• 999

    Avsaknad av spermier

    igår fick min man och jag besked på hans spermaprov, på vårt första utredningssamtal. Visade sig att det hittats 0 spermier i hans sädesvätska! Känns som att vi har hamnat i en mardröm som vi inte lyckas vakna upp ur... 
    Nu vill jag höra om det finns fler som fått det beskedet och vad som hände sen? Hur gick det? 

    Min man fick lämna blodprov igår för att se om orsaken är pga. kromosomfel eller hormoner samt så kände läkaren på hans pung och konstaterade att den är något mindre än "normalt". 

    Kan ni som varit eller är med om detta dela med er? Jag behöver känna att vi inte är ensamma i hela världen om detta! Även om jag såklart inte önskar någon denna mardröm! 

  • Svar på tråden Avsaknad av spermier
  • k85
    Elisabeth00 skrev 2019-01-16 20:40:18 följande:
    Han var på ANOVA i juni och micro tese gjordes i december så det tog oss ett halv år att komma dit. Vet att det är lång tid men det går snabbt och jag vet att det finns inget värre än att vänta på detta sätt, men man klarar det! 

    Tyvärr var han nog väldigt inställd på att inget skulle hittas då det har varit noll hela tiden. Men han ville göra detta för att utesluta helt så man inte går runt och funderar. Ingreppet gjorde ju såklart jätteont, kommer aldrig förstå smärtan och såklart blir det ju värre när det inte fanns något och så har man väldigt ont fysiskt redan. Vi har ju bearbetat detta sedan första sperma provet därför har vi med tiden lärt oss att leva med detta och acceptera den situation vi är i. 

    Vi kan inte göra mer nu än att välja vilken väg vi vill gå och då vi båda vill samma sak blir det lite enklare. Och vi pratar mycket om det med varandra och även med vänner, familj och kollegor. Man behöver prata om det och vi har insett hur lite info det finns om fertilitet hos men och därför väljer vi att prata om det när vi vill. Och man gråter och man sörjer men det blir lättare. Man får försöka sörja randigt, att man får gråta och vara ledsen men man får också må bra till och från.

    Du får ställa de frågor du vill och känner att du behöver så ska jag svara så gott jag kan =) 
    Tack <3. Okej, det känns mycket bättre med ca 6 månader- en lite mer accepterande tidsrymd att vara i detta limbo. Vi inväntar svar från spermaprov 2 nu, borde komma inom 2 veckor. Sen vet vi mer vilket håll det barkar åt. Är en väldigt otålig och envis person med lite lätt kontrollbehov så det gör ju saken svårare. Om det nu finns någon som hanterar detta enkelt.
    Usch stackars din sambo, såklart smärtan blir värre när det även gör psykiskt ont. Hur mår ni nu när ni står inför donation? Hur mår din sambo? Du skriver att ni accepterat situationen, är det ett nytt kapitel och sorgen är begraven?
    Min sambo säger att vi får vara glada att det ser bra ut hos mig, men det är liksom inget jag kan tänka på för jag är ledsen för hans och vår skull INNAN vi ens vet något mer. Känner mig hopplös och som en dålig partner som inte lyckas vara så hoppfull utan gråter varje dag. Var hoppfull i några dagar, sen kom PMSen tillsammans med ett gravditetsbesked som mörklade allt. Han känner det som sitt "fel" men så känner inte jag, för mig är hade det lika väl kunnat vara jag- det känns i mig. Svårt att sätta ord på det. Han vill att jag ska försöka vara hoppfull också, att han inte bara kan vara den starka som ska peppa och lyfta oss båda. Så nu får jag nog försöka daska upp mig. 
  • k85
    mooonwalker skrev 2019-01-16 20:39:20 följande:
    Man måste vänta en viss tid mellan spermaproven för att kroppen ska ha en chans att hinna förnya alla cellerna, så den väntan var normal =)

