• 999
    Äldre 4 Jun 18:21
    539914 visningar
    2466 svar
    2466
    539914

    Avsaknad av spermier

    igår fick min man och jag besked på hans spermaprov, på vårt första utredningssamtal. Visade sig att det hittats 0 spermier i hans sädesvätska! Känns som att vi har hamnat i en mardröm som vi inte lyckas vakna upp ur... 
    Nu vill jag höra om det finns fler som fått det beskedet och vad som hände sen? Hur gick det? 

    Min man fick lämna blodprov igår för att se om orsaken är pga. kromosomfel eller hormoner samt så kände läkaren på hans pung och konstaterade att den är något mindre än "normalt". 

    Kan ni som varit eller är med om detta dela med er? Jag behöver känna att vi inte är ensamma i hela världen om detta! Även om jag såklart inte önskar någon denna mardröm! 

  • Svar på tråden Avsaknad av spermier
  • Tue 23 Jun 2020 00:36
    mooonwalker skrev 2020-06-20 12:12:21 följande:

    Det blev ingen graviditet den här gången heller.

    Men vi fick TVÅ blastocyster till frysen! Jag tror inte att vi hinner med någon återföring innan sommaruppehållet. Men jag är ändå glad för detta är vår mest lyckade behandling någonsin. 


    Är det första gången ni får blastocyster? Fantastiskt!!!! Hoppas det är guldäggen! Och visst är det med makens könsceller?
  • Tue 23 Jun 2020 00:37

    Då har jag precis skickat iväg alla provsvar till Triangeln i Danmark. Nu slungas vi tillbaks till fertilitetsbehandlingar för (förhoppningsvis) bebis nr 2. Denna gång känns det lättare än innan fastän längtan är stor efter fler barn. Någon som är igång med behandlingar?

  • Tue 23 Jun 2020 21:01
    mooonwalker skrev 2020-06-20 12:12:21 följande:

    Det blev ingen graviditet den här gången heller.

    Men vi fick TVÅ blastocyster till frysen! Jag tror inte att vi hinner med någon återföring innan sommaruppehållet. Men jag är ändå glad för detta är vår mest lyckade behandling någonsin. 


    Attans!

    Kul med blastisar, håller mina tummar på att det är toppen ägg på tur härnäst!
  • Tue 23 Jun 2020 21:04
    askyfullofstars skrev 2020-06-23 00:37:41 följande:

    Då har jag precis skickat iväg alla provsvar till Triangeln i Danmark. Nu slungas vi tillbaks till fertilitetsbehandlingar för (förhoppningsvis) bebis nr 2. Denna gång känns det lättare än innan fastän längtan är stor efter fler barn. Någon som är igång med behandlingar?


    Spännande, lycka till! Är allt igång hos dem, även under sommaren?

    Själv väntar jag på remissen fortfarande, den skickades i maj och lär nog inte få en tid närmsta månaderna heller. Så här händer det ingenting.
  • unicor­ntilda
    Wed 1 Jul 2020 08:46

    Hej alla!

    Har läst denna tråd många gånger men aldrig skrivit innan. Igår genomgick min kille PESA/TESA och vi fick det tråkiga beskedet att inga spermier fanns att hitta.

    Vi började försöka för två år sedan 2018, då med allt hopp såklart. För ett år sedan ansökte vi om hjälp efter ett helvetesår av försök, pendling mellan hopp och förtvivlan varje menscykel. Då jag har oregelbunden mens/PCO började vi några månader med Letrozol innan fullständig utredning. Fick regelbunden cykel men såklart blev vi inte gravida. Under våren 2020 fick vi det hemska beskedet att det fanns 0 spermier i spermaprovet. Blev så otroligt chockad, speciellt då det redan fanns en förklaring, ett ?fel? på mig som kunde förklara svårigheten att bli gravid.

    Vi ska nu i första hand gå vidare med genanalys för att se eventuella fel på Y-kromosomen. Väntar även svar på PAD efter TESA. Därefter tänker vi prova med Micro-TESE. Jag har dock inget hopp alls att det kommer fungera, har inte läst om någon det har gått bra för.

    Vi har börjat närma oss tankarna på spermiedonation, och jag är så glad att läsa i tråden om de det har fungerat för. Det är bara så otroligt sorligt och jag är bottenlöst ledsen. Kommer behöva sörja detta länge. Ville bara skriva av mig. Kram på er alla.

  • Wed 1 Jul 2020 19:10
    unicorntilda skrev 2020-07-01 08:46:02 följande:

    Hej alla!

    Har läst denna tråd många gånger men aldrig skrivit innan. Igår genomgick min kille PESA/TESA och vi fick det tråkiga beskedet att inga spermier fanns att hitta.

