• 999
    Äldre 4 Jun 18:21
    539033 visningar
    2466 svar
    2466
    539033

    Avsaknad av spermier

    igår fick min man och jag besked på hans spermaprov, på vårt första utredningssamtal. Visade sig att det hittats 0 spermier i hans sädesvätska! Känns som att vi har hamnat i en mardröm som vi inte lyckas vakna upp ur... 
    Nu vill jag höra om det finns fler som fått det beskedet och vad som hände sen? Hur gick det? 

    Min man fick lämna blodprov igår för att se om orsaken är pga. kromosomfel eller hormoner samt så kände läkaren på hans pung och konstaterade att den är något mindre än "normalt". 

    Kan ni som varit eller är med om detta dela med er? Jag behöver känna att vi inte är ensamma i hela världen om detta! Även om jag såklart inte önskar någon denna mardröm! 

  • Svar på tråden Avsaknad av spermier
  • Anonym (Flera försök­)
    Tue 9 Jul 2019 17:27

    Privat i Danmark. Tröttsamt med resorna men öppet alla dagar i veckan (dvs spelade ingen roll om ÄL blev på en lör...) och oxå dyrt m så många försök men såååå otroligt värt det! Förstår precis hur otåliga ni är efter många års längtan.

  • Mon 15 Jul 2019 19:38

    Hej på er! Jag skrev här i tråden i höstas efter att vi hade gjort pesa/tesa och det visade sig att det inte fanns några spermier. Har dock följt tråden ändå, kul att höra att några av er har fått barn eller ska få barn!

    För oss har det gått upp och ner sen vi fick det slutgiltiga beskedet. Många av våra vänner är inne på barn nummer två och då gör det på något sätt extra ont att vi inte ens kan få ett barn? Varför finns det inte ens en liten spermie? Känns så orättvist. Men jag förstår ju någonstans att det blir bra med ett barn som biologiskt sätt inte är min mans ändå, såklart, men är svårt att skaka av sig orättvis-känslorna.

    Vi har lite smått börjat fundera på om det ändå kan vara värt att lägga de där pengarna på att testa micro-tese. Är ju stora pengar om det inte fungerar, men värt om det gör det. Det som känns tufft är att man inte vet alls om det funkar? Finns ju ingen statistik eller något som säger det ena eller andra, vilket stör mig så. Hur många här inne har lyckats/inte lyckats med micro-tese? Ni som lyckades hitta något, kunde de säga varför de inte hade hittats tidigare?

    Vill avsluta med att säga att den här tråden är guld. Så fin och ärlig. Många ställen med ofrivilligt barnlösa är bara så deppig att läsa, här känner man mest en samhörighet!

  • Wed 17 Jul 2019 19:50
    Aldrigensamalltidensam skrev 2019-07-15 19:38:59 följande:

    Hej på er! Jag skrev här i tråden i höstas efter att vi hade gjort pesa/tesa och det visade sig att det inte fanns några spermier. Har dock följt tråden ändå, kul att höra att några av er har fått barn eller ska få barn!

    För oss har det gått upp och ner sen vi fick det slutgiltiga beskedet. Många av våra vänner är inne på barn nummer två och då gör det på något sätt extra ont att vi inte ens kan få ett barn? Varför finns det inte ens en liten spermie? Känns så orättvist. Men jag förstår ju någonstans att det blir bra med ett barn som biologiskt sätt inte är min mans ändå, såklart, men är svårt att skaka av sig orättvis-känslorna.

    Vi har lite smått börjat fundera på om det ändå kan vara värt att lägga de där pengarna på att testa micro-tese. Är ju stora pengar om det inte fungerar, men värt om det gör det. Det som känns tufft är att man inte vet alls om det funkar? Finns ju ingen statistik eller något som säger det ena eller andra, vilket stör mig så. Hur många här inne har lyckats/inte lyckats med micro-tese? Ni som lyckades hitta något, kunde de säga varför de inte hade hittats tidigare?

    Vill avsluta med att säga att den här tråden är guld. Så fin och ärlig. Många ställen med ofrivilligt barnlösa är bara så deppig att läsa, här känner man mest en samhörighet!


