• 999

    Avsaknad av spermier

    igår fick min man och jag besked på hans spermaprov, på vårt första utredningssamtal. Visade sig att det hittats 0 spermier i hans sädesvätska! Känns som att vi har hamnat i en mardröm som vi inte lyckas vakna upp ur... 
    Nu vill jag höra om det finns fler som fått det beskedet och vad som hände sen? Hur gick det? 

    Min man fick lämna blodprov igår för att se om orsaken är pga. kromosomfel eller hormoner samt så kände läkaren på hans pung och konstaterade att den är något mindre än "normalt". 

    Kan ni som varit eller är med om detta dela med er? Jag behöver känna att vi inte är ensamma i hela världen om detta! Även om jag såklart inte önskar någon denna mardröm! 

  • Svar på tråden Avsaknad av spermier
  • k85
    mooonwalker skrev 2019-01-15 18:56:19 följande:
    Hej!

    Oj, det känns som om vi verkligen är/var i samma sits! Jag ligger bara några år före dig... Jag skulle precis börja plugga till barnmorska när jag fick reda på att min man inte hade några spermier. Det är verkligen psykiskt påfrestande att träffa gravida kvinnor VARENDA dag, men man tar sig igenom det också. Jag skulle verkligen vilja jobba på en IVF-klinik i framtiden för att kunna hjälpa andra. Men jag vill inte göra det just nu när jag fortfarande är i den här karusellen... 

    Jag tror och hoppas att allt kommer gå mycket smidigare för er än vad det gick för oss. Jag vet att för andra i tråden som har tillkommit efter mig har det gått mycket fortare för, jag och min man har ju försökt få barn i flera år. ANOVA har jag inget gott att säga om, men förhoppningsvis remitterar de snabbt er vidare till reproduktionsmedicin i Huddinge. 

    Du får gärna skriva till mig privat om du hellre vill det!

    Kram
    Åh, det var du <3! Otroligt skönt att träffa någon i samma sits. Har också tänkt att jag i framtiden skulle vilja jobba på IVF-klinik och fantiserar om att i framtiden (när allt är bra) hålla föreläsning om ofrivillig barnlöshet på utbildningen! Tror att vi båda skulle ha extremt mycket att tillföra. Hoppas innerligt att ni får ert barn och att du börjar jobba där. Gick du klart utbildningen? Vad är din mans infertilitets problem?  Förstår att det är påfrestande, vi fick svaret en vecka innan jag skulle ut på min första praktik- mörkret och ironin i det. Har dock lyckats ändra så jag får skriva uppsatsen först istället och landa i detta. Jag tänker att det kanske kan hjälpa en att inte isolera sig från gravida med att arbeta med det? Någon form av exponerings kbt ;). Äsch, jag vete tusan. En del av mig tänker att jag kanske borde ta ett uppehåll med studierna och vänta tills "bättre läge" men å andra sidan vill jag inte kapitulera för detta tillstånd utan försöka kämpa.

    Det är tråkigt att höra om era negativa erfarenheter från ANOVA, blir orolig. Enligt min sambo gör dom micro-tesa på ANOVA? 
    kram
  • Kallamakka
    Ontopic skrev 2019-01-15 17:29:09 följande:

    Allt såg bra ut på vårt ultraljud! Så tacksam!


    Vad härligt!! :) och skönt att allt är ok!
  • Ontopic
    askyfullofstars skrev 2019-01-15 18:03:16 följande:

    Åhh vad roligt! Visst är det en underbar stund <3


    Kallamakka skrev 2019-01-15 19:47:07 följande:

    Vad härligt!! :) och skönt att allt är ok!


