• 999

    Avsaknad av spermier

    igår fick min man och jag besked på hans spermaprov, på vårt första utredningssamtal. Visade sig att det hittats 0 spermier i hans sädesvätska! Känns som att vi har hamnat i en mardröm som vi inte lyckas vakna upp ur... 
    Nu vill jag höra om det finns fler som fått det beskedet och vad som hände sen? Hur gick det? 

    Min man fick lämna blodprov igår för att se om orsaken är pga. kromosomfel eller hormoner samt så kände läkaren på hans pung och konstaterade att den är något mindre än "normalt". 

    Kan ni som varit eller är med om detta dela med er? Jag behöver känna att vi inte är ensamma i hela världen om detta! Även om jag såklart inte önskar någon denna mardröm! 

  • Svar på tråden Avsaknad av spermier
  • Nervernautanpå
    mooonwalker skrev 2019-04-25 09:34:17 följande:

    Hej alla fina!

    Jag har inte skrivit på ett tag dels för att jag har en familjemedlem som inte mår så bra och dels för att jag har haft väldigt svårt för att acceptera donerade spermier. Men nu har vi ändå bestämt för att det är den vägen vi kommer att gå. Efter att ha förbrukat all landstingsfinansierad hjälp vi kan få så har vi gått över till en privat klinik och kommit överens om att gå över till donation. Min man har tyckt att det känns helt okej och varit positiv till att prova något annat, medan jag har haft väldigt svårt för att få någon främmande mans spermier. Tyvärr hade jag ägglossning bara några dagar efter vårt besök på kliniken så de hann inte få hem spermier i tid, så nu väntar vi på nästa cykel. 

    Min dröm om ett gemensamt biologiskt barn är fortfarande inte helt död. Jag tänker att när vi har mer energi (och förhoppningsvis ett barn) kanske kan göra en ny micro-tese i Göteborg. Om man har varit gravid tidigare kan kroppen ibland ha lättare för att bli gravid igen eftersom den kommer ihåg vad den ska göra. Så jag tänker/hoppas på att om jag har varit gravid en gång kanske det fungerar bättre med min mans spermier då.


    Lycka till!

    Vi har också gjort alla våra landstingsfinansierade försök. Nu väntar vi på ivf med donerade spermier på privat klinik.
  • mooonwalker
    Nervernautanpå skrev 2019-04-26 16:37:00 följande:
    Lycka till!

    Vi har också gjort alla våra landstingsfinansierade försök. Nu väntar vi på ivf med donerade spermier på privat klinik.
    Tack!

    Har ni fått någon update från kliniken angående deras tillstånd? Hur lång tid tror de att det kommer att ta? Jag tycker att det är konstigt att det tar sådan tid. 
    askyfullofstars skrev 2019-04-25 22:21:47 följande:
    Vill bara önska er all lycka till och hoppas ni får bli föräldrar snart! <3
    Tack! 
  • Kallamakka

    Hej tjejer!

    Hoppet är det sista som överger en, även om det ibland känns förjävligt. Skickar massa hoppfulla kramar åt ert håll!

    Här har vi ju turen att ha spermier, men trots att jag tycks bli gravid så vill det sig inte, nästan så man undrar om allt verkligen står rätt till även om man har tur att ha både ägg och spermier. I vecka 20 fick vi veta återigen att fostret dött, otroligt tungt besked, under tiden av en normal graviditet så har jag lyckats få två missfsll. Nu har jag genomgått det här missfallet, förlorat två liter blod, på köpet också blivit skrapad för att moderkakan satt fast. Sen börjar brösten tydligen producera mjölk på det. Mm.. ja det har varit en omvälvande månad.

    Men likt förbannat ställer man sig upp och biter ihop, hoppas vidare och drömmer om det där barnet. Det ska ju bara gå, det måste det göra. Ellerhur? :)

  • Vissla88

    Hej allihop! Nu var det väldigt längesedan jag skrev i denna tråden. För att göra en lång historia kort, så fick jag och min man besked i jan 2016 efter en biopsi att det inte fanns några spermier. Vi var helt förstörda och gick ner i ett sånt djupt hål att det kändes som om vi aldrig skulle kunna komma ur. Min man var extremt emot spermiedonation och kunde inte ta till sig det just där och då. I sept 2016 så ställde vi oss i kö till donation efter betänketid. Vi var på första besöket i dec 2018 och gjorde första inseminationen i feb-19 och andra i mars-19, och peppar peppar ta i trä, så gick det på andra försöket. Är bara i v8, så har ju en lång tid kvar och jag vågar inte hoppas på något, utan tar en dag i taget. Hoppas det går bra för er alla och lycka till med vilka vägar ni än tar i livet ????????

  • Ontopic
    Kallamakka skrev 2019-04-27 11:15:00 följande:

    Hej tjejer!

    Hoppet är det sista som överger en, även om det ibland känns förjävligt. Skickar massa hoppfulla kramar åt ert håll!

    Här har vi ju turen att ha spermier, men trots att jag tycks bli gravid så vill det sig inte, nästan så man undrar om allt verkligen står rätt till även om man har tur att ha både ägg och spermier. I vecka 20 fick vi veta återigen att fostret dött, otroligt tungt besked, under tiden av en normal graviditet så har jag lyckats få två missfsll. Nu har jag genomgått det här missfallet, förlorat två liter blod, på köpet också blivit skrapad för att moderkakan satt fast. Sen börjar brösten tydligen producera mjölk på det. Mm.. ja det har varit en omvälvande månad.

