• 999
    Äldre 4 Jun 18:21
    539154 visningar
    2466 svar
    2466
    539154

    Avsaknad av spermier

    igår fick min man och jag besked på hans spermaprov, på vårt första utredningssamtal. Visade sig att det hittats 0 spermier i hans sädesvätska! Känns som att vi har hamnat i en mardröm som vi inte lyckas vakna upp ur... 
    Nu vill jag höra om det finns fler som fått det beskedet och vad som hände sen? Hur gick det? 

    Min man fick lämna blodprov igår för att se om orsaken är pga. kromosomfel eller hormoner samt så kände läkaren på hans pung och konstaterade att den är något mindre än "normalt". 

    Kan ni som varit eller är med om detta dela med er? Jag behöver känna att vi inte är ensamma i hela världen om detta! Även om jag såklart inte önskar någon denna mardröm! 

  • Svar på tråden Avsaknad av spermier
  • Sat 5 Sep 2020 21:55
    mooonwalker skrev 2020-08-30 06:59:14 följande:

    Hej allihopa!

    Vet inte riktigt hur jag ska skriva detta, men jag är gravid!

    Som jag skrev i mitt tidigare inlägg var vår senaste IVF vår mest lyckade eftersom vi fick två embryon till frysen. Färskförsöket innan sommaren misslyckades, men för ungefär två veckor sedan fick jag tillbaka ett av våra frysta embryon och för några dagar sedan testade jag positivt. Vi har även ett embryo kvar i frysen. Vi har nog lagt ut nästan 200.000 kr och gjort totalt fem IVF försök (två micro-TESE i Stockholm vilket räckte till tre försök och två PESA i Göteborg). Jag har aldrig i hela mitt liv varit gravid tidigare och nu har jag tagit två test som båda visar positivt. Kan inte riktigt förstå detta...

    Nu hoppas jag verkligen att det här går hela vägen! 


    Åhh grattis grattis!! Håller mina tummar för er :) Underbart!!!
  • Mon 7 Sep 2020 17:36
    Ontopic skrev 2020-09-05 21:55:45 följande:
    Åhh grattis grattis!! Håller mina tummar för er :) Underbart!!!
    Tack så jättemycket!

    Just nu känner jag mig väldigt orolig för att jag inte har så mycket gravid-symtom. Jag borde bara vara glad över att må bra och inte ha massa jobbiga symtom, men eftersom jag varken mår illa, har någon halsbränna eller ömma bröst så känner jag mig inte gravid. Jag längtar så himla mycket till ultraljudet för att få se att det verkligen är något där inne!
  • Mon 7 Sep 2020 21:35
    mooonwalker skrev 2020-09-07 17:36:57 följande:

    Tack så jättemycket!

    Just nu känner jag mig väldigt orolig för att jag inte har så mycket gravid-symtom. Jag borde bara vara glad över att må bra och inte ha massa jobbiga symtom, men eftersom jag varken mår illa, har någon halsbränna eller ömma bröst så känner jag mig inte gravid. Jag längtar så himla mycket till ultraljudet för att få se att det verkligen är något där inne!


    Jag känner med dig! Men jag kände inget speciellt heller sådär i början. Det är så olika från person till person, kräktes aldrig ja du vet sånt där som ?alla andra gör?.. Jag mådde precis som vanligt! När har ni ultraljudet?
  • Mon 7 Sep 2020 21:44
    mooonwalker skrev 2020-09-07 17:36:57 följande:

    Tack så jättemycket!

    Just nu känner jag mig väldigt orolig för att jag inte har så mycket gravid-symtom. Jag borde bara vara glad över att må bra och inte ha massa jobbiga symtom, men eftersom jag varken mår illa, har någon halsbränna eller ömma bröst så känner jag mig inte gravid. Jag längtar så himla mycket till ultraljudet för att få se att det verkligen är något där inne!


    Vilken vecka är du i? Jag kände inget heller första 7 veckorna. Sedan kom illamåendet från helvete (vid v.6+5 ungefär) och tog över mitt liv och kräkningar dygnet runt. Alla mår inte sådär dåligt! Jag hade inga känningar på graviditet innan det, tog bara ett test då maken sa ?du är gravid?.

    Angående bebis nr 2 så kör vi igång denna månad men måste få ett ok från min läkare först pga andra besvär med kroppen. Kan troligtvis bli op först men förhoppningsvis inte. Det sjuka är att jag är mer nervös nu. Nu vet man vad det är man försöker att få, innan har man ingen aning hur överväldigande kärleken är.

    Du måste uppdatera efter ultraljudet!!! Jag håller alla tummarna för er!
  • Mon 7 Sep 2020 21:45
    Ontopic skrev 2020-09-07 21:35:00 följande:

    Jag känner med dig! Men jag kände inget speciellt heller sådär i början. Det är så olika från person till person, kräktes aldrig ja du vet sånt där som ?alla andra gör?.. Jag mådde precis som vanligt! När har ni ultraljudet?


    Hur går det för dig och barnet? Hur gammal är barnet nu?