    Det var verkligen en stund där man kunde andas ut lite iaf! Tänk att IVF finns i dag. Wow
  • mooonwalker
    k85 skrev 2019-01-15 19:17:54 följande:
    Åh, det var du <3! Otroligt skönt att träffa någon i samma sits. Har också tänkt att jag i framtiden skulle vilja jobba på IVF-klinik och fantiserar om att i framtiden (när allt är bra) hålla föreläsning om ofrivillig barnlöshet på utbildningen! Tror att vi båda skulle ha extremt mycket att tillföra. Hoppas innerligt att ni får ert barn och att du börjar jobba där. Gick du klart utbildningen? Vad är din mans infertilitets problem?  Förstår att det är påfrestande, vi fick svaret en vecka innan jag skulle ut på min första praktik- mörkret och ironin i det. Har dock lyckats ändra så jag får skriva uppsatsen först istället och landa i detta. Jag tänker att det kanske kan hjälpa en att inte isolera sig från gravida med att arbeta med det? Någon form av exponerings kbt ;). Äsch, jag vete tusan. En del av mig tänker att jag kanske borde ta ett uppehåll med studierna och vänta tills "bättre läge" men å andra sidan vill jag inte kapitulera för detta tillstånd utan försöka kämpa.

    Det är tråkigt att höra om era negativa erfarenheter från ANOVA, blir orolig. Enligt min sambo gör dom micro-tesa på ANOVA? 
    kram
    Jag gick klart utbildningen. Jag jobbar som förlösande och BB-barnmorska nu =) Jag är jätteglad att jag fortsatte med utbildningen. Jag har kanske inte tänkt på att det är KBT, men nu när du skrev det så känner jag att det verkligen är så! Fast jag tycker att det är tusen gånger jobbigare att se hur ens vänner och bekanta runt omkring en och på Facebook blir gravida...

    ANOVA gör inte microtese, det är bara Reproduktionsmedicin i Huddinge i hela Stockholm som gör det. På ANOVA fick han lämna nya spermaprover, blodprover och så de undersökte hans testiklar (typ storlek och form). Efter spermaprovet konstaterade de att han inte hade något stopp utan att det troligtvis var något fel på testiklarna eller bitestiklarna. Hans kromosomer var också normala. Det enda de hittade på blodproverna var förhöjt FSH tror jag. ANOVA remitterade min man först till urologen där han fick göra en öppen testikelbiopsi (han har alltså aldrig gjort Tesa eller Pesa). Efter den operationen remitterade ANOVA honom till Reproduktionsmedicin istället där vi är fast än idag. 

    Jag minns också hur jag drömde om att få barn tillsammans med min man och hur jag ville att de skulle få hans pigment, men min ögonfärg... Jag kände verkligen igen mig i det du skrev! Nu drömmer jag bara om att få barn överhuvudtaget. Oftast så känns det som om jag aldrig kommer bli gravid. Jag tror typ inte min kropp kan bli det....
  • Ontopic
    askyfullofstars skrev 2019-01-15 18:12:26 följande:

    Hej!

    Jag hoppas ni får det svar som ni önskar er. I många fall hittar de spermier i testikeln genom att sticka hål och ?suga ut? spermier. Detta kallad TESA/PESA. Det finns även möjlighet till microtese.

    När det kommer till donation valde jag mellan att behålla min man och ha barn eller lämna min man och få biologiskt barn med någon annan. Jag älskar min man så mycket och ville verkligen ha barn till varje pris med just honom. Jag tror att om det t ex har varit mitt ex så hade jag aldrig valt donation. Så i mitt fall styrde känslorna för mannen. Sedan att mannen var villig att få ett donatorbarn var viktigt för mig med, ville inte tvinga på honom något och han fick tid på sig att landa i allt. Jag personligen tycker nu i efterhand att donation inte ska ses som en besvikelse eller misslyckande. Jag såg det som ett fantastiskt sätt för oss att fortsätta vårt äktenskap o välkomna ett barn i vårt liv. Självklart kommer det alltkd finnas en sorg över att det blev som det blev men hellre barn i ett kärleksfullt förhållande än inte.

    Mitt bästa tips nu är att prata med din man, det kan vara lätt att fokusera på sig själv endast men tänk på din man som kommer få det slutgiltiga beskedet, du kommer ju få generiska barn i vilket fall som. I många stunder ville jag fly från allt och lämna livet men jag visste att det berodde på frustration. Prata prata o prata. Älska varandra, er relation kommer stärkas och ni kommer ta er genom detta!

