• 999
    Äldre 4 Jun 18:21
    539015 visningar
    2466 svar
    2466
    539015

    Avsaknad av spermier

    igår fick min man och jag besked på hans spermaprov, på vårt första utredningssamtal. Visade sig att det hittats 0 spermier i hans sädesvätska! Känns som att vi har hamnat i en mardröm som vi inte lyckas vakna upp ur... 
    Nu vill jag höra om det finns fler som fått det beskedet och vad som hände sen? Hur gick det? 

    Min man fick lämna blodprov igår för att se om orsaken är pga. kromosomfel eller hormoner samt så kände läkaren på hans pung och konstaterade att den är något mindre än "normalt". 

    Kan ni som varit eller är med om detta dela med er? Jag behöver känna att vi inte är ensamma i hela världen om detta! Även om jag såklart inte önskar någon denna mardröm! 

  • Svar på tråden Avsaknad av spermier
  • Sun 30 Aug 2020 06:59

    Hej allihopa!

    Vet inte riktigt hur jag ska skriva detta, men jag är gravid!

    Som jag skrev i mitt tidigare inlägg var vår senaste IVF vår mest lyckade eftersom vi fick två embryon till frysen. Färskförsöket innan sommaren misslyckades, men för ungefär två veckor sedan fick jag tillbaka ett av våra frysta embryon och för några dagar sedan testade jag positivt. Vi har även ett embryo kvar i frysen. Vi har nog lagt ut nästan 200.000 kr och gjort totalt fem IVF försök (två micro-TESE i Stockholm vilket räckte till tre försök och två PESA i Göteborg). Jag har aldrig i hela mitt liv varit gravid tidigare och nu har jag tagit två test som båda visar positivt. Kan inte riktigt förstå detta...

    Nu hoppas jag verkligen att det här går hela vägen! 

  • Sun 30 Aug 2020 15:53
    mooonwalker skrev 2020-08-30 06:59:14 följande:

    Hej allihopa!

    Vet inte riktigt hur jag ska skriva detta, men jag är gravid!

    Som jag skrev i mitt tidigare inlägg var vår senaste IVF vår mest lyckade eftersom vi fick två embryon till frysen. Färskförsöket innan sommaren misslyckades, men för ungefär två veckor sedan fick jag tillbaka ett av våra frysta embryon och för några dagar sedan testade jag positivt. Vi har även ett embryo kvar i frysen. Vi har nog lagt ut nästan 200.000 kr och gjort totalt fem IVF försök (två micro-TESE i Stockholm vilket räckte till tre försök och två PESA i Göteborg). Jag har aldrig i hela mitt liv varit gravid tidigare och nu har jag tagit två test som båda visar positivt. Kan inte riktigt förstå detta...

    Nu hoppas jag verkligen att det här går hela vägen! 


    STORT GRATTIS!!!!!!!! Vad underbara nyheter! Så som ni kämpat. Åh!! Jag håller alla tummarna att det går hela vägen!!! <3
  • Mon 31 Aug 2020 06:16
    mooonwalker skrev 2020-08-30 06:59:14 följande:

    Hej allihopa!

    Vet inte riktigt hur jag ska skriva detta, men jag är gravid!

    Som jag skrev i mitt tidigare inlägg var vår senaste IVF vår mest lyckade eftersom vi fick två embryon till frysen. Färskförsöket innan sommaren misslyckades, men för ungefär två veckor sedan fick jag tillbaka ett av våra frysta embryon och för några dagar sedan testade jag positivt. Vi har även ett embryo kvar i frysen. Vi har nog lagt ut nästan 200.000 kr och gjort totalt fem IVF försök (två micro-TESE i Stockholm vilket räckte till tre försök och två PESA i Göteborg). Jag har aldrig i hela mitt liv varit gravid tidigare och nu har jag tagit två test som båda visar positivt. Kan inte riktigt förstå detta...

    Nu hoppas jag verkligen att det här går hela vägen! 


    Hallå där!

    Waow vilka härliga nyheter, äntligen! Stort, stort grattis och lycka till. Jag håller mina tummar och tår för att allt går bra nu. <3
  • Wed 2 Sep 2020 08:41

    Vi har inte berättat för någon ännu, förutom för er här inne =) Jag vågar inte berätta för någon annan förrän jag gjort första ultraljudet, vilket jag ska göra 21/9. Det här kommer vara tre riktigt långa veckor... 


    Kallamakka skrev 2020-08-31 06:16:51 följande:
    Hallå där!

    Waow vilka härliga nyheter, äntligen! Stort, stort grattis och lycka till. Jag håller mina tummar och tår för att allt går bra nu. <3
    Tack! Hur går det för er? Har du fått göra någon hysteroskopi?
    askyfullofstars skrev 2020-08-30 15:53:15 följande:
    STORT GRATTIS!!!!!!!! Vad underbara nyheter! Så som ni kämpat. Åh!! Jag håller alla tummarna att det går hela vägen!!! <3
    Tack så jättemycket! <3 <3 Hur långt har ni kommit med bebis nr 2?

  • Wed 2 Sep 2020 15:19
    mooonwalker skrev 2020-09-02 08:41:01 följande:

    Vi har inte berättat för någon ännu, förutom för er här inne =) Jag vågar inte berätta för någon annan förrän jag gjort första ultraljudet, vilket jag ska göra 21/9. Det här kommer vara tre riktigt långa veckor... 

    Tack! Hur går det för er? Har du fått göra någon hysteroskopi?


