vilket vi ska till om några veckor. MEN det ringde en sekreterare till min man ett tag efter mötet och berättade att han hade fått en operationstid. Min man blev väldigt förvånad och sa att de måste ha ringt fel, men nej. Efter några dagar ringde läkaren och sa att det blev lite konstigt att sekreteraren hade hunnit ringa före henne, men pga deras misstag erbjuder de min man en ny operation! Dock kommer inte jag få göra någon behandling samtidigt, så om de hittar några spermier kommer de frysas. Så ja, detta är ju verkligen en känslomässig bergochdalbana... Mötet med kuratorn (för donerade spermier) är före operationen, men vi kommer ändå gå på det mötet för vi vill inte att det drar ut ännu mer på tiden med tanke på hur många år vi har försökt bli med barn. 

  • Äldre 7 Oct 22:04
    mooonwalker skrev 2018-10-07 18:17:37 följande:

    Hej!

    Hos oss har det hänt en del också. Som ni kanske minns var vi på ett hemskt möte där läkaren sa att våra frysta spermier inte existerade (vi vet fortfarande inte om de tappats bort eller om de aldrig frystes ner igen efter förra IVFen) och att vi inte skulle få göra en ny micro-tese. Hon skrev ju en remiss till en kurator vilket vi ska till om några veckor. MEN det ringde en sekreterare till min man ett tag efter mötet och berättade att han hade fått en operationstid. Min man blev väldigt förvånad och sa att de måste ha ringt fel, men nej. Efter några dagar ringde läkaren och sa att det blev lite konstigt att sekreteraren hade hunnit ringa före henne, men pga deras misstag erbjuder de min man en ny operation! Dock kommer inte jag få göra någon behandling samtidigt, så om de hittar några spermier kommer de frysas. Så ja, detta är ju verkligen en känslomässig bergochdalbana... Mötet med kuratorn (för donerade spermier) är före operationen, men vi kommer ändå gå på det mötet för vi vill inte att det drar ut ännu mer på tiden med tanke på hur många år vi har försökt bli med barn. 


    Oj snacka rörigt, allt på en gång, ni gör nog rätt i att köra på på båda planerna tills ni vet hur utgången blir.. Men vad roligt med en till micro tese, det kunde man inte tro!.. hoppas på tur denna gången också så ni får ett gäng till frysen. Skickar ett gäng fyrklöver åt ert håll. :)
  • Äldre 8 Oct 10:09
    Kallamakka skrev 2018-10-07 22:04:30 följande:
    Oj snacka rörigt, allt på en gång, ni gör nog rätt i att köra på på båda planerna tills ni vet hur utgången blir.. Men vad roligt med en till micro tese, det kunde man inte tro!.. hoppas på tur denna gången också så ni får ett gäng till frysen. Skickar ett gäng fyrklöver åt ert håll. :)
    Tack! Ja, jag hoppas på att vi har lika tur som er den här gången! Hoppas att du mår bra =) Har ni berättat för era vänner och familj?
  • Äldre 8 Oct 13:10
    mooonwalker skrev 2018-10-07 18:17:37 följande:

    Hej!

    Hos oss har det hänt en del också. Som ni kanske minns var vi på ett hemskt möte där läkaren sa att våra frysta spermier inte existerade (vi vet fortfarande inte om de tappats bort eller om de aldrig frystes ner igen efter förra IVFen) och att vi inte skulle få göra en ny micro-tese. Hon skrev ju en remiss till en kurator vilket vi ska till om några veckor. MEN det ringde en sekreterare till min man ett tag efter mötet och berättade att han hade fått en operationstid. Min man blev väldigt förvånad och sa att de måste ha ringt fel, men nej. Efter några dagar ringde läkaren och sa att det blev lite konstigt att sekreteraren hade hunnit ringa före henne, men pga deras misstag erbjuder de min man en ny operation! Dock kommer inte jag få göra någon behandling samtidigt, så om de hittar några spermier kommer de frysas. Så ja, detta är ju verkligen en känslomässig bergochdalbana... Mötet med kuratorn (för donerade spermier) är före operationen, men vi kommer ändå gå på det mötet för vi vill inte att det drar ut ännu mer på tiden med tanke på hur många år vi har försökt bli med barn. 


    Men jises så de har hanterat ert.. men tacksamt att ni får en till och hoppas det går vägen nu!
  • Äldre 8 Oct 20:30
    mooonwalker skrev 2018-10-08 10:09:31 följande:

    Tack! Ja, jag hoppas på att vi har lika tur som er den här gången! Hoppas att du mår bra =) Har ni berättat för era vänner och familj?


    Det hoppas jag också! För dig, och alla andra. Kommer följa upp här länge, kan inte släppa er bara sådär. ;)

    Jag mår som vanligt, så det är bara bra. En del vänner och familjen vet! :)
  • Äldre 19 Oct 14:49

    Denna eviga väntan. Någon annan som har testdag snart? Jag har på måndag. Springer på toa stup i kvarten för att kolla att inte mensen kommit. Känns som man blir helt rubbad mentalt. Samma sak varje gång....

Svar på tråden Avsaknad av spermier