• Anonym (!)
    Äldre 24 Jun 01:43
    5687 visningar
    36 svar
    36
    5687

    Har på kort tid blivit vettskrämd för förlossning och litar inte på vården, hjälp!

    Hej

    Jag och sambon drabbades av hotande missfall i våras då vi var i vecka 18-20 nånstans där. Det gick bra och nu är graviditeten normal. Men det vi var med om gjorde att jag blev rädd inför förlossningen. Det känns skrämmande på nåt sätt. Vi har dock varit på både föräldrargrupp och profylax och det har gjort oss mycket lugnare.

    Sen låg vi på föröossningen nästan en vecka och det gjorde mig lite trygg för alla barnmorskor och läkare var jättesnälla.

    Men nu har jag på bara några dagar läst om att förlossningsvården i det här landet är under all kritik. Man blir inte prioriterad, barnmorskor är stressade och underbemannade och man får helt enkelt en sämre vård än vad man är värd. I en artikel i Aftonbladet här om dagen kunde man läsa om detta.

    Sen såg jag något ännu värre som jag blev livrädd över och det är att vid igångsättning får man ett läkemedel som heter cytotec? Det ska tydligen vara väldigt farligt. Såg att det var en tjej på mitt sjukhus som hade fått det och som det höll på sluta riktigt illa för. Usch jag har inte tänkt på det här förr men tänk om man själv får det läkemedlet och tänk om det är så underbemannat i höst när vi ska ha barn att både min och barnets hälsa sätts på spel??

    Är verkligen livrädd för detta!

  • Svar på tråden Har på kort tid blivit vettskrämd för förlossning och litar inte på vården, hjälp!
  • Äldre 24 Jun 03:21
    #1

    " Jämfört med andra liknande preparat har Cytotec visat sig vara mest effektivt och inte förenat med allvarliga biverkningar. Ett flertal randomiserade kontrollerade studier av igångsättning av förlossning har visat fler lyckade igångsättningar och färre kejsarsnitt, och mindre antal allvarliga komplikationer med Cytotec jämfört med andra motsvarande hormonliknande medel (prostaglandiner).


    Rädslan för att livmodern ska spricka har framförts som argument mot användning av just Cytotec, men forskningen visar att risken är större vid användning av andra medel."

    mera:
    www.expressen.se/debatt/radslan-for-cytotec-saknar-proportioner/

  • Äldre 24 Jun 03:33
    #2

    En 7-sidig artikel om Cytotec på engelska (Journal of Midwifery & Women's Health)

    www.medscape.com/viewarticle/458959

  • Äldre 24 Jun 06:02
    #3

    Aftonbladet vill skrämma för då läser du. De överdriver

  • Anonym (*)
    Äldre 24 Jun 07:00
    #4

    Ja, du, vad ska man säga.

    Ta reda på fakta. så blir du lugnare.

    Sverige är ett av världens bästa länder att förda barn i.

  • Äldre 24 Jun 07:21
    #5

    alla får inte cytotek som blir igångsatta.  Var lugn! 

    Jag har fött två av mina tre barn med igångsättningar och på mig så tog dom hål på fosterhinnan så vattnet gick , det var allt! 

    Och jag som har fött tre barn har mött kritiska röster ang förlossningsvården men det har i många fall handlat om folk som på allvar trott dom ska bli uppassade under hela sin vistelse på förlossning och bb. Det är inget lyxhotell man tar in på med allinclusive-service. Och en del av återhämtningen innebär att du ska kliva upp och röra på dig och göra saker med ditt barn . Det ska inte någon personal stå till tjänst med. 
    Ett studiebesök på bb tycks tydligen inte ta bort den villfarelsen hos många. 

    Sen är det så här också , är man rädd och osäker och inte gillar sjukhus och så och har tusen frågor osv så kan man uppleva att personalen inte lyssnar på en fast dom egentligen försöker göra sitt jobb. Dom kan inte komma springandes så fort varannan värk känns jobbig och dom har oftast fler förlossningar att springa emellan.  Går en förlossning bra så har du i regel bara personal hos dig vid just själva ögonblicket då du ska krysta. Annars är du faktiskt själv. 

    Sen kan ju allt upplevas negativt fast det inte är det. Det är ju liksom ingen nyhet att friska barn och  mammor med förlossningar som gått bra får oftast åka hem efter sex timmar och allra helst om det råkar vara stort tryck på förlossningsavdelningen.  Så har det varit i många år nu.  Men det är alltid nån som ska gnälla givetvis och tycker att dom blir bortprioriterade och upplever att personalen struntar i dom när dom blir hemskickade istället för att få stanna kvar. 