    Min man gjorde en andra microtese förra året där de hittade spermier, men jag har inte fått plocka ut ägg ännu. Jag skulle egentligen redan har påbörjat min behandling, men min dumma mens vägrar att komma. Kroppen känner väl på sig att något är på gång... Jag vill bara komma igång så fort som möjligt, speciellt eftersom det här är vårt sista försök. 
    Åh moonwalker, jag håller tummarna och tår inför ert IVF försök! <3 <3 <3
  • k85
    mooonwalker skrev 2019-01-16 19:12:19 följande:
    Mina undersökningar har sett bra ut. Jag har ganska lång cykel (31 dagar) och en gynekolog sa att det var för att jag hade PCO. De har även sett att jag har mycket ägg på ultraljuden och jag har ju fått ut ganska många ägg vid utplock, men mitt AMH värde är normalt. En väldigt okänslig läkare sa till mig att eftersom vi har gjort två misslyckade IVF-försök kan det vara något fel på mina ägg också, men alla andra läkare säger att det ser hur fint ut som helst. Jag tror att det misslyckades pga spermierna, men man kan ju aldrig vara säker.

    All väntan gör ju att man blir galen, men jag hoppas att det går fort för er <3
    Okej, jag tror att det var en sadistisk läkare som inte borde jobba med det hen gör. Helt seriöst, fy fan vad förbannad jag blir. Hoppas, hoppa och hoppas inför ert nästa försök!
  • k85
    Ontopic skrev 2019-01-16 18:36:07 följande:
    Det blev såklart inte på det sättet man önskade, rent biologiskt men tänk ändå att det finns möjligheter att få den här hjälpen! Hade vi levt förr hade vi kanske fått leva barnlösa hela livet om vi hade hållt i hop. Åhh jag önskar er all lycka i det här. Det är TUFFT! Vi fick veta det här i september 2017 så vi har haft tid. Det tar tid..
    Åh, ja det hoppas verkligen jag med. Orkar du beskriva er process i grova drag så jag förstår tidsrymden? Känns så oerhört att det ska behöva ta denna långa tid? Förstår inte vården det? Finns det ingen vårdkejda för ofrivillig barnlöshet? Att det ska ta sån tid gör ju det inte lättare i processen. När det gäller annat, cancer diagnoser exempelvis så har ju vården utvecklat vårdprocesser för att det ska gå snabbt (oh well så snabbt det kan gå) därför att man vet att väntan är svår för den drabbade och för att det försenar våren.  
    mooonwalker skrev 2019-01-16 19:12:19 följande:
    Mina undersökningar har sett bra ut. Jag har ganska lång cykel (31 dagar) och en gynekolog sa att det var för att jag hade PCO. De har även sett att jag har mycket ägg på ultraljuden och jag har ju fått ut ganska många ägg vid utplock, men mitt AMH värde är normalt. En väldigt okänslig läkare sa till mig att eftersom vi har gjort två misslyckade IVF-försök kan det vara något fel på mina ägg också, men alla andra läkare säger att det ser hur fint ut som helst. Jag tror att det misslyckades pga spermierna, men man kan ju aldrig vara säker.

    All väntan gör ju att man blir galen, men jag hoppas att det går fort för er <3
    Okej, jag tror att det var en sadistisk läkare som inte borde jobba med det hen gör. Helt seriöst, fy fan vad förbannad jag blir. Hoppas, hoppa och hoppas inför ert nästa försök!
  • Elisabeth00
    k85 skrev 2019-01-17 07:33:49 följande:
    Tack <3. Okej, det känns mycket bättre med ca 6 månader- en lite mer accepterande tidsrymd att vara i detta limbo. Vi inväntar svar från spermaprov 2 nu, borde komma inom 2 veckor. Sen vet vi mer vilket håll det barkar åt. Är en väldigt otålig och envis person med lite lätt kontrollbehov så det gör ju saken svårare. Om det nu finns någon som hanterar detta enkelt.
    Usch stackars din sambo, såklart smärtan blir värre när det även gör psykiskt ont. Hur mår ni nu när ni står inför donation? Hur mår din sambo? Du skriver att ni accepterat situationen, är det ett nytt kapitel och sorgen är begraven?
    Min sambo säger att vi får vara glada att det ser bra ut hos mig, men det är liksom inget jag kan tänka på för jag är ledsen för hans och vår skull INNAN vi ens vet något mer. Känner mig hopplös och som en dålig partner som inte lyckas vara så hoppfull utan gråter varje dag. Var hoppfull i några dagar, sen kom PMSen tillsammans med ett gravditetsbesked som mörklade allt. Han känner det som sitt "fel" men så känner inte jag, för mig är hade det lika väl kunnat vara jag- det känns i mig. Svårt att sätta ord på det. Han vill att jag ska försöka vara hoppfull också, att han inte bara kan vara den starka som ska peppa och lyfta oss båda. Så nu får jag nog försöka daska upp mig. 
    De sex månaderna de tog var det också två månader som var semester för sjukvården, under två månader hände inget alls. Vilket var lite svårt att acceptera när man bara vill komma vidare i utredningen och inte vänta in att semestertider ska vara över men det blev nog en bra paus för oss båda. Att bara försöka njuta av nuet och vår egna semester.

