• 999
    Äldre 4 Jun 18:21
    539156 visningar
    2466 svar
    2466
    539156

    Avsaknad av spermier

    igår fick min man och jag besked på hans spermaprov, på vårt första utredningssamtal. Visade sig att det hittats 0 spermier i hans sädesvätska! Känns som att vi har hamnat i en mardröm som vi inte lyckas vakna upp ur... 
    Nu vill jag höra om det finns fler som fått det beskedet och vad som hände sen? Hur gick det? 

    Min man fick lämna blodprov igår för att se om orsaken är pga. kromosomfel eller hormoner samt så kände läkaren på hans pung och konstaterade att den är något mindre än "normalt". 

    Kan ni som varit eller är med om detta dela med er? Jag behöver känna att vi inte är ensamma i hela världen om detta! Även om jag såklart inte önskar någon denna mardröm! 

  • Svar på tråden Avsaknad av spermier
  • Äldre 12 Mar 12:15

    Hur går det för alla gravida i tråden? Vilken vecka är ni i? :)

  • Äldre 12 Mar 12:32
    askyfullofstars skrev 2019-03-12 12:15:05 följande:

    Hur går det för alla gravida i tråden? Vilken vecka är ni i? :)


    Gick in i vecka 18 i går! Är så tacksam för att kommit så här långt! Hur långt gången är du nu?
  • Äldre 12 Mar 12:34
    askyfullofstars skrev 2019-03-12 12:15:05 följande:

    Hur går det för alla gravida i tråden? Vilken vecka är ni i? :)


    Vecka 16 här. :)
  • Äldre 12 Mar 19:40
    Ontopic skrev 2019-03-12 12:32:54 följande:

    Gick in i vecka 18 i går! Är så tacksam för att kommit så här långt! Hur långt gången är du nu?


    Åhh det börjar gå undan. Jag är i vecka 23 nu. Har du börjat känna något från bebis? :)
  • Äldre 13 Mar 05:34
    askyfullofstars skrev 2019-03-12 19:40:57 följande:

    Åhh det börjar gå undan. Jag är i vecka 23 nu. Har du börjat känna något från bebis? :)


    Visst gör det?! Herregud det går läskigt fort...! Redan vecka 23 för dig! Känner ingenting än. Du gör va?
  • Äldre 13 Mar 17:08
    Ontopic skrev 2019-03-13 05:34:53 följande:

    Visst gör det?! Herregud det går läskigt fort...! Redan vecka 23 för dig! Känner ingenting än. Du gör va?


    Åh det kommer snart ska du se. I början visste jag inte om det var hon eller inte. Det kändes som ?ljudlösa gaser?. Haha. Ja,jag känner henne nu. Det är helt magiskt. Jag verkligen stannar upp varenda gång hon sparkar och njuter av tillfället. Jag är tacksam över att livet förde oss hit.

    Hur mår du annars? Snart RUL? :)
  • Äldre 13 Mar 17:08
    Kallamakka skrev 2019-03-12 12:34:55 följande:

    Vecka 16 här. :)


    Åh va skönt att ni är förbi de kritiska veckorna. Snart dags för RUL också! Hur har graviditeten varit hittills?
  • Äldre 13 Mar 18:33
    askyfullofstars skrev 2019-03-13 17:08:42 följande:

    Åh va skönt att ni är förbi de kritiska veckorna. Snart dags för RUL också! Hur har graviditeten varit hittills?


    Ja det stämmer, ska bli kul att få se bebisen igen :)

    Haft det väldigt lätt än så länge, inga krämpor alls. Varit hungrig och haft avsmak för mycket, nu känner jag mig mer som mig själv igen. Lite kort stubin, kanske

    :) hur mår du?
  • Äldre 13 Mar 19:11
    askyfullofstars skrev 2019-03-13 17:08:09 följande:

    Åh det kommer snart ska du se. I början visste jag inte om det var hon eller inte. Det kändes som ?ljudlösa gaser?. Haha. Ja,jag känner henne nu. Det är helt magiskt. Jag verkligen stannar upp varenda gång hon sparkar och njuter av tillfället. Jag är tacksam över att livet förde oss hit.

    Hur mår du annars? Snart RUL? :)


    Åh det är så svårt det där, gaser eller bebis haha! Förstår att det är magiskt! Jag längtar också efter det :) Jag mår väldigt bra ändå trots allt. Hur mår du? RUL 25/3!
  • Anonym (Norma­la värden­)
    Äldre 13 Mar 22:11
    k85 skrev 2019-03-12 09:30:52 följande:

    Hej, av ren nyfiken undrar jag hur era killars prover sett ut? Vet att man inte kan jämföra men man undrar ju en hel del. Min kille hade ett FSH på 23 och LH på 9,6 (bägge är alltså förhöjda). Jag har inte tidigare hört om någon med förhöjt LH, någon som haft det? De kanske följer varandra dom proverna, att högt FSH också innebär att LH ofta är förhöjt..? Vet att hos kvinnor så påverkas de hormonerna lite av varandra. Testosteron var normalt men tydligen tyckte läkaren att man ska ha koll på hans värden då han i framtiden kan utveckla testosteronbrist- någon som också fått den informationen? Tänker att det kan vara bra för alla att bära med sig om er kille plötsligt blir trött, energilös och tappar stinget/motivationen. 


    Min mans värden var helt normala, men testosteronet i nedre delen av skalan. Så han fick också rådet att hålla koll på det. Orsaken till hans låga antal spermier visade sig vara genetisk då han hade en skadad ykromosom. Detta är något som antagligen uppstått när han blev till och just den här skadan var extremt ovanlig för de hade aldrig sett det innan. Min man har några få spermier (de fick leta för att få ihop tillräckligt många till mina ägg, men det fanns i det han lämnade själv) så vet att det inte helt passar in här, men ville också belysa att det kan vara viktigt att hålla koll på testosteronet. Vad jag förstått verkar det ovanligt att de kollar genetiken för hör aldrig om det. Så för er som letar orsak så kan det vara ett tips. Var också bra för oss att veta då vår son har ärvt den här skadan och antagligen kommer ha samma problem med spermier.
Svar på tråden Avsaknad av spermier