• 999
    Äldre 4 Jun 18:21
    539042 visningar
    2466 svar
    2466
    539042

    Avsaknad av spermier

    igår fick min man och jag besked på hans spermaprov, på vårt första utredningssamtal. Visade sig att det hittats 0 spermier i hans sädesvätska! Känns som att vi har hamnat i en mardröm som vi inte lyckas vakna upp ur... 
    Nu vill jag höra om det finns fler som fått det beskedet och vad som hände sen? Hur gick det? 

    Min man fick lämna blodprov igår för att se om orsaken är pga. kromosomfel eller hormoner samt så kände läkaren på hans pung och konstaterade att den är något mindre än "normalt". 

    Kan ni som varit eller är med om detta dela med er? Jag behöver känna att vi inte är ensamma i hela världen om detta! Även om jag såklart inte önskar någon denna mardröm! 

  • Svar på tråden Avsaknad av spermier
  • Anonym (Sara9­0)
    Wed 1 Jun 2022 11:40

    Hej alla! 


    vår son är nu 3 år och lillasyster påväg. Samma donator till dem båda. Jag börjar nu fundera på hur och när man ska berätta för barnen hur de kom till? Någon som har erfarenhet av detta? sonen är ju bara tre så det är lite tidigt kanske men man vill ju inte heller att det ska vara an hemlighet för dem. hur tänker ni?

  • Wed 1 Jun 2022 15:30
    Anonym (Sara90) skrev 2022-06-01 11:40:54 följande:

    Hej alla! 


    vår son är nu 3 år och lillasyster påväg. Samma donator till dem båda. Jag börjar nu fundera på hur och när man ska berätta för barnen hur de kom till? Någon som har erfarenhet av detta? sonen är ju bara tre så det är lite tidigt kanske men man vill ju inte heller att det ska vara an hemlighet för dem. hur tänker ni?


    Hej! Vet inte om någon kikar in här. Vår bebis har inte kommit än, men vi har tänkt ta upp det så fort som möjligt. I relation till mognad och förståelse(men när är ju så individuellt). Kanske i samband med att barnet börjar prata om relationer eller hur barn blir till, att då berätta att "vet du hur du blev till? Mamma och pappa ville ha ett barn men vi kunde inte, så vi fick hjälp av en annan man. När han hjälpte oss så blev du till och han är din biologiska pappa, men så har du ju pappa här hemma också." Något i den stilen. Vet inte exakt eftersom jag inte haft samtalet ännu kan tänka mig att barnet frågar om det då har två pappor, och att få förklara att "du har en pappa som skapade dig tillsammans med mamma, och en pappa som funnits här hela livet och lärt dig en massa saker." .. något i den stilen? Kanske? Hur tänker du? 

    Vi har försökt tänka att vi ska vara öppna för eventuella frågor, eller rentav hur vill barnet benämna den här mannen? För oss är han donator men för barnet är han ju en biologisk pappa. Känns viktigt att förmedla det från början, att han Är en viktig person i barnets genetik. Att inte prata om honom som donator, utan som en person som finns som man kan ta reda på mer om sen om barnet vill i framtiden. 

    Sen undrar jag om det inte finns barnböcker i ämnet? Toppen isåfall att läsa tillsammans! 
  • Wed 1 Jun 2022 23:07
    Kallamakka skrev 2022-06-01 15:30:35 följande:
    Vår bebis har inte kommit än, men vi har tänkt ta upp det så fort som möjligt. I relation till mognad och förståelse(men när är ju så individuellt). Kanske i samband med att barnet börjar prata om relationer eller hur barn blir till, att då berätta att "vet du hur du blev till? Mamma och pappa ville ha ett barn men vi kunde inte, så vi fick hjälp av en annan man. När han hjälpte oss så blev du till och han är din biologiska pappa, men så har du ju pappa här hemma också." Något i den stilen. Vet inte exakt eftersom jag inte haft samtalet ännu kan tänka mig att barnet frågar om det då har två pappor, och att få förklara att "du har en pappa som skapade dig tillsammans med mamma, och en pappa som funnits här hela livet och lärt dig en massa saker." .. något i den stilen? Kanske?  
    Jag kan tänka mig att det är något ni får berätta om många gånger i olika grad av komplexitet under ert barns uppväxt. De flesta barns första fråga är nog bara rent allmänt hur barn blir till, om jag går efter hur mina barn frågade. Men när är en lämplig ålder att först berätta att barnet har en annan biologisk fader, tro? Det är nog individuellt precis som du säger :)
  • Thu 2 Jun 2022 17:18
    Anonym (Sara90) skrev 2022-06-01 11:40:54 följande:

    Hej alla! 


    vår son är nu 3 år och lillasyster påväg. Samma donator till dem båda. Jag börjar nu fundera på hur och när man ska berätta för barnen hur de kom till? Någon som har erfarenhet av detta? sonen är ju bara tre så det är lite tidigt kanske men man vill ju inte heller att det ska vara an hemlighet för dem. hur tänker ni?


