• 999

    Avsaknad av spermier

    igår fick min man och jag besked på hans spermaprov, på vårt första utredningssamtal. Visade sig att det hittats 0 spermier i hans sädesvätska! Känns som att vi har hamnat i en mardröm som vi inte lyckas vakna upp ur... 
    Nu vill jag höra om det finns fler som fått det beskedet och vad som hände sen? Hur gick det? 

    Min man fick lämna blodprov igår för att se om orsaken är pga. kromosomfel eller hormoner samt så kände läkaren på hans pung och konstaterade att den är något mindre än "normalt". 

    Kan ni som varit eller är med om detta dela med er? Jag behöver känna att vi inte är ensamma i hela världen om detta! Även om jag såklart inte önskar någon denna mardröm! 

  • Svar på tråden Avsaknad av spermier
  • mooonwalker
    Vissla88 skrev 2019-04-28 13:54:26 följande:

    Vi är båda två lite låga och vågar inte hoppas för mkt, ska på UL imorgon så hoppas det är ett tickande hjärta där så vi kan slappna av lite. Han är glad och känner att han vill ju så gärna ha barn, oavsett hur vi gör det så ska vi fixa det. Så han har ändrat inställning helt från hur han tänkte i början, så det är ju otroligt skönt :)


    Hur gick det på ultraljudet? Jag hoppas att jag kommer känna som din man när/om jag någonsin blir gravid. Även om jag verkligen vill ha barn, så känns det otroligt jobbigt att det inte är min mans biologiska.
    Kallamakka skrev 2019-04-28 15:38:57 följande:
    Ja, det visar ju att allt kan hända om inte annat. Nä, blir psykolog hjälp vid nästa graviditet, kommer nog ha svårt att slappna av då när man inte ens fick pusta ut i vecka 20..

    Det stämmer, vi har ett ägg kvar. Vilken koll du har! :o

    Vi vet inte än vad som hände, vi väntar på obduktions svar på fostret. Borde komma om några veckor.
    Jag är så ledsen för er skull. Kommer ni ta en paus nu eller vill ni försöka så fort som möjligt? 
    Nervernautanpå skrev 2019-05-01 00:39:37 följande:

    Nu har vår klinik fått tillståndet som behövs. Ingen kötid. Såg att jag hade missade samtal från hemligt nummer. Har jobbat så inte haft telefonen med mig. Men jag antar att kliniken har ringt. Så nu börjar väl processen igen. Dags för ivf nu, även om jag är livrädd.



    Åh vad bra att ni äntligen får komma igång! Jag vet att det kan kännas läskigt med sprutorna, men det fixar du! Jag hoppas att ni kommer få ut många ägg. Hur blir det med finansieringen, kommer ni ta lån?

  • Nervernautanpå
    mooonwalker skrev 2019-05-02 10:07:00 följande:

    Hur gick det på ultraljudet? Jag hoppas att jag kommer känna som din man när/om jag någonsin blir gravid. Även om jag verkligen vill ha barn, så känns det otroligt jobbigt att det inte är min mans biologiska.Jag är så ledsen för er skull. Kommer ni ta en paus nu eller vill ni försöka så fort som möjligt? Åh vad bra att ni äntligen får komma igång! Jag vet att det kan kännas läskigt med sprutorna, men det fixar du! Jag hoppas att ni kommer få ut många ägg. Hur blir det med finansieringen, kommer ni ta lån?


    Ja, vi kommer ta lån. Vi har ju lagt ut drygt 60.000 i Danmark tidigare. Den här gången köper vi förmodligen ett paket om tre ivf, kommer kosta drygt 100.000. Det är så sjukt att man måste lägga ut dom här summorna. Men det kommer ju vara värt varendra krona om eller när man lyckas. Hur gör ni?

    Jag är jätterädd för hela processen, men det är bara att bita ihop. Har redan gjort så många grejer som jag trodde att jag inte skulle klara så det är väl bara att fortsätta. What doesnt kill you makes you stronger. Min sambo har tagit spruta på mig en gång och det gick bra.

    Hur känner ni inför processen, ekonomi osv?
  • Kallamakka
    mooonwalker skrev 2019-05-02 10:07:00 följande:

    Jag är så ledsen för er skull. Kommer ni ta en paus nu eller vill ni försöka så fort som möjligt?


    Jag vill fortsätta med sista ägget i nästa cykel. Samtidigt ska vi påbörja utredning kring varför fårat foster var så missbildat, det fattades organ bland annat. Så vi ska ta reda på om det är genetiskt eller slump eller syndrom. Om det visar sig vara genetiskt så kan man testa äggen och göra Pgd på dem innan insättning isåfall.