    Jag vet precis hur det känns med orättvisan. Jag träffar ju många människor via mitt jobb som får/fått barn som inte alls känns värda att skaffa barn, som tex blivit gravida av misstag och lever ett destruktivt liv där jag vet att barnet inte kommer få en bra uppväxt. Eller kvinnor som får sitt elfte barn där ingen av föräldrarna arbetat en dag i sina liv i Sverige och bara lever på bidrag. När barnet är fött blir de inte ens glada. Ska de få ytterligare ett barn och jag inget? 

    Det måste vara svårt att bestämma om ni ska göra micro-tese eller inte. Det är ju väldigt mycket pengar och även om de hittar någon spermie är det ju inte säkert att det  lir något barn för det. Men om ni beslutar er för att göra operationen så vet ni ju till 100 %. Om de inte hittar något så kan ni kanske lättare gå vidare och om de hittar något så kanske ni kan få ett gemensamt biologiskt barn! 

    I min mans fall vet inte läkarna varför han har azoospermie. Han har inget genetiskt fel och han har inte varit med om någon olycka.
  • Wed 17 Jul 2019 20:07
    Aldrigensamalltidensam skrev 2019-07-15 19:38:59 följande:

    Hej på er! Jag skrev här i tråden i höstas efter att vi hade gjort pesa/tesa och det visade sig att det inte fanns några spermier. Har dock följt tråden ändå, kul att höra att några av er har fått barn eller ska få barn!

    För oss har det gått upp och ner sen vi fick det slutgiltiga beskedet. Många av våra vänner är inne på barn nummer två och då gör det på något sätt extra ont att vi inte ens kan få ett barn? Varför finns det inte ens en liten spermie? Känns så orättvist. Men jag förstår ju någonstans att det blir bra med ett barn som biologiskt sätt inte är min mans ändå, såklart, men är svårt att skaka av sig orättvis-känslorna.

    Vi har lite smått börjat fundera på om det ändå kan vara värt att lägga de där pengarna på att testa micro-tese. Är ju stora pengar om det inte fungerar, men värt om det gör det. Det som känns tufft är att man inte vet alls om det funkar? Finns ju ingen statistik eller något som säger det ena eller andra, vilket stör mig så. Hur många här inne har lyckats/inte lyckats med micro-tese? Ni som lyckades hitta något, kunde de säga varför de inte hade hittats tidigare?

    Vill avsluta med att säga att den här tråden är guld. Så fin och ärlig. Många ställen med ofrivilligt barnlösa är bara så deppig att läsa, här känner man mest en samhörighet!


    Är själv inne i en liten dipp just nu. Av precis dom anledningarna som du beskriver här. Det är ju just det, så orättvist. Men då är det bara att bryta ihop och komma igen. För vad har man för val? Önskar er i alla fall lycka till. Vi har haft ett uppehåll i försöken nu i några månader för att gå vidare med ivf efter sommaren. Som sagt, det går upp och det går ner, ibland mest ner, men så får man lite styrka och man klarar av det. Hoppas verkligen alla här i tråden lyckas tillslut!
  • Thu 18 Jul 2019 13:39
    Aldrigensamalltidensam skrev 2019-07-15 19:38:59 följande:

    Hej på er! Jag skrev här i tråden i höstas efter att vi hade gjort pesa/tesa och det visade sig att det inte fanns några spermier. Har dock följt tråden ändå, kul att höra att några av er har fått barn eller ska få barn!

    För oss har det gått upp och ner sen vi fick det slutgiltiga beskedet. Många av våra vänner är inne på barn nummer två och då gör det på något sätt extra ont att vi inte ens kan få ett barn? Varför finns det inte ens en liten spermie? Känns så orättvist. Men jag förstår ju någonstans att det blir bra med ett barn som biologiskt sätt inte är min mans ändå, såklart, men är svårt att skaka av sig orättvis-känslorna.

    Vi har lite smått börjat fundera på om det ändå kan vara värt att lägga de där pengarna på att testa micro-tese. Är ju stora pengar om det inte fungerar, men värt om det gör det. Det som känns tufft är att man inte vet alls om det funkar? Finns ju ingen statistik eller något som säger det ena eller andra, vilket stör mig så. Hur många här inne har lyckats/inte lyckats med micro-tese? Ni som lyckades hitta något, kunde de säga varför de inte hade hittats tidigare?

