• 999

    Avsaknad av spermier

    igår fick min man och jag besked på hans spermaprov, på vårt första utredningssamtal. Visade sig att det hittats 0 spermier i hans sädesvätska! Känns som att vi har hamnat i en mardröm som vi inte lyckas vakna upp ur... 
    Nu vill jag höra om det finns fler som fått det beskedet och vad som hände sen? Hur gick det? 

    Min man fick lämna blodprov igår för att se om orsaken är pga. kromosomfel eller hormoner samt så kände läkaren på hans pung och konstaterade att den är något mindre än "normalt". 

    Kan ni som varit eller är med om detta dela med er? Jag behöver känna att vi inte är ensamma i hela världen om detta! Även om jag såklart inte önskar någon denna mardröm! 

  • Svar på tråden Avsaknad av spermier
  • askyfullofstars
    mooonwalker skrev 2020-09-19 08:38:17 följande:

    Jo jag har också läst att äggplocket är 2+0, men jag satte ju tillbaka ett fryst embryo så äggplocket var ju flera månader tidigare. Men en dag hit eller dit spelar ju inte så stor roll =)

    Jag har i alla fall varit på ultraljudet. Jag lyckades boka om det så att jag fick göra det några dagar tidigare =) Allt såg bra ut, det fanns ett litet tickade hjärta! Och storleken stämde bra överens med återföringen, så nu känns det mycket bättre. Väldigt tråkigt att min man inte fick vara med, men huvudsaken var att det såg bra ut. 


    Men du. Nu väger jag säga: GRATTIS!!! Vad ni har kämpat. Fortsätt uppdatera. Hur mår du nu i graviditeten?

    Vi har börjat här med baby #2. Sprutdag 3 idag :)
  • mooonwalker
    Kallamakka skrev 2020-09-21 07:50:41 följande:
    Härliga nyheter! Vad skönt!
    Ja, så skönt att se hjärtat! Men det gick väldigt fort, fick nog bara se embryot i någon minut.
    askyfullofstars skrev 2020-09-21 18:54:25 följande:
    Men du. Nu väger jag säga: GRATTIS!!! Vad ni har kämpat. Fortsätt uppdatera. Hur mår du nu i graviditeten?

    Vi har börjat här med baby #2. Sprutdag 3 idag :)

    Tusen tack! Vi förstår inte riktigt själva att det verkligen är sant. Jag mår fortfarande toppen. Hade en vecka där jag var så trött så att jag trodde att jag skulle dö, men det gick över ganska fort. Men inget illamående eller så. Bara lite molvärk i magen till och från (vilket gör mig jätterädd och jag tror att jag ska förlora "den" hela tiden). 

    Spännande med syskon, skönt att ni har fått komma igång. Du får fortsätta uppdatera hur allt går sen med äggplock och allt!
  • Ontopic
    mooonwalker skrev 2020-09-19 08:38:17 följande:

    Jo jag har också läst att äggplocket är 2+0, men jag satte ju tillbaka ett fryst embryo så äggplocket var ju flera månader tidigare. Men en dag hit eller dit spelar ju inte så stor roll =)

    Jag har i alla fall varit på ultraljudet. Jag lyckades boka om det så att jag fick göra det några dagar tidigare =) Allt såg bra ut, det fanns ett litet tickade hjärta! Och storleken stämde bra överens med återföringen, så nu känns det mycket bättre. Väldigt tråkigt att min man inte fick vara med, men huvudsaken var att det såg bra ut. 


    Åhh så himla kul att höra att allt såg bra ut! Förstår att det var tråkigt att din man inte fick vara med, hoppas han får nästa gång! Har du lyckats klura ut nu vilken vecka du är i?
  • Ontopic
    askyfullofstars skrev 2020-09-21 18:54:25 följande:

    Men du. Nu väger jag säga: GRATTIS!!! Vad ni har kämpat. Fortsätt uppdatera. Hur mår du nu i graviditeten?