    Stor kram


    k85 skrev 2019-01-15 18:54:28 följande:

    Tack för ditt svar <3, ja vi har hört talas om dom där procedurerna och hoppas så innerligt mycket på dom. Min sambos vän (sjukt nog?) har genomgått dom, tyvärr utan framgång =(. Jag vill hemskt gärna få bära ett barn och vet att min sambo kommer bli världens bästa pappa så egentligen kanske det inte behöver vara så svårt. Han är dessutom villigt inställd på donation även om det egentligen är alldeles för tidigt att prata om. Känns också lite oförskämt (?) att resonera med dig, då ni ju landat i ett beslut och är tacksamma <3. Är glad för er skull. Men det tar ju inte ifrån en sorgen att min älskling kanske inte kan bli biologisk pappa. Har alltid tittat på honom och tänk att "en dag kanske jag har ett barn som har sådär fantastiskt hår som han har". Fantiserat om alla hans vackra drag som ett barn en dag kanske kommer att få. Vi pratar mycket med varandra just nu och har lite isolerat oss från omvärlden just nu. Känns som vi är väldigt nära varandra nu men samtidigt håller vi på att gå sönder av oro. En sorglig symbios just nu helt enkelt. Vill inte vara kvar i den sorgliga symbiosen i en evighet, samtidigt så känns det som en smäll man får ta? Känns jobbigt att ställa in sig på en resa som kanske kommer ta tid och generera mycket tårar. Hade föreställt mig på att 2019 var året då allt kul skulle hända. Fast vem vet, kanske blir det så ändå trots tuff start.. får försöka hoppas.

    kram


    Kunde inte sagt det bättre än askyfullofstars...! Om det nu skulle vara så att man inte hittar spermier så får man med tid och samtal finna en acceptans. Det är en sorg men man får jobba sig förbi den och ta hjälpen som finns att få. Det låter så himla hårt men man har ju bara ett fåtal alternativ att välja mellan... Lämna, inte skaffa barn eller använda donerade. Men det tar tid att komma till insikt och jag vet hur ont det gör! Det är något man inte vill önska sin värsta fiende! Hoppas de hittar spermier hos er!
  • k85
    mooonwalker skrev 2019-01-15 21:15:12 följande:
    Jag gick klart utbildningen. Jag jobbar som förlösande och BB-barnmorska nu =) Jag är jätteglad att jag fortsatte med utbildningen. Jag har kanske inte tänkt på att det är KBT, men nu när du skrev det så känner jag att det verkligen är så! Fast jag tycker att det är tusen gånger jobbigare att se hur ens vänner och bekanta runt omkring en och på Facebook blir gravida...

    ANOVA gör inte microtese, det är bara Reproduktionsmedicin i Huddinge i hela Stockholm som gör det. På ANOVA fick han lämna nya spermaprover, blodprover och så de undersökte hans testiklar (typ storlek och form). Efter spermaprovet konstaterade de att han inte hade något stopp utan att det troligtvis var något fel på testiklarna eller bitestiklarna. Hans kromosomer var också normala. Det enda de hittade på blodproverna var förhöjt FSH tror jag. ANOVA remitterade min man först till urologen där han fick göra en öppen testikelbiopsi (han har alltså aldrig gjort Tesa eller Pesa). Efter den operationen remitterade ANOVA honom till Reproduktionsmedicin istället där vi är fast än idag. 