    Mitt barn är över året nu. Sååå BUSIG och helt vild. Hon är så lik sin pappa nu (alltså min man). Sjukt nog!! Exakt samma färger och ögon. Inte ett dugg lik mig som är genetisk mamma.
  • Tue 8 Sep 2020 08:10
    Ontopic skrev 2020-09-07 21:35:00 följande:
    Jag känner med dig! Men jag kände inget speciellt heller sådär i början. Det är så olika från person till person, kräktes aldrig ja du vet sånt där som ?alla andra gör?.. Jag mådde precis som vanligt! När har ni ultraljudet?
    askyfullofstars skrev 2020-09-07 21:44:06 följande:
    Vilken vecka är du i? Jag kände inget heller första 7 veckorna. Sedan kom illamåendet från helvete (vid v.6+5 ungefär) och tog över mitt liv och kräkningar dygnet runt. Alla mår inte sådär dåligt! Jag hade inga känningar på graviditet innan det, tog bara ett test då maken sa ?du är gravid?.

    Angående bebis nr 2 så kör vi igång denna månad men måste få ett ok från min läkare först pga andra besvär med kroppen. Kan troligtvis bli op först men förhoppningsvis inte. Det sjuka är att jag är mer nervös nu. Nu vet man vad det är man försöker att få, innan har man ingen aning hur överväldigande kärleken är.

    Du måste uppdatera efter ultraljudet!!! Jag håller alla tummarna för er!
    Skönt att höra att ni skriver så! Jag tror att jag är i vecka 6+0. Jag blir lite förvirrad eftersom vi har gjort IVF, men eftersom vi hade återföring på dag 6 efter ägglossning borde återföringen väl vara 2+6...? Men jag vet inte om de frös ner embryot dag 5 eller 6, spelar det någon roll?

    Ultraljudet är inte förrän om två veckor. Tiden går så himla långsamt! Jag tänker att bara jag har gjort ultraljudet och sett att allt är bra kommer jag kunna slappna av. Men det kanske bara något jag inbillar mig, jag kanske kommer vara orolig hela tiden =)

  • Wed 16 Sep 2020 15:29
    askyfullofstars skrev 2020-09-07 21:45:29 följande:

    Hur går det för dig och barnet? Hur gammal är barnet nu?

    Mitt barn är över året nu. Sååå BUSIG och helt vild. Hon är så lik sin pappa nu (alltså min man). Sjukt nog!! Exakt samma färger och ögon. Inte ett dugg lik mig som är genetisk mamma.


    Det går jättebra! Hon fyllde 1 år 30/8 också helt busig och överallt! Vad coolt att hon har blivit lik din man! Här är det tvärtom, hon är en KOPIA av mig som liten. Häftigt det där!
  • Wed 16 Sep 2020 15:31
    mooonwalker skrev 2020-09-08 08:10:39 följande:

    Skönt att höra att ni skriver så! Jag tror att jag är i vecka 6+0. Jag blir lite förvirrad eftersom vi har gjort IVF, men eftersom vi hade återföring på dag 6 efter ägglossning borde återföringen väl vara 2+6...? Men jag vet inte om de frös ner embryot dag 5 eller 6, spelar det någon roll?

    Ultraljudet är inte förrän om två veckor. Tiden går så himla långsamt! Jag tänker att bara jag har gjort ultraljudet och sett att allt är bra kommer jag kunna slappna av. Men det kanske bara något jag inbillar mig, jag kanske kommer vara orolig hela tiden =)


    Äggplocket räknades väl som 2+0 om jag inte minns helt fel? Så spännande alltså med ultraljud! Jag tänkte också som du att det skulle släppa efter först ultraljudet, men njaae haha! Det är skönt att få bekräftat att det är en bebis där inne. Man tror ju knappt på det innan. Men mitt råd är att försöka njuta av graviditeten! Grattis grattis!! Underbart!
  • Sat 19 Sep 2020 08:38
    Ontopic skrev 2020-09-16 15:31:24 följande:
    Äggplocket räknades väl som 2+0 om jag inte minns helt fel? Så spännande alltså med ultraljud! Jag tänkte också som du att det skulle släppa efter först ultraljudet, men njaae haha! Det är skönt att få bekräftat att det är en bebis där inne. Man tror ju knappt på det innan. Men mitt råd är att försöka njuta av graviditeten! Grattis grattis!! Underbart!
    Jo jag har också läst att äggplocket är 2+0, men jag satte ju tillbaka ett fryst embryo så äggplocket var ju flera månader tidigare. Men en dag hit eller dit spelar ju inte så stor roll =)

    Jag har i alla fall varit på ultraljudet. Jag lyckades boka om det så att jag fick göra det några dagar tidigare =) Allt såg bra ut, det fanns ett litet tickade hjärta! Och storleken stämde bra överens med återföringen, så nu känns det mycket bättre. Väldigt tråkigt att min man inte fick vara med, men huvudsaken var att det såg bra ut. 
  • Mon 21 Sep 2020 07:50
    mooonwalker skrev 2020-09-19 08:38:17 följande:

    Jag har i alla fall varit på ultraljudet. Jag lyckades boka om det så att jag fick göra det några dagar tidigare =) Allt såg bra ut, det fanns ett litet tickade hjärta! Och storleken stämde bra överens med återföringen, så nu känns det mycket bättre. Väldigt tråkigt att min man inte fick vara med, men huvudsaken var att det såg bra ut. 


    Härliga nyheter! Vad skönt!
Svar på tråden Avsaknad av spermier