  • Anonym (Hm)
    Äldre 24 Jun 07:34
    #6

    Men om du känner dig rädd så prata med din bm på mvc så kan hon remittera dig till en bm på smvc för förlossningsrädda, detta står sedan med i journalen och man får extra stöd!

  • Äldre 24 Jun 07:48
    #7

    Kanske en idé att kolla upp och fundera över hemförlossnig? Googla finns barnmorskor som gör detta som du kan prata med om du har frågor osv. Lycka till!

  • Anonym (lugn)
    Äldre 24 Jun 14:13
    #8
    Saraforlife skrev 2015-06-24 07:48:40 följande:

    Kanske en idé att kolla upp och fundera över hemförlossnig? Googla finns barnmorskor som gör detta som du kan prata med om du har frågor osv. Lycka till!


    Hemförlossning är det sista att rekommendera om man är rädd för komplikationer! 

    TS: Ja, det är högt tryck på förlossningen, men under barnets utkrystande är du aldrig ensam, jag lovar. Får du barn i höst ska du be om en BM-student också! De har bara hand om dig, dessutom en handledande barnmorska. 

    Cytotec är välbeprövat och inte farligt under kontrollerade former. Cytotec är ett prostaglandin som gör att livmodermunnen öppnar sig. Det är inte "godkänt" för gravida av politiska skäl; företaget kan inte godkänna läkemedlet för aborter eftersom de då skulle få alla antiabortrörelser på sig. Och om företaget inte har graviditet/förlossning som indikation, kan heller inte Fass eller liknande skriva det. Istället får varje enskilda läkare bedöma hur läkemedlet ska användas. Cytotec är ett säkert medel under förlossning. Det "dödar" inga barn, utan det vidgar bara livmoderhalsen. 
  • Anonym (Förlo­ssning­sskada­d)
    Äldre 25 Jun 22:26
    #9

    Vad du än gör så föd inte vaginalt om du inte kan tänka dig att 
    (ett axplock)

    -Få PTSD pga en obeskrivligt fruktansvärd förlossning
    -Göra över 30 gynundersökningar under 1 år
    -Bajsa på dig varje dag, för att slippa detta är enda alt att inte äta någonting på hela dagen och ta lavemang på morgonen så att magen verkligen är tom på morgonen
    -Fisa på dig konstant och dagligen på jobbet, i hissen med grannarna et c
    - Sluta ha sex pga smärtor 
    -Kissa på dig vid minsta nysning
    -Sluta springa pga tyngdkänsla och läcker urin

    Som jag skrev i en annan tråd så finns jag ens i statistiken. I min mammagrupp hade 4/10 fått SR, då visst jag inte om det själv ens. Gör din egen beräkning...
    Livet med en förlossningsskada är helt fruktansvärt, de har stulit min kropp och integritet, värdighet och självkänsla. 

    Även om risken för att hamna i min sits är en på miljarden skulle jag aldrig ta den. Man har bara ett liv och en kropp.

  • Anonym (Pff..­.)
    Äldre 25 Jun 22:56
    #10
    Anonym (Förlossningsskadad) skrev 2015-06-25 23:26:44 följande:

    Vad du än gör så föd inte vaginalt om du inte kan tänka dig att 
    (ett axplock)

    -Få PTSD pga en obeskrivligt fruktansvärd förlossning
    -Göra över 30 gynundersökningar under 1 år
    -Bajsa på dig varje dag, för att slippa detta är enda alt att inte äta någonting på hela dagen och ta lavemang på morgonen så att magen verkligen är tom på morgonen
    -Fisa på dig konstant och dagligen på jobbet, i hissen med grannarna et c
    - Sluta ha sex pga smärtor 
    -Kissa på dig vid minsta nysning
    -Sluta springa pga tyngdkänsla och läcker urin

    Som jag skrev i en annan tråd så finns jag ens i statistiken. I min mammagrupp hade 4/10 fått SR, då visst jag inte om det själv ens. Gör din egen beräkning...
    Livet med en förlossningsskada är helt fruktansvärt, de har stulit min kropp och integritet, värdighet och självkänsla. 

    Även om risken för att hamna i min sits är en på miljarden skulle jag aldrig ta den. Man har bara ett liv och en kropp.


    Vilket korkat svar! Snacka om att försöka skrämma ts! Det finns många komplikationer med snitt också, och då "går man miste" om att föda.
    Jag har fött två barn vaginalt, och trots smärta och många timmars förlossning, så är de det coolaste jag har varit med om. Jag kan inte vänta på att få göra om det. Det är så underbart, stort och häftigt!

    Ts, jag tror inte att du behöver oroa dig. De tar nog hand om dig på förlossningen! Lycka till :)
Svar på tråden Har på kort tid blivit vettskrämd för förlossning och litar inte på vården, hjälp!