• 999

    Avsaknad av spermier

    igår fick min man och jag besked på hans spermaprov, på vårt första utredningssamtal. Visade sig att det hittats 0 spermier i hans sädesvätska! Känns som att vi har hamnat i en mardröm som vi inte lyckas vakna upp ur... 
    Nu vill jag höra om det finns fler som fått det beskedet och vad som hände sen? Hur gick det? 

    Min man fick lämna blodprov igår för att se om orsaken är pga. kromosomfel eller hormoner samt så kände läkaren på hans pung och konstaterade att den är något mindre än "normalt". 

    Kan ni som varit eller är med om detta dela med er? Jag behöver känna att vi inte är ensamma i hela världen om detta! Även om jag såklart inte önskar någon denna mardröm! 

  • Svar på tråden Avsaknad av spermier
  • Snoddis
    mooonwalker skrev 2018-11-20 19:21:52 följande:

    En liten uppdatering från mig =)

    Min man har gjort en ny micro-tese där de fann rikligt med spermier! En del orörliga och en del rörliga. Jag hade innan ingreppet bett läkaren att spara ner spermierna (om de hittade några) i flera olika ampuller eftersom en av läkarna sa att spermier inte går att frysa, tina och sedan refrysas (sen var det ju en annan läkare som sa att de gick, så jag vet inte vad som stämmer). De sparade ner spermierna i "strån" (jag vet inte storleksskillnaden på strån och ampull och det visste inte vår läkare heller) och totalt blev det fyra stycken! Detta betyder att vi förhoppningsvis kommer kunna göra flera försök med ICSI. Så även om vårt sista landstingsbekostade försök inte lyckas kan vi ta våra spermier och gå till en privat klinik och göra flera försök.

    Så nu väntar vi på att jag ska få plocka ut nya ägg vilket troligtvis blir i slutet av januari.


    Grattis, vad bra att de hittade!  Vart gjorde han micro-tesen? 


    Min sambo gjorde en på KI för några månader sedan och de har fryst ned 7 strån om jag inte minns fel. Så nu har jag börjat spraya inför vårt första försök med IVF / ICSI.

  • Snoddis
    mooonwalker skrev 2018-11-20 19:21:52 följande:

    En liten uppdatering från mig =)

    Min man har gjort en ny micro-tese där de fann rikligt med spermier! En del orörliga och en del rörliga. Jag hade innan ingreppet bett läkaren att spara ner spermierna (om de hittade några) i flera olika ampuller eftersom en av läkarna sa att spermier inte går att frysa, tina och sedan refrysas (sen var det ju en annan läkare som sa att de gick, så jag vet inte vad som stämmer). De sparade ner spermierna i "strån" (jag vet inte storleksskillnaden på strån och ampull och det visste inte vår läkare heller) och totalt blev det fyra stycken! Detta betyder att vi förhoppningsvis kommer kunna göra flera försök med ICSI. Så även om vårt sista landstingsbekostade försök inte lyckas kan vi ta våra spermier och gå till en privat klinik och göra flera försök.

    Så nu väntar vi på att jag ska få plocka ut nya ägg vilket troligtvis blir i slutet av januari.


    Hej! Jag läste i dina gamla inlägg att ni också är på KI. Lustigt att ni fick göra Micro-tese och äggplock samtidigt. Vi ville det men läkaren på KI var helt oförstående till det och verkade inte alls som att de gjorde på det sättet. Obestämd

  • Kallamakka

    Jaha hörrni!

    Jag Är gravid igen! Hoppas verkligen det håller denna gången, är försiktig med glädjeruset ännu,men har ju sagt att jag skulle komma med besked. Så nu får man lämna resten till ödet igen.. :)

  • askyfullofstars
    Kallamakka skrev 2018-12-23 12:03:37 följande:

    Jaha hörrni!

    Jag Är gravid igen! Hoppas verkligen det håller denna gången, är försiktig med glädjeruset ännu,men har ju sagt att jag skulle komma med besked. Så nu får man lämna resten till ödet igen.. :)


    Stort stort grattis! Vilken julklapp! :)
  • Kallamakka
    askyfullofstars skrev 2018-12-28 13:10:40 följande:

    Stort stort grattis! Vilken julklapp! :)


    Tack!

    Hur mår du förresten? :)
  • askyfullofstars
    Kallamakka skrev 2018-12-29 09:54:48 följande:

    Tack!

    Hur mår du förresten? :)


    Jo tack! Efter 7 veckor med illamående och kräkningar har det lugnat sig. Ska börja jobba igen nästa vecka (varit hemma i snart 2 mån, sängliggandes pga måendet). Fick reda på idag att vi väntar en frisk flicka via NIPT (gjorde aldrig KUB eftersom vi skulle bekosta det själva och valde NIPT istället).