    Vi mår bra men det går i perioder och dåliga dagar förkommer såklart men jämfört med i början av det hela så är det står skillnad i vårt mående. Det är såklart jättetråkigt att min sambo inte har några spermier och vi önskat att det sett annorlunda ut men min inställning har hela tiden varit att på ett eller annat sätt kommer vi bli föräldrar. =)

    Min sambo mår bra den mesta tiden men går upp och ner, vet att han tänker på det mycket mer än vad han säger. Det är väntan som har varit jobbigast då han är en person som vill att allt ska ske direkt och att alla undersökningar ska göras omgående. Sorgen är inte begravd den kommer nog alltid finnas där men den tar inte över på samma sätt som den gjort tidigare. Utan vi har mer accepterat att den är där. Vi ser det som ett nytt kapitel som börjar nu då vi äntligen börjar med behandling för att kunna bli gravida!

    Min sambo sa samma sak att vi har tur att det inte är något "problem" hos mig och jag vet att den är svår att ta in när man är i början av allt detta men det är jättebra att de ser bra ut för dig! Han sa också att det känns som hans fel och att han drar mig igenom allt det här, men jag har aldrig känt så. Jag vill bara ha barn med honom och om det är så här det blir så får det vara så, som du säger det hade lika bra kunna varit en själv.

    Det ni inte får glömma i denna process är att ni gör det tillsammans även om det är han som kommer gå igenom en del nu, att ni är två i detta. Glöm inte bort varandra heller, utan tillåt er att vara ledsna tillsamman men också även för sig själv. Glöm heller inte att man också kan få känna sig glad, göra roliga saker, ibland få glömma bort allt man går igenom.

    Gravidbesked från andra är galet jobbigt, vet exakt hur det känns med dem. Har så många vänner, bekanta och släktningar som fått barn medan man själv står i detta. Men för mig var dessa besked jobbigare när vi försökte innan utredningen. När man inte visste att något var "fel", då blev jag sååå ledsen när man fick veta att någon var gravid och det kändes så långt bort hela tiden. Ångest varje gång mensen kom och man inte fatta vad fan gör man för fel!! Sen kom utredningen och svaren, gravidbesked är fortfarande jobbiga men inte lika jobbiga som innan. För hur mycket vi än försökte så skulle de aldrig ha gått för oss på de "vanliga" sättet utan vi kommer behöva hjälp.

    Vet att det är svårt att sätta allt i ord, har själv väldigt svårt med det nu känns som jag bara babblar på och förvirrar. Vi känner ingen som har gått igenom det här, vilket gjort det svårt att hitta någon som faktiskt förstår det man går igenom för de kommer aldrig förstå förens de själva skulle behöva göra samma sak.
  • Kallamakka

    Hej allihop! Vill bara uppdatera om läget lite :)

    Vårat tidiga ultraljud gick bra, krabaten såg frisk ut och hjärtat slog också. En lättnad såklart och en milstolpe avklarad.

    Blev daterad till 30 augusti. :)

  • askyfullofstars
    Kallamakka skrev 2019-01-20 09:00:25 följande:

    Hej allihop! Vill bara uppdatera om läget lite :)

    Vårat tidiga ultraljud gick bra, krabaten såg frisk ut och hjärtat slog också. En lättnad såklart och en milstolpe avklarad.

    Blev daterad till 30 augusti. :)


    Va kul att höra! Hoppas på fler gravida i tråden snart under 2019!! :) grattis!
  • Kallamakka
    askyfullofstars skrev 2019-01-20 10:57:28 följande:

    Va kul att höra! Hoppas på fler gravida i tråden snart under 2019!! :) grattis!


    Det hoppas jag också!
  • k85
    Kallamakka skrev 2019-01-20 09:00:25 följande:

    Hej allihop! Vill bara uppdatera om läget lite :)

    Vårat tidiga ultraljud gick bra, krabaten såg frisk ut och hjärtat slog också. En lättnad såklart och en milstolpe avklarad.

