• 999
    Äldre 4 Jun 18:21
    540292 visningar
    2466 svar
    2466
    540292

    Avsaknad av spermier

    igår fick min man och jag besked på hans spermaprov, på vårt första utredningssamtal. Visade sig att det hittats 0 spermier i hans sädesvätska! Känns som att vi har hamnat i en mardröm som vi inte lyckas vakna upp ur... 
    Nu vill jag höra om det finns fler som fått det beskedet och vad som hände sen? Hur gick det? 

    Min man fick lämna blodprov igår för att se om orsaken är pga. kromosomfel eller hormoner samt så kände läkaren på hans pung och konstaterade att den är något mindre än "normalt". 

    Kan ni som varit eller är med om detta dela med er? Jag behöver känna att vi inte är ensamma i hela världen om detta! Även om jag såklart inte önskar någon denna mardröm! 

  • Svar på tråden Avsaknad av spermier
  • Tue 28 May 2019 23:18

    Vi har bestämt oss för att göra IVF efter sommaren. Troligen i augusti. Dels för att fixa ihop alla pengar, men mest för att få en avslappnad sommar, hinna förbereda sig mentalt för behandlingen. Ja, att liksom få dom bästa förutsättningarna. Allt är i alla fall förberett. Alla recept är skrivna, planen är nedtecknad osv. Vi kan egentligen få påbörja beandlingen när vi vill. Men då hade vi börjat imorgon redan eftersom jag fått mens. Och i juli har dom stängt. Kändes bara stressigt.

  • Wed 29 May 2019 16:22
    mooonwalker skrev 2019-05-28 17:03:57 följande:

    Hej!

    Vi har gjort vår första insemination med donerade spermier. Väldigt jobbig upplevelse, även om kliniken känns väldigt bra i jämförelse med landstinget. Jag vet inte om det har fungerat ännu. Kallamakka, hur är det med dig? 


    När har du testdag? Gjorde ni det i Sverige? :)
  • Thu 30 May 2019 15:15
    Kallamakka skrev 2019-05-28 17:20:40 följande:
    Hej!

    Förstår att det är omtumlande, hoppas du har bra stöd och kan prata om alla känslorna som dyker upp.

    Här händer det inte mycket, vi ska ju göra utredning på oss om vi bär på avvikelser, men det har inte startat än. Under tiden har jag hunnit få ägglossning, ska in imorgon och göra ultraljud för att se att allt är okej. Är det okej så gör vi en insättning på lördag, sista ägget. Det är lite läskigt, eftersom man nu är oroad för om den ens skulle vara frisk vid eventuell graviditet. Men vi tar det som det kommer, hoppas på insättning på lördag i alla fall.
    Ja, det kändes fruktansvärt, mycket jobbigare än vad jag någonsin skulle kunnat föreställa mig. Men det kanske var som en annan här i gruppen skrev i ett privat meddelande, att det blev blev så definitivt att vi inte kommer få ett genetiskt barn ihop. Men en sak som jag tyckte kändes väldigt jobbigt var att de ville att jag skulle kolla på när hon drog upp spermierna i kateterna (för att se att de drog upp allt i provröret), det blev jag nästan äcklad av...
    askyfullofstars skrev 2019-05-29 16:22:09 följande:
    När har du testdag? Gjorde ni det i Sverige? :)
    Vi har gjort det i Sverige, jag kände att jag inte orkade åka till Danmark. Det lät bara för jobbigt att kasta sig iväg dit när jag fick ägglossning (vi bor i Stockholm). Jag har testdag på söndag, men jag tror att det har misslyckats, det känns precis som dagarna innan jag brukar få mens. 
  • Thu 30 May 2019 16:49
    mooonwalker skrev 2019-05-30 15:15:18 följande:

    Ja, det kändes fruktansvärt, mycket jobbigare än vad jag någonsin skulle kunnat föreställa mig. Men det kanske var som en annan här i gruppen skrev i ett privat meddelande, att det blev blev så definitivt att vi inte kommer få ett genetiskt barn ihop. Men en sak som jag tyckte kändes väldigt jobbigt var att de ville att jag skulle kolla på när hon drog upp spermierna i kateterna (för att se att de drog upp allt i provröret), det blev jag nästan äcklad av...Vi har gjort det i Sverige, jag kände att jag inte orkade åka till Danmark. Det lät bara för jobbigt att kasta sig iväg dit när jag fick ägglossning (vi bor i Stockholm). Jag har testdag på söndag, men jag tror att det har misslyckats, det känns precis som dagarna innan jag brukar få mens. 


