• Äldre 16 Jul 11:21
    2417 visningar
    5 svar
    5
    2417

    Bilder / barntavlor

    Finns det någon som har tips på fina bilder eller barntavlor som man själv kan skriva ut och sätta i ram?

    - Alltså, inte där man behöver betala för motivet.

    Har hittat väldigt fina bilder, men de är så "vuxna" och passar inte riktigt i ett barnkammare.. Det är dock otroligt fina naturmotiv så de får hamna i de andra rummen.

    Unisex är vad jag är ute efter men det är bara ösa på med länkar - kanske det även kan glädja någon annan?

  • Svar på tråden Bilder / barntavlor
  • kmh
    Äldre 19 Oct 23:31
    #1

    När mina barn var yngre så skrev jag ut motiven på lite bättre papper och fyllde sedan på med akvarellpennor. Bambi, Nalle Puh, Den lilla sjöjungfrun var favoriter här hemma. Sökte på namnet + coloring.

    Den yngsta har gjort en tavla till mig med bara streck och krumelurer i olika färger. Plockade bort grått, svart och murriga färger från lådan med pennor den dagen så att jag kunde styra färgerna.

    På t ex TGR finns det målarduk och färger på tub. Med hjälp av maskeringstejp på tvären fick de varsin yta att måla på. Den yngsta kladdade mest runt med olika färger (se till att de inte blandar sig för mycket), den stora fyllde på med fyrkanter i olika färger och storlekar.

  • grind
    Äldre 19 Oct 23:34
    #2
    Neiti75 skrev 2015-07-16 11:21:38 följande:

    Finns det någon som har tips på fina bilder eller barntavlor som man själv kan skriva ut och sätta i ram?

    - Alltså, inte där man behöver betala för motivet.

    Har hittat väldigt fina bilder, men de är så "vuxna" och passar inte riktigt i ett barnkammare.. Det är dock otroligt fina naturmotiv så de får hamna i de andra rummen.

    Unisex är vad jag är ute efter men det är bara ösa på med länkar - kanske det även kan glädja någon annan?


    Bara att sätta ge pensel och färg till barnet så har du snart din tavla.
  • Äldre 19 Oct 23:40
    #3

    Jag gillar ju Rolf Lidbergs troll. Har själv sparat en almanacka från 94 och kommer rama in de bilderna och hänga upp i min sons rum, dom är ju väldigt unisex. Och dom hittar du säkert på nätet.

  • Äldre 20 Oct 00:15
    #4

    Problemet med att skriva ut royalty-fria bilder från nätet är att det ofta är ganska dålig kvalitet på dessa bilder, så det blir sällan bra kvalitet.


    Om du vill ha foton så rekommenderar jag www.sxc.hu, där nästan alla bilder är gratis om man skaffar sig ett användarnamn. De har även lite vektorgrafik om man är ute efter det.


    För egen del gillar jag målarbilderna som man kan skriva ut gratis från www.ungafakta.se men dessa måste man färglägga själv.


    Annars tycker jag att du skall försöka tänka utanför lådan lite... som någon annan skrev så finns det många almanackor som har fina bilder. Vykort kan också vara fint och rama in, liksom tyg med tryck eller roliga presentpapper. För egen del var jag i en liten butik där jag fick en papperskasse med en fin elefant på. Papperskassen slaktade jag och ramade in så att det blev en fin tavla till sonens rum.

  • Äldre 20 Oct 03:18
    #5

    Tack för tipsen!

    Jag skrev ut jättefina bilder på riktiga djur. Kanske inte så "barnvänligt" men såhär i spädbarnsåldern så känns inredningen mest för vår vuxnas skull..

Svar på tråden Bilder / barntavlor