    Jag trodde aldrig jag skulle säga det men inte en gång har det oroat mig att vi valde donation. Jag vill verkligen ge stöd till kvinnor som var lika oroliga och rädda som jag var en gång. Det kvittar verkligen när man får se pyret på skärmen. Både jag och min man har kommit nära varandra så otroligt mycket, vågar nästan säga att vi kommer klara oss genom allt i livet ihop! Donation skrämde livet ur mig men jag ångrar det inte en sekund. <3
  • Kallamakka
    askyfullofstars skrev 2019-01-02 22:43:13 följande:

    Jo tack! Efter 7 veckor med illamående och kräkningar har det lugnat sig. Ska börja jobba igen nästa vecka (varit hemma i snart 2 mån, sängliggandes pga måendet). Fick reda på idag att vi väntar en frisk flicka via NIPT (gjorde aldrig KUB eftersom vi skulle bekosta det själva och valde NIPT istället).

    Jag trodde aldrig jag skulle säga det men inte en gång har det oroat mig att vi valde donation. Jag vill verkligen ge stöd till kvinnor som var lika oroliga och rädda som jag var en gång. Det kvittar verkligen när man får se pyret på skärmen. Både jag och min man har kommit nära varandra så otroligt mycket, vågar nästan säga att vi kommer klara oss genom allt i livet ihop! Donation skrämde livet ur mig men jag ångrar det inte en sekund. <3


    Vad skönt att det börjar lugna sig, låter inte alla något roligt å ha så mycket illamående :/

    Vad spännande och verkligt det måste bli när man vet vad som gömmer sig där inne.

    Och jag tror som du, i slutändan är det inte viktigt vart dnat kommer ifrån, det är just bara dna. Allt som formar en person är det man möter, ens mamma och pappa till exempel. Det viktigaste är att man är efterlängtad och väl omhändertagen den dagen man kommer till livet. Och framförallt älskad! :)
  • askyfullofstars
    Kallamakka skrev 2019-01-02 23:33:52 följande:

    Vad skönt att det börjar lugna sig, låter inte alla något roligt å ha så mycket illamående :/

    Vad spännande och verkligt det måste bli när man vet vad som gömmer sig där inne.

    Och jag tror som du, i slutändan är det inte viktigt vart dnat kommer ifrån, det är just bara dna. Allt som formar en person är det man möter, ens mamma och pappa till exempel. Det viktigaste är att man är efterlängtad och väl omhändertagen den dagen man kommer till livet. Och framförallt älskad! :)


    Precis! Hur mår du? Är du i v.6? :) Några symtom?
  • Kallamakka
    askyfullofstars skrev 2019-01-02 23:58:44 följande:

    Precis! Hur mår du? Är du i v.6? :) Några symtom?


    Japp vecka 6. Har inga symtom än. Hoppas det är okej där inne i allafall såklart! :)
  • mooonwalker
    Nervernautanpå skrev 2018-12-14 19:53:13 följande:

    Gjorde mitt sista försök som jag får av landstinget i november och nu kom svaret. Inte gravid. Så otroligt tomt det känns. Har ju även bekostat tre försök i danmark själv.

    Hopplöst.

    Vi har i alla fall bestämt oss för att vi måste fortsätta ändå. Vi får sälja något, bilen vad som helst, ta ett lån.... det måste gå. Så jvla hopplös den här julen blev!


    Åh vännen, gud vad tråkigt. Förlåt om jag skriver sent. Jag har försökt vara lite "ledig" från allt som har att göra med IVF, så har inte varit inne här på flera veckor. Gjorde ni aldrig något IVF försök? Bara insemination? Hur kommer ni gå vidare?
    Snoddis skrev 2018-12-23 10:22:35 följande:

    Hej! Jag läste i dina gamla inlägg att ni också är på KI. Lustigt att ni fick göra Micro-tese och äggplock samtidigt. Vi ville det men läkaren på KI var helt oförstående till det och verkade inte alls som att de gjorde på det sättet. Obestämd


    Ja, vi har också varit på KS. Jag avskyr dem, men vi har ju inget val. Önskar att vi kunde gå till en annan klinik. Nästa försök blir ju dock vårt sista landstingsbekostade, så om inte det lyckas måste vi ta våra spermier till en annan klinik.

    Vi fick bara göra samtidigt äggutplock första gången, jag tror att de har slutat med det. Det var nog för krångligt. De har för många patienter. 
    Kallamakka skrev 2018-12-23 12:03:37 följande:

    Jaha hörrni!

    Jag Är gravid igen! Hoppas verkligen det håller denna gången, är försiktig med glädjeruset ännu,men har ju sagt att jag skulle komma med besked. Så nu får man lämna resten till ödet igen.. :)


    Grattis! Härligt att höra att det funkar i alla fall för en av "oss" =) 


Svar på tråden Avsaknad av spermier