    Men jag vill i alla fall "chansa" på det sista, om det är dumt vet jag inte. Men känner så allafall :)
  • mooonwalker
    Nervernautanpå skrev 2019-05-02 11:49:35 följande:
    Ja, vi kommer ta lån. Vi har ju lagt ut drygt 60.000 i Danmark tidigare. Den här gången köper vi förmodligen ett paket om tre ivf, kommer kosta drygt 100.000. Det är så sjukt att man måste lägga ut dom här summorna. Men det kommer ju vara värt varendra krona om eller när man lyckas. Hur gör ni?

    Jag är jätterädd för hela processen, men det är bara att bita ihop. Har redan gjort så många grejer som jag trodde att jag inte skulle klara så det är väl bara att fortsätta. What doesnt kill you makes you stronger. Min sambo har tagit spruta på mig en gång och det gick bra.

    Hur känner ni inför processen, ekonomi osv?
    Både jag och min man har helt okej inkomster och vi är väldigt duktiga på att spara. Vi kommer köpa ett paket med fyra inseminationer för 45.000 kr + att vi behöver betala den där "barnrätt"-avgiften på 7000 kr. Så totalt ska vi betala 52.000 kr. Vi har pengar till det. Jag hoppas ju såklart att det lyckas på en gång. Men det känns ju helt sjukt att man ska behöva betala för att få barn... Vi är i alla fall lyckligt lottade som ens har råd att betala.  

    Jag har aldrig varit speciell nålrädd så jag är fel person att komma med råd, men jag är säker på att ni kommer klara det. Vet du om du ska göra korta eller långa protokollet? Jag har ju gjort båda plus en återföring av ett fruset embryo i naturlig cykel, så det känns som om jag tyvärr har provat på det mesta när det kommer till IVF... 
    Kallamakka skrev 2019-05-02 12:05:48 följande:
    Jag vill fortsätta med sista ägget i nästa cykel. Samtidigt ska vi påbörja utredning kring varför fårat foster var så missbildat, det fattades organ bland annat. Så vi ska ta reda på om det är genetiskt eller slump eller syndrom. Om det visar sig vara genetiskt så kan man testa äggen och göra Pgd på dem innan insättning isåfall.

    Men jag vill i alla fall "chansa" på det sista, om det är dumt vet jag inte. Men känner så allafall :)
    Jag skulle nog känna precis som du, att jag vill försöka så fort som möjligt. Även om jag "bara" är 30 år så känner jag mig stressad. Vi har ju försökt i flera år nu och vi vet ju inte hur länge det kommer att ta innan vi lyckas. Om man bara visste att vi någon gång skulle lyckas så hade det känts lättare, men nu kanske vi lägger ut jättemycket pengar och lidande och sen aldrig lyckas....

    Vet du om man kan göra PGD på frysta embryon? Jag läste att PGD bara görs i Stockholm och Göteborg, var bor ni någonstans? Visst gjorde ni både ett tidigt ultraljud och KUB, då såg de ingenting? Var det på RUL de såg att fostret var missbildat och inte levde? Förlåt om jag ställer många frågor, du behöver absolut inte svara. Stor kram till dig!

  • Kallamakka
    mooonwalker skrev 2019-05-03 08:52:10 följande:

    Vet du om man kan göra PGD på frysta embryon? Jag läste att PGD bara görs i Stockholm och Göteborg, var bor ni någonstans? Visst gjorde ni både ett tidigt ultraljud och KUB, då såg de ingenting? Var det på RUL de såg att fostret var missbildat och inte levde? Förlåt om jag ställer många frågor, du behöver absolut inte svara. Stor kram till dig!


    Hej!

    Ingen fara, frågor är bara bra. Skriva och prata om det är också bara bra. :)

    Jag vet inte om dom gör pgd på frysta embryon faktiskt.

    Vi tillhör Uppsala län, så vi har isåfall nära om vi skulle behöva ta oss till Stockholm för att göra Pgd. Men det är ju endast om det visar sig att vi genetiskt bär på anlag för det, annars görs inte pgd alls i Sverige.

    Det är lite de också, om det inte är genetiskt, så ska man vänta över sommaren med försök bara för att få svar på det först. Den tiden har inte jag. x)

    Sen kan ju nipt säga om det finns avvikelser, redan i graviditetsvecka 10(med svar någon vecka efter) . Så jag kan ju få svar tidigt, om jag skulle bli gravid och kan då ta beslut kring det tidigt, jämfört med att avsluta graviditeten så sent.

    Våra tidiga ultraljud och kub visade inte på någon avvikelse alls. Det såg man först när fostret kom ut.
  • Nervernautanpå
    mooonwalker skrev 2019-05-03 08:52:10 följande:

    Både jag och min man har helt okej inkomster och vi är väldigt duktiga på att spara. Vi kommer köpa ett paket med fyra inseminationer för 45.000 kr + att vi behöver betala den där "barnrätt"-avgiften på 7000 kr. Så totalt ska vi betala 52.000 kr. Vi har pengar till det. Jag hoppas ju såklart att det lyckas på en gång. Men det känns ju helt sjukt att man ska behöva betala för att få barn... Vi är i alla fall lyckligt lottade som ens har råd att betala.  

    Jag har aldrig varit speciell nålrädd så jag är fel person att komma med råd, men jag är säker på att ni kommer klara det. Vet du om du ska göra korta eller långa protokollet? Jag har ju gjort båda plus en återföring av ett fruset embryo i naturlig cykel, så det känns som om jag tyvärr har provat på det mesta när det kommer till IVF... Jag skulle nog känna precis som du, att jag vill försöka så fort som möjligt. Även om jag "bara" är 30 år så känner jag mig stressad. Vi har ju försökt i flera år nu och vi vet ju inte hur länge det kommer att ta innan vi lyckas. Om man bara visste att vi någon gång skulle lyckas så hade det känts lättare, men nu kanske vi lägger ut jättemycket pengar och lidande och sen aldrig lyckas....

    Vet du om man kan göra PGD på frysta embryon? Jag läste att PGD bara görs i Stockholm och Göteborg, var bor ni någonstans? Visst gjorde ni både ett tidigt ultraljud och KUB, då såg de ingenting? Var det på RUL de såg att fostret var missbildat och inte levde? Förlåt om jag ställer många frågor, du behöver absolut inte svara. Stor kram till dig!


    Ja, jag har ju gjort totalt 9st inseminationer nu, även fått intralipid dropp, lutinus, letrozol samt äl-sprutor (både före insemination och efter) samt skrapning osv osv. Så dags att prova ivf. Så här med facit i hand skulle jag gjort det tidigare såklart. Vet inte om det blir långt eller kort program, har inte haft möte med vår läkare än.

    Vår ekonomi är inte alls gjord för att lägga ut så här mycket pengar då min sambo är sjukskriven och jag inte direkt har nån fet lön. Men vi har sparat mycket, och vi är bra på att vrida och vända på varenda krona. Man får avstå från annat helt enkelt.
  • Ontopic
    askyfullofstars skrev 2019-05-26 23:29:48 följande:

    Hej tjejer!

    Hur går det för er i tråden?


    Vi har idag glidit in i vecka 29 i vår graviditet! Sjukskriven för foglossning annars så är allt bra. Gjorde 3D ultraljud i går, var häftig upplevelse! Hur är det med dig? Och alla andra i tråden?
  • mooonwalker
    askyfullofstars skrev 2019-05-26 23:29:48 följande:

    Hej tjejer!

    Hur går det för er i tråden?


    Hej!

    Vi har gjort vår första insemination med donerade spermier. Väldigt jobbig upplevelse, även om kliniken känns väldigt bra i jämförelse med landstinget. Jag vet inte om det har fungerat ännu. 
    Kallamakka skrev 2019-05-03 12:09:23 följande:
    Hej!

    Ingen fara, frågor är bara bra. Skriva och prata om det är också bara bra. :)

    Jag vet inte om dom gör pgd på frysta embryon faktiskt.

    Vi tillhör Uppsala län, så vi har isåfall nära om vi skulle behöva ta oss till Stockholm för att göra Pgd. Men det är ju endast om det visar sig att vi genetiskt bär på anlag för det, annars görs inte pgd alls i Sverige.

    Det är lite de också, om det inte är genetiskt, så ska man vänta över sommaren med försök bara för att få svar på det först. Den tiden har inte jag. x)

    Sen kan ju nipt säga om det finns avvikelser, redan i graviditetsvecka 10(med svar någon vecka efter) . Så jag kan ju få svar tidigt, om jag skulle bli gravid och kan då ta beslut kring det tidigt, jämfört med att avsluta graviditeten så sent.

    Våra tidiga ultraljud och kub visade inte på någon avvikelse alls. Det såg man först när fostret kom ut.
    Kallamakka, hur är det med dig? 
  • Kallamakka
    mooonwalker skrev 2019-05-28 17:03:57 följande:

    Hej!

    Vi har gjort vår första insemination med donerade spermier. Väldigt jobbig upplevelse, även om kliniken känns väldigt bra i jämförelse med landstinget. Jag vet inte om det har fungerat ännu. Kallamakka, hur är det med dig? 


    Hej!

    Förstår att det är omtumlande, hoppas du har bra stöd och kan prata om alla känslorna som dyker upp.

    Här händer det inte mycket, vi ska ju göra utredning på oss om vi bär på avvikelser, men det har inte startat än. Under tiden har jag hunnit få ägglossning, ska in imorgon och göra ultraljud för att se att allt är okej. Är det okej så gör vi en insättning på lördag, sista ägget. Det är lite läskigt, eftersom man nu är oroad för om den ens skulle vara frisk vid eventuell graviditet. Men vi tar det som det kommer, hoppas på insättning på lördag i alla fall.
Svar på tråden Avsaknad av spermier