• 999
    Äldre 4 Jun 18:21
    540223 visningar
    2466 svar
    2466
    540223

    Avsaknad av spermier

    igår fick min man och jag besked på hans spermaprov, på vårt första utredningssamtal. Visade sig att det hittats 0 spermier i hans sädesvätska! Känns som att vi har hamnat i en mardröm som vi inte lyckas vakna upp ur... 
    Nu vill jag höra om det finns fler som fått det beskedet och vad som hände sen? Hur gick det? 

    Min man fick lämna blodprov igår för att se om orsaken är pga. kromosomfel eller hormoner samt så kände läkaren på hans pung och konstaterade att den är något mindre än "normalt". 

    Kan ni som varit eller är med om detta dela med er? Jag behöver känna att vi inte är ensamma i hela världen om detta! Även om jag såklart inte önskar någon denna mardröm! 

  • Svar på tråden Avsaknad av spermier
  • Wed 2 Jun 2021 15:25

    Hej igen. Om någon finns kvar här i tråden?

    Jag skulle behöva er hjälp, eller snarare, era mäns hjälp!

    Min sambo funderar mycket på hur det kommer kännas den dagen när bebis kommer, han är rädd för anknytningen. Jag frågade om han skulle vilja höra hur andra män upplevt det. Vilket han skulle vilja höra mer om. Och därför frågar jag er. Kanske kan ni berätta något? Eller er man, om känslorna kring att bli pappa med donerade spermier. Tror det skulle hjälpa min sambo lite. Om ni vill

    Vi börjar förmodligen med IVF med donerade spermier efter sommaren.

  • Wed 2 Jun 2021 19:56
    Kallamakka skrev 2021-06-02 15:25:51 följande:

    Hej igen. Om någon finns kvar här i tråden?

    Jag skulle behöva er hjälp, eller snarare, era mäns hjälp!

    Min sambo funderar mycket på hur det kommer kännas den dagen när bebis kommer, han är rädd för anknytningen. Jag frågade om han skulle vilja höra hur andra män upplevt det. Vilket han skulle vilja höra mer om. Och därför frågar jag er. Kanske kan ni berätta något? Eller er man, om känslorna kring att bli pappa med donerade spermier. Tror det skulle hjälpa min sambo lite. Om ni vill

    Vi börjar förmodligen med IVF med donerade spermier efter sommaren.


    Jag är kvar då och då och tittar om det är någon som skrivit i tråden! Min sambo var redan från början positivt inställd till hela donations grejen.. så för honom var det liksom inget han tänkte på. Är din sambo orolig för att barnet inte skulle kännas som hans? Jag tror att oron innan som man kan känna, eller tankarna man har försvinner den dagen barnet väl är fött. För min sambo finns det inget annat barn i världen.
  • Wed 2 Jun 2021 21:16
    Ontopic skrev 2021-06-02 19:56:43 följande:

    Jag är kvar då och då och tittar om det är någon som skrivit i tråden! Min sambo var redan från början positivt inställd till hela donations grejen.. så för honom var det liksom inget han tänkte på. Är din sambo orolig för att barnet inte skulle kännas som hans? Jag tror att oron innan som man kan känna, eller tankarna man har försvinner den dagen barnet väl är fött. För min sambo finns det inget annat barn i världen.


    Hej! Allt bra?

    Ja, han är rädd för att inte känna att det är hans. Jag tänker att någon annan man måste ha känt den oron innan och kanske minns hur det var sen när bebisen kom.
  • Wed 2 Jun 2021 21:56
    Kallamakka skrev 2021-06-02 21:16:01 följande:

    Hej! Allt bra?

    Ja, han är rädd för att inte känna att det är hans. Jag tänker att någon annan man måste ha känt den oron innan och kanske minns hur det var sen när bebisen kom.


    Det är bra med oss. Hur är det med er? Hur känner du inför möjlig donation? Det kan vara så att min sambo tänkte saker han inte sa, för jag var inte lika positiv som han till en början. Att han liksom inte ville göra det ?värre?. Hur eller hur så försvann alla tankar kring det som kunde oroa en när hon hade kommit!
  • Sun 6 Jun 2021 11:34
    Ontopic skrev 2021-06-02 21:56:51 följande:

    Det är bra med oss. Hur är det med er? Hur känner du inför möjlig donation? Det kan vara så att min sambo tänkte saker han inte sa, för jag var inte lika positiv som han till en början. Att han liksom inte ville göra det ?värre?. Hur eller hur så försvann alla tankar kring det som kunde oroa en när hon hade kommit!


