• Anonym (TS)
    Äldre 16 Jun 14:27
    13382 visningar
    36 svar
    36
    13382

    Varför blev Lisa Holm-fallet så stort?

    Jag tycker det är tragiskt det som har hänt, gråter nästan av en så ung kvinna blev mördad men samtidigt så blev jag lite fundersam... Varför blev Lisa Holm-fallet så stort i media och på flashback? På Flashback har tråden redan 20 miljoner visningar på bara en vecka cirka. Det är alltså största tråden någonsin i aktuella brott och kriminalfall... Tror nästan den kan bli störst på hela flashback inom ett år kanske. 

    Är det för att hon var en ung snygg kvinna som fallet blev så stort? Berätta gärna vad ni tror.

  • Svar på tråden Varför blev Lisa Holm-fallet så stort?
  • Påven Johann­a
    Äldre 16 Jun 14:29
    #1
    +1

    Det beror väl på att ungarna har fått sommarlov. 

  • Äldre 16 Jun 14:34
    #2

    För att hon var svensk, vit, blond, ung, söt och försvann i en svensk idyll. Jackpott liksom. Det enda som kunde slagit det vore väl om hon var ännu yngre.

  • Anonym (MWWS)
    Äldre 16 Jun 14:36
    #3

    Så kallat "Missing White Woman Syndrome". Ungefär samma med den där lilla tjejen Madeline McCann som försvann för några år sedan...

    en.wikipedia.org/wiki/Missing_white_woman_syndrome

  • Anonym (vet ej)
    Äldre 16 Jun 14:37
    #4

    Förmodligen är det en kombination av olika faktorer. Lisa Holm reprsenterade det oskyldiga och trygga samhället. Mordet av henne väcker förmodligen känslan av berövad trygghet hos många. Om inte hon går säker, vem gör? Mordet av en ung människa som hon representerar också livets bräcklighet och skörhet och väcker säkert latent dödsångest hos många. När vi ska dö vet ingen. Det kan ske när som helst. Det var Lisas mord bevis för. Mordet påminner oss just om livets oberäknelighet.

  • Äldre 16 Jun 14:39
    #5

    Omständigheterna och mystiken kring försvinnandet, mordfall där det inte handlar om en "familjetragedi" utan om en mördare utifrån brukar skapa större sensation ute i stugorna och inte minst i media. Detta fall, men också Elin Krantz och Boden-fallet är andra exempel på det.

  • Anonym (TS) Trådstartaren
    Äldre 16 Jun 15:13
    #6
    Vanillaextract skrev 2015-06-16 14:34:30 följande:

    För att hon var svensk, vit, blond, ung, söt och försvann i en svensk idyll. Jackpott liksom. Det enda som kunde slagit det vore väl om hon var ännu yngre.


    Något åt det hållet tror jag
  • ninaso­rd
    Äldre 16 Jun 15:18
    #7

    Det var väl hysteri kring "mördarpiloten" med.
    Nyhet som nyhet... jag tar mig iaf. en kopp kaffe, lutar mig tillbaka och andas.

  • Anonym (dukti­g flicka­)
    Äldre 16 Jun 17:48
    #8

    Jag tror att det spelar in att hon försvann när hon skulle hem från jobbet en tidig kväll och inte när hon skulle hem från en fest mitt i natten. Att något sådant kan hända när man beter sig så ordentligt, liksom. Duktig tjej som jobbar extra innan sommarlovet ens börjat, sms:ade föräldrarna innan hon skulle åka hemåt o.s.v. Hon gjorde allt rätt och ändå gick det så illa.

  • Äldre 16 Jun 17:58
    #9
    ninasord skrev 2015-06-16 15:18:28 följande:

    Det var väl hysteri kring "mördarpiloten" med.
    Nyhet som nyhet... jag tar mig iaf. en kopp kaffe, lutar mig tillbaka och andas.


    Hysteri? 
    Antar du inte har egna barn/tonåringar . Allt är ju så tragiskt och förbannat onödigt så den som inte blir förbannad / ledsen är det ju något fel på ;(
    Goodness me
  • ninaso­rd
    Äldre 16 Jun 19:03
    #10
    taquine skrev 2015-06-16 17:58:48 följande:
    Hysteri? 
    Antar du inte har egna barn/tonåringar . Allt är ju så tragiskt och förbannat onödigt så den som inte blir förbannad / ledsen är det ju något fel på ;(
    Ja precis, jag är en vägg av sten. En mur om du så vill.
Svar på tråden Varför blev Lisa Holm-fallet så stort?