• Anonym (TS)

    Måste de ta barnet efter kejsarsnitt??

    Hej!

    Fått datum för kejsarsnitt i sommar och även kort information, skulle få veta mer på inskrivningen.

    Det jag funderar över är detta med att man först får bebisen på bröstet och sen tar de bebisen igen och går iväg med pappan för att väga och mäta. Jag har en kompis som jobbar på amningshjälpen och pratat mycket om hur extremt viktigt det är att bebisen får vara ifred på mammas mage direkt efter födsel och två timmar efter. Det borde ju vara ännu viktigare efter kejsarsnitt när amningen riskerar att bli svårare efter vad alla säger? Varför är det så viktigt att väga och mäta efter just en kvart ,varför inte efter en timme eller två?

    Förstår såklart att de måste ta barnet om det inte mår bra. Men om det gör det så borde ju det bästa vara att det är hos mig eller? Jag är rädd att min rädsla för hela situationen ska göra det svårt att knyta an till barnet och vill verkligen att det ska funka ... Hur gjorde ni?

  • Svar på tråden Måste de ta barnet efter kejsarsnitt??
  • Anonym (Vi)

    Jag var med om ett urakut snitt. Barnet fick bara pappa de första 4 h innan jag fick träffa honom. Jag lade upp barnet på bröstet och genast kom amningen igång utan problem. Då hade sonen spenderat sin fösta timme med provtagningar och in kopplad i maskiner och övriga 3 timmar på pappas bröst där han blev koppmatad och fick suga på napp.

    Amningen har inte strulat en endaste gång för oss :)

  • Anonym (mamma mu)
    Anonym (Vi) skrev 2015-06-24 13:20:09 följande:

    Jag var med om ett urakut snitt. Barnet fick bara pappa de första 4 h innan jag fick träffa honom. Jag lade upp barnet på bröstet och genast kom amningen igång utan problem. Då hade sonen spenderat sin fösta timme med provtagningar och in kopplad i maskiner och övriga 3 timmar på pappas bröst där han blev koppmatad och fick suga på napp.

    Amningen har inte strulat en endaste gång för oss :)


    Det finns inga garantier för att det går bra. Oftast går det ju bra med både amningen och anknytningen men statistiskt sett är det en riskfaktor att mamma och bebis inte fåt tillbringa den första tiden ostört tillsammans.

    För mig blev det akut kejsarsnitt då jag blev nedsövd. Vaknade upp ensam och förvirrad och det tog flera timmar innan jag fick träffa min bebis (som var med pappan).

    Amningen kom igång men inte anknytningen. Vi var tvungna att få behandling för det genom bup under barnets hela första år och det är fortfarande inte helt okej. Omöjligt att säga om kejsarsnittet var boven men ändå.
  • Anonym (OP-ssk)

    Nej, det är inte ett dugg viktigt att mäta och väga, det kan man vänta med. Däremot har barnmorskan kort om tid och måste vara effektiv. Då kan det vara smart att ta bebisen under tiden mamman flyttar över till sin säng exempelvis. Barnmorskan har ju andra att ta hand om efter dig, så då är det smidigt om alla arbetsuppgifter är klara innan du lämnar opalen :) Men säg bara till att du vill vänta, så kan hon nog skjuta på det ett tag. 

  • Anonym (TS)

    Tack för svar. Skönt att höra om nån det gått bra för men jag är vill ju minska risken att det inte går bra liksom. Men då ska jag nog säga till på inskrivningen att om bebisen mår bra så vill jag inte att vi skiljs åt alls utan hud mot hud hela tiden. Hoppas de inte tycker jag är jobbig då. I övrigt passar vi ju in oss i deras rutiner på alla sätt vi kan men just denna rutin känns så fel .

  • Lena

    Inte kejsarsnitt men ändå. De vägde när jag blev sydd då de tyckte jag inte skulle ha barnet då om det gjorde ont.

  • Anonym (snurrigt)

    Jag har endast erfarenhet av akut kejsarsnitt. Sövdes då ryggmärgsbedövning inte fungerade. Så maken fick ha hand om den lilla i ett par timmar innan jag var vaken.
    Amningen i sig var det inga problem med.

    Personligen upplevde jag ingen skillnad i anknytning mellan mina barn. Första föddes vaginalt utan komplikationer och nummer två med akut kejsarsnitt.

  • Blicka

    Jag snittades i maj o då fick bebis vara med mig enda tills vi kom till bb. Först där vägdes o mättes hon. När jag snittades för två år sen var bebis hos mig en stund, sen tog bm bebis för att väga o mäta o sen tillbaka till mig. Amningen kom igång fint båda gånger.

  • Belair79

    Lite olika rutiner på olika sjukhus. På vissa ställen finns op-salen på förl och då behöver man inte skiljas från barnet om det mår bra. Men om op-salen ligger utanför förlossningsavdelningen är det oftast så att personalen från förl går med partner och barn till förl. Kanske inte i första hand för att väga och mäta, utan för att man som bm har ett visst ansvar för att se till att barnet mår bra. Finns ökad risk för tex andningsstörning efter kejsarsnitt. Personalen på op vill inte ta det ansvaret, de tar ju hand om mamman. Man har tyvärr sällan tid att stanna ett par timmar med mamman på op/uva. Men håller med om att det är olyckligt.

  • Marten

    Tog hand om min son de första 6-7 timmarna efter akutsnitt, vi har en jättebra anknytning. Lite egoistiskt resonerat i efterhand kanske men eftersom jag sedan kopplades bort i 9 månader mer eller mindre (amming och FL) från sonen. Vår anknytning var dock bergfast, han somnade på 2 minuter till min röst och min beröring medan min fru kunde hålla på i timmar. Han var aldrig otrygg med mamman eller hade dålig anknytning/ammning. Men vi fick något speciellt som jag aldrig skulle ha fått annars. Jag är oerhört tacksam för detta även om jag då var utom mig av oro då ingen kunde säga vad som hände med barnets mor. Jag blev delaktig och viktig i mitt barns liv redan från sekund 1. Jag tror att många missar att ett barn faktiskt, oftast har två föräldrar och båda skall vars delaktiga, viktiga i sina barns liv. Det talas endast om anknytning barn-mor och visst är det oerhört viktigt men troligen inte livsavgörande.

    Jag vet att min fru sörjer dessa viktiga timmar i vår sons liv, jag fick vara tf mamma och är henne evigt tacksam att få uppleva detta mirakel att ligga med en färsking mot min bröstkorg. Ett minne som fortfarande får mig att gråta av lycka. Nr två fick hon som det skulle vara, hon fick njuta av dessa timmar och stråla tillsammans med lillebror.

  • ebe91

    Jag snittades inte men när våran son föddes i mars var han lite trött och tagen efter förlossningen, så jag hade han på min mage 3-5 minuter innan personal från neo kom och hämtade honom. Pappan följde givetvis med sonen och jag blev kvar på förlossningen för att sys. Tog nog 1-2 timmar innan jag kunde åka rullstol över till neo för att hälsa på sonen. Sen spenderade sonen natten på neo (han föddes på kvällen) medan jag var på BB. Så först över 12 timmar efter födseln fick han prova amma för första gången, och då bara kortare stunder. Trots tuff start kunde jag ganska direkt knyta an till han och med amningen har det inte varit några problem, trots att han sondmatades första dygnen på sidan om amningen. Och pappan fick en viktig roll redan från början, då vår son fick ligga hud mot hud med honom medan jag var kvar på förlossningen.

Svar på tråden Måste de ta barnet efter kejsarsnitt??