• 999
    Äldre 4 Jun 18:21
    539137 visningar
    2466 svar
    2466
    539137

    Avsaknad av spermier

    igår fick min man och jag besked på hans spermaprov, på vårt första utredningssamtal. Visade sig att det hittats 0 spermier i hans sädesvätska! Känns som att vi har hamnat i en mardröm som vi inte lyckas vakna upp ur... 
    Nu vill jag höra om det finns fler som fått det beskedet och vad som hände sen? Hur gick det? 

    Min man fick lämna blodprov igår för att se om orsaken är pga. kromosomfel eller hormoner samt så kände läkaren på hans pung och konstaterade att den är något mindre än "normalt". 

    Kan ni som varit eller är med om detta dela med er? Jag behöver känna att vi inte är ensamma i hela världen om detta! Även om jag såklart inte önskar någon denna mardröm! 

  • Svar på tråden Avsaknad av spermier
  • Äldre 3 Jan 18:16
    Kallamakka skrev 2019-01-03 09:24:05 följande:

    Japp vecka 6. Har inga symtom än. Hoppas det är okej där inne i allafall såklart! :)


    Bara att njuta för det kan ju komma när som helst! Ska ni göra tidigt VUL? :)
  • Äldre 4 Jan 18:46

    Vi fick göra vårt första ivf försök i november med donerade spermier och efter några misslyckade inseminationer så tog sig det här lilla embryot! Av de ägg vi fick ut (14) så blev 3 befruktade och de andra två vi inte satte in klarade sig inte till frysen så trodde verkligen inte att det här skulle ta sig.. Håller mina tummar för er alla! Någon gång lyckas vi alla, det är bara frågan om när. Kram på er!

  • Anonym (spema­donato­r)
    Äldre 4 Jan 19:02
    999 skrev 2015-06-04 18:21:56 följande:

    igår fick min man och jag besked på hans spermaprov, på vårt första utredningssamtal. Visade sig att det hittats 0 spermier i hans sädesvätska! Känns som att vi har hamnat i en mardröm som vi inte lyckas vakna upp ur... 
    Nu vill jag höra om det finns fler som fått det beskedet och vad som hände sen? Hur gick det? 

    Min man fick lämna blodprov igår för att se om orsaken är pga. kromosomfel eller hormoner samt så kände läkaren på hans pung och konstaterade att den är något mindre än "normalt". 

    Kan ni som varit eller är med om detta dela med er? Jag behöver känna att vi inte är ensamma i hela världen om detta! Även om jag såklart inte önskar någon denna mardröm! 


    Har du och din man funderat på att skaffa barn via spermadonator? 
  • Äldre 4 Jan 19:09
    Ontopic skrev 2019-01-04 18:46:09 följande:

    Vi fick göra vårt första ivf försök i november med donerade spermier och efter några misslyckade inseminationer så tog sig det här lilla embryot! Av de ägg vi fick ut (14) så blev 3 befruktade och de andra två vi inte satte in klarade sig inte till frysen så trodde verkligen inte att det här skulle ta sig.. Håller mina tummar för er alla! Någon gång lyckas vi alla, det är bara frågan om när. Kram på er!


    Stort stort grattis!!! När plussa du? Vilken lycka!
  • Anonym (Svårt att förstå­)
    Äldre 4 Jan 19:16
    -1

    Jag menar inget illa, men jag har så himla svårt att förstå detta.

    Känner era män sig verkligen som pappor efter att en annan man befruktat er?
    Blir han automatiskt "pappa" trots att alla vet att han inte är det?

    Hur hanterar ni olikheterna när barnet växer och utvecklas och inte liknar någon av er?
    Berättar ni för andra?

  • Äldre 4 Jan 19:39
    Anonym (Svårt att förstå) skrev 2019-01-04 19:16:15 följande:

    Jag menar inget illa, men jag har så himla svårt att förstå detta.

    Känner era män sig verkligen som pappor efter att en annan man befruktat er?

