• 999
    Äldre 4 Jun 18:21
    539985 visningar
    2466 svar
    2466
    539985

    Avsaknad av spermier

    igår fick min man och jag besked på hans spermaprov, på vårt första utredningssamtal. Visade sig att det hittats 0 spermier i hans sädesvätska! Känns som att vi har hamnat i en mardröm som vi inte lyckas vakna upp ur... 
    Nu vill jag höra om det finns fler som fått det beskedet och vad som hände sen? Hur gick det? 

    Min man fick lämna blodprov igår för att se om orsaken är pga. kromosomfel eller hormoner samt så kände läkaren på hans pung och konstaterade att den är något mindre än "normalt". 

    Kan ni som varit eller är med om detta dela med er? Jag behöver känna att vi inte är ensamma i hela världen om detta! Även om jag såklart inte önskar någon denna mardröm! 

  • Svar på tråden Avsaknad av spermier
  • Thu 15 Apr 2021 11:03
    Kallamakka skrev 2021-02-20 17:02:13 följande:

    Halloj!

    Här går det dåligt. Är uppe i fem missfall nu och ska starta IVF nummer tre om en vecka. Så jag fortsätter väl helt enkelt vara det där specialfallet som tycks behöva kämpa på lite mer. Än är det inte över, men klart trött på detta nu


    Har inte varit här inne på länge men hoppas verkligen ni får erat efterlängtade barn snart!!!
  • Thu 15 Apr 2021 11:04

    Hej tjejer! Hur mår ni?

    Häromdagen drömde jag att jag och maken gick isär. Träffade därefter en ny man som också var steril och saknade spermier. Jag ba: men det är inga problem alls!

    Shit, har så svårt att tänka mig att bli gravid på ett ?vanligt? sätt nu efter dessa två resor. Nu är det inte länge kvar tills lillasyster förhoppningsvis joinar oss (v.31). Längtar sååååå!!!!

  • Thu 15 Apr 2021 12:01
    askyfullofstars skrev 2021-04-15 11:04:56 följande:

    Hej tjejer! Hur mår ni?

    Häromdagen drömde jag att jag och maken gick isär. Träffade därefter en ny man som också var steril och saknade spermier. Jag ba: men det är inga problem alls!

    Shit, har så svårt att tänka mig att bli gravid på ett ?vanligt? sätt nu efter dessa två resor. Nu är det inte länge kvar tills lillasyster förhoppningsvis joinar oss (v.31). Längtar sååååå!!!!


    Men gud vilken konstig dröm. Haha men jag håller med dig, man har verkligen accepterat och normaliserat hur man själv "gör barn" det är liksom inget konstigt längre.

    Så nära till lillasyster, hur mår ni?

    Själv så har vi gjort IVF 3, fick fyra ägg till frysen och ett i livmodern.

    Plussade i mars, men fått mycket blödningar, kraftiga och med klumpar och hela faderullan. Var därför på ett tidigt ultraljud i veckan och fick se till min förvåning - en liten klump med hjärta som slog. Däremot var den för liten för tiden och HCG är inte skyhögt. Så det blir kan mycket väl bli missfall snart. Ska in igen och titta på måndag. är okej med det, att gå i flera veckor och inte veta om jag fått missfall eller ej var klart värre. Nu vet jag liksom lite mer, hoppas på det bästa men förväntat mig det värsta just nu.
  • Thu 15 Apr 2021 12:33
    Kallamakka skrev 2021-04-15 12:01:49 följande:

    Men gud vilken konstig dröm. Haha men jag håller med dig, man har verkligen accepterat och normaliserat hur man själv "gör barn" det är liksom inget konstigt längre.

    Så nära till lillasyster, hur mår ni?

    Själv så har vi gjort IVF 3, fick fyra ägg till frysen och ett i livmodern.

    Plussade i mars, men fått mycket blödningar, kraftiga och med klumpar och hela faderullan. Var därför på ett tidigt ultraljud i veckan och fick se till min förvåning - en liten klump med hjärta som slog. Däremot var den för liten för tiden och HCG är inte skyhögt. Så det blir kan mycket väl bli missfall snart. Ska in igen och titta på måndag. är okej med det, att gå i flera veckor och inte veta om jag fått missfall eller ej var klart värre. Nu vet jag liksom lite mer, hoppas på det bästa men förväntat mig det värsta just nu.


    Men åh, kära du! 4 ägg till frysen var dock inte dåligt resultat. Får du något svar på varför du får missfall? Får du några mediciner som blodförtunnande eller annat som hjälper dig att behålla embryon? Är det med din makes spermier?