    Hej

    Grattis till två efterlängtade barn.


    Hoppas det är ok att jag svarar även om jag inte tillhör dem som kämpar med ofrivillig barnlöshet pga. manlig faktor. Är däremot förälder genom spermadonation. ( Barnen har tillkommit i en samkönad relation med hjälp av donerade spermier.) Så vår situation är annorlunda. Både barnen och utomstående personer förstår ju att barnen inte tillkommit genom samlag och att vi båda inte kan vara barnets biologiska föräldrar.


    Vi har pratat om hur barnen blivit till redan när de varit bebisar. Mycket utifrån tacksamheten av att vi fått hjälp så att vi har kunnat få barn. För min del har det varit rätt sätt, att berätta från start. Då har jag som förälder fått öva på att berätta det så att orden faller naturligt för mig och det har då inte heller blivit ett samtal att ladda inför utan ett samtalsämne som finns med barnen hela livet. För barnen är det då också något de känner till så långt tillbaka som de minns. De har varsin bok med bilder från våra försök och graviditeten som vi läst och som de själva kunnat ta fram om de velat läsa om sin tillkomst. I takt med att de blivit äldre har jag också gett dem mer information. När de är 3, 7 eller 12 ser ju frågorna och förståelsen olika ut från deras sida så som förälder får en följa dem i vad de undrar där och då. Och vara nyfiken på deras frågor.  


    På kunskapsguiden finns bra information:


     


    Samtal med barn om deras genetiska ursprung - Kunskapsguiden


    Det har kommit allt fler barnböcker genom åren så några såna böcker kan vara bra att ha hemma. Så barnen får veta hur barn kan bli till på olika sätt och på så sätt kan se att deras sätt är ett av flera. Låna hem och se vilka ni tycker passar er och ert barn.


    Lästips om ofrivillig barnlöshet | Akademiska
    Ännu ett tips: Boken Spermie plus ägg är lika med bebis.  


    Kan också tipsa om att lyssna intervjuer med Gunilla Sydsjö i något av följande poddavsnitt. Hon har forskat/arbetat med frågan om donatorer, ofrivilligt barnlösa och barn som tillkommit genom donation och jag vill minnas att hon säger en del bra och tänkvärda saker:


    Podden Jag vill ha barn avsnitt 123 och 127 samt IVF podden avsnitt 78.


     


    Hoppas du och din partner kan ha bra samtal kring hur ni vill göra i relation till era barn. När det känns dags för er att berätta om det för barnen, på vilket sätt och med vilka ord. Om ni har gjort behandling i Sverige kan ni säkert kontakta den kurator/psykolog som är kopplade till kliniken om ni önskar stöd eller samtal kring detta. 

  • Anonym (Föräl­dern)
    Mon 27 Jun 2022 10:54

    Hej jag vet inte hur det gått för er eller hur vanligt det är med att man inte kan få biologIsak barn när man inte har några spermier i sitt spermaprov. skulle vara vara intressant att ta del av en sån statistik men de som svara i dessa trådar svarar alltid om donation, som att det är det enda rimliga när man fått det resultat ni fått. Det kan ju vara massor anledningar till att man har noll spermier, allt från en tillfällig dipp till att det är helt hopplöst och allt däremellan. 

    jag tycker ni, oavsett pengar ska göra en fullständig utredning via sjukvården. Det är viktigt också för mannen om någonting är fel som kan påverka hälsan. blir det donation i slutändan blir det också bra förstås men utred först vad det beror på och det hoppfulla är att sjukvården inom detta område bara blir bättre och bättre. Vad man inte kunde fixa för 8 år sen, kan man fixa idag och så kommer det fortsätta. 


    Sen hoppas jag att du kan börja jobba igen, tänka positivt, planera roliga saker ihop med din man som nödvändigtvis inte är relaterat till barn så att allt i livet inte handlar om denna fråga. Det ger också kraft till processen. 


    lycka till och låt tiden, processen ha sin gång. Det går ju inte att säga hur stor chans ni har att få biologiska barn eftersom testresultatet kan bero på vad som helst men det behöver inte alls vara kört. Det kan vara allt från riktigt goda chanser till mindre goda. kämpa på, ha en fin sommar och fokusera på allt bra som gör er till er!

