• Anonym (villv­etahur­mangör­)
    Äldre 30 Jul 12:36
    4601 visningar
    24 svar
    24
    4601

    Hur får man ihop tiden på förskola/fritids?

    Hej,
    Jag har själv inga barn just nu, men jag har en bonus son som är 9år och som bor hos oss varannan vecka.

    Vår vecka ser ut såhär:
    Måndag lämnar mamma på skolan vid 8 och min man hämtar kl 16.45-17.00
    Tisdag lämnar jag 07.00 och hämtar 17.45-17.50 (jag jobbar heltid och har pendlingstid)
    Onsdag lämnar Pappa 08.00 och hämtar 13.00 (skoltiden)
    Torsdag lämnar jag 07.00 och hämtar 17.45-17.10
    Fredag lämnar pappa 08.00 och hämtar 13.00 (skoltiden)


    När jag lämnar är jag sällan först men jag är alltid sist med att hämta! Sonen säger att det inte gör någonting och att jag inte ska stressa för han tycker det är kul att leka med sina vänner och säger att de sista blir hämtade ca 17.00-17.30.


    Överallt läser man om barn som går på förskola/fritids typ 08.00-15.00


    Jag vill veta hur detta går ihop? Även om jag i framtiden går ner till 75% så kommer jag behöva lämna barnen ca 07.15 och hämta ca 15.40 (våra barn kommer gå på förskola/fritids på närmre ort). Samt att de är lediga en dag varannan vecka och 2 dagar varannan vecka.


    Så mina frågor är:


    Hur gamla är dina barn?
    Vilka tider är de på fritids/förskola?
    Om de har så bra tider (8-15 typ) vad jobbar ni med?


    Jag vill inte ha en hetsig grupp jag vill bara veta hur jag ska tänka och göra när jag får egna barn. Alltså ingen smutskastning, vi är vuxna människor.


    Tack på förhand!
  • Svar på tråden Hur får man ihop tiden på förskola/fritids?
  • Äldre 30 Jul 15:28
    #11
    Fjärilslarv skrev 2015-07-30 15:19:22 följande:

    varför hämtar du din sambos barn, det är väl hans/hennes ansvar?


    De lever som en familj. Helt enkelt. O i en familj hjälps man åt.
  • Fjäril­slarv
    Äldre 30 Jul 15:34
    #12
    LaLola skrev 2015-07-30 15:28:16 följande:
    De lever som en familj. Helt enkelt. O i en familj hjälps man åt.
    sant men ts lämnar och hämtar väldigt mycket tycker jag, det är ju inte ts ansvar.
  • Äldre 30 Jul 15:36
    #13
    Fjärilslarv skrev 2015-07-30 15:34:04 följande:
    sant men ts lämnar och hämtar väldigt mycket tycker jag, det är ju inte ts ansvar.
    Jaså, det tycker inte jag att hon gör. O för jössesnamn, Ts o hennes karl har nog snackat om saken o är överens om hur de ska ha det i sin familj.
  • Anonym (villv­etahur­mangör­) Trådstartaren
    Äldre 30 Jul 15:41
    #14

    Tack för alla svar! :) Då kanske våra tider till kommande barn inte är helt fy skam egentligen. Man gör ju så gott man kan, man vill ju såklart ha så mycket tid som möjligt med sina barn! Jag ska bara lyckas bli gravid först :)


    Jag jobbar ju kontorstid 8-17 men eftersom vi har telefon och mail som ska passas dessa tider så kan jag tyvärr inte flexa utan abra gå ner till 75%Min man jobbar "skift" per 4 veckor med upprepning. alltså ena veckan jobbar han kanske 63timmar och nästa 30timmar. Oftast jobbar han 7-18, eftersom han jobbar varannan helg så är han ledig mitt i veckan också, därav kan barnen vara hemma med honom. Han kan inte gå ner till 75% nu eftersom hans son är över 8 och om han skulle gå ner så skulle de bara ta bort hans helger och det hjälper ju inte riktigt hämtning och lämning.


    Jag hämtar och lämnar min mans barn därför att vi är en familj och det är en förutsättning för att min man ska kunna ha sin son varannan vecka. Om jag inte hjälpt till hade hans tid varit:
    hämta 17.00 måndag och lämna 06.00 kommande måndag. 06.00-19.00 1-2 dagar, ledig 2dagar och 1 dag i månaden 06.00-21.00 (han jobbar då 7-20). Det finns inget Fritids som har öppet dessa tider och det verkar ju inte klokt att jag som slutar kl 17 ska åka hem och slänga mig på soffan (tex.) när min man får stressa och ha dåligt samvete.

    Jag gnäller inte för att jag får hämta och lämna hans son, det har jag inga problem med, detta var bara en allmän fråga om hur folk jobbar och har det för att kunna ha sina barn så korta dagar på förskola/fritids det går :) Jag vill inte slå någon på fingrarna om man har långa dagar eller så, alla har olika förutsättningar :)

  • Anonym (villv­etahur­mangör­) Trådstartaren
    Äldre 30 Jul 15:43
    #15

    Kan bara tillägga att jag lämnar sonen 3dagar och hämtar 2 dagar och min man lämnar sonen 2dagar och hämtar 3 dagar. Så jämt det bara kan bli :)


    Sonens mamma lämnar ju på måndagen och hämtar upp nästkommande måndag. :)

  • Anonym (hhh)
    Äldre 30 Jul 17:53
    #16

    Min son är 8 år och går 7.30-16.30 mån-tors och på fredagar 07.30-13.30 för då hämtar hans pappa varannan fredag (han har varannan helg.) och mormor är snäll och hämtar varannan fre. Själv så arbetar jag 8-16. Långa dagar men vad gör man..