    Jag hoppas verkligen du får positivt besked på måndag. Uppdatera gärna!!
  • Thu 15 Apr 2021 22:12
    askyfullofstars skrev 2021-04-15 12:33:33 följande:

    Men åh, kära du! 4 ägg till frysen var dock inte dåligt resultat. Får du något svar på varför du får missfall? Får du några mediciner som blodförtunnande eller annat som hjälper dig att behålla embryon? Är det med din makes spermier?

    Jag hoppas verkligen du får positivt besked på måndag. Uppdatera gärna!!


    De har inte hittat någon anledning till mina missfall. Får inte någon medicin pga det.

    Och ja det är med min mans spermier(som legat frysta efter resa i typ tre år) så tinar dem upp en omgång lite då och då. Sjukt att det funkar.

    Tack för hoppet

    Nu kanske du kan svara på hur ni mår?
  • Mon 19 Apr 2021 15:47

    Hej!

    Nu har vi fått missfall för sjätte gången. Vi hade ju turen att hitta spermier via tesa. Men nu misstänker gyn starkt att min sambos spermier inte är bra, därför att han bär på en missbildning själv och således kanske för den vidare.

    Hon tyckte att nästa steg för oss är insemination med donerade spermier. Hur har man det samtalet med sin partner? Har ni något tips till mig, om hur jag kan formulera mig eller tidsram för att han ska få bestämma sig om han vill det eller inte?

    IVF kliniken ska ge sitt utlåtande på torsdag om vad de anser är rätt väg. Men det lutar alltså åt donerade spermier för vår del.

    Vet att vi hade den här diskussionen under den tiden vi inte visste om vi skulle hitta spermierna eller ej, men nu ska vi alltså diskutera detta igen. Har ni tips och råd? Vill inte pusha eller så, men samtidigt vill jag ha barn med honom.

  • Mon 19 Apr 2021 18:45
    Kallamakka skrev 2021-04-19 15:47:09 följande:

    IVF kliniken ska ge sitt utlåtande på torsdag om vad de anser är rätt väg. Men det lutar alltså åt donerade spermier för vår del.

    Vet att vi hade den här diskussionen under den tiden vi inte visste om vi skulle hitta spermierna eller ej, men nu ska vi alltså diskutera detta igen. Har ni tips och råd? Vill inte pusha eller så, men samtidigt vill jag ha barn med honom.


    Jag har en del erfarenhet av liknande situationer, sett ur flera perspektiv. Dels mitt engagemang att hjälpa andra förstås. Men också att vid ett halvårs ålder blev jag fosterhemsplacerad hos ett par, som adopterade mig när jag var tio år.

    De är den enda familj jag haft och ser min pappa som pappa med samma självklarhet som jag tror barn i andra familjer gör. Min biologiska far hade avlidit innan jag tog reda på vem han var, så jag kommer alltid ha bara en pappa.

    Jag tänker på det ibland, det där att jag inte är biologiskt släkt med min pappa, men det händer rätt sällan. Det är nog på samma sätt från pappas perspektiv, att han tänkte mycket på det i början men tänkte på det alltmer sällan allt efter som åren gick. På samma sätt som han är min enda pappa så är jag hans enda son och jag tror inte han hade viljat gå miste om att vara pappa fast han inte kan få egna barn
  • Tue 20 Apr 2021 04:57
    +1
    SvenOlsson skrev 2021-04-19 18:45:56 följande:

    Jag har en del erfarenhet av liknande situationer, sett ur flera perspektiv. Dels mitt engagemang att hjälpa andra förstås. Men också att vid ett halvårs ålder blev jag fosterhemsplacerad hos ett par, som adopterade mig när jag var tio år.

    De är den enda familj jag haft och ser min pappa som pappa med samma självklarhet som jag tror barn i andra familjer gör. Min biologiska far hade avlidit innan jag tog reda på vem han var, så jag kommer alltid ha bara en pappa.

    Jag tänker på det ibland, det där att jag inte är biologiskt släkt med min pappa, men det händer rätt sällan. Det är nog på samma sätt från pappas perspektiv, att han tänkte mycket på det i början men tänkte på det alltmer sällan allt efter som åren gick. På samma sätt som han är min enda pappa så är jag hans enda son och jag tror inte han hade viljat gå miste om att vara pappa fast han inte kan få egna barn


    Tack för att du delade med dig av dina erfarenheter fint att höra om er goda relation och dina tankar kring det under uppväxten.
  • Anonym (Donat­orer)
    Tue 20 Apr 2021 08:14

    Finns det någon här som varit i kontakt med bra spermadonatorer? Kanske finns det någon lista i tråden(som inte är creepet Sven)?

  • Tue 20 Apr 2021 08:17
    Anonym (Donatorer) skrev 2021-04-20 08:14:41 följande:

    Finns det någon här som varit i kontakt med bra spermadonatorer? Kanske finns det någon lista i tråden(som inte är creepet Sven)?


    Nej tyvärr.
Svar på tråden Avsaknad av spermier