• 999

    Avsaknad av spermier

    igår fick min man och jag besked på hans spermaprov, på vårt första utredningssamtal. Visade sig att det hittats 0 spermier i hans sädesvätska! Känns som att vi har hamnat i en mardröm som vi inte lyckas vakna upp ur... 
    Nu vill jag höra om det finns fler som fått det beskedet och vad som hände sen? Hur gick det? 

    Min man fick lämna blodprov igår för att se om orsaken är pga. kromosomfel eller hormoner samt så kände läkaren på hans pung och konstaterade att den är något mindre än "normalt". 

    Kan ni som varit eller är med om detta dela med er? Jag behöver känna att vi inte är ensamma i hela världen om detta! Även om jag såklart inte önskar någon denna mardröm! 

  • Svar på tråden Avsaknad av spermier
  • askyfullofstars
    miamariapetersson skrev 2020-01-29 08:02:12 följande:

    Hej,

    Jag har inte skrivit på familjeliv på ett tag, men har varit här inne mycket och läst och blivit så hjälpt av att läsa andras berättelser.

    Jag och min pojkvän fick reda på att han inte har några spermier för 1,5 år sedan (han har en defekt på sin Y-kromosom, och den värsta kombinationen), jag har skrivit om hela vår resa i ett inlägg, och tänkte jag skulle dela med mig om den här, för er i samma sits)

    nouw.com/miamariapetersson/how-we-got-pregnant-2--36889269

    Jag vet vad ni alla känslor och tankar ni går igenom, det är så tufft, och jag är glad att detta forum finns där man kan kommunicera med andra. <3 

    Maria


    Stort grattis! Läst ditt inlägg och känner igen mig så mycket i det du skriver.

    Vi fick vår dotter för 7,5 månader sedan via spermiedonation och det är det största som hänt oss. Är så oerhört tacksam över att vi hade donation som alternativ. Ingen gen i världen hade fått min man att älska henne mer än han gör, hon är verkligen hans ALLT. Det roliga är att alla som träffar oss säger att hon är en kopia av pappan och även de som vet att hon blivit via donation tycker likaså sååå... När jag ser på bebisbilder på mig ser jag vissa likheter men tycker samma där, hon blev verkligen pappas flicka i utseendet.

    Ni har verkligen en fantastisk tid framför er. Att få barn på det här sättet stärker även relationen otroligt mycket. Att klara av det här ihop är värt så mycket. Jag och min man kom väldigt nära varandra efter förlossningen. Underbar tid har det varit.

    Lycka till med förlossningen!
  • Kallamakka
    askyfullofstars skrev 2020-05-12 20:45:19 följande:

    Hej!

    Är det någon som är aktiv i tråden? Hur går det för er?


    Hej!

    Här är vi under missfallsutredning, vi har fått fyra missfall av någon anledning.. väntar på kallelse till hystroskopi(som inte lär bli på ett bra tag). Men hittills är alla prover tillbaks normala så inga svar har vi fått än..

    Hur är det med dig?
  • SvenOlsson

    Roligt att den här långkörar-tråden börjar vakna till liv igen Jag var så van vid att se den på förstasidan av Svårt att få barn-kategorin. Som donator har jag sällan något att tillföra diskussionen, men jag tycker det är intressant att ta del av andras perspektiv och livberättelser runt det här ämnet.

  • Kallamakka
    SvenOlsson skrev 2020-05-13 07:42:40 följande:

    Roligt att den här långkörar-tråden börjar vakna till liv igen Jag var så van vid att se den på förstasidan av Svårt att få barn-kategorin. Som donator har jag sällan något att tillföra diskussionen, men jag tycker det är intressant att ta del av andras perspektiv och livberättelser runt det här ämnet.


    Kul att man kan roa någon det här är min favorit tråd också, här började allt för mig. och än är man inte klar!
  • askyfullofstars
    Kallamakka skrev 2020-05-12 22:32:08 följande:

    Hej!

    Här är vi under missfallsutredning, vi har fått fyra missfall av någon anledning.. väntar på kallelse till hystroskopi(som inte lär bli på ett bra tag). Men hittills är alla prover tillbaks normala så inga svar har vi fått än..

    Hur är det med dig?


    Men gud. Har ni fått ett ytterligare missfall efter det sena missfallet? Beklagar verkligen! Satte ni in det sista embryot?