    Skönt att höra! Här är det rätt bra med. Donation känns som en frisk fläkt med mer möjligheter och mindre hjärtesorg. Vi är hoppfulla.

    Tack för du delar med dig om hur ni känt, alla upplever verkligen allt så olika. Det är svårt att hitta berättelse genom processen som kommer ifrån männen, men har lyckats hitta några instakonton som sambon kan följa. Han känner sig lite ensam om "oron" fortfarande.
  • Thu 17 Jun 2021 16:08

    Hej!

    Hur går det för alla i tråden?

    Vi har precis fått tillökning i familjen. En liten flicka som blev till med samma donator som storasyster har kommit till oss. Vid födseln av storasyster var min make lite orolig hur det skulle bli att vara pappa till ett barn som blev till via donation. Denna gång visste han ju redan och var så otroligt peppad på att få träffa sin andra dotter.

    Kram till er alla!

  • Wed 7 Jul 2021 15:12

    Nu har vi bestämt att vi lämnar våra befruktade ägg i frysen. Efter sommaren börjar vi processen mot IVF med donerade spermier istället. Känns hoppfullt!

  • Sun 11 Jul 2021 13:55
    askyfullofstars skrev 2021-06-17 16:08:15 följande:

    Hej!

    Hur går det för alla i tråden?

    Vi har precis fått tillökning i familjen. En liten flicka som blev till med samma donator som storasyster har kommit till oss. Vid födseln av storasyster var min make lite orolig hur det skulle bli att vara pappa till ett barn som blev till via donation. Denna gång visste han ju redan och var så otroligt peppad på att få träffa sin andra dotter.

    Kram till er alla!


    Åhh grattis till er dotter!! Vi vill gärna försöka för syskon till hösten men verkar få vänta..
    Kallamakka skrev 2021-07-07 15:12:55 följande:

    Nu har vi bestämt att vi lämnar våra befruktade ägg i frysen. Efter sommaren börjar vi processen mot IVF med donerade spermier istället. Känns hoppfullt!


    Härlig känsla av hoppfullhet! Stort lycka till! Håller alla tummar och tår för er skull.
  • Fri 29 Oct 2021 10:16

    Hej allihopa!

    Jag gissar på att det finns några av er "gamla" som fortfarande tittar in här då och då. I maj föddes min son, så han är nu ca 5,5 månader. Jag kan inte riktigt förstå att allt verkligen gick vägen för oss. Jag tror att vi började aktivit försöka få barn 2015, började med utredningen 2016 och att jag sedan började skriva här 2017. Sex år senare sitter jag nu här äntligen med min lilla prins. Vi gjorde ju tre IVF försök (med micro-tese) i offentlig vård, fyra inseminationer med donerade spermier i privat vård innan vi åkte till Göteborg (Carlanderska) och gjorde IVF och TESA. På andra privata IVF-försöket lyckades vi och vi har till och med ett embryo kvar i frysen. Vår son har verkligen blivit en perfekt liten blandning mellan min man och mig.

    Jag ville bara ge en liten uppdatering och hoppas verkligen att ni som fortfarande kämpar en dag lyckas vare sig det blir med egna eller donerade spermier!

    Kram!

  • Fri 29 Oct 2021 10:34
    mooonwalker skrev 2021-10-29 10:16:32 följande:

    Hej allihopa!

    Jag gissar på att det finns några av er "gamla" som fortfarande tittar in här då och då. I maj föddes min son, så han är nu ca 5,5 månader. Jag kan inte riktigt förstå att allt verkligen gick vägen för oss. Jag tror att vi började aktivit försöka få barn 2015, började med utredningen 2016 och att jag sedan började skriva här 2017. Sex år senare sitter jag nu här äntligen med min lilla prins. Vi gjorde ju tre IVF försök (med micro-tese) i offentlig vård, fyra inseminationer med donerade spermier i privat vård innan vi åkte till Göteborg (Carlanderska) och gjorde IVF och TESA. På andra privata IVF-försöket lyckades vi och vi har till och med ett embryo kvar i frysen. Vår son har verkligen blivit en perfekt liten blandning mellan min man och mig.

    Jag ville bara ge en liten uppdatering och hoppas verkligen att ni som fortfarande kämpar en dag lyckas vare sig det blir med egna eller donerade spermier!

    Kram!


    Hej!

    Härligt att få läsa. Äntligen på andra sidan om allt elände, måste vara fantastiskt!

    Vet inte vilka som fortfarande kämpar här förutom jag, helt ärligt. Men kanske tittar någon annan "gammal räv" in också med en liten uppdatering
Svar på tråden Avsaknad av spermier