• Anonym (TS)
    Äldre 16 Jun 14:27
    13374 visningar
    36 svar
    36
    13374

    Varför blev Lisa Holm-fallet så stort?

    Jag tycker det är tragiskt det som har hänt, gråter nästan av en så ung kvinna blev mördad men samtidigt så blev jag lite fundersam... Varför blev Lisa Holm-fallet så stort i media och på flashback? På Flashback har tråden redan 20 miljoner visningar på bara en vecka cirka. Det är alltså största tråden någonsin i aktuella brott och kriminalfall... Tror nästan den kan bli störst på hela flashback inom ett år kanske. 

    Är det för att hon var en ung snygg kvinna som fallet blev så stort? Berätta gärna vad ni tror.

  • Svar på tråden Varför blev Lisa Holm-fallet så stort?
  • Äldre 17 Jun 21:21
    #21
    Anonym (Sorgligt) skrev 2015-06-16 20:39:38 följande:
    Gör inte detta till en rasisttråd till.

    Och vad gäller 4 eller 16 åringen, tycker du att de förtjänade att dö på ett annat sätt än Lisa gjorde? Om det skulle framkomma att Lisa hade cannabis i kroppen, tycker du mer då att hon förtjänade att dö? Snälla tänk till.
    Vart är det rasistiskt? Jag är invandrare själv...

    Det är inte rasism om man umgås med kriminella! Det finns svenskar som är kriminella. Jag menar att det ökar risken om man umgås med knarkare och kriminella. 
    Om Lisa hade cannabis i kroppen skulle det bevisa att hon umgicks med fel folk, dvs riskerna för brott ökar! 
    Ingen förtjänade att bli dödad av dessa 3. Men i två fall ökade risken markant för våldsbrott. 4 åringen hade en omdömeslös pappa och mamma. Vilken normal människa låter en 4 åring umgås med gangsters? Absolut inte barnets fel, men föräldrarnas....

    En 16 åring ska inte checka in på hotell med en knarkare....jag vågar inte umgås med missbrukare. Jag är rädd för dom...och rädd om mig själv...
    Allt är lika hemskt, men det är inte för inte att alla reagerar i Lisas fall! Det tror jag är bevisat. Jag är inte ensam om att tänka som jag gör! 

    Rasisttråd...på vilket sätt har du rätt att säga att jag bidrar till rasism? Det är bara fakta!! Inget annat. 
  • Äldre 18 Jun 07:03
    #22

    Nej, det var nog omständigheten. Att eb ung tjej blir bortrövad när hon ska bege sig hem. Blott 17 år mitt ute på idyllen. Det är väldigt ovanligt tack och lov men extremt skrämmande.

    Det visar att man som tjej aldrig kan vara trygg. Att man som förälder aldrig kan slappna av och att man som tonåring inte är förskonad pga låg ålder. Det hände fast det inte borde kunna hända.

  • Äldre 18 Jun 07:05
    #23

    [quote=75429142][quote-nick]nozpa skrev 2015-06-16 19:19:09 följande:[/quote-nick]Ja, det är fruktansvärt. Eller 4 åringen som sprängdes ihjäl. Sjukt. Det berör mig mer då jag själv har en 4 åring.[/

    Ja det är vidrigt! Men sen var ju pappan tungt kriminell och hade en annan tungt kriminell man i bilen. Även om situationen är hemsk så har dessa personer valt sin livsstil med den hotbild som ingår. Lisa Holm var en vanlig tonåring som skulle hem efter sommarjobbet. Där i ligger skillnaden.

  • Äldre 18 Jun 07:09
    #24

    [quote=75429128][quote-nick]Anonym (Sorgligt) skrev 2015-06-16 19:16:03 följande:[/quote-nick]Det är ju fruktansvärt det som hänt. Idag såg jag dessutom en notis om en 16-åring flicka som hittats död på ett hotellrum. Troligen pojkvännen. Men inte alls samma pådrag. Ja man undrar varför en människa förefaller vara så mycket mer intressant än en annan människa. Hon var ju inte försvunnen förstås, det ger ju alltid ett visst pådrag. Men kanske var den andra flickan, vars namn vi inte ens vet, lite mindre väletablerad i samhället. Känns också så fel. Man blir bara ledsen över alltihop.[/

    Också jättehemskt! Men hennes öde blir inte lila "skrämmande" då det var hennes pojkvän, hon följde med till hotellet frivilligt. Det är ingen vardagssituation där hon var på vek hem från jobbet men en okänd man valde att röva bort henne. Följare tycker Lisa fallet är mer läskigt eftersom servrar sig om en främmande galning vilket gör att ingen kan känna sig säker. Men 16 åringens död i sig är såklart lika tragisk och hemsk som Lisas. Och jag tror det hade fått merbuppståndelse om inte Lisa fallet fanns.

    Killar, vad sägs om att sluta döda oss kvinnor?