    Här är det bra. Tänker på er alla i tråden!
  • askyfullofstars
    SvenOlsson skrev 2020-05-13 07:42:40 följande:

    Roligt att den här långkörar-tråden börjar vakna till liv igen Jag var så van vid att se den på förstasidan av Svårt att få barn-kategorin. Som donator har jag sällan något att tillföra diskussionen, men jag tycker det är intressant att ta del av andras perspektiv och livberättelser runt det här ämnet.


    Ja denna tråd har varit så hjälpsam. Det var den tråden jag hittade efter beskedet och det hjälpte så mycket att ta del av allas erfarenhet att man vågade ta steget själv. :)
  • Kallamakka
    askyfullofstars skrev 2020-05-13 18:38:27 följande:

    Men gud. Har ni fått ett ytterligare missfall efter det sena missfallet? Beklagar verkligen! Satte ni in det sista embryot?

    Här är det bra. Tänker på er alla i tråden!


    Nej inte ett, men två missfall efter det vi har extrem otur verkar det som, men nån ska väl ha det med. :-P

    Vi har gjort IVF nummer två nu, har 4 ägg i frysen som väntar på att användas.

    Hittills har vi hunnit med sju insättningar. Skam den som ger sig!

    Skönt att höra att allt är bra!
  • mooonwalker
    Kallamakka skrev 2020-05-13 18:53:53 följande:
    Nej inte ett, men två missfall efter det vi har extrem otur verkar det som, men nån ska väl ha det med. :-P

    Vi har gjort IVF nummer två nu, har 4 ägg i frysen som väntar på att användas.

    Hittills har vi hunnit med sju insättningar. Skam den som ger sig!

    Skönt att höra att allt är bra!
    Hej igen!

    Ja, skam den som ger sig...

    Jag beklagar missfallen, hoppas att ni får göra ut redning snart. Har du fått prova någon medicin såsom Trombyl, Fragmin eller prednisolon? Eller jag gissar på att de vill göra utredningen först?

    Vi gjorde klart vårt paket med inseminationer med donatorsperma, men jag blev inte gravid en enda gång. Varje gång det var dags hade jag sådan himla ångest och hade blandade känslor om jag ens ville att vi skulle lyckas eller inte. 

    Sen hade vi ett möte med Göran på Carlanderska och vi fick ett sådant himla bra intryck av honom! Han föreslog att vi skulle göra en TESA istället för microtese, vilket vi gjorde och han hittade spermier. Han använde dock inte bara en nål utan något slags att verktyg som var kraftigare. På så sätt fick han ut spermier, men inte tillräckligt för att frysa. Jag fick tillbaka ett embryo som inte tog sig och inget klarade sig heller till frysen. Alla embryon såg jättefina ut fram tills dag fyra tror jag, men sen var det som att alla bara dog, inget utvecklade sig till blastocyster. Nu är vi ingång med ytterligare ett försök, jag har dock jättelåg dos Gonal F vilket oroar mig. Jag vill ju få ut så många ägg som möjligt för att öka våra chanser, men läkarna är jätteorolig för överstimulering.
  • askyfullofstars
    mooonwalker skrev 2020-05-22 11:52:29 följande:

    Hej igen!

    Ja, skam den som ger sig...

    Jag beklagar missfallen, hoppas att ni får göra ut redning snart. Har du fått prova någon medicin såsom Trombyl, Fragmin eller prednisolon? Eller jag gissar på att de vill göra utredningen först?

    Vi gjorde klart vårt paket med inseminationer med donatorsperma, men jag blev inte gravid en enda gång. Varje gång det var dags hade jag sådan himla ångest och hade blandade känslor om jag ens ville att vi skulle lyckas eller inte. 

    Sen hade vi ett möte med Göran på Carlanderska och vi fick ett sådant himla bra intryck av honom! Han föreslog att vi skulle göra en TESA istället för microtese, vilket vi gjorde och han hittade spermier. Han använde dock inte bara en nål utan något slags att verktyg som var kraftigare. På så sätt fick han ut spermier, men inte tillräckligt för att frysa. Jag fick tillbaka ett embryo som inte tog sig och inget klarade sig heller till frysen. Alla embryon såg jättefina ut fram tills dag fyra tror jag, men sen var det som att alla bara dog, inget utvecklade sig till blastocyster. Nu är vi ingång med ytterligare ett försök, jag har dock jättelåg dos Gonal F vilket oroar mig. Jag vill ju få ut så många ägg som möjligt för att öka våra chanser, men läkarna är jätteorolig för överstimulering.


    Beundrar verkligen er kämparglöd. Vad ni har fått kämpa länge. Jag håller verkligen alla tummarna för er!!! <3
Svar på tråden Avsaknad av spermier