• 999

    Avsaknad av spermier

    igår fick min man och jag besked på hans spermaprov, på vårt första utredningssamtal. Visade sig att det hittats 0 spermier i hans sädesvätska! Känns som att vi har hamnat i en mardröm som vi inte lyckas vakna upp ur... 
    Nu vill jag höra om det finns fler som fått det beskedet och vad som hände sen? Hur gick det? 

    Min man fick lämna blodprov igår för att se om orsaken är pga. kromosomfel eller hormoner samt så kände läkaren på hans pung och konstaterade att den är något mindre än "normalt". 

    Kan ni som varit eller är med om detta dela med er? Jag behöver känna att vi inte är ensamma i hela världen om detta! Även om jag såklart inte önskar någon denna mardröm! 

  • Svar på tråden Avsaknad av spermier
  • askyfullofstars

    Vill bara kolla av med de som försöker att det är ok att diskutera graviditet här? <3 Vill såklart inte det ska bli som när man försökte och loggade in på sociala medier och möttes av alla gravidbesked... Här har iaf jag aldrig blivit ledsen när någon lyckats. Men säg gärna till <3

  • Kallamakka
    askyfullofstars skrev 2019-03-13 22:48:23 följande:

    Vill bara kolla av med de som försöker att det är ok att diskutera graviditet här? <3 Vill såklart inte det ska bli som när man försökte och loggade in på sociala medier och möttes av alla gravidbesked... Här har iaf jag aldrig blivit ledsen när någon lyckats. Men säg gärna till <3


    Om ni vill, så är jag med i en hemlig Facebook grupp. Bara de som gjort IVF som är med, å vi ska hålla gruppen liten. Max 20, om ni vill vara med där och diskutera.
  • askyfullofstars
    Kallamakka skrev 2019-03-14 12:41:06 följande:

    Om ni vill, så är jag med i en hemlig Facebook grupp. Bara de som gjort IVF som är med, å vi ska hålla gruppen liten. Max 20, om ni vill vara med där och diskutera.


    Kan du skicka pm så jag får lägga till dig på fb? :)
  • Lee***

    Hej,

    Hur har det gått med alla från tråden? Hur går det gått med er som var med i början. Väldigt intresserad hur det gick!

  • askyfullofstars

    Går inte skicka pm till dig, kan du skriva pm?


    Ontopic skrev 2019-03-13 19:11:57 följande:

    Åh det är så svårt det där, gaser eller bebis haha! Förstår att det är magiskt! Jag längtar också efter det :) Jag mår väldigt bra ändå trots allt. Hur mår du? RUL 25/3!


  • ToveLinn

    Hej jag hoppar in här! Startade själv en tråd angående om min sambo som har avsaknade spermier när jag såg din tråd ???? Vi fick reda på i höstas att han har 0 spermier, alla andra prover visar att han mår bra, dom tror att de har något med hypofysen i hjärnan som inte kopplar.. Men vi ska nu göra dom sista proverna och jag ska spola mina äggleder, sen ska vi få remiss till RMC i Linköping där dom ska in och kolla om hans spermier dör påvägen ut eller om vi helt enkelt måste använda oss av donator.. Vilket jag inte vet hur lång väntetid de är på de också.. Så nu är man lite mellan allt, stressad och jobbigt bara :/

  • Anonym (Normala värden)
    ToveLinn skrev 2019-03-16 14:32:38 följande:

    Hej jag hoppar in här! Startade själv en tråd angående om min sambo som har avsaknade spermier när jag såg din tråd ???? Vi fick reda på i höstas att han har 0 spermier, alla andra prover visar att han mår bra, dom tror att de har något med hypofysen i hjärnan som inte kopplar.. Men vi ska nu göra dom sista proverna och jag ska spola mina äggleder, sen ska vi få remiss till RMC i Linköping där dom ska in och kolla om hans spermier dör påvägen ut eller om vi helt enkelt måste använda oss av donator.. Vilket jag inte vet hur lång väntetid de är på de också.. Så nu är man lite mellan allt, stressad och jobbigt bara :/


    Vi gjorde vår behandling i Linköping. Nu behövde inte vi donator, men då (ett år sen ungefär) sa vår läkare att de hade relativt kort väntetid på donation och att de oftast hade ganska bra tillgång på donatorer. Vet inte om det fortfarande är så, men hoppas det kan lugna lite.
  • Popetot
    ToveLinn skrev 2019-03-16 14:32:38 följande:

    Hej jag hoppar in här! Startade själv en tråd angående om min sambo som har avsaknade spermier när jag såg din tråd ???? Vi fick reda på i höstas att han har 0 spermier, alla andra prover visar att han mår bra, dom tror att de har något med hypofysen i hjärnan som inte kopplar.. Men vi ska nu göra dom sista proverna och jag ska spola mina äggleder, sen ska vi få remiss till RMC i Linköping där dom ska in och kolla om hans spermier dör påvägen ut eller om vi helt enkelt måste använda oss av donator.. Vilket jag inte vet hur lång väntetid de är på de också.. Så nu är man lite mellan allt, stressad och jobbigt bara :/


    Usch så tråkiga besked! Beklagar! Varför är inte remiss redan skickad? Om man inte hittat spermier så har ni ju fertilitetsproblem. Blir lite irriterad när inte kliniker brukar allvar. Vi fick driva på som tusan tyvärr. Jag är egentligen inte aktiv i tråden längre men vill ge dig lite hopp då vi fick samma besked efter spermieproven - att det troligtvis var något problem med signaler mellan hjärna och testikel. Vi hittade spermier vid biopsi och har efter lite mot och medgångar barn idag. Min historia finns att läsa i tråden. Hoppas allt går bra för er. Kramar!
  • Ontopic
    ToveLinn skrev 2019-03-16 14:32:38 följande:

    Hej jag hoppar in här! Startade själv en tråd angående om min sambo som har avsaknade spermier när jag såg din tråd ???? Vi fick reda på i höstas att han har 0 spermier, alla andra prover visar att han mår bra, dom tror att de har något med hypofysen i hjärnan som inte kopplar.. Men vi ska nu göra dom sista proverna och jag ska spola mina äggleder, sen ska vi få remiss till RMC i Linköping där dom ska in och kolla om hans spermier dör påvägen ut eller om vi helt enkelt måste använda oss av donator.. Vilket jag inte vet hur lång väntetid de är på de också.. Så nu är man lite mellan allt, stressad och jobbigt bara :/


    Om det i slutändan behövs donator för er. Vilket kanske inte händer eftersom det inte visar något ?fel? i hans prover annars. Så vill jag bara säga att det gick snabbt för oss att få donator via Linköping i höstas!
  • k85
    askyfullofstars skrev 2019-03-13 22:48:23 följande:

    Vill bara kolla av med de som försöker att det är ok att diskutera graviditet här? <3 Vill såklart inte det ska bli som när man försökte och loggade in på sociala medier och möttes av alla gravidbesked... Här har iaf jag aldrig blivit ledsen när någon lyckats. Men säg gärna till <3


    För mig är det lugnt, så länge ni också deltar i diskussion om tråden och stöttar där- det måste få vara huvudfokus tycker jag, att det inte skiftar fokus helt. Alltså att frågor om ?0-spermier? inte står obesvarade medans frågor om graviditet flödar. Jag tycker att det är peppande att ni blivit gravida & hoppas att ni orkar vara i tråden trots att ni inte längre är ofrivilligt barnlösa. Kram
Svar på tråden Avsaknad av spermier