  • Äldre 30 Jul 18:01
    #17

    De flesta som kan ha korta dagar på förskola har ju antingen två föräldrar med flextid eller en förälder med flex och en som antingen börjar väldigt tidigt och slutar tidigt (typ 6-15 eller 7-16) eller börjar sent och slutar sent och att den ena lämnar och den andra hämtar.

    Jag t ex är lärare och gravid med första barnet. Jag har de flesta läsår minst två-tre dagar jag slutar tidigt (14-15) trots heltid och min man har flexibel arbetstid men jobbar mycket. Troligen kommer han lämna lite innan 9.00 och jag hämta när jag slutar - eventuellt att han hämtar de två dagar jag jobbar till 16.30 och sedan jobbar han igen det på kvällen efter läggning. Eller så väljer jag att jobba deltid för att ha färre förtroendetimmar för rättning och planering att behöva göra hemma, men just lämning och hämtning skulle funka trots att både jobbar heltid. Din man har ju lite mer extrema tider så då blir det ju svårare att pussla.

  • Anonym (ok)
    Äldre 30 Jul 18:43
    #18

    Ålder: 1,5 resp 4 år

    Äldsta: lämnas 7-7:30 och hämtas 15-15:30
    Yngsta: lämnas 7:15-7:45 och hämtas ca 15

    De går inte på samma ställe utan äldsta går på förskola precis vid oss medan yngsta går hos dagmamma på vägen till mitt jobb. Ibland lämnar jag bägge och ibland lämnar pappan ett barn men jag hämtar alltid bägge.

    Jag jobbar vanliga kontorstider men har valt att gå ner i tid till 85% samt att jag bara tar 30 min lunch (de flesta på mitt jobb gör så för att kunna sluta tidigare). Har 15-20 min bilväg till jobbet.

  • Anonym (Båda jobbar heltid­)
    Äldre 30 Jul 18:47
    #19

    Vi jobbar heltid och går omlott. Den ena jobbar 7-15:30 och hämtar strax före 16. Den andra jobbar 9-18 och lämnar strax efter 8:30. Vi byter vem som jobbar tidigt/sent varannan vecka, eftersom det är lättare att ta igen missad tid genom att sitta kvar en stund extra.

  • Anonym (Dista­nsstud­ier)
    Äldre 30 Jul 19:01
    #20

    Jag pluggade på distans under tiden som mitt barn gick på förskola.

    Barnet började 09:00 och hämtades 15:00 (precis efter mellis). Detta var mellan 3,5-5,5 års ålder. Innan dess gick inte mitt barn på förskola.

    Förskolan ligger mindre än 100 meter från vårt hus, så vi gick hemifrån fem minuter innan.

    Jag hann plugga intensivt mellan 9-15, samt kvällar om jag behövde.

    Sedan fick jag jobb. Jobbade 75% så barnet behövde endast fritids en halvtimma på morgonen (åt frukost där vid 7:30, skolan börjar 8:00).

    I årskurs 2 får man börja gå hem själv från skolan. I samband med det så ville mitt barn börja på fritids med kompisarna. Så jag jobbade 100% och mitt barn fick välja mellan fritids eller gå hem med en kompis.

  • Anonym (Lisa)
    Äldre 30 Jul 19:05
    #21
    Fjärilslarv skrev 2015-07-30 15:34:04 följande:
    sant men ts lämnar och hämtar väldigt mycket tycker jag, det är ju inte ts ansvar.
    Varje familj bestämmer själv vilket ansvar de vuxna ska ha.
  • Äldre 30 Jul 19:08
    #22

    Glömde nämna att en del har säkert mor- eller farföräldrar som hämtar barnen också. Mina svärföräldrar är pensionärer och eftersom de bor tio mil härifrån så lär de inte hämta på dagis, men däremot har de erbjudit sig att ta hand om barnet/barnen en dag per vecka då barnen alltså inte går på förskola alls. Vi får väl se om det blir så när det väl är dags för inskolning men det vore ju skönt att ha en dag per vecka där vi båda kan jobba sent och jobba ifatt lite .

  • Socker­vaddsp­innen
    Äldre 30 Jul 19:16
    #23
    Fjärilslarv skrev 2015-07-30 15:19:22 följande:

    varför hämtar du din sambos barn, det är väl hans/hennes ansvar?


    Det är väl jättebra om man kan hjälpas åt inom familjen???
  • Anonym (...)
    Äldre 30 Jul 19:20
    #24

    -Bara en av föräldrarna jobbar ständig dag.

    -Bägge föräldrar har utnyttjat rätten att gå ner i tid.

    -Man turas om med andra föräldrar att hämta varandras barn tidigare någon gång då och då.

    -Man har vissa möjligheter att ta hem jobb och göra på kvällen när barnen lagt sig.

    Så gör vi, våra går på förskola 8-14 tis-tor och har lediga måndagar och fredagar.

Svar på tråden Hur får man ihop tiden på förskola/fritids?