• 999

    Avsaknad av spermier

    igår fick min man och jag besked på hans spermaprov, på vårt första utredningssamtal. Visade sig att det hittats 0 spermier i hans sädesvätska! Känns som att vi har hamnat i en mardröm som vi inte lyckas vakna upp ur... 
    Nu vill jag höra om det finns fler som fått det beskedet och vad som hände sen? Hur gick det? 

    Min man fick lämna blodprov igår för att se om orsaken är pga. kromosomfel eller hormoner samt så kände läkaren på hans pung och konstaterade att den är något mindre än "normalt". 

    Kan ni som varit eller är med om detta dela med er? Jag behöver känna att vi inte är ensamma i hela världen om detta! Även om jag såklart inte önskar någon denna mardröm! 

  • Svar på tråden Avsaknad av spermier
  • Kallamakka
    mooonwalker skrev 2018-12-04 16:43:07 följande:

    Okej, spännande! Håll oss uppdaterade =)


    Blir insättning på lucia, så nu ska allt annat "bara" gå vägen också. Men nu är vi påväg, tredje insättningen kanske blir nåt om vi har sån tur!
  • mooonwalker
    Kallamakka skrev 2018-12-07 19:53:41 följande:
    Blir insättning på lucia, så nu ska allt annat "bara" gå vägen också. Men nu är vi påväg, tredje insättningen kanske blir nåt om vi har sån tur!
    Lycka till! Håller tummarna för er =) När blir det testdag?
  • Kallamakka
    mooonwalker skrev 2018-12-09 08:57:59 följande:

    Lycka till! Håller tummarna för er =) När blir det testdag?


    31 december blir testdag. :)

    Men jag planerar isåfall att testa på julafton, om det blir insättning förstås och vi kommer så långt :) då är jag bim+3 och det borde visa.
  • Nervernautanpå

    Gjorde mitt sista försök som jag får av landstinget i november och nu kom svaret. Inte gravid. Så otroligt tomt det känns. Har ju även bekostat tre försök i danmark själv.

    Hopplöst.

    Vi har i alla fall bestämt oss för att vi måste fortsätta ändå. Vi får sälja något, bilen vad som helst, ta ett lån.... det måste gå. Så jvla hopplös den här julen blev!

  • Kallamakka
    Nervernautanpå skrev 2018-12-14 19:53:13 följande:

    Gjorde mitt sista försök som jag får av landstinget i november och nu kom svaret. Inte gravid. Så otroligt tomt det känns. Har ju även bekostat tre försök i danmark själv.

    Hopplöst.

    Vi har i alla fall bestämt oss för att vi måste fortsätta ändå. Vi får sälja något, bilen vad som helst, ta ett lån.... det måste gå. Så jvla hopplös den här julen blev!


    Åh! Om det gick att skicka värme och kramar.. :(

    Förstår er frustration, om man bara kunde få veta hur det kommer sluta och när det händer så skulle allt vara såå mycket lättare. Det är så förbannat orättvist!
  • Ontopic
    Nervernautanpå skrev 2018-12-14 19:53:13 följande:

    Gjorde mitt sista försök som jag får av landstinget i november och nu kom svaret. Inte gravid. Så otroligt tomt det känns. Har ju även bekostat tre försök i danmark själv.

    Hopplöst.

    Vi har i alla fall bestämt oss för att vi måste fortsätta ändå. Vi får sälja något, bilen vad som helst, ta ett lån.... det måste gå. Så jvla hopplös den här julen blev!


    Så tråkigt att höra!! Hur många har ni gjort i Sverige? Skickar en styrkekram!!
  • askyfullofstars
    Nervernautanpå skrev 2018-12-14 19:53:13 följande:

    Gjorde mitt sista försök som jag får av landstinget i november och nu kom svaret. Inte gravid. Så otroligt tomt det känns. Har ju även bekostat tre försök i danmark själv.

    Hopplöst.

    Vi har i alla fall bestämt oss för att vi måste fortsätta ändå. Vi får sälja något, bilen vad som helst, ta ett lån.... det måste gå. Så jvla hopplös den här julen blev!


    Beklagar verkligen. Jag hoppas ni kan njuta av julen ändå och samla nya krafter. Stor kram till dig!
  • Snoddis

    Det gick bättre än förväntat, de hittade spermier att frysa ned under min sambos microtese. 7stycken strån med okänt antal i.. De vet inte om han fortfarande producerar spermier men om det inte skulle gå med ivf behandlingen med dessa strån finns eventuell möjlighet till ny microtese längre fram.


    Det hade vi inte förväntat oss då vi förstått att det är liten chans att hitta spermier när det var 0 i spermaprovet och min sambo har klinefelters..

    Nu ska vi alltså börja med ivf, det långa protokollet, och jag är supernervös.. Mycket över biverkningarna och om det ska gå..