    Blir han automatiskt "pappa" trots att alla vet att han inte är det?

    Hur hanterar ni olikheterna när barnet växer och utvecklas och inte liknar någon av er?

    Berättar ni för andra?


    Japp, min man känner sig som en pappa nu när jag är gravid. Det är vi som gjorde alla förberedelser, går på ultraljud ihop, köper och förbereder m.m.

    Våra familjer vet om detta. Angående utseendet är ju barnet hälften mig så det du skriver är ju lite konstigt, att barnet inte kommer likna ngn av oss :).

    Förstår att det kan vara svårt för andra att förstå detta, jag trodde ju såklart aldrig detta skulle vara mitt sätt att gå.

    Men jag kunde inte lämna min man för jag älskar honom och han ville bli pappa oavsett gener.
  • Anonym (Svårt att förstå­)
    Äldre 4 Jan 19:44
    -1
    askyfullofstars skrev 2019-01-04 19:39:21 följande:
    Japp, min man känner sig som en pappa nu när jag är gravid. Det är vi som gjorde alla förberedelser, går på ultraljud ihop, köper och förbereder m.m.

    Våra familjer vet om detta. Angående utseendet är ju barnet hälften mig så det du skriver är ju lite konstigt, att barnet inte kommer likna ngn av oss :).

    Förstår att det kan vara svårt för andra att förstå detta, jag trodde ju såklart aldrig detta skulle vara mitt sätt att gå.

    Men jag kunde inte lämna min man för jag älskar honom och han ville bli pappa oavsett gener.
    Tack för ditt svar!

    Det där med utseendet, jag tänkte på att en del barn ju bara är likt den ena föräldern. Ifall donators utseende skulle vara dominant.
    Jag har en kompis, hennes och hennes mans dotter är en, mer eller mindre, exakt kopia av henne. Kunde lika gärna vara en kopia av mannen.

    En annan tanke är ju genetiska sjukdomar, får man veta sånt om donatorn?
    Tänker (Gud förbjude) om det skulle behövas en närståendetransplantation i framtiden?

    Önskar er all lycka till!
  • Äldre 4 Jan 20:15
    Anonym (Svårt att förstå) skrev 2019-01-04 19:16:15 följande:

    Jag menar inget illa, men jag har så himla svårt att förstå detta.

    Känner era män sig verkligen som pappor efter att en annan man befruktat er?

    Blir han automatiskt "pappa" trots att alla vet att han inte är det?

    Hur hanterar ni olikheterna när barnet växer och utvecklas och inte liknar någon av er?

    Berättar ni för andra?


    Skulle man vara mindre mamma/pappa om man valde att adoptera?

    Här har man ju liksom inget val. Antingen använder man donerade spermier, och det är ju inte en annan mans sperma dom sprutar upp direkt, utan rena spermier.. eller så adopterar man eller så får man inga barn.

    Förlåt, men jag blir lite provocerad av frågan, är kanske känslig....
  • Äldre 4 Jan 21:05
    askyfullofstars skrev 2019-01-03 18:16:02 följande:

    Bara att njuta för det kan ju komma när som helst! Ska ni göra tidigt VUL? :)


    Ja, jag hoppas det kommer nånting, sist betydde avsaknaden på symtom, tyvärr inget bra.

    Ja det blir tidigt ultraljud :)
  • Äldre 4 Jan 21:06
    Ontopic skrev 2019-01-04 18:46:09 följande:

    Vi fick göra vårt första ivf försök i november med donerade spermier och efter några misslyckade inseminationer så tog sig det här lilla embryot! Av de ägg vi fick ut (14) så blev 3 befruktade och de andra två vi inte satte in klarade sig inte till frysen så trodde verkligen inte att det här skulle ta sig.. Håller mina tummar för er alla! Någon gång lyckas vi alla, det är bara frågan om när. Kram på er!


    Men så roligt att läsa! :) all lycka till nu!
Svar på tråden Avsaknad av spermier