    Vi började försöka för två år sedan 2018, då med allt hopp såklart. För ett år sedan ansökte vi om hjälp efter ett helvetesår av försök, pendling mellan hopp och förtvivlan varje menscykel. Då jag har oregelbunden mens/PCO började vi några månader med Letrozol innan fullständig utredning. Fick regelbunden cykel men såklart blev vi inte gravida. Under våren 2020 fick vi det hemska beskedet att det fanns 0 spermier i spermaprovet. Blev så otroligt chockad, speciellt då det redan fanns en förklaring, ett ?fel? på mig som kunde förklara svårigheten att bli gravid.

    Vi ska nu i första hand gå vidare med genanalys för att se eventuella fel på Y-kromosomen. Väntar även svar på PAD efter TESA. Därefter tänker vi prova med Micro-TESE. Jag har dock inget hopp alls att det kommer fungera, har inte läst om någon det har gått bra för.

    Vi har börjat närma oss tankarna på spermiedonation, och jag är så glad att läsa i tråden om de det har fungerat för. Det är bara så otroligt sorligt och jag är bottenlöst ledsen. Kommer behöva sörja detta länge. Ville bara skriva av mig. Kram på er alla.


    Välkommen till tråden!

    Jag förstår din känsla precis för jag befann mig i din situation för ca 3 år sedan. Livet kändes meningslöst och jag trodde aldrig någonsin att det skull bli bra igen. Donation kändes så skrämmande och hur skulle det ens bli?

    Nu ligger min dotter, min värld, som blivit till via donation i min famn och sover. Jag hade aldrig bytt ut vår resa mot någon annan. Jag vill verkligen skänka dig hopp för jag var djupt och svårt deprimerad när vi fick beskedet och kände att livet var meningslöst. Nu inser jag att det var precis vad som behövde hända för annars hade vi aldrig fått den dottern vi har idag.

    Mina bästa råd är att hålla hårt i varandra under processen för det sliter en itu och som par med. Ta hand om varandra. Stor kram!
  • Wed 1 Jul 2020 19:10
    Kallamakka skrev 2020-06-23 21:04:00 följande:

    Spännande, lycka till! Är allt igång hos dem, även under sommaren?

    Själv väntar jag på remissen fortfarande, den skickades i maj och lär nog inte få en tid närmsta månaderna heller. Så här händer det ingenting.


    Ja det är igång just nu iallafall men det verkar vara sjukt många som är i behov av behandlingar så det lär nog dröja tills vi får sätta igång.

    Ska du inte ta och ringa och fråga?<3
  • Wed 1 Jul 2020 19:11
    Kallamakka skrev 2020-06-23 21:04:00 följande:

    Spännande, lycka till! Är allt igång hos dem, även under sommaren?

    Själv väntar jag på remissen fortfarande, den skickades i maj och lär nog inte få en tid närmsta månaderna heller. Så här händer det ingenting.


    Ja det är igång just nu iallafall men det verkar vara sjukt många som är i behov av behandlingar så det lär nog dröja tills vi får sätta igång.

    Ska du inte ta och ringa och fråga?<3
  • Wed 1 Jul 2020 19:38
    unicorntilda skrev 2020-07-01 08:46:02 följande:

    Under våren 2020 fick vi det hemska beskedet att det fanns 0 spermier i spermaprovet. Blev så otroligt chockad, speciellt då det redan fanns en förklaring, ett ?fel? på mig som kunde förklara svårigheten att bli gravid.

    Vi ska nu i första hand gå vidare med genanalys för att se eventuella fel på Y-kromosomen. Väntar även svar på PAD efter TESA. Därefter tänker vi prova med Micro-TESE. Jag har dock inget hopp alls att det kommer fungera, har inte läst om någon det har gått bra för.

    Vi har börjat närma oss tankarna på spermiedonation, och jag är så glad att läsa i tråden om de det har fungerat för.


    Jag tycker det är starkt att ni redan nu börjat överväga spermiedonation. Det kan vara en ventil om det skulle bli fler motgångar i utredningen, att veta ni kan bli föräldrar iallafall om än på ett annorlunda sätt än ni först tänkt.

    Jag blev förvånad att de tänkt göra en kromosomanalys på mannen. För om han skulle ha kromosomfel finns det ju inget botemedel ändå? Jag har hört om andra som genomgått en sådan analys, men då har de haft spermier i provet. Det hade varit rent allmänt intressant att veta vad som motiverade testet. Jag tänket det måste funnits en bra anledning
  • Wed 1 Jul 2020 22:17
    askyfullofstars skrev 2020-07-01 19:11:05 följande:

    Ja det är igång just nu iallafall men det verkar vara sjukt många som är i behov av behandlingar så det lär nog dröja tills vi får sätta igång.

    Ska du inte ta och ringa och fråga?<3


    Hoppas det fortsätter så! Förstår att det är som en kastrull som kokar över, många ivriga nu.

    Läste att min klinik öppnar i augusti, blev genast stressad att få hinna göra hystroskopin såklart.

    Självklart har jag ringt, de ska se över remissen i nästa vecka och jag står på en lista för uppringning om någon avbokar sin tid. Man drar i de trådar man kan
Svar på tråden Avsaknad av spermier