    Ni går runt och håller på den roligaste nyheten man kan ha. Så glad för er skull!

    Jag har gjort hystroskopin, den visade på en normal livmoder. Proverna var också normala.

    Så vi ska fortsätta som vanligt, trots fyra missfall.

    Inga extra mediciner eller något heller.

    Ruvar just nu för åttonde gången. Men det är bruna flytningar idag, så jag räknar med mens när som helst. Tre ägg kvar i frysen.
  • Wed 2 Sep 2020 16:11

    En allmän fråga till er:

    När det framkom att era män inte hade spermier i utlösningen, gjorde läkaren då en koll på eran mans prostata?

    Förstått att det är enkelt att kolla upp med hjälp av ett finger i ni-vet-vad.

    En förstorad prostata kan nämligen klämma åt precis där spermierna ska ledas ut, tyckte att det var intressant.

    I vårat fall har de inte kollat den.

  • Thu 3 Sep 2020 16:31
    Kallamakka skrev 2020-09-02 15:19:28 följande:
    Ni går runt och håller på den roligaste nyheten man kan ha. Så glad för er skull!

    Jag har gjort hystroskopin, den visade på en normal livmoder. Proverna var också normala.

    Så vi ska fortsätta som vanligt, trots fyra missfall.

    Inga extra mediciner eller något heller.

    Ruvar just nu för åttonde gången. Men det är bruna flytningar idag, så jag räknar med mens när som helst. Tre ägg kvar i frysen.
    Bra att ni har embryon kvar i frysen, även om jag hoppas att den lilla du ruvar på nu klarar sig! När har du testdag?

    Jag minns inte om min man fick undersöka prostata, men jag vet att han har gjort det vid ett annat tillfälle och att den då kändes normal. Men det du skriver om låter som obstruktiv azoospermi och våra läkare uteslöt det tidigt. Om jag inte minns fel pratade de om kvantiteten som kom ut vid en utlösning, dvs hur många ml. Vid normal mängd var det väldigt osannolikt att det skulle vara en obstruktion. Sen hade man väl hittat riktigt med spermier vid operationerna om det hade varit stopp. 
  • Thu 3 Sep 2020 21:33
    mooonwalker skrev 2020-09-03 16:31:31 följande:

    Bra att ni har embryon kvar i frysen, även om jag hoppas att den lilla du ruvar på nu klarar sig! När har du testdag?

    Jag minns inte om min man fick undersöka prostata, men jag vet att han har gjort det vid ett annat tillfälle och att den då kändes normal. Men det du skriver om låter som obstruktiv azoospermi och våra läkare uteslöt det tidigt. Om jag inte minns fel pratade de om kvantiteten som kom ut vid en utlösning, dvs hur många ml. Vid normal mängd var det väldigt osannolikt att det skulle vara en obstruktion. Sen hade man väl hittat riktigt med spermier vid operationerna om det hade varit stopp. 


    Jag har testdag den 14 september. Men det blöder nästan nu, och det är precis i tiden för mens. Så jag har riktat in mig på nästa försök redan.

    Jag ska läsa lite om instruktiv azoospermi.

    Kan inte minnas att de kommenterade mängden som kom ut vid utlösning alls faktiskt.

    Hos min man har man nu konstaterat att det är trångt i mynningen till blåsan. Därför började tankarna skena iväg på vad för anledningar det kan finnas bakom det.
  • Fri 4 Sep 2020 16:57
    Kallamakka skrev 2020-09-03 21:33:48 följande:
    Jag har testdag den 14 september. Men det blöder nästan nu, och det är precis i tiden för mens. Så jag har riktat in mig på nästa försök redan.

    Jag ska läsa lite om instruktiv azoospermi.

    Kan inte minnas att de kommenterade mängden som kom ut vid utlösning alls faktiskt.

    Hos min man har man nu konstaterat att det är trångt i mynningen till blåsan. Därför började tankarna skena iväg på vad för anledningar det kan finnas bakom det.
    Jag tror att det är mycket möjligt att din man han obstruktiv azoospermi, för visst hittade man massa spermier vid PESA? 

    Tråkigt med mensen. Får du göra nästa återföring direkt? För om din cykel är någorlunda regelbunden borde du väl ha ägglossning om typ två veckor?
  • Sat 5 Sep 2020 09:02
    mooonwalker skrev 2020-09-04 16:57:51 följande:

    Jag tror att det är mycket möjligt att din man han obstruktiv azoospermi, för visst hittade man massa spermier vid PESA? 

    Tråkigt med mensen. Får du göra nästa återföring direkt? För om din cykel är någorlunda regelbunden borde du väl ha ägglossning om typ två veckor?


    Ja precis. Så obstruktiv azoospermi verkar vara rätt, anledningar till det är trauma, ingrepp, inflammation eller okänt.

    Han ska få göra en utredning i varför det är trångt i mynningen, men av anledning att det är svårt att kissa. Men jag hoppas ju att man kanske kan få svar på varför spermierna inte kommer ut också, hihi.

    En stor prostata verkar inte vara anledning för azoospermi, inte vad jag kan hitta belägg för. Så jag kanske får stryka den tanken. Men kanske svar på kissproblemet.

    Han har fått medicin mot inflammation, samma medicin som man får mot bitestikels inflammation. Så att han har inflammation där just nu, det kan vi stryka.

    Angående återföring så tror jag att det är okej direkt, så jag kommer nog sluta med lutinus innan testdag så att kroppen får vara normal innan jag börjar leta ny ägglossning.
Svar på tråden Avsaknad av spermier