    Men likt förbannat ställer man sig upp och biter ihop, hoppas vidare och drömmer om det där barnet. Det ska ju bara gå, det måste det göra. Ellerhur? :)


    Tråkigt att läsa om er situation! Kan inte förstå hur det måste kännas att ändå komma så pass långt in i grav. Men också fantastiskt att läsa att ni är hoppfulla och har en god framtidstro. Lycka till
  • Nervernautanpå
    mooonwalker skrev 2019-04-27 09:47:24 följande:

    Tack!

    Har ni fått någon update från kliniken angående deras tillstånd? Hur lång tid tror de att det kommer att ta? Jag tycker att det är konstigt att det tar sådan tid. Tack! 


    Nej, har inte hört någonting. Trodde faktiskt att dom skulle fått ett besked redan. Jobbigt att det tar sån tid. Det är så mycket, först att alla försök gått åt, sen all väntan igen, sen oro över pengar, hur många försök kommer det ta, kommer det ens lyckas.

    Har ni fått veta nåt?
  • mooonwalker
    Kallamakka skrev 2019-04-27 11:15:00 följande:

    Hej tjejer!

    Hoppet är det sista som överger en, även om det ibland känns förjävligt. Skickar massa hoppfulla kramar åt ert håll!

    Här har vi ju turen att ha spermier, men trots att jag tycks bli gravid så vill det sig inte, nästan så man undrar om allt verkligen står rätt till även om man har tur att ha både ägg och spermier. I vecka 20 fick vi veta återigen att fostret dött, otroligt tungt besked, under tiden av en normal graviditet så har jag lyckats få två missfsll. Nu har jag genomgått det här missfallet, förlorat två liter blod, på köpet också blivit skrapad för att moderkakan satt fast. Sen börjar brösten tydligen producera mjölk på det. Mm.. ja det har varit en omvälvande månad.

    Men likt förbannat ställer man sig upp och biter ihop, hoppas vidare och drömmer om det där barnet. Det ska ju bara gå, det måste det göra. Ellerhur? :)


    Nej, fy vad ledsen jag blir. Jag som verkligen trodde att ni hade lyckats den här gången. Det bevisar ju verkligen att man aldrig kan känna sig trygg. Vet ni varför det hände? Visst har ni ett embryo kvar i frysen? Sen har ni flera strån med spermier? Massa kramar till dig!
    Nervernautanpå skrev 2019-04-28 01:37:59 följande:
    Nej, har inte hört någonting. Trodde faktiskt att dom skulle fått ett besked redan. Jobbigt att det tar sån tid. Det är så mycket, först att alla försök gått åt, sen all väntan igen, sen oro över pengar, hur många försök kommer det ta, kommer det ens lyckas.

    Har ni fått veta nåt?
    Vi kommer försöka med insemination först och om inte det fungerar går vi väl vidare med d-IVF. Vår klinik har lagt upp all information och priser om d-IVF på sin hemsida, men sen står det att de ännu inte fått sitt tillstånd och att man ska kontakta dem. Vi kommer köpa ett paket med fyra inseminationer. Jag fick min mens idag, så om allt klaffar blir det nog insemination om cirka två veckor. 
    Vissla88 skrev 2019-04-27 17:26:29 följande:

    Hej allihop! Nu var det väldigt längesedan jag skrev i denna tråden. För att göra en lång historia kort, så fick jag och min man besked i jan 2016 efter en biopsi att det inte fanns några spermier. Vi var helt förstörda och gick ner i ett sånt djupt hål att det kändes som om vi aldrig skulle kunna komma ur. Min man var extremt emot spermiedonation och kunde inte ta till sig det just där och då. I sept 2016 så ställde vi oss i kö till donation efter betänketid. Vi var på första besöket i dec 2018 och gjorde första inseminationen i feb-19 och andra i mars-19, och peppar peppar ta i trä, så gick det på andra försöket. Är bara i v8, så har ju en lång tid kvar och jag vågar inte hoppas på något, utan tar en dag i taget. Hoppas det går bra för er alla och lycka till med vilka vägar ni än tar i livet ????????



    Grattis! Hur känner din man nu efter att du är gravid? 
  • Vissla88

    Vi är båda två lite låga och vågar inte hoppas för mkt, ska på UL imorgon så hoppas det är ett tickande hjärta där så vi kan slappna av lite. Han är glad och känner att han vill ju så gärna ha barn, oavsett hur vi gör det så ska vi fixa det. Så han har ändrat inställning helt från hur han tänkte i början, så det är ju otroligt skönt :)

  • Kallamakka
    mooonwalker skrev 2019-04-28 11:04:52 följande:

    Nej, fy vad ledsen jag blir. Jag som verkligen trodde att ni hade lyckats den här gången. Det bevisar ju verkligen att man aldrig kan känna sig trygg. Vet ni varför det hände? Visst har ni ett embryo kvar i frysen? Sen har ni flera strån med spermier? Massa kramar till dig! 


    Ja, det visar ju att allt kan hända om inte annat. Nä, blir psykolog hjälp vid nästa graviditet, kommer nog ha svårt att slappna av då när man inte ens fick pusta ut i vecka 20..

    Det stämmer, vi har ett ägg kvar. Vilken koll du har! :o

    Vi vet inte än vad som hände, vi väntar på obduktions svar på fostret. Borde komma om några veckor.
  • Nervernautanpå

    Nu har vår klinik fått tillståndet som behövs. Ingen kötid. Såg att jag hade missade samtal från hemligt nummer. Har jobbat så inte haft telefonen med mig. Men jag antar att kliniken har ringt. Så nu börjar väl processen igen. Dags för ivf nu, även om jag är livrädd.

Svar på tråden Avsaknad av spermier