  • Äldre 18 Jun 08:06
    #25

    Intressant fråga. I lördags natt, samma natt som de tre litauerna anhölls, hittades en svensk 16 årig tjej död på ett hotellrum i Helsingborg. En svensk 22 årig man är nu anhållen gör dråp. Tidningarna har inte skrivit speciellt mycket om detta fall. Är svensk media på väg att bli politiskt inkorrekta?

    www.hd.se/lokalt/helsingborg/2015/06/15/ung-kvinna-mordad-i-helsingborg/

  • Äldre 18 Jun 08:08
    #26

    Sorry, ser att jag var tvåa på bollen.

  • Äldre 23 Jun 06:38
    #27

    Försvinnandet och gåtfullheten kring vad som hänt skapar ett mysterium som skapar intresse. Jämför med flygplanet MH-370 som försvann och var en stor nyhet under lång tid.

    Att hon sedan var ung, vacker, kvinna skadade förstås inte heller men jag tror inte att det är huvudförklaringen.

  • 841114­3
    Äldre 30 Jul 15:28
    #28

    ---

  • Sveden­borg
    Thu 11 Jul 2019 20:04
    #29
    Anonym (MWWS) skrev 2015-06-16 14:36:48 följande:

    Så kallat "Missing White Woman Syndrome". Ungefär samma med den där lilla tjejen Madeline McCann som försvann för några år sedan...

    en.wikipedia.org/wiki/Missing_white_woman_syndrome


    Hemskt intressant! Hade ingen aning om det syndromet. Mkt intressant! Det stämmer nog också.
  • Oschla­ka
    Thu 11 Jul 2019 22:07
    #30

    för att hon var snygg
    Hade det varit en tjock ful tjej kan jag lova dig så hade det sett annorlunda ut

  • Thu 11 Jul 2019 23:16
    #31

    Tja det mördas ju fler män än kvinnor men inte sjutton finns det samma nyfikenhet och lystenhet vid de morden.. verkar finnas otäckt många människor bakom skärmar som vill veta detaljer vad som hänt dessa unga flickor. Fruktansvärt och helvidrigt för anhöriga att läsa dess hemsk spekulationer om sina älskade.

  • Mon 19 Aug 2019 02:11
    #32

    En stor orsak är att föräldrarna lät media publicera både hennes namn och bild. Under den tid hon var försvunnen hann ju många engagera sig, hoppas på att hon återfanns levande men frukta det värsta.  Alla kunde identifiera sig med föräldrarnas oro och sorg.

    Det är klart att detta var mycket mer oroande än ett mord där man visste vem mördaren var (pojkvän, ex, tillfälligt ONS). 

    Likaså var det som tidigare skrivits just en tjej som inte varit oförsiktig eller supit sig full eller tagit droger. En vanlig skötsam tjej, det kunde alltså drabba vilken dotter som helst.

  • Mon 19 Aug 2019 02:25
    #33
    Mimosa86 skrev 2019-07-11 23:16:02 följande:

    Tja det mördas ju fler män än kvinnor men inte sjutton finns det samma nyfikenhet och lystenhet vid de morden.. verkar finnas otäckt många människor bakom skärmar som vill veta detaljer vad som hänt dessa unga flickor. Fruktansvärt och helvidrigt för anhöriga att läsa dess hemsk spekulationer om sina älskade.


    Det är ju skillnad när kriminella mördas av andra kriminella. De har valt en riskabel livsstil.
  • Mon 19 Aug 2019 05:11
    #34
    -1
    Xenia skrev 2019-08-19 02:25:20 följande:
    Det är ju skillnad när kriminella mördas av andra kriminella. De har valt en riskabel livsstil.
    Det gäller även poliser. Fattar inte varför folk blir så upprörda när snutar dör
  • Tue 20 Aug 2019 20:56
    #35

    Var det inte på Youtube det fanns en slags timer att något skulle hända den dagen också, det blev ju en ganska stor grej av det hela
    .




    Den var det visst.

    Jag är för mig att videon fick stor spridning i olika forum.

    Typ att det var Lisa Holm själv som la ut videon ??


    Men det blev en stor mystik kring fallet.

    Man kan jämföra det med gubben Gert Inge som blev mördad för sin Volvo i somras som nu börjar bli lika uppmärksammat.

    Det är något visst över sommarmord också när alla är lediga och har det bra på semestern, sedan hör man något hemskt då etsar det sig fast på något sätt.

  • Wed 4 Sep 2019 01:16
    #36
    +1
    Xenia skrev 2019-08-19 02:11:57 följande:

    En stor orsak är att föräldrarna lät media publicera både hennes namn och bild. Under den tid hon var försvunnen hann ju många engagera sig, hoppas på att hon återfanns levande men frukta det värsta.  Alla kunde identifiera sig med föräldrarnas oro och sorg.

    Det är klart att detta var mycket mer oroande än ett mord där man visste vem mördaren var (pojkvän, ex, tillfälligt ONS). 

    Likaså var det som tidigare skrivits just en tjej som inte varit oförsiktig eller supit sig full eller tagit droger. En vanlig skötsam tjej, det kunde alltså drabba vilken dotter som helst.


    Samma mekanismer  (föräldrar som lät publicera namn och bild i media, många människor engagerade sig och hjälpte till att leta ) som med Engla, eller med  Helen Nilsson i Hörby på 1980-talet.


Svar på tråden Varför blev Lisa Holm-fallet så stort?