    Blev daterad till 30 augusti. :)


    Stort grattis till er <3
  • k85
    Elisabeth00 skrev 2019-01-17 09:34:33 följande:
    De sex månaderna de tog var det också två månader som var semester för sjukvården, under två månader hände inget alls. Vilket var lite svårt att acceptera när man bara vill komma vidare i utredningen och inte vänta in att semestertider ska vara över men det blev nog en bra paus för oss båda. Att bara försöka njuta av nuet och vår egna semester.

    Vi mår bra men det går i perioder och dåliga dagar förkommer såklart men jämfört med i början av det hela så är det står skillnad i vårt mående. Det är såklart jättetråkigt att min sambo inte har några spermier och vi önskat att det sett annorlunda ut men min inställning har hela tiden varit att på ett eller annat sätt kommer vi bli föräldrar. =)

    Min sambo mår bra den mesta tiden men går upp och ner, vet att han tänker på det mycket mer än vad han säger. Det är väntan som har varit jobbigast då han är en person som vill att allt ska ske direkt och att alla undersökningar ska göras omgående. Sorgen är inte begravd den kommer nog alltid finnas där men den tar inte över på samma sätt som den gjort tidigare. Utan vi har mer accepterat att den är där. Vi ser det som ett nytt kapitel som börjar nu då vi äntligen börjar med behandling för att kunna bli gravida!

    Min sambo sa samma sak att vi har tur att det inte är något "problem" hos mig och jag vet att den är svår att ta in när man är i början av allt detta men det är jättebra att de ser bra ut för dig! Han sa också att det känns som hans fel och att han drar mig igenom allt det här, men jag har aldrig känt så. Jag vill bara ha barn med honom och om det är så här det blir så får det vara så, som du säger det hade lika bra kunna varit en själv.

    Det ni inte får glömma i denna process är att ni gör det tillsammans även om det är han som kommer gå igenom en del nu, att ni är två i detta. Glöm inte bort varandra heller, utan tillåt er att vara ledsna tillsamman men också även för sig själv. Glöm heller inte att man också kan få känna sig glad, göra roliga saker, ibland få glömma bort allt man går igenom.

    Gravidbesked från andra är galet jobbigt, vet exakt hur det känns med dem. Har så många vänner, bekanta och släktningar som fått barn medan man själv står i detta. Men för mig var dessa besked jobbigare när vi försökte innan utredningen. När man inte visste att något var "fel", då blev jag sååå ledsen när man fick veta att någon var gravid och det kändes så långt bort hela tiden. Ångest varje gång mensen kom och man inte fatta vad fan gör man för fel!! Sen kom utredningen och svaren, gravidbesked är fortfarande jobbiga men inte lika jobbiga som innan. För hur mycket vi än försökte så skulle de aldrig ha gått för oss på de "vanliga" sättet utan vi kommer behöva hjälp.

    Vet att det är svårt att sätta allt i ord, har själv väldigt svårt med det nu känns som jag bara babblar på och förvirrar. Vi känner ingen som har gått igenom det här, vilket gjort det svårt att hitta någon som faktiskt förstår det man går igenom för de kommer aldrig förstå förens de själva skulle behöva göra samma sak.
    Tack för ditt svar och ursäkta att det tog ett tag för mig att svara. De senaste dagarna har det känts något lättare. Vi träffade en kurator på ANOVA igår och hon var okej, det var skönt att prata med någon som träffar par som oss hela tiden. Det avdramatiserade saken vilket var skönt. Hon uppmärksammade oss på att vi är i olika fas i processen, där jag är i sorg och min sambo mer i chock. Det känns som att sorgen börjar lägga sig vilket känns skönt och jag kan acceptera donationsalternativet men hoppas ju såklart att micro-tese ska kunna fungera för oss. Det är otroligt vad tiden gör, trodde inte att jag skulle kunna känna så som jag gör idag- alltså att det känns lättare och att jag accepterar situationen. Nästa läkarbesök har vi i början av februari. En dag i taget. Jag är glad att jag och min sambo kan prata om dessa svåra känslor <3. Känns som att vi kommer närmre varandra, i varje fall just idag. Stor kram 
Svar på tråden Avsaknad av spermier