    Jag minns också hur jag drömde om att få barn tillsammans med min man och hur jag ville att de skulle få hans pigment, men min ögonfärg... Jag kände verkligen igen mig i det du skrev! Nu drömmer jag bara om att få barn överhuvudtaget. Oftast så känns det som om jag aldrig kommer bli gravid. Jag tror typ inte min kropp kan bli det....
    Vad glad jag blir att du fortsatte utbildningen och är nöjd med det beslutet <3. 
    Och vad skönt att det ändå verkar finnas hopp för er att få biologiska barn! Förstår att hoppet tryter och svänger fram och tillbaka. Det hjälper ju då inte att vården strulat till det för er, när dom behöver vara ett ankare. Det är mörka tankar som säger så där till dig, jag tror absolut att din kropp kan bli med barn. En kan inte tänka sig till barnlöshet. En dag, på något sätt <3.
    Tack för förtydligandet med ANOVA, konstigt att dom sagt så till min kille (även om jag tyckte det lät otroligt konstigt med operation på en mottagning).. Jag är orolig då han har manlig infertilitet i släkten =/. Var orolig för detta från dag 1 och såg till att vi snabbt blev utredda. Jag hoppas så innerligt att utredningen visar en chans. Men annars antar jag att det är ett resultat som man får förlika sig vid och sakta acceptera. Jag mår väldigt dåligt i detta, det svänger från dag till dag och från timma till timma hur jag känner. Ena stunden stark och positiv för att 5 timmar senare ha sån panik att jag gråter tills jag blöder näsblod (fick mig att sluta gråta så det var väl kroppens sätt att be mig att lugna mig). Har fått tid på vårdcentralen nu och tänker att jag kanske behöver lite hjälp med SSRI. Sen har min sambo ordnat ett samtal med en kurator på ANOVA. Jag vill ta mig igenom detta utan att behöva se världen genom ett grått filter och utan att känna avund- det är känslor som bara dränerar mig på energi och styrka. Vi är så starka som kämpar oss igenom detta.
  • k85
    Ontopic skrev 2019-01-15 21:21:09 följande:
    k85 skrev 2019-01-15 18:54:28 följande:

    Tack för ditt svar <3, ja vi har hört talas om dom där procedurerna och hoppas så innerligt mycket på dom. Min sambos vän (sjukt nog?) har genomgått dom, tyvärr utan framgång =(. Jag vill hemskt gärna få bära ett barn och vet att min sambo kommer bli världens bästa pappa så egentligen kanske det inte behöver vara så svårt. Han är dessutom villigt inställd på donation även om det egentligen är alldeles för tidigt att prata om. Känns också lite oförskämt (?) att resonera med dig, då ni ju landat i ett beslut och är tacksamma <3. Är glad för er skull. Men det tar ju inte ifrån en sorgen att min älskling kanske inte kan bli biologisk pappa. Har alltid tittat på honom och tänk att "en dag kanske jag har ett barn som har sådär fantastiskt hår som han har". Fantiserat om alla hans vackra drag som ett barn en dag kanske kommer att få. Vi pratar mycket med varandra just nu och har lite isolerat oss från omvärlden just nu. Känns som vi är väldigt nära varandra nu men samtidigt håller vi på att gå sönder av oro. En sorglig symbios just nu helt enkelt. Vill inte vara kvar i den sorgliga symbiosen i en evighet, samtidigt så känns det som en smäll man får ta? Känns jobbigt att ställa in sig på en resa som kanske kommer ta tid och generera mycket tårar. Hade föreställt mig på att 2019 var året då allt kul skulle hända. Fast vem vet, kanske blir det så ändå trots tuff start.. får försöka hoppas.

    kram


    Kunde inte sagt det bättre än askyfullofstars...! Om det nu skulle vara så att man inte hittar spermier så får man med tid och samtal finna en acceptans. Det är en sorg men man får jobba sig förbi den och ta hjälpen som finns att få. Det låter så himla hårt men man har ju bara ett fåtal alternativ att välja mellan... Lämna, inte skaffa barn eller använda donerade. Men det tar tid att komma till insikt och jag vet hur ont det gör! Det är något man inte vill önska sin värsta fiende! Hoppas de hittar spermier hos er!
    Tack <3. Är så glad för er skull. Känns hoppfullt att höra om personer som befinner sig på "andra sidan". En dag ska jag också vara där. 
  • askyfullofstars
    k85 skrev 2019-01-16 09:48:12 följande:

    Tack <3. Är så glad för er skull. Känns hoppfullt att höra om personer som befinner sig på "andra sidan". En dag ska jag också vara där. 


    En vacker dag kommer det ordna upp sig precis som det är menat. Jag trodde ALDRIG jag skulle ta mig upp från det svarta hålet med min man. Men det kommer bli bra!

    Hur gamla är ni?
  • k85

    Tack, jag hoppas verkligen det. Vi är 33 och 34 år. Så tyvärr lite gamla dessutom..

  • k85

    Fick nyss reda på att en till vän är gravid. Känns som jag ska dö av sorg. Vad är meningen?

Svar på tråden Avsaknad av spermier