    MVH
    från en med samma start och biologiska barn

  • Anonym (Donat­orer)
    Tue 28 Jun 2022 15:06
    +2

    Men vad har hänt här då? Vi gjorde en ivf-utredning trots allt och mannen har plötsligt spermier. Visserligen bara 5 miljoner, men ändå. Vi har sommaren på oss att rå-försöka. Sedan blir det ivf i alla fall, men vi bedömdes i alla fall att ha väldigt goda chanser att lyckas och de behöver inte gå in i pungen på mannen.

  • Sat 7 Jan 2023 20:54

    Är det någon kvar i tråden?
    Vi fick två barn via donation slutligen. Födda 19 och 21. Nu funderar vi på en tredje! Känns galet för vi trodde inte ens vi skulle få ett barn. Känns nästan otacksamt att inte känna sig klara efter två barn men vi längtar efter en till.

  • Anonym (bmi troubl­e)
    Sun 8 Jan 2023 13:29

    Så.. Jag gick upp lite grann i vikt, ää vem ljuger jag för.
    Nä, Jag gick upp massor i vikt efter min och fd fruns skilsmässa, ja jäklar..
    Nu väger man närmare ett Ton dessvärre.
    Fat- bastard frn Austin powers" läge i soffan.. but, what to do typ^

    I alla fall så fick vi, hon och jag tillsammans tre underbara barn, två killar o en tjej som jag älskar mer än något annat i Världen.
    Och nu till det tråkiga i kråksången.. En fick också reda på för lite sen, att jag inte längre har några som helst fungerande soldater .. längre.. wtf.

    Men tydligen blev det så. Jag ser ej det som Mardröm direkt, men håller med.. det kan bli lite pinsamt om det vill när det kommer på tal.

    -Ts, Hoppas det löser sig för er. Mvh.

  • Anonym (icke-­obstru­ktiv)
    Sat 14 Jan 2023 09:48

    Hej,

    Jag har antagligen icke obstruktiv azoospermi då inga spemier funna vid PESA/TESA. Blir väl nu mikroTESE. Ska man göra det i huddinge eller är det värt att betala för att göra det i göteborg istället, dom verkar duktiga där.


    Vet någon ungefär hur lång tid det kan vara för att göra mikroTESE i göteborg på livio?

    Är det stor skillnad på de olika inrättningarna?

    Man är förkrossad såklart.

  • Sun 15 Jan 2023 19:36
    askyfullofstars skrev 2023-01-07 20:54:36 följande:

    Är det någon kvar i tråden?
    Vi fick två barn via donation slutligen. Födda 19 och 21. Nu funderar vi på en tredje! Känns galet för vi trodde inte ens vi skulle få ett barn. Känns nästan otacksamt att inte känna sig klara efter två barn men vi längtar efter en till.


    Hej!!

    Kul! Så härligt att ni är sugna på en tredje, man vet bara själv när man är klar med barn. Det ska ingen historik behöva stå ivägen för, kör så det ryker!

    Jag kikar in här ibland. Vi har fått vår dotter nu, hade gärna skaffat en till men jag vill också att de blir helt biologiska syskon vilket kanske inte blir en möjlighet i framtiden..
  • Fri 3 Feb 2023 11:40
    Kallamakka skrev 2023-01-15 19:36:52 följande:
    Hej!!

    Kul! Så härligt att ni är sugna på en tredje, man vet bara själv när man är klar med barn. Det ska ingen historik behöva stå ivägen för, kör så det ryker!

    Jag kikar in här ibland. Vi har fått vår dotter nu, hade gärna skaffat en till men jag vill också att de blir helt biologiska syskon vilket kanske inte blir en möjlighet i framtiden..
    Åhhhhh stort stort grattis! Är det er biologiska dotter?
  • Sun 5 Feb 2023 23:09
    +1

    Hej, min sambo har icke obstruktiv azoospermi (har gjort både PESA och mikroTESE på Karolinska Huddinge). Vi står nu i kö för spermadonation, men så har vi börjat läsa här på Familjeliv att Carlanderska i Göteborg har längre erfarenhet av infertilitet och vi funderar nu på om vi kanske ska vända oss dit för en ?second opinion?. Det skulle vara intressant att höra om någon annan varit i samma situation och sedan vänt sig till Carlanderska (eller någon annan klinik för den delen), blev utfallet i sådant fall något annat? Vi har sedan en tid varit inställd på spermadonation men hoppet är ju det sista som överger människan?

  • Wed 15 Feb 2023 19:32
    askyfullofstars skrev 2023-02-03 11:40:07 följande:
    Åhhhhh stort stort grattis! Är det er biologiska dotter?
    Tack så mycket! Vi använde en spermiedonator tillslut ändå  
Svar på tråden Avsaknad av spermier