    Vill avsluta med att säga att den här tråden är guld. Så fin och ärlig. Många ställen med ofrivilligt barnlösa är bara så deppig att läsa, här känner man mest en samhörighet!


    Vid min sambos micro-tese så hittades inga spermier alls och det fanns ingen förklaring direkt till varför. Läkaren sa i princip att det bara är en medfödd defekt. Vi gick vidare med donation och jag har nu en månad kvar av min graviditet. Tankar har gått upp och ner under tiden, sorg, tacksamhet, allt möjligt! Ingen enkel resa! Önskar er lycka till hur ni än väljer att gå vidare!
  • Thu 8 Aug 2019 14:54
    Aldrigensamalltidensam skrev 2019-07-15 19:38:59 följande:

    Hej på er! Jag skrev här i tråden i höstas efter att vi hade gjort pesa/tesa och det visade sig att det inte fanns några spermier. Har dock följt tråden ändå, kul att höra att några av er har fått barn eller ska få barn!

    För oss har det gått upp och ner sen vi fick det slutgiltiga beskedet. Många av våra vänner är inne på barn nummer två och då gör det på något sätt extra ont att vi inte ens kan få ett barn? Varför finns det inte ens en liten spermie? Känns så orättvist. Men jag förstår ju någonstans att det blir bra med ett barn som biologiskt sätt inte är min mans ändå, såklart, men är svårt att skaka av sig orättvis-känslorna.

    Vi har lite smått börjat fundera på om det ändå kan vara värt att lägga de där pengarna på att testa micro-tese. Är ju stora pengar om det inte fungerar, men värt om det gör det. Det som känns tufft är att man inte vet alls om det funkar? Finns ju ingen statistik eller något som säger det ena eller andra, vilket stör mig så. Hur många här inne har lyckats/inte lyckats med micro-tese? Ni som lyckades hitta något, kunde de säga varför de inte hade hittats tidigare?

    Vill avsluta med att säga att den här tråden är guld. Så fin och ärlig. Många ställen med ofrivilligt barnlösa är bara så deppig att läsa, här känner man mest en samhörighet!


    Vi hade turen som fick vara med i en forskning och blev erbjuden micro-tese, den gjordes på ett sjukhus i Danmark tillsammans med en dansk läkare, en amerikans professor och en svensk professor. Tyvärr utan lycka, de hittade inget. Vi hoppas såklart att man med hjälp av forskningen kan finna orsaker till azoospermi, idag vet man inte så mycket om det och kan inte härleda de blodvärden man tar idag till om en micro-tese kommer lyckas eller inte. Innan vi tackade ja till forskningen så fick vi fylla i papper och då får man reda på att det är 30-50% chans. Med de siffrorna i bakhuvudet så började vi redan då prata om donation. Såklart att man hoppas men chansen att hitta var ju så liten så det kändes bra att börja bearbeta andra alternativ.

    Nu är vi på god väg att påbörja våran resa med donation och insemination i Danmark. Jag fick dock aldrig göra äggledarspolningen i min utredning vilket har varit svårt att få till privat nu under semestertider men under nästa cykel är det dags!
  • Tue 20 Aug 2019 12:18

    Hej allihopa!

    Hoppas att alla har haft en fin sommar. Hur går det för er? Ontopic, har du fått din bebis?

    Vi skulle ha gjort vår tredje insemination nu efter sommar, men kliniken hade missat att beställa spermier, så det blev inget. Ursäkten vi fick var att läkaren var helt säker på att jag skulle bli gravid snabbt, så de beställde bara för två försök. Det gör mig väldigt ledsen, dels för att de har gjort fel och vi nu måste vänta ytterligare en månad men också för att om de nu trodde att vi hade så bra chanser, varför lät de oss betala ett paketpris för fyra gånger? De ville alltså bara få ut så mycket pengar från oss som möjligt... Jag förstår att de vill tjäna pengar, men att tjäna pengar på folks olycka är bara sorgligt.

    Vi kommer iaf bli kompenserade för deras fel.

  • Wed 21 Aug 2019 08:39
    mooonwalker skrev 2019-08-20 12:18:47 följande:

    Hej allihopa!

