• 999
    Äldre 4 Jun 18:21
    539021 visningar
    2466 svar
    2466
    539021

    Avsaknad av spermier

    igår fick min man och jag besked på hans spermaprov, på vårt första utredningssamtal. Visade sig att det hittats 0 spermier i hans sädesvätska! Känns som att vi har hamnat i en mardröm som vi inte lyckas vakna upp ur... 
    Nu vill jag höra om det finns fler som fått det beskedet och vad som hände sen? Hur gick det? 

    Min man fick lämna blodprov igår för att se om orsaken är pga. kromosomfel eller hormoner samt så kände läkaren på hans pung och konstaterade att den är något mindre än "normalt". 

    Kan ni som varit eller är med om detta dela med er? Jag behöver känna att vi inte är ensamma i hela världen om detta! Även om jag såklart inte önskar någon denna mardröm! 

  • Svar på tråden Avsaknad av spermier
  • Thu 22 Aug 2019 10:58
    mooonwalker skrev 2019-08-20 12:18:47 följande:

    Vi skulle ha gjort vår tredje insemination nu efter sommar, men kliniken hade missat att beställa spermier, så det blev inget. Ursäkten vi fick var att läkaren var helt säker på att jag skulle bli gravid snabbt, så de beställde bara för två försök. Det gör mig väldigt ledsen, dels för att de har gjort fel och vi nu måste vänta ytterligare en månad men också för att om de nu trodde att vi hade så bra chanser, varför lät de oss betala ett paketpris för fyra gånger? De ville alltså bara få ut så mycket pengar från oss som möjligt... Jag förstår att de vill tjäna pengar, men att tjäna pengar på folks olycka är bara sorgligt.


    Så jäkla trist :/ Hur kan de försöka snåla på det sättet när ni redan betalt för fler försök. Påminner mig om en tandläkare jag gick till en gång som bara använde halv dos bedövningsmedel... "ja, det var väl därför det gjorde ont" sa jag och kom aldrig tillbaka.

    Jag tycker rent allmänt det är trist att folk måste betala för insemination, men för en del finns det kanske inget val. Nu när de gör en ombeställning, vet ni om ni får samma donator som förut?
  • Thu 22 Aug 2019 17:31
    Ontopic skrev 2019-08-21 11:44:40 följande:
    Man hade ju gett allt i världen. Jag hoppas det blir er tur vid ert nästa försök. Det jobbigaste i resan tyckte jag var väntan hela tiden...

    De har sagt flicka så vi får se om det stämmer när bebis väl bestämmer sig för att komma. Jag jobbar ju i förskola och har tyckt det kan ha varit påfrestande under resans gång med tanke på att man aldrig får ?vila? från barn. Hur upplever du med tanke på ditt jobb på förlossningen? Min barnmorska sa att det skulle födas många bebisar här i augusti, hoppas man får plats :)
    Jo, det kan kännas jobbigt ibland när alla runt omkring en får barn. Extra jobbigt när de som inte vill ha barn, tex nu finns det en familj på min avdelning där de är sååå besviken att det är en flicka. De hade verkligen velat ha en pojke. Pappan vägrar att ta i barnet. Så fruktansvärt.

    Ja, väntan är typ det värsta. Var enda gång det inte blir något och så vet man att nu är det bara att vänta. 

    Idag var/är det kaos på avdelningen. Redan innan lunch var det fullt och inga familjer som ska gå hem. Innan jag gick från jobbet så börjades familjerna läggas två och två på samma rum! Läkarna pratade om att i värsta fall får de lägga familjerna på hotellet mitt emot sjukhuset... Det ska bli spännande att se hur de har gått imorgon när jag kommer till jobbet. Jag tycker verkligen synd om familjerna.
  • Thu 22 Aug 2019 19:54
    mooonwalker skrev 2019-08-22 17:31:50 följande:

    Jo, det kan kännas jobbigt ibland när alla runt omkring en får barn. Extra jobbigt när de som inte vill ha barn, tex nu finns det en familj på min avdelning där de är sååå besviken att det är en flicka. De hade verkligen velat ha en pojke. Pappan vägrar att ta i barnet. Så fruktansvärt.

    Ja, väntan är typ det värsta. Var enda gång det inte blir något och så vet man att nu är det bara att vänta. 

    Idag var/är det kaos på avdelningen. Redan innan lunch var det fullt och inga familjer som ska gå hem. Innan jag gick från jobbet så börjades familjerna läggas två och två på samma rum! Läkarna pratade om att i värsta fall får de lägga familjerna på hotellet mitt emot sjukhuset... Det ska bli spännande att se hur de har gått imorgon när jag kommer till jobbet. Jag tycker verkligen synd om familjerna.


