• Anonym (Sthlm­sfarsa­n)
    Äldre 5 Jun 20:36
    996 visningar
    5 svar
    5
    996

    Delad vårdnad + Flytta

    Lilltjejens mamma har nu flyttat ifrån stan, närmare bestämt ur länet (men nära länsgränsen, 8 mil ifrån min ort). Dagiset är inte förändrat utan dottern går på samma och hennes mamma lämnar och hämtar på dagis precis som innan flytten. Min dotter är skriven (folkbokförd?) hos mig.

    Jag har fått ett jobberbjudande som ligger på en annan ort (3-4 mil) men i samma län som idag och funderar på att flytta. Har hela tiden känt mig låst och tänkt "ja jag kommer ju inte kunna flytta härifrån på många år" men sen började jag fundera på hur det egentligen funkar med tanke på att hennes mamma inte ens bor i samma län längre..

    Vad har jag för rättigheter och möjligheter när det kommer till att flytta till annan ort, byta dagis men fortfarande få behålla dottern varannan vecka? Vad kan lilltjejens mamma göra som kan påverka varannan-vecka / folkbokföringen?

    Sorry om det blev grötigt, många tankar som gör det svårt att formulera.

  • Svar på tråden Delad vårdnad + Flytta
  • Äldre 5 Jun 21:05
    #1

    Du får flytta hur du vill men mamman måste skriva under flyttanmälan för dottern som du säkert vet.

    Kan ni inte komma överens så skrivs barnet antingen där barnet har den huvudsakliga dygnsvilan, men ni har ju henne lika mycket. Då skrivs barnet hos den som bor närmast barnets förskola/skola.

    Förskola kan du inte byta som du vill eftersom ni har gemensam vårdnad (som jag tolkar det) där måste ni komma överens och om ni inte kan det så blir det troligen så att hon går kvar, men det är jag inte alls säker på.
    Däremot, när hon ska börja skolan och ni inte kan komma överens, så kommer hon att skrivas in i den som hon tillhör vilket ofta är närmast barnets folkbokföringsadress.

    Dock så tycker jag du ska tänka på flickan först och främst. Om du flyttar, längre från mamman och kräver att mamman ska åka ännu längre så anser jag att du INTE har flickans bästa för ögonen. Det är 3-4 mil, det är 30-40 min restid, upp till en timme, det bör du ju orka pendla.

  • Anonym (Sthlm­sfarsa­n) Trådstartaren
    Äldre 5 Jun 21:24
    #2
    SupersurasunkSara skrev 2015-06-05 21:05:38 följande:

    Du får flytta hur du vill men mamman måste skriva under flyttanmälan för dottern som du säkert vet.

    Kan ni inte komma överens så skrivs barnet antingen där barnet har den huvudsakliga dygnsvilan, men ni har ju henne lika mycket. Då skrivs barnet hos den som bor närmast barnets förskola/skola.

    Förskola kan du inte byta som du vill eftersom ni har gemensam vårdnad (som jag tolkar det) där måste ni komma överens och om ni inte kan det så blir det troligen så att hon går kvar, men det är jag inte alls säker på.
    Däremot, när hon ska börja skolan och ni inte kan komma överens, så kommer hon att skrivas in i den som hon tillhör vilket ofta är närmast barnets folkbokföringsadress.

    Dock så tycker jag du ska tänka på flickan först och främst. Om du flyttar, längre från mamman och kräver att mamman ska åka ännu längre så anser jag att du INTE har flickans bästa för ögonen. Det är 3-4 mil, det är 30-40 min restid, upp till en timme, det bör du ju orka pendla.


    Men om dagiset kräver att minst en förälder bor i kommunen för att barnet skall ha en dagisplats, vad händer då om jag flyttar?

    Och ja, jag tänker på min dotter hela tiden, det är typ det enda jag gör. Men jag måste även tänka lite på mig själv. Jag känner ingen på min ort, har aldrig gjort. Jag flyttade hit för dotterns mamma bodde här då och nu är jag fast på en ort som jag inte ens vill bo på.

    Och ja, självklart kan man pendla 30-40 min restid men det är inte riktigt optimalt beroende på jobb. Hennes mamma flyttade 8 mil, det är lite över en timme i restid men det är antagligen försvarbart då?
  • Anonym (Signa­tur)
    Äldre 5 Jun 21:26
    #3

    Hur förändrar din ev flytt mammans hämtningar och lämningar? För barnomsorg/skola blir där barnet blir folkbokförd.

  • Anonym (Sthlm­sfarsa­n) Trådstartaren
    Äldre 5 Jun 21:29
    #4
    Anonym (Signatur) skrev 2015-06-05 21:26:12 följande:

    Hur förändrar din ev flytt mammans hämtningar och lämningar? För barnomsorg/skola blir där barnet blir folkbokförd.


    Ja det förändrar ju +30 minuters restid vid hämtning och lämning isåfall.
  • Äldre 5 Jun 22:07
    #5
    Anonym (Sthlmsfarsan) skrev 2015-06-05 21:24:37 följande:
    Men om dagiset kräver att minst en förälder bor i kommunen för att barnet skall ha en dagisplats, vad händer då om jag flyttar?

    Och ja, jag tänker på min dotter hela tiden, det är typ det enda jag gör. Men jag måste även tänka lite på mig själv. Jag känner ingen på min ort, har aldrig gjort. Jag flyttade hit för dotterns mamma bodde här då och nu är jag fast på en ort som jag inte ens vill bo på.

    Och ja, självklart kan man pendla 30-40 min restid men det är inte riktigt optimalt beroende på jobb. Hennes mamma flyttade 8 mil, det är lite över en timme i restid men det är antagligen försvarbart då?
    Jag vet inte vad som händer då, Har aldrig varit i den sitsen så jag har inte hört talas om ett sånt krav. Om du ska flytta och dottern inte får gå kvar så torde det rimliga vara att ni försöker hitta en förskola mitt emellan er för att inte försvåra för mammans umgänge.

    Må hända det inte är DIN hemort, men det är ditt barns. Alternativet är ju annars att en av er får ha varannan helg och det antar jag att ingen av er vill. Visst kan barn flytta och byta förskola/skola men bäst är ju om man slipper göra det.
Svar på tråden Delad vårdnad + Flytta