    Hoppas att alla har haft en fin sommar. Hur går det för er? Ontopic, har du fått din bebis?

    Vi skulle ha gjort vår tredje insemination nu efter sommar, men kliniken hade missat att beställa spermier, så det blev inget. Ursäkten vi fick var att läkaren var helt säker på att jag skulle bli gravid snabbt, så de beställde bara för två försök. Det gör mig väldigt ledsen, dels för att de har gjort fel och vi nu måste vänta ytterligare en månad men också för att om de nu trodde att vi hade så bra chanser, varför lät de oss betala ett paketpris för fyra gånger? De ville alltså bara få ut så mycket pengar från oss som möjligt... Jag förstår att de vill tjäna pengar, men att tjäna pengar på folks olycka är bara sorgligt.

    Vi kommer iaf bli kompenserade för deras fel.


    Men fy vad dåligt av kliniken! Det förstår jag att du blev ledsen för och att ni behöver vänta extra på att försöka pga detta. Allt i världen handlar om pengar känns det som, tom i denna situation. Helt galet!! Jag hoppas de erbjuder er en bra kompensation!

    Min bebis har dock valt att inte komma ut än, beräknad 18/8. Så nu går vi på övertid...
  • Wed 21 Aug 2019 08:57
    Ontopic skrev 2019-08-21 08:39:07 följande:
    Men fy vad dåligt av kliniken! Det förstår jag att du blev ledsen för och att ni behöver vänta extra på att försöka pga detta. Allt i världen handlar om pengar känns det som, tom i denna situation. Helt galet!! Jag hoppas de erbjuder er en bra kompensation!

    Min bebis har dock valt att inte komma ut än, beräknad 18/8. Så nu går vi på övertid...
    Jo, jag tycker att de har gett oss rimlig kompensation, så det känns ju lite bättre. Men det enda vi vill är ju att få bilda en familj så då känns kompensationen så sekundärt. Jag hade ju tusen gånger hellre blivit gravid än fått en kompensation. 

    Spännande! Vet ni om det ären pojke eller flicka? Har du några tankar kring förlossningen? Jag jobbar ju på förlossningen och BB så jag har hand om nyblivna familjer hela dagarna. Jag tror att du kan vara glad att bebisen har hållit sig inne, för nu är de flesta i personalen tillbaka från semestern. Våra chefer sa innan sommaren att det kommer att bli en bra sommar för antalet kvinnor som är inskrivna på mödravården och beräknas föda i sommar är extremt lågt. Men så läste jag på nyheterna förra veckan att det har fötts rekordmånga bebisar i sommar... Så ja, det har verkligen varit fullt upp i sommar =)
  • Wed 21 Aug 2019 11:44
    mooonwalker skrev 2019-08-21 08:57:22 följande:

    Jo, jag tycker att de har gett oss rimlig kompensation, så det känns ju lite bättre. Men det enda vi vill är ju att få bilda en familj så då känns kompensationen så sekundärt. Jag hade ju tusen gånger hellre blivit gravid än fått en kompensation. 

    Spännande! Vet ni om det ären pojke eller flicka? Har du några tankar kring förlossningen? Jag jobbar ju på förlossningen och BB så jag har hand om nyblivna familjer hela dagarna. Jag tror att du kan vara glad att bebisen har hållit sig inne, för nu är de flesta i personalen tillbaka från semestern. Våra chefer sa innan sommaren att det kommer att bli en bra sommar för antalet kvinnor som är inskrivna på mödravården och beräknas föda i sommar är extremt lågt. Men så läste jag på nyheterna förra veckan att det har fötts rekordmånga bebisar i sommar... Så ja, det har verkligen varit fullt upp i sommar =)


    Man hade ju gett allt i världen. Jag hoppas det blir er tur vid ert nästa försök. Det jobbigaste i resan tyckte jag var väntan hela tiden...

    De har sagt flicka så vi får se om det stämmer när bebis väl bestämmer sig för att komma. Jag jobbar ju i förskola och har tyckt det kan ha varit påfrestande under resans gång med tanke på att man aldrig får ?vila? från barn. Hur upplever du med tanke på ditt jobb på förlossningen? Min barnmorska sa att det skulle födas många bebisar här i augusti, hoppas man får plats :)
Svar på tråden Avsaknad av spermier