    Usch så fruktansvärt! Svårt att stå bredvid i den sitsen man sitter i.. Egentligen hade man ju bara velat ?skälla ut dem? och skrika att de borde vara tacksamma. När man själv drömmer om att få ett barn.. Galet att det är så kaos! Men vad gör man när det är sån brist på plats? Verkar vara så olika beroende på när man föder. Vissa beskriver att det varit så lugnt och övervakat av barnmorskor och sköterskor medans andra beskriver att de upplevt stress och en otrygghet.. Man önskar ju att alla hade fått samma upplevelse :)

    Om man bara visste att det fanns en garanti att lyckas med, då hade ju väntan blivit lättare att hantera. Ovisshet och väntan, usch!! Hur många försök är det ni har gjort nu igen?
  • Thu 22 Aug 2019 21:23
    Ontopic skrev 2019-08-22 19:54:42 följande:
    Usch så fruktansvärt! Svårt att stå bredvid i den sitsen man sitter i.. Egentligen hade man ju bara velat ?skälla ut dem? och skrika att de borde vara tacksamma. När man själv drömmer om att få ett barn.. Galet att det är så kaos! Men vad gör man när det är sån brist på plats? Verkar vara så olika beroende på när man föder. Vissa beskriver att det varit så lugnt och övervakat av barnmorskor och sköterskor medans andra beskriver att de upplevt stress och en otrygghet.. Man önskar ju att alla hade fått samma upplevelse :)

    Om man bara visste att det fanns en garanti att lyckas med, då hade ju väntan blivit lättare att hantera. Ovisshet och väntan, usch!! Hur många försök är det ni har gjort nu igen?
    Vi har gjort två försök. Vi har betalat för fyra, så två kvar...

    Vissa familjer blir ju jättesura över att man kanske inte har tid för dem eller att de måste dela rum eller byta rum, medan andra är jätteförstående. Tyvärr är det många som tror att de bor på hotell, de ringer på personalen för att vi ska hämta vatten eller ta hand om barnet. Vissa förstår verkligen inte att barnet är deras eget ansvar.  Att svara på de ringningarna tar mycket tid från andra som kanske behöver mer hjälp.
  • Fri 23 Aug 2019 08:41
    mooonwalker skrev 2019-08-22 21:23:27 följande:

    Vi har gjort två försök. Vi har betalat för fyra, så två kvar...

    Vissa familjer blir ju jättesura över att man kanske inte har tid för dem eller att de måste dela rum eller byta rum, medan andra är jätteförstående. Tyvärr är det många som tror att de bor på hotell, de ringer på personalen för att vi ska hämta vatten eller ta hand om barnet. Vissa förstår verkligen inte att barnet är deras eget ansvar.  Att svara på de ringningarna tar mycket tid från andra som kanske behöver mer hjälp.


    Hoppas tiden går fort här nu så ni får göra ett nytt försök!

    Det låter ju helt absurt att det är det man tror att personalen är till för?! Herregud.. Konstigt att man fortfarande blir bra bemött med tanke på hur många knasbollar ni får möta i jobbet!! Förstår så klart att det kanske inte är så kul att dela rum eller liknande men vad ska man göra..
  • Mon 9 Sep 2019 17:58

    Hur går det för er alla?

  • Tue 10 Sep 2019 13:41
    Nervernautanpå skrev 2019-09-09 17:58:48 följande:

    Hur går det för er alla?


    Vi har fått en liten dotter! Känns som om man väntat en evighet på henne. Hur går det för dig?
  • Tue 10 Sep 2019 13:48
    Ontopic skrev 2019-09-10 13:41:48 följande:

    Vi har fått en liten dotter! Känns som om man väntat en evighet på henne. Hur går det för dig?


    Åh, wow! Grattis!!

    Vi har tvingats till ett litet uppehåll då vi var tvungna att skrapa ihop 100.000 för att finansiera ivf. Verkar dock som att problemet är nära en lösning så så snart som möjligt påbörjar vi hoppas jag. Väntan är fruktansvärd.
  • Tue 10 Sep 2019 19:08
    Nervernautanpå skrev 2019-09-10 13:48:10 följande:

    Åh, wow! Grattis!!

    Vi har tvingats till ett litet uppehåll då vi var tvungna att skrapa ihop 100.000 för att finansiera ivf. Verkar dock som att problemet är nära en lösning så så snart som möjligt påbörjar vi hoppas jag. Väntan är fruktansvärd.


    Tack! Det är så sjukt det här med allas våra ivf-resor, att det ligger så mycket pengar i att kunna få barn.. Vad glad jag blir av att läsa att det finns en lösning förhoppningsvis så ni får börja! Det är just väntan som är det allra värsta! Jag håller mina tummar att ni får dra i gång snart!!
  • Tue 10 Sep 2019 20:03
    Ontopic skrev 2019-09-10 19:08:28 följande:

    Tack! Det är så sjukt det här med allas våra ivf-resor, att det ligger så mycket pengar i att kunna få barn.. Vad glad jag blir av att läsa att det finns en lösning förhoppningsvis så ni får börja! Det är just väntan som är det allra värsta! Jag håller mina tummar att ni får dra i gång snart!!


    Tack! Hur många försök gjorde ni innan ni lyckades?
Svar på tråden Avsaknad av spermier