    Jag har också nyligen skrivit på för nytt jobb som jag börjar på om några månader, så behandlingen och en graviditet kommer lite i fel tajming.. Jag känner mig lite otacksam som tänker så när jag tänker att jag bara borde vara glad för att de hittade spermier och vi har fått den här möjligheten. Så många som kämpar och vi trodde det var kört, och att vi får detta finansierat till stor med med skattemedel..

    Men jag är orolig över hur går det med alla hormoner - och vad jag förstått rätt kraftiga biverkningar- när man ska vara ny på jobbet och prestera osv. Vad kommer jobbet säga om jag blir gravid direkt..


    Vi trodde ju helt ärligt inte att de skulle hitta några spermier under operationen och hade börjat fundera på ev. donation om något/några år.

    Jag som förut gärna velat ha barn ser nu en massa problem, jag har varit så stressad de senaste veckorna och sover dåligt, är spänd och otrevlig. Kanske är  helt naturligt med stressen? Kanske har jag ställt in mig för mycket på att vi INTE kommer få barn nu efter det senaste året..

    Ni som har påbörjat IVF, är det någon mer som också börjat tveka precis när behandlingen ska starta"? :S 

  • askyfullofstars
    Snoddis skrev 2018-12-15 19:27:34 följande:

    Det gick bättre än förväntat, de hittade spermier att frysa ned under min sambos microtese. 7stycken strån med okänt antal i.. De vet inte om han fortfarande producerar spermier men om det inte skulle gå med ivf behandlingen med dessa strån finns eventuell möjlighet till ny microtese längre fram.

    Det hade vi inte förväntat oss då vi förstått att det är liten chans att hitta spermier när det var 0 i spermaprovet och min sambo har klinefelters..

    Nu ska vi alltså börja med ivf, det långa protokollet, och jag är supernervös.. Mycket över biverkningarna och om det ska gå..

    Jag har också nyligen skrivit på för nytt jobb som jag börjar på om några månader, så behandlingen och en graviditet kommer lite i fel tajming.. Jag känner mig lite otacksam som tänker så när jag tänker att jag bara borde vara glad för att de hittade spermier och vi har fått den här möjligheten. Så många som kämpar och vi trodde det var kört, och att vi får detta finansierat till stor med med skattemedel..

    Men jag är orolig över hur går det med alla hormoner - och vad jag förstått rätt kraftiga biverkningar- när man ska vara ny på jobbet och prestera osv. Vad kommer jobbet säga om jag blir gravid direkt..

    Vi trodde ju helt ärligt inte att de skulle hitta några spermier under operationen och hade börjat fundera på ev. donation om något/några år.

    Jag som förut gärna velat ha barn ser nu en massa problem, jag har varit så stressad de senaste veckorna och sover dåligt, är spänd och otrevlig. Kanske är  helt naturligt med stressen? Kanske har jag ställt in mig för mycket på att vi INTE kommer få barn nu efter det senaste året..

    Ni som har påbörjat IVF, är det någon mer som också börjat tveka precis när behandlingen ska starta"? :S 


    Jag förstår dina känslor. Du ska inte förminska dem! Det är helt naturligt att vilja ?backa? när man själv ska göra det då det krävs så mycket planering och det tär rent psykiskt på en. Det är inte bara att ligga oskyddat och sedan se vad som sker. Jag påbörjade behandling när det var ca 1 mån kvar av min provanställning. Jag tänkte precis som du där med jobbet men helt ärligt så struntar jag i det nu. Jag hade påbörjat behandlingen om jag var du. GRATTS förresten till att ni fann spermier! Lycka! :)
  • Snoddis
    askyfullofstars skrev 2018-12-15 19:44:03 följande:
    Jag förstår dina känslor. Du ska inte förminska dem! Det är helt naturligt att vilja ?backa? när man själv ska göra det då det krävs så mycket planering och det tär rent psykiskt på en. Det är inte bara att ligga oskyddat och sedan se vad som sker. Jag påbörjade behandling när det var ca 1 mån kvar av min provanställning. Jag tänkte precis som du där med jobbet men helt ärligt så struntar jag i det nu. Jag hade påbörjat behandlingen om jag var du. GRATTS förresten till att ni fann spermier! Lycka! :)

    Hej! Tack för ditt svar, jag läste det samma kväll men lyckades inte logga in på mobilen. :) Vad skönt att du förstod!


    Jag har börjat med sprayen  och en stor del av ångesten släppte då faktiskt :) Det är som du säger att själva planeringen skapade stress, helt plötsligt fick vi ett datum och då blir det ju ett datum för när eventuellt vi skulle kunna få tillökning osv. 


    Samt hur det skulle tas emot på det nya jobbet isf.. Men sedan tänker jag att det är faktiskt lågt ifrån säkert att vi skulle lyckas med detta, och speciellt på första försöket. Så det blir ju lite tokigt om jag inte hade tagit jobbet när det ju faktiskt kan dröja år innan det blir barn. 

    Bara gått några dagar med sprayen men än så länge så känner jag inte av det så hoppas det fortsätter så :D

Svar på tråden Avsaknad av spermier