    Vi har börjat här med baby #2. Sprutdag 3 idag :)


    Håll oss uppdaterade :) håller tummarna för en bra stimulering och resultat!
  • askyfullofstars
    mooonwalker skrev 2020-09-24 16:58:28 följande:

    Ja, så skönt att se hjärtat! Men det gick väldigt fort, fick nog bara se embryot i någon minut.Tusen tack! Vi förstår inte riktigt själva att det verkligen är sant. Jag mår fortfarande toppen. Hade en vecka där jag var så trött så att jag trodde att jag skulle dö, men det gick över ganska fort. Men inget illamående eller så. Bara lite molvärk i magen till och från (vilket gör mig jätterädd och jag tror att jag ska förlora "den" hela tiden). 

    Spännande med syskon, skönt att ni har fått komma igång. Du får fortsätta uppdatera hur allt går sen med äggplock och allt!


    Jag fördrår. Alltså man är så JÄVLA rädd när man kämpat. Men molvärken finns med hela tiden i princip då livmodern växer.

    Vi ska göra insemination igen. Sist tog det sig på andra försöket. Känner spontant att vi bara hade ren tur då. Men men. Det är bara att kämpa på!!!
  • askyfullofstars
    Ontopic skrev 2020-09-24 20:48:20 följande:

    Håll oss uppdaterade :) håller tummarna för en bra stimulering och resultat!


    Tack!! Det kommer jag göra. Planerar ni syskon för ert barn? Nu var det så längesedan så jag minns inte om du blev gravid via insemination eller ivf?
  • Ontopic
    askyfullofstars skrev 2020-09-24 21:36:37 följande:

    Tack!! Det kommer jag göra. Planerar ni syskon för ert barn? Nu var det så längesedan så jag minns inte om du blev gravid via insemination eller ivf?


    Vi hoppas kunna spara i hop och försöka för syskon. Vi gjorde 2 inseminationer som inte tog sig och dottern kom till via ivf sen. Så försöker vi på syskon så gör vi nog Ivf igen pga min pcos och så.. Ni gör inseminationer nu?
  • askyfullofstars
    Ontopic skrev 2020-09-27 19:22:19 följande:

    Vi hoppas kunna spara i hop och försöka för syskon. Vi gjorde 2 inseminationer som inte tog sig och dottern kom till via ivf sen. Så försöker vi på syskon så gör vi nog Ivf igen pga min pcos och så.. Ni gör inseminationer nu?


    Ja precis. Gjort min första insemination idag! Ägget (eller äggen?) hade redan släppt så hoppas det var nära inpå inseminationen. Tidigare har de inre släppt innan inseminationen.

    Var gjorde ni ivf?
  • Ontopic
    askyfullofstars skrev 2020-09-30 18:21:53 följande:

    Ja precis. Gjort min första insemination idag! Ägget (eller äggen?) hade redan släppt så hoppas det var nära inpå inseminationen. Tidigare har de inre släppt innan inseminationen.

    Var gjorde ni ivf?


    Åh vad spännande! Håller tummarna att det går vägen! :) Vi bor i Småland så fick ta oss till Linköping för behandling. Vet inte om vi hade gått via landstinget eller privat nästa gång.. Vart börjar man om man vill börja karusellen igen haha! Vart är det ni går?
  • askyfullofstars
    Ontopic skrev 2020-10-02 20:46:27 följande:

    Åh vad spännande! Håller tummarna att det går vägen! :) Vi bor i Småland så fick ta oss till Linköping för behandling. Vet inte om vi hade gått via landstinget eller privat nästa gång.. Vart börjar man om man vill börja karusellen igen haha! Vart är det ni går?


    Om ni har embryos kvar så vet jag att man kan bekosta för att få de insatta. Har ni det?

    Vi går på Trianglen i Hellerup (Danmark).
Svar på tråden Avsaknad av spermier