    Jag kan bara föreställa mig hur det kändes, det låter tufft. Och ja, som du säger så kanske det är just det att det blev så definitivt, innan har man försökt föreställa sig men nu kom verkligheten med dunder och brak... Jag skickar positiva tankar åt ert håll i alla fall och hoppas det går bra. :)
  • Fri 31 May 2019 17:02

    Vårt inseminationsförsök lyckades inte, idag kom min mens. Vi betalade för fyra försök på en gång, så nästa försök blir direkt i kommande cykel (om jag inte lyckas få ägglossning på en lördag).

  • Fri 31 May 2019 19:47
    mooonwalker skrev 2019-05-31 17:02:14 följande:

    Vårt inseminationsförsök lyckades inte, idag kom min mens. Vi betalade för fyra försök på en gång, så nästa försök blir direkt i kommande cykel (om jag inte lyckas få ägglossning på en lördag).


    Beklagar. Vet att det är tufft, men bara att fortsätta.
  • Wed 19 Jun 2019 08:27
    Kallamakka skrev 2019-05-28 17:20:40 följande:
    Hej!

    Förstår att det är omtumlande, hoppas du har bra stöd och kan prata om alla känslorna som dyker upp.

    Här händer det inte mycket, vi ska ju göra utredning på oss om vi bär på avvikelser, men det har inte startat än. Under tiden har jag hunnit få ägglossning, ska in imorgon och göra ultraljud för att se att allt är okej. Är det okej så gör vi en insättning på lördag, sista ägget. Det är lite läskigt, eftersom man nu är oroad för om den ens skulle vara frisk vid eventuell graviditet. Men vi tar det som det kommer, hoppas på insättning på lördag i alla fall.
    Hej! Hur är det gått för er? Blev det någon insättning?
  • Wed 19 Jun 2019 21:30
    mooonwalker skrev 2019-06-19 08:27:59 följande:

    Hej! Hur är det gått för er? Blev det någon insättning?


    Halloj!

    Ja det blev insättning, spänningen vart kortlivad med mens redan på ruvardag 6, alltså ingen graviditet.

    Remissen är skickad 31 maj, så innan 31 augusti ska vi ha blivit kallade till klinisk genetik. Så nu är det sån dr härlig väntan igen, se tiden rinna iväg och inte göra ett skit. Inte alls bitter. Haha

    Hur går det för er? :) fick du ägglossning på rätt dag?
  • Wed 19 Jun 2019 23:03
    Kallamakka skrev 2019-06-19 21:30:09 följande:
    Halloj!

    Ja det blev insättning, spänningen vart kortlivad med mens redan på ruvardag 6, alltså ingen graviditet.

    Remissen är skickad 31 maj, så innan 31 augusti ska vi ha blivit kallade till klinisk genetik. Så nu är det sån dr härlig väntan igen, se tiden rinna iväg och inte göra ett skit. Inte alls bitter. Haha

    Hur går det för er? :) fick du ägglossning på rätt dag?
    Nej, vad tråkigt, jag trodde verkligen att du skulle bli gravid igen, men kroppen kanske inte har återhämtat sig helt från din förra graviditet.

    Ja, ägglossningen kom på rätt dag, så vi väntar också. Det kändes inte lika traumatiserande den här gången, men det var fortfarande väldigt jobbigt. Och det gjorde ganska ont, men nu är smärtan borta. Nu känner jag ingenting, vet inte om det är positivt eller negativt.
  • Thu 20 Jun 2019 12:29
    mooonwalker skrev 2019-06-19 23:03:17 följande:

    Nej, vad tråkigt, jag trodde verkligen att du skulle bli gravid igen, men kroppen kanske inte har återhämtat sig helt från din förra graviditet.

    Ja, ägglossningen kom på rätt dag, så vi väntar också. Det kändes inte lika traumatiserande den här gången, men det var fortfarande väldigt jobbigt. Och det gjorde ganska ont, men nu är smärtan borta. Nu känner jag ingenting, vet inte om det är positivt eller negativt.


    Spännande, jag håller tummarna på positivt besked, när har du tänkt testa? :)
Svar på tråden Avsaknad av spermier