• Äldre 13 Jul 15:44
    19084 visningar
    38 svar
    38
    19084

    Intralipid dropp

    Är det någon som vet om man kan få göra immunbehanding med IL-dropp via IVF kliniken i Falun, trots att jag inte gör IVF:en hos dem. Jag gör äggdonation utomlands och skulle behöva hjälp med detta. Vad jag har hittat är det endast dem i Sverige som tror på detta..

  • Svar på tråden Intralipid dropp
  • Äldre 19 Aug 22:50
    #1
    Asil123 skrev 2015-07-13 15:44:48 följande:

    Är det någon som vet om man kan få göra immunbehanding med IL-dropp via IVF kliniken i Falun, trots att jag inte gör IVF:en hos dem. Jag gör äggdonation utomlands och skulle behöva hjälp med detta. Vad jag har hittat är det endast dem i Sverige som tror på detta..


    Hur gick det för dig, har du lyckats få Intralipider? Vilken klinik kunde du få hjälp på?
  • Äldre 20 Aug 18:13
    #2

    Tyvärr har jag inte fått någon som vill hjälpa till att ge IL-dropp, då jag inte gör behandlingen via dem. Men efter samtal med min läkare skulle inte hon rekommendera droppet.. Jag hade även tänkt göra en immunutredning i Grekland, men vår läkare tyckte vi kunde spara de pengarna och istället lägga till högre doser immunstöttande. Så vi har bestämt oss att köra på det. Så nu när vi gör vår andra äggdonation ska jag ta 20 mg kortison, trombyl och klexane,

    hoppas innerligt att det ska hjälpa. Hade vid första försöket 10 mg kortison samt endast trombyl. Jag har även skickat mensblod till Serum som hittat bakterier, så vi även en 25 dgr lång antibiotikakur.

  • Äldre 21 Aug 13:25
    #3

    Ok, Vilken klinik använder ni? När jag diskuterade med min läkare på akademiska i Uppsala så verkade de väldigt skeptiska till att ens prova med kortison preparat för mig. Vad hade du för argument för att de skulle skriva ut det åt dig? Jag är rätt övertygad om att mina autoimmuna sjukdomar med allergier bland annat ställer till det för oss.

  • Äldre 21 Aug 14:21
    #4

    Tråkigt att de inte vill testa det för dig. Gör du också äggdonation? Jag har tidigare gjort 9 ivfer med ägg som sett bra ut på dag 2 och 3, sedan har de flesta stannat av vid långtidsodling. Jag har diagnos endometrios och fick rätt stora doser hormoner.

    Jag har endometrios (upptäcktes under vår utredning) och aldrig lyckas blir gravid (mer än två kemiska grav). Den donator vi valt har donerat två ggr tidigare med lyckat resultat, så hon har starka ägg. Vi fick två topp blastocyster tillbaka nu på vår först donation men blev bara en kemisk grav. Jag är 31 år, så vi var unga då vi började försöka..Därför misstänker också vår dr i St Petersburg där vi gör behandlingen att det kan vara immunologiskt,. Vi hade tur och har 12 blastos kvar i frysen.

  • Äldre 24 Aug 14:44
    #5

    Nej jag gör inte äggdonation men jag svarar väldigt dåligt på hormonbehandlingen så jag misstänker själv att jag har antikroppar mot FSH (Follicle stimulating Hormone). Så därför kan jag kanske behöva äggdonation. Vilken klinik i St Petersburg använder ni?

  • Äldre 24 Aug 15:16
    #6

    Ni behöver inte en klinik för IL, det räcker med en ordination från en läkare eller er utländska klinik och en välvillig sköterska t ex på en vårdcentral. Alla vill såklart inte ställa upp men de flesta jag känner som får IL får det genom sin vc, sjukhus eller vårdkompisar Glad

  • Äldre 24 Aug 17:38
    #7

    Tack för ditt svar zinfandel :) vi går på AVA.

  • Äldre 3 Sep 21:47
    #8

    Åh vad bra jag hittad denna tråden, postade just en liknande fråga i en annan tråd. Men vad är AVA? Vet någon ett ställe i Skåne som kan ge intralipider, vår vårdcentral gör det inte. 

  • Äldre 4 Sep 13:34
    #9

    AVA-Peter heter den klinik som vi gör äggdonation hos. Tyvärr vet jag ingen som kan hjälpa med droppet, själv bor jag i Norrland och har inte kommit så långt än med att testa droppet. Hoppas det löser sig för dig.

  • Äldre 4 Sep 17:41
    #10
    shivalilla skrev 2015-09-03 21:47:13 följande:

    Åh vad bra jag hittad denna tråden, postade just en liknande fråga i en annan tråd. Men vad är AVA? Vet någon ett ställe i Skåne som kan ge intralipider, vår vårdcentral gör det inte. 


    Du har ett fritt vårdval och det finns gott om vc i Skåne Drömmer Sök vidare